NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA WYMAGANIA PAŃSTWA WOBEC SZKÓŁ I PLACÓWEK
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Ewaluacja w nowym nadzorze pedagogicznym
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
Witamy uczestników konferencji
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Zmiany w nadzorze pedagogicznym 1 sierpień 2015 r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Przykładowy model podziału środków
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY PRACA Z RADĄ PEDAGOGICZNĄ 1

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Podstawy prawne nadzoru ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z dnia 9 października 2009r.) 2

NOWY NADZÓR – FORMY NADZORU W Rozporządzeniu zdefiniowano wskazane w § 6 trzy formy nadzoru pedagogicznego: ewaluację, kontrolę, wspomaganie 3

PRAKTYCZNE BADANIE OCENIAJACE PRZEPROWADZONE W SZKOLE LUB PLACÓWCE NOWY NADZÓR - EWALUACJA EWALUACJA WEWNĘTRZNA EWALUACJA ZEWNĘTRZNA PRAKTYCZNE BADANIE OCENIAJACE PRZEPROWADZONE W SZKOLE LUB PLACÓWCE 4

NOWY NADZÓR - EWALUACJA Zewnętrzna - prowadzona przez przygotowanych (co najmniej 2) wizytatorów, - kończy się raportem, który zawiera określenie poziomu spełnienia wymagań, - jest prowadzona z wykorzystaniem przygotowanych narzędzi, 5

NOWY NADZÓR - EWALUACJA § 7. 1. Ewaluacja zewnętrzna jest przeprowadzana w następujących obszarach: 1) efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; 2) procesy zachodzące w szkole lub placówce; 6

NOWY NADZÓR - EWALUACJA § 7. 1 3) funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów; 4) zarządzanie szkołą lub placówką. 7

Zarządzanie szkołą lub placówką .. Obszary pracy szkoły i placówki oświatowej podlegające ewaluacji § 7 ust. 1 Efekty … Procesy .. Środowisko lokalne … Zarządzanie szkołą lub placówką .. Odejście od tradycyjnego podziału na: kształcenie, wychowanie i opiekę !!! 8

NOWY NADZÓR - EWALUACJA Ewaluacja wewnętrzna dotyczy wymienionych obszarów lub innych zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w działalności szkoły lub placówki. 9

EWALUACJA WEWNĘTRZNA EWALUACJA WEWNĘTRZNA – jest to ewaluacja organizowana przez dyrektora szkoły lub placówki i przeprowadzana w odniesieniu do wybranych wymagań, o których mowa w § 7 ust. 4, lub do innych zagadnień, uznanych w szkole lub placówce za istotne. 10

Wymagania państwowe podlegające ewaluacji /WEWNĘTRZNEJ I ZEWNĘTRZNEJ/ W poszczególnych obszarach pracy szkoły/ placówki zostały określone wymagania i ustalone poziomy spełniania ich przez szkoły/ placówki 11

NOWY NADZÓR – POZIOMY WYMAGAŃ Poziomy wymagań wobec szkół/placówek: poziom A - bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówką, poziom B – wysoki stopień wypełniania wymagania, poziom C – średni stopień wypełniania wymagania, poziom D – podstawowy stopień wypełniania wymagania, poziom E - niski stopień wypełniania wymagania. § 7 ust. 4. Wymagania, które muszą być spełnione w obszarach, o których mowa w ust. 1, dla ustalenia poziomu B i poziomu D określa załącznik do rozporządzenia. Tylko w obszarze „efekty” jeśli działania szkoły zostają ustalone na poziomie „E” pojawiają się sankcje ustawowe (art. 34 ust. 2 i 3)! 12

NOWY NADZÓR – POZIOMY WYMAGAŃ § 7 ust. 6 Poziom E ustala się, jeżeli szkoła lub placówka nie spełnia danego wymagania na poziomie D. Poziom C ustala się, jeżeli szkoła lub placówka spełnia dane wymaganie na poziomie wyższym niż poziom D, ale niższym niż poziom B. Poziom A ustala się, jeżeli szkoła lub placówka spełnia dane wymaganie na poziomie wyższym niż poziom B. 13

EWALUACJA WEWNĘTRZNA Określenie poziomu spełnienia wymagań w poszczególnych obszarach tworzy profil szkoły Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna określi mocne i słabe strony szkoły/ placówki w zakresie wyznaczonym przez wymagania państwowe 14

