Finanse i fundusze strukturalne Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
ENSPIRE EU Przedsiębiorczy zastrzyk dla Unii Europejskiej.
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Paweł P.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Fundusze strukturalne w latach
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Programowanie perspektywy finansowej
ŚRODKI Z BUDŻETU UE Środki finansowe Unii Europejskiej gromadzone są przez państwa członkowskie i przekazywane do unijnego budżetu. Według prawa środki.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Solidarność w praktyce − polityka spójności UE
Zapis prezentacji:

Finanse i fundusze strukturalne Unii Europejskiej Dr Łukasz Konopielko

  Projekt : „Odpowiedź na wyzwania gospodarki opartej na wiedzy: nowy program nauczania na WSHiP”. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Organizacja zajęć Spotkania zgodnie z rozkładem – generalnie kolejne wtorki do połowy listopada Kontakt: konop@gazeta.pl Zaliczenie: opracowanie w grupie 2-3 osobowej podstawowych założeń do projektu który mógłby ubiegać się o wsparcie ze środków publicznych w dowolnym programie w Polsce Prezentacja (w miarę możliwości)- końcowe zajęcia

Literatura A. Szymańska "Fundusze unijne i europejskie 2007-2013 dla samorządu terytorialnego" Wyd. Placet 2008. A. Szymańska "Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007 - 2013" Wyd. Placet 2008. M. Szwabe "Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych", Oficyna Ekonomiczna 2007. R. Kasprzak "Fundusze unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw" One Press 2009 J. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak, "Leksykon funduszy Unii Europejskiej" Beck 2009. Ogólny podręcznik: W. Molle "The Economics of European Integration: Theory, Practice, Policy". Ashgate Publishing 2008.

Po co UE wspiera poszczególne kraje i regiony? Polityka Spójności UE Budżet UE – skąd się biorą środki i na co są wydawane? Co dotychczas udało się zrobić? – Raporty Kohezyjne III etapy polityki strukturalnej: Etap wynikający z zapisów Traktatu Rzymskiego (1957-1988) Polityka po reformie Delorsa na podstawie traktatu o Unii Europejskiej (1989-2006) Polityka po roku 2007 (Strategia Lizbońska i Traktat Konstytucyjny)

Krótki słownik Polityka strukturalna – tradycyjne pojęcie odnoszące się do interwencji Wspólnoty, używane od 1957 Polityka regionalna – często zamienne użycie gdyż podstawową „strukturą” na jaką zorientowana jest interwencja to regiony a kryteria wybory sfer interwencji są także regionalne. Polityka spójności – ukierunkowanie na podstawowy cel interwencji jaką jest zmniejszanie zróżnicowania w UE.

Traktat Rzymski Państwa członkowskie pragną wzmocnienia jedności swoich gospodarek i zabezpieczenia ich harmonijnego rozwoju, poprzez redukowanie zróżnicowań istniejących między regionami oraz łagodzenia zacofania mniej uprzywilejowanych regionów

Traktat rzymski Art.2 „Zadaniem Wspólnoty jest, przez ustanowienie wspólnego rynku i stopniowe zbliżanie polityk gospodarczych Państw Członkowskich, popieranie w całej Wspólnocie harmonijnego rozwoju działalności gospodarczej, stałego i zrównoważonego wzrostu, zwiększonej stabilności, przyspieszonego podwyższania poziomu życia oraz ściślejszych związków między Państwami Członkowskimi.”

Dlaczego już Traktat Rzymski? 12 lat od końca wojny Sukces EWWiS Rosnąca rola USA NATO vs UW Plan Marshalla Powołanie RWPG (1949) Dominacja ceł w polityce handlowej Pozyskanie głosów elektoratu wiejskiego

Instrumenty Europejski Fundusz Społeczny(EFS)-1958 Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnictwa (EFOiGR) – 1958 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – 1975 Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej - 1967

Jak to zmierzyć? Spójność w różnych ujeciach: Gospodarczo: PKB na mieszkańca wg. PPP Społecznie: stopa bezrobocia oraz wskaźnik zatrudnienia Terytorialnie (przestrzennie) – dostępność terytorialna za pomocą komunikacji szynowej, drogowej i lotniczej oraz syntetycznie.

Po co nam polityka spójności? Kontekst: system anglosaski (USA, Kanada, Wielka Brytania) vs system kontynentalnej Europy Zachodniej (głównie „stare” kraje UE) System anglosaski: otwartość na wprowadzanie nowych nowych pomysłów gospodarczych wychodzących od przedsiębiorców, najbardziej nowatorskie innowacje ze strony startupów. Europa: j.w. plus interesariusze – instytucje mające chronić uczestników procesu gospodarowania. Brak elastyczności ma być kompensowany wyrafinowaniem technologicznym(Phelps, 2006). Polityka spójności może być postrzegana jako jedna z takich instytucji.

Czy polityka spójności dławi dynamizm? Jak to porównać? Propozycja Phelpsa: swoboda podejmowania decyzji w pracy, rotacja firm na giełdzie, liczba patentów i nasilenia działalności badawczo-rozwojowej Swedenborg (2008) porównanie Szwecji z USA: Klin podatkowy powoduje wypieranie producentów z rynku i zastępowanie jej mniej efektywną pracą domową oraz spłaszczenie płac podnosi płace osób słabiej wykwalifikowanych co utrudnia rozwój małych firm usługowych.

Spójność vs dochód Im wyższe PKB tym niższe rozwarstwienie dochodów – słabe potwierdzenie tej tezy dla UE, w USA wręcz przeciwnie. Przyczyny wyższego poziomu PKB w USA: wyższe wykorzystanie i wydajność pracy gdy w UE brak elastyczności plus lepsze „otoczenie biznesu” (Keereman, Steinlein, 2006) Im większa spójność tym niższa konkurencyjność – wpływ klina podatkowego (Bieńkowski, 2010).

Case study Czy polityka spójności przynosi spodziewane efekty? Chcemy prześledzić to na podstawie wstępnych wyników jednego z najbardziej obleganych programów wspartych z EFRR – PO IG. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka: „Program ma zachęcić firmy do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, transferu rozwiązań z sektora nauki do biznesu, a także pomiędzy przedsiębiorstwami, zakupów i wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych, a następnie ich realizacji”

Jak to działa w Polsce? Za czym kolejka ta stoi?

Punkt wyjścia Dynamika rozwoju infrastruktury sieciowej – wysoka – styczeń’08/09 – wzrost liczby szerokopasmowych łącz stałych 5% - 3 miejsce w Europie, choć na 100 mieszkańców tylko nieco powyżej 50% średniej UE (dane MSWiA) Ale problem: co z zawartością? Cele korzystania: 42,3% komunikacja (wiele substytutów), informacje o towarach 32,6%, usługi turystyczne 14%, gry 12,4%.

Przesłanki do działania Odpowiedź na diagnozę - wspomóc tworzenie i udostępnianie zawartości – e-usługi. Motorem działania są mali przedsiębiorcy, najczęściej z małym lub bez kapitału – pozwólmy im wystartować! Wyrównajmy i dajmy szanse! Odpowiedź: Działanie 8.1 w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Budżet 390 mln EUR (można by kupić milion laptopów!). Dotacje 85% wszelakich nakładów dla nowych firm na projekt wdrażający e-usługę.

Rakietowy start! Średnia kwota przyznanej dotacji: 642 tys. zł Źródło: PARP

Efekty Przykładowe projekty z II naboru: Zjedz24