Administracja zorientowana na klienta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Hotel Courtyard – Warszawa
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
Wydziału Spraw Cudzoziemców Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Narodowa Strategia Spójności
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Innowacje organizacyjne w usługach
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
Wyniki i rezultaty projektu CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA. PROJEKT Pt.: NOWOCZESNY URZĄD GMINY W SADKACH. NR UDA-POKL /09-00 DZIAŁANIE.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Szkolenia, Coaching, PR.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
SŁUŻBA CYWILNA ZAUFANIE I KOMUNIKACJA …czyli jak budować społeczne zaufanie do instytucji publicznych?
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
Przykłady dobrych praktyk
Równościowe zarządzanie projektem
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Administracja zorientowana na klienta Projekt „Klient w centrum uwagi administracji” jako przykład działań Szefa Służby Cywilnej na rzecz wzrostu satysfakcji klientów urzędów administracji rządowej 27 listopada 2012 r.

Oczekiwania obywateli wobec Państwa Wyniki badań przeprowadzonych w 2011 r. na zlecenie DSC KPRM przez firmę ARC („Społeczny wizerunek służby cywilnej”) wskazują m. in. na następujące oczekiwania obywateli względem Państwa: Wysoki profesjonalizm urzędników i pracowników administracji publicznej, Partnerskie traktowanie (od petenta do klienta/partnera), Otwartość, transparentność – łatwiejszy dostęp do informacji publicznej, Efektywność oraz terminowość załatwiania spraw obywateli, Przyjazna atmosfera.

Urzędy i urzędnicy w oczach obywateli Przywołane na poprzednim slajdzie wyniki badań firmy ARC z 2011 r. wskazują m. in. że: negatywny stereotyp urzędnika jest nadal silny, ale powoli się zmienia, osoby, które były w ostatnim roku petentami urzędów są w znacznej większości zadowolone z jakości obsługi, z jaką się zetknęli, badani doceniali takie cechy jak kompetencja urzędników, uprzejmość i życzliwość, prawidłowość postępowania i rzetelność obsługi oraz sprawne załatwianie wszelkich formalności. Opinie te potwierdzają wyniki badania CBOS z X 2012 r. („Obywatel w urzędzie”), które wskazują m. in. że: osobiste doświadczenia Polaków związane z załatwianiem różnego rodzaju spraw urzędowych są generalnie pozytywne, interesanci doceniają wiedzę merytoryczną i kompetencje urzędników oraz prawidłowość załatwiania formalności, jednakże powinna nastąpić dalsza poprawa w zakresie uprzejmego traktowania klientów, życzliwego podejścia do nich, a także skupienia uwagi na obsługiwanej osobie i jej sprawie.

Rola zarządzania satysfakcją klienta w urzędach Zarządzanie satysfakcją klienta jest metodą wykorzystującą informację zwrotną od klientów do wprowadzania rzeczywistej zmiany w działalności urzędu. Może stanowić narzędzie strategiczne, pozwalające na zdefiniowanie lub ponowne określenie celów i założeń strategicznych w zakresie usług publicznych. Stwarza możliwości redukcji kosztów i poprawy efektywności w świadczeniu usług. Informacja od klientów powinna być punktem wyjścia do określania kierunków doskonalenia świadczonych usług. Źródło: „Podręcznik szkoleniowy Zarządzanie satysfakcją klienta” opracowany w ramach projektu „Klient w centrum uwagi administracji”, maj 2011.

Zaangażowanie Szefa SC oraz DSC na forum międzynarodowym w działania na rzecz wzmacniania roli zsk Współpraca w ramach Europejskiej Sieci ds. Administracji Publicznej - European Public Administration Network (EUPAN) w tym: udział w pracach Zespołu ds. Zarządzania Satysfakcją Klienta, Szef SC gospodarzem 6-tej Konferencji Jakości (29-30.09.2011), udział w opracowanie publikacji z zakresu zsk; udział Szefa SC i DSC w pracach Komitetu Zarządzania Publicznego OECD – Public Governance Committee (PGC OECD); DSC KPRM oficjalnym partnerem Europejskiej Nagrody Sektora Publicznego – European Public Sector Award (EPSA).

