Instrument Finansowy LIFE+ Formularze A Nabór wniosków 2010

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OASE elektroniczny system składania wniosków w Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Rola NFOŚiGW we wdrażaniu Instrumentu Finansowego LIFE+ w Polsce
Warsztaty pisania wniosków LIFE+ Warszawa, r. Komponent II Komponent II Komentarze KE do otrzymanych wniosków LIFE+ Radosław Domagała Wydział
Warszawa 2012 Tytuł projektu: Klient: Nazwa kategorii: Numer kategorii:
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Zmiany w projekcie Szwajcarsko-Polski Program Współpracy opracowanie JEMS Architekci Muszyna.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Sposób składania wniosków do działania 9.3 RPO WP Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Zasady podstawowe (1): Budżet powinien być rzeczywisty i efektywny;
Internetowy System Ewidencji Kart Projektów (ISEKP)
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Dobre praktyki w projekcie Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym
Przyczyny odrzucenia wniosków do LIFE+ przez KE 20111NFOŚiGW – Warsztaty przygotowania wniosków LIFE+ Wydział ds. Projektów UE.
Instrument Finansowy LIFE+ Formularze finansowe F Andrzej Muter Wydział ds. Projektów UE.
Kierownik Wydziału ds. Funduszy UE
Instrument Finansowy LIFE+ Formularze finansowe F Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE.
Instrument Finansowy LIFE+ Formularz A wniosku Nabór wniosków 2011
Poddziałanie POKL – kwalifikowalność wydatków Edyta Dominiak Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 12 czerwca 2008 roku.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Wypełnianie formularzy „A” wniosku
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Kwalifikowalność wydatków
Program Leonardo da Vinci
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Tytuł projektu: Klient: Nazwa kategorii: Numer kategorii:
Marta Kozal Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Warszawa, Grant.
Tytuł projektu: Klient: Nazwa kategorii: Numer kategorii:
STAŻE Z MOŻLIWOŚCIĄ WYPŁATY STYPENDIUM STAŻOWEGO PRAKTYCZNY PORADNIK, CZYLI CO ZROBIĆ ŻEBY DOSTAĆ SIĘ NA STAŻ?
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Warszawa 2009 Tytuł projektu: Klient: Nazwa kategorii: Numer kategorii:
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Wydział ds. Projektów UE
Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy Podsystem monitorowania Europejskiego Funduszu Społecznego PEFS.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
3. Kwalifikowlaność wydatków w ramach Poddziałania POKL Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Komentarze KE do otrzymanych wniosków Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE.
Kwalifikowalność kosztów w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Opole,
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Szkoła Przyjazna dla Sprawiedliwego Handlu Procedura uzyskania tytułu.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno- demograficznymi – System SOWA Dorota Ludorowska.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Wnioskodawca chcący ubiegać się o dofinansowanie projektu w konkursie w ramach RPO WIM powinien: 1)Zapoznać się z ogłoszeniem o konkursie: Ogłoszenie.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Generator wniosków o dofinasowanie
WYPEŁNIANIE FORMULARZA – KRÓTKI KURS
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

Instrument Finansowy LIFE+ Formularze A Nabór wniosków 2010 Andrzej Muter Wydział ds. Projektów UE

Znaleźć je można na stronie: Pierwsze kroki Zapoznanie się z podstawowymi dokumentami LIFE+: Zaproszenie do składania wniosków w ramach naboru 2010, Postanowienia Wspólne (Common Provisions), Przewodnik do wypełniania wniosków do odpowiedniego komponentu, Przewodnik oceny wniosków, Formularze wniosków do odpowiedniego komponentu. Znaleźć je można na stronie: http://ec.europa.eu/environment/life/funding/lifeplus.htm www.nfosigw.gov.pl/life

Przed rozpoczęciem pisania wniosku: Pierwsze kroki Przed rozpoczęciem pisania wniosku: Upewnić się, że projekt nie może być finansowany z innych środków Komisji Europejskiej (np.: 7 PR, POIiŚ), Zapoznać się z Krajowymi priorytetami LIFE+ (Wniosek niekoniecznie musi się wpisywać w krajowe priorytety, lecz wpisując się w nie może uzyskać dodatkowe punkty w ocenie – uwzględniane tylko przy porównywaniu wniosków w ramach alokacji krajowej).

