METODY KOMUNIKOWANIA SIĘ NA PRZESTRZENI WIEKÓW
Historia komunikacji Ludzie od zarania dziejów czuli potrzebę komunikacji z innymi zamieszkującymi inne tereny. W czasach gdy nie istniały takie dobrodziejstwa jak telefon czy internet było to dużo trudniejsze i bardziej czasochłonne. Kilka tysięcy lat temu ludzie komunikowali się dzięki rozpalaniu ognisku, dzięki znakom dymnym, a także z wykorzystaniem malowideł naskalnych. http://www.thot.pl/rozwoj-komunikacji-ludzkiej-na-przestrzeni-wiekow/
Przykładowe sposoby komunikowania się
Powstanie poczty Niekiedy puszczano posłańca z ważną wiadomością. Z czasem komunikacja rozwijała się co raz bardziej. Ludzie zaczęli wykorzystywać konie do przyśpieszenia przemieszczania się, a co za tym idzie roznoszenia wiadomości. W czasach gdy ludzie potrafili już pisać i czytać – mowa oczywiście jedynie o tych wykształconych – zaczęto wysyłać listy z ważnymi informacjami. Do ich przekazywania zatrudniano posłańca, którego celem było osobiste dostarczenie listu do odbiorcy. Była to kosztowna usługa, toteż jedynie najbogatsi mogli sobie na nią pozwolić. Ta metoda jest w pewnym sensie podobna do działania obecnej poczty. W miarę z rozwojem ludzkości powstawały zorganizowane grupy kurierskie, dzięki czemu czas dostarczenia przesyłki był co raz krótszy. http://www.thot.pl/rozwoj-komunikacji-ludzkiej-na-przestrzeni-wiekow/
Poczta
Powstanie telegrafu Prawdziwa rewolucja przyszła dopiero w XIX wieku kiedy powstały telegrafy. Były one początkowo używane jedynie do przesyłki najważniejszych państwowych informacji. Wiadomość czyli telegram nie była już dostarczana w czasie kilku dni tylko paru godzin. Wydawałoby się, że ta metoda przesyłania informacji jest niezastąpiona, lecz niedługo po tym wynalazku powstały pierwsze telefonu, które są używane do dziś dzień. Za pomocą telefonu wiadomość dostarczana była prawie, że automatycznie, a jej odbiorca mógł od razu na nią odpowiedzieć. Był to wielki skok cywilizacyjna, jednakże telefony nie były dostępne dla każdego. Tylko najbogatsi mogli pozwolić sobie na ten luksus. Może o tym świadczyć, że przed drugą wojną światową numery w Polsce były dwucyfrowe. http://www.thot.pl/rozwoj-komunikacji-ludzkiej-na-przestrzeni-wiekow/
Telegraf
Rozwój telefonii cyfrowej i internetu . Prawdziwą rewolucję w dziedzinie komunikacji przyniosła telefonia cyfrowa i internet. Dziś każdy może porozumieć się z drugim człowiekiem niemalże z każdego miejsca na Ziemi. Widząc ogromne zmiany jakie nastąpiły w ostatnich latach można się zastanawiać w jaki sposób będą komunikowali się nasi potomkowie. Być może dla nich komórki i internet będą czymś zabytkowym. http://www.thot.pl/rozwoj-komunikacji-ludzkiej-na-przestrzeni-wiekow/
Telefonia i internet
Typy komunikacji społecznej Ze względu na rodzaj środków komunikowania: Werbalne, niewerbalne,że względu na odległość dzieląca nadawcę i odbiorcę: Bezpośrednia i pośrednia Ze względu na miejsce nadawcy i odbiorcy: a) Pozioma: zajmują w strukturze takie same lub podobne pozycje b) Pionowa: zajmują różne pozycje!!
Typy komunikacji społecznej Ze względu na poziom komunikowania: a) Wewnątrzosobowa: zachodzi w umyśle, polega na wew. Formułowaniu myśli i ewentualnych przyszłych przekazów. b) Międzyosobowa: Zachodzi między kilkoma osobami i zazwyczaj przybiera formę rozmowy c) Grupowa: między grupami społ. d) Instytucjonalna: w obrębie instytucji społ. Oraz między nimi e) Masowa: pozawala na dotarcie do szerokich mas odbiorców za pośrednictwem mass mediów.
Komunikacja werbalna http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=ZZL_Moduł_5
Komunikacja niewerbalna http://malejew.w.interia.pl/publikacje/nsienk/komunik.htm
Poziomy komunikacji interpersonalnej • poziom faktyczny - na tym poziomie jednostki rozmawiają na tematy neutralne, które nie wywołują zbyt dużego zaangażowania uczuciowo - emocjonalnego • poziom instrumentalny - na tym poziomie jednostki operują "instrukcjami", nadawca komunikatu oczekuje od jego odbiorcy konkretnych zachowań i działań • poziom afektywny - na tym poziomie jednostki angażują się w komunikację emocjonalnie i uczuciowo, często wyrażają swoje poglądy, postawy i wartości
Jak skutecznie komunikować się z ludźmi??? Zaspokój potrzeby rozmówcy. Doceniaj ludzi Dziękuj tak często, jak jest to możliwe Uśmiechaj się do ludzi Chwal osiągnięcia ludzi, cechy Używaj prostego, zrozumiałego słownictwa Buduj swoją wiarygodność i zaufanie
Dziękuję za uwagę Radosław Lasko 1g