Projekt „Klient w centrum uwagi administracji” jako przykład działań Szefa Służby Cywilnej zorientowanych na klienta Szef Służby Cywilnej poprzez realizację projektów systemowych aktywnie wykorzystuje środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego do wsparcia działań mających na celu modernizację administracji, w tym działań zorientowanych na klienta. Przykładem jest projekt „Klient w centrum uwagi administracji”, którego celem było usprawnienie pracy urzędów administracji rządowej w oparciu o zarządzanie satysfakcją klienta, a w dalszej perspektywie projakościowa i prokliencka reorientacja stosowanego w nich modelu zarządzania, a także pozytywna zmiana wizerunku urzędów administracji rządowej w oczach obywatela. Projekt realizowany był w latach 2010-2012, a jego budżet wyniósł 7 mln 254 tys. zł. Projekt realizowany był w 100 urzędach administracji rządowej (w tym m. in. wybranych urzędach wojewódzkich, jednostkach administracji skarbowej i celnej, regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska, jednostkach policji, inspektoratach), świadczących usługi na rzecz klientów zewnętrznych, tj. przedsiębiorców i obywateli. W projekcie wypracowano szereg rozwiązań ukierunkowanych na wzmocnienie roli zsk w działalności urzędów, które mogą być implementowane w innych jednostkach administracji. Rozwiązania te zostały zaprezentowane na kolejnych slajdach.

W ramach działań na rzecz wzrostu satysfakcji klientów w urzędach możemy… …przeprowadzić identyfikację klientów urzędu… Identyfikacja klientów pozwala m. in. na: rozpoznanie rzeczywistego zakresu działalności urzędu, zrozumienie charakterystyki obecnych i potencjalnych grup Klientów, możliwość określenia potrzeb i preferencji poszczególnych grup Klientów. W projekcie „Klient w centrum uwagi administracji” zidentyfikowano klientów w 100 urzędach administracji rządowej.

…przeszkolić pracowników urzędu z zakresu zarządzania satysfakcją klienta i nowoczesnych standardów obsługi klienta… Szkolenia pozwolą na: Zrozumienie znaczenia zsk oraz zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu nowoczesnych standardów obsługi Klienta Przećwiczenie umiejętności związanych z profesjonalną obsługą Klienta, specyficzną dla różnych typów urzędów administracji rządowej Szkolenia mogą być prowadzone zarówno metodami tradycyjnymi, jak i przy wykorzystaniu e-learningu (strona www.elearning.kprm.gov.pl) W projekcie „Klient w centrum uwagi administracji” przeszkolono ponad 3000 pracowników urzędów.

…opracować katalog usług i karty usług… Katalog usług to wykaz wszystkich zidentyfikowanych usług i zadań świadczonych przez urząd na rzecz klienta. Karta usługi to opis działania, które podejmuje urząd w odpowiedzi na indywidualne zgłoszenie klienta, napisany językiem przyjaznym i zrozumiałym dla klienta. Służą m. in.: podniesieniu poziomu wiedzy klientów oraz pracowników urzędów w zakresie świadczonych usług, ułatwieniu pracy dzięki zdefiniowaniu jasnych schematów postępowania dla każdej świadczonej usługi, podniesieniu jakości organizacji i funkcjonowania urzędów. Główne zasady tworzenia kart usług: segregacja kart w tematyczne katalogi, stosowanie języka naturalnego i przyjaznego w odbiorze, właściwe dopasowanie opisu do występujących w urzędzie procedur, zastosowanie podejścia według zdarzeń życiowych (Life Events Approach). W projekcie „Klient w centrum uwagi administracji” opracowano katalogi usług i ponad 3000 kart usług we wszystkich urzędach biorących udział w projekcie.

…zoptymalizować procesy związane z obsługą klienta… Jakie działania możemy podjąć? Możemy zidentyfikować, zmapować, a następnie zoptymalizować procesy kluczowe z punktu widzenia klienta. W jakim celu? Wartość dla klienta tworzona jest w procesach – od sprawności procesów zależy, czy organizacja potrafi skutecznie realizować swoje cele. Podejście procesowe zapewnia lepsze dopasowanie się do potrzeb współczesnego otoczenia, a także umożliwia dostarczanie klientom usług o wyższej jakości. W projekcie „Klient w centrum uwagi administracji” dokonano optymalizacji wybranych procesów w 70 urzędach administracji rządowej.