Wskazówki dotyczące pisania wniosku INFORMACJE OGÓLNE

Formularze wniosku do LIFE+ Wniosek do LIFE+ składa się z pięciu części: Część A – informacje administracyjne Część B – cele projektu i oczekiwane rezultaty Część C – szczegółowy opis techniczny planowanych działań Część F – część finansowa wniosku + Załączniki w zależności od statusu Beneficjenta koordynującego

Beneficjenci koordynujący będący Podmiotami publicznymi Załączniki Beneficjenci koordynujący będący Podmiotami publicznymi Do wniosku powinni dołączyć wypełnioną i podpisaną Deklarację podmiotu publicznego („Public body declaration”)

Przygotowanie wniosków do LIFE+ Wniosek powinien być nagrany na płycie CD lub DVD. Prawidłowo przygotowany wniosek powinien mieć postać dwóch czarno-białych plików .pdf, pliku .xls oraz załączników. Formularze Części A powinny być zeskanowane z rozdzielczością 300 dpi do pliku .pdf, natomiast Części B, C, D powinny być skonwertowane do drugiego pliku .pdf, formularze F stanowią plik .xls. Załączniki do wniosku, np. mapy, raport audytora, dokumenty finansowe powinny być umieszczone w oddzielnych plikach .pdf, za wyjątkiem uproszczonego oświadczenia finansowego, które ma mieć format xls.

Przygotowanie wniosków do LIFE+ Wyjątkowo do wniosku załączyć można mapy, jako odrębne pliki pdf, oznaczone w nazwie słowem „mapy”. Plik może zawierać kolorowe strony w formacie A3 lub A4. Załączone mapy powinny mieć opisaną skalę, tytuł oraz czytelne oznaczenia topograficzne. Należy sprawdzić czy wszystkie formularze są czytelne po zeskanowaniu oraz czy dają się wydrukować. W szczególności istotna jest czytelność podpisów i pieczątek w formularzach A oraz w Oświadczeniu Podmiotu Publicznego. Każdy wniosek do LIFE+ musi zawierać działania informacyjne i rozpowszechniające wyniki projektu (przedstawienie zakresu projektu i jego wyników do wiadomości społecznej i zainteresowanych stron). Działania te nie stanowią łączenia komponentów!!

Wypełnianie wniosku do LIFE+ Zachęcamy do wypełniania wniosku w języku polskim! Wniosek należy wypełnić na komputerze, za wyjątkiem podpisów, Wszystkie pola we wniosku MUSZĄ być wypełnione - nie należy zostawiać pustych pól, Jeżeli wymagane w formularzu informacje nie dotyczą Państwa projektu lub nie posiadają Państwo danych na ten temat, należy wpisać „nie dotyczy” lub równoważne określenie.

Wypełnianie wniosku do LIFE+ Nazwy beneficjentów powinny być zgodne z nazwami na pieczątkach (nie należy tłumaczyć oryginalnych nazw), Podpisy i pieczątki powinny być czytelne po zeskanowaniu (rozdzielczość 300 dpi), Opisując szczegółowo zarządzanie projektem należy pamiętać o zamieszczeniu schematu organizacyjnego realizatorów projektu.

Wypełnianie wniosku do LIFE+ Wkład własny beneficjentów, posiadających status podmiotu publicznego, musi przekroczyć o co najmniej 2% kwotę kosztów z tytułu wynagrodzenia stałych pracowników, którzy zostaną oddelegowani do realizacji projektu. Koszty „Pomocy zewnętrznej” zawierającej koszty prac zlecanych na zewnątrz oraz wynajmu sprzętu lub infrastruktury nie powinny przekroczyć 35% całkowitego budżetu projektu.

Wypełnianie wniosku do LIFE+ Kwalifikowalność kosztów zakupu „Dóbr trwałych” Do współfinansowania kwalifikują się jedynie koszty związane z amortyzacją dóbr trwałych w trakcie realizacji projektu, pod warunkiem spełnienia zapisów zawartych w Art. 25.5-25.9 Postanowień Wspólnych. Maksymalny poziom odpisów amortyzacyjnych: Infrastruktura – 25% kosztu rzeczywistego Wyposażenie (urządzenia) – 50% kosztu rzeczywistego

Wypełnianie wniosku do LIFE+ Kwalifikowalność zakupu „Dóbr trwałych” WYJĄTKI Koszty wykonania prototypów są kosztami kwalifikowanymi w 100% tylko w przypadku projektów z komponentu II Polityka i zarządzanie w zakresie środowiska oraz komponentu I Różnorodność biologiczna (Art. 25.7 CP), W przypadku komponentu LIFE+ Przyroda i Różnorodność Biologiczna wydatki poniesione na dobra trwałe przez podmioty publiczne lub podmioty prywatne niekomercyjne, uważa się za kwalifikowane w całości (Art. 25.9 CP).