WEWNĘTRZNA EWALUACJA Ewaluację prowadzi dyrektor razem z nauczycielami i służy ona rozwojowi placówki. Najważniejsze pytanie ewaluacyjne to: jak rozwija się uczeń? 15

NOWY NADZÓR- EWALUACJA Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, prowadząc ewaluację zewnętrzną bierze pod uwagę wyniki ewaluacji wewnętrznej prowadzonej w szkole lub placówce (§ 8 ust. 3) 16

EWALUACJA WEWNĘTRZNA jest autonomicznym działaniem szkoły, jest organizowana przez dyrektora szkoły, o jej wartości decyduje to, ze jest z reguły bardziej trafna niż zewnętrzna, bo lepiej uwzględnia warunki danej szkoły czy placówki, odnosi się do wymagań stawianych przez państwo, ale może także dotyczyć innych wskazanych w szkole problemów, jest uwzględniania podczas ewaluacji zewnętrznej, jest podejmowana przez nauczycieli. 17

Nadzór pedagogiczny dyrektora Ewaluacja wewnętrzna § 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki; 18

WEWNĘTRZNA EWALUACJA Celem ewaluacji jest uzyskanie zobiektywizowanych wniosków w celu utrzymania, zaniechania bądź modyfikacji podlegających badaniu działań szkoły lub też w celu zainicjowania nowych działań, czyli, ogólnie, w celu podejmowania decyzji kierowniczych. 19

WEWNĘTRZNA EWALUACJA Ewaluacja jest badaniem. Nie może być tak, że badamy szkołę. Trzeba określić, CO BADAMY w danej szkole. 20

WEWNĘTRZNA EWALUACJA Ewaluacja w szkole polega na zaplanowanym i metodologicznie uściślonym, systematycznym zbieraniu i przetwarzaniu informacji o warunkach, przebiegu i skuteczności działań szkoły.. 21

PRZEDMIOT EWALUACJI /OBSZAR/ PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W OŚODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W BOCHNI PRZEDMIOT EWALUACJI /OBSZAR/ Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności Statutowej Ośrodka. CELE Zebranie informacji, czy rozpoznawane są i diagnozowane w Ośrodku potrzeby i możliwości uczniów; Zebranie informacji czy, nabywane przez nich wiadomości i umiejętności są zgodne z potrzebami i możliwościami;

PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W OŚODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. KS PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W OŚODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W BOCHNI WYMAGANIE Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie z rozpoznanymi potrzebami i możliwościami. PYTANIA KLUCZOWE W jaki sposób diagnozuje się i analizuje potrzeby i możliwości wychowanków? Na czym polega indywidualizacja pracy z uczniami? Jakie są efekty oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych mających na celu przygotowanie do życia?

PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W OŚODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. KS PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W OŚODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W BOCHNI KRYTERIA EWALUACJI Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie z podstawą programową; W szkole analizuje się osiągnięcia uczniów; Analiza osiągnięć szkolnych uwzględnia możliwości rozwojowe uczniów; W placówce wdraża się wnioski z analizy osiągnięć uczących się; W placówce dostrzega się możliwości uzyskania lepszych wyników przez uczniów; Wdrażanie wniosków przyczynia się do wzrostu efektów ksztacenia;

PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W OŚODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. KS PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W OŚODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W BOCHNI METODY BADAŃ Analiza dokumentów; Ankieta (dla rodziców, nauczycieli, uczniów); Wywiad; PRÓBA BADAWCZA 50 % rodziców, wychowanków i 100 % nauczycieli

PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W OŚODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. KS PROJEKT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W OŚODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO W BOCHNI LITERATURA 1) Berdzik Joanna: Zadania dyrektora w nowym nadzorze pedagogicznym [on line], Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty: IV Kongres Zarządzania Oświatą: Materiały [dostęp 27-10-2009]. Dostępny w Internecie: http://oskko.edu.pl/kongres/materiały.html 2) Ewaluacja w szkole : wybór tekstów, red. H. Mizerak, A. Hildenbrandt, Olsztyn 1997 4) Korporowicz L., Ewaluacja – zaproszenie do rozwoju, Edukacja i Dialog 2000, nr 6, s. 15-20 5) Wlazło St., Nowy, całkowicie inny nadzór pedagogiczny, Dyrektor Szkoły 2009, nr 9 (189), s. 6-10 6) www.npseo.pl 26