…badać satysfakcję klientów. Jaki jest cel badań i korzyści z ich przeprowadzenia? Urząd otrzymuje od klientów informację zwrotną dotyczącą ich poziomu zadowolenia ze świadczonych przez dany urząd usług – pracownicy urzędu dowiadują się, jakie obszary oraz ich działania są oceniane przez klientów pozytywnie, a jakie wymagają poprawy. Można określić potrzeby i oczekiwania klientów dotyczące poziomu obsługi w poszczególnych urzędach. Pracownicy urzędów potrafią wyciągać wnioski z uzyskanych dzięki badaniom informacji, co pozwala na uruchamianie działań naprawczych. Pracownicy urzędów zaangażowani w proces badania satysfakcji stanowią dla swoich koleżanek i kolegów źródło wiedzy dotyczące obszarów związanych z polepszaniem kontaktów z klientami. W projekcie „Klient w centrum uwagi administracji” w 100 urzędach administracji rządowej przeprowadzono łącznie ponad 11,3 tys. wywiadów.

Badania satysfakcji klienta – metodyka zastosowana w projekcie W zależności od formy kontaktu klienta z urzędem zastosowano odpowiednią formę przeprowadzenia badań: Kwestionariusz do samodzielnego wypełnienia przez klienta Kwestionariusz do wywiadu bezpośredniego Kwestionariusz do wywiadu telefonicznego Zastosowane metody umożliwiały dotarcie do różnych typów klientów.

Badania satysfakcji klienta – narzędzia badawcze Narzędzia badawcze wykorzystane zostały do zebrania m. in. następujących informacji: ogólne zadowolenie klienta z wizyty/kontaktu z urzędem, ocena placówki, ocena obsługi przez pracowników urzędu, ocena sposobu załatwienia sprawy, bezpośredni wskaźnik NPS (Net Promoter Score).

Badania satysfakcji klienta – wybrane rezultaty na przykładzie odpowiedzi klientów jednego z urzędów skarbowych [1] Wskaźnik Net Promoter Score (NPS) Tworzony na podstawie odpowiedzi na pytanie: ‘Gdyby istniała taka możliwość, że każdy sam może wybrać sobie urząd, w którym załatwia sprawy, na ile jest prawdopodobne, że polecił(a)by Pan/i ten Urząd przyjaciołom lub znajomym?’ Odpowiedzi na skali od 0 (zupełnie nieprawdopodobne) do 10 (bardzo prawdopodobne): 9, 10 – „promujący” 7,8 – „bierni” 0-6 – „krytyczni” Wartość wskaźnika wynosiła +41 punktów (na skali -100; 100). Wynika z różnicy pomiędzy 53% respondentów „promujących” oraz 12% respondentów „krytycznych”. Podstawa: N=144

Badania satysfakcji klienta – wybrane rezultaty na przykładzie odpowiedzi klientów jednego z urzędów skarbowych [2] Wskaźnik Satysfakcji Klienta (Customer Satisfaction Index) satysfakcja ogólna ogólne zadowolenie z obsługi przez pracowników urzędu Tworzony na podstawie odpowiedzi na pytania: „Proszę pomyśleć o dzisiejszej wizycie w urzędzie. Czy jest Pan(i) z niej…” „Na ile jest Pan(i) zadowolony/a lub niezadowolony/a z obsługi przez pracowników urzędu” Średnie: 4,34 4,30

Przydatne dokumenty: wytyczne i dobre praktyki W kontekście zarządzania satysfakcją klienta w administracji warto zapoznać się z dokumentami wypracowanymi w ramach projektu „Klient w centrum uwagi administracji”, dostępnymi na stronie www.dsc.kprm.gov.pl, takimi jak: „Zbiór dobrych praktyk” „Wytyczne dla instytucji administracji publicznej w zakresie doskonalenia usług w oparciu o zarządzanie satysfakcją klienta” „Pomiar jako środek do doskonalenia. Poprawa funkcjonowania sektora publicznego dzięki wykorzystaniu informacji na temat poziomu satysfakcji klienta-obywatela.”

Planowane działania DSC Departament Służby Cywilnej KPRM rozpocznie wkrótce realizację nowego projektu systemowego pod roboczą nazwą „Doskonalenie standardów zarządzania w urzędach administracji rządowej”. W projekcie zostaną wdrożone nowoczesne narzędzia zarządzania w 100 urzędach działających na szczeblu województwa i powiatu realizujących zadania związane z obsługą przedsiębiorców. Wśród wdrażanych usprawnień znajdować się będą działania odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio do zarządzania satysfakcją klienta w urzędach, takie jak: usprawnienia komunikacji z klientem zewnętrznym i wewnętrznym, optymalizacja procedur obsługi klienta, wdrażanie systemów zarządzania jakością.

Dziękuję za uwagę. Dagmir Długosz Dyrektor Departamentu Służby Cywilnej Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Al. Ujazdowskie 1/3 00-583 Warszawa e-mail: dagmir.dlugosz@kprm.gov.pl tel.: 22 664 75 39