Wypełnianie wniosku do LIFE+ W projektach LIFE+ Przyroda i Różnorodność Biologiczna co najmniej 25% budżetu projektu musi dotyczyć „twardych” (konkretnych) działań ochronnych. Koszty ogólne (overheads) są kwalifikowalne do 7% kosztów kwalifikowanych projektu, z wyłączeniem kosztów zakupu lub dzierżawy gruntów. Koszty ogólne nie muszą być poparte dokumentami księgowymi. W kategorii tej należy uwzględnić np. koszty wynajmu biura, prąd, wodę, gaz, materiały biurowe, koszty połączeń telefonicznych, kopiowania itp.

Część A Informacje administracyjne

Formularz A1 Datę rozpoczęcia i zakończenia projektu należy podać w formacie DD/MM/RRR Nazwy beneficjentów powinny być zgodne z nazwami na pieczątkach (nie należy tłumaczyć oryginalnych nazw) Kwoty podane w rubrykach „Total project budget”, „Total eligible project budget”, „EC financial contribution requested” powinny być zgodne z kwotami podanymi w formularzach finansowych (część F wniosku),

Formularz A2 W przypadku braku danej informacji nie należy pozostawiać pustych pól, należy wpisać „nie dotyczy” lub równorzędne sformułowanie, Należy określić przynależność beneficjenta do jednej z trzech grup podmiotów (public body, private commercial lub private non commercial), Podane dane dotyczące osoby kontaktowej powinny być poprawne i aktualne.

Formularz A3 W punkcie 2 należy wpisać nazwę organizacji zgodnie z formularzami A1 i A2. W punkcie 3 należy podać: Kwotę wkładu własnego (+ koszty niekwalifikowane ponoszone przez beneficjenta), Numery działań, w których beneficjent będzie brał udział, Szacowany całkowity koszt działań, za wdrażanie których odpowiadać będzie beneficjent. Deklaracja musi być podpisana, opatrzona datą i miejscowością. Prosimy zwrócić uwagę na to, by pieczątka była czytelna. Należy podać stanowisko osoby podpisującej.

Formularz A4 W przypadku braku beneficjentów towarzyszących formularz nie powinien pozostać pusty, należy wpisać „nie dotyczy” lub równorzędne sformułowanie, W punkcie 2 należy podać: Kwotę wkładu własnego (+ koszty niekwalifikowane ponoszone przez Współbeneficjenta), Numery działań, w których Współbeneficjent będzie brał udział, Szacowany całkowity koszt działań, za wdrażanie których odpowiadać będzie beneficjent. Prosimy zwrócić uwagę na to, by pieczątka była czytelna, W przypadku większej liczby beneficjentów towarzyszących, należy wprowadzić dodatkową numerację (A4/1, A4/2, A4/3 itp.), Należy podać stanowisko osoby podpisującej,

Formularz A5 W przypadku braku beneficjentów towarzyszących formularz nie powinien pozostać pusty, należy wpisać „nie dotyczy” lub równorzędne sformułowanie, W przypadku większej liczby beneficjentów towarzyszących, należy wprowadzić dodatkową numerację (A5/1, A5/2, A5/3 itp.), W każdym przypadku należy określić przynależność beneficjenta do jednej z trzech grup podmiotów (public body, private commercial lub private non-commercial),

Formularz A6 W przypadku braku współfinansujących formularz nie powinien pozostać pusty, należy wpisać „nie dotyczy” lub równorzędne sformułowanie, W zaznaczonym miejscu należy wpisać nazwę projektu W przypadku większej liczby współfinansujących, należy wprowadzić dodatkową numerację (A6/1, A6/2, A6/3 itp.), Należy podać nazwisko i funkcję osoby podpisującej i datę

Formularz A7 Należy udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania, W punkcie trzecim należy wyjaśnić, dlaczego projekt nie kwalifikuje się do finansowania w ramach innych instrumentów finansowych Wspólnoty

Formularz A8 – Komponent I Prosimy zwrócić uwagę na to, by pieczątka była czytelna, W przypadku większej ilości deklaracji poparcia, należy wprowadzić dodatkową numerację (A8/1, A8/2, A8/3 itp.), Należy pamiętać o dacie

Krajowy Punkt Kontaktowy Departament Ochrony Przyrody Wydział ds. Projektów UE NFOŚiGW Tel. (22) 459 04 86/396/543 fax. (22) 459 01 93 life@nfosigw.gov.pl www.nfosigw.gov.pl/life Jesienna aleja kolo Swignajna http://www.sadyba.free.ngo.pl/aleje.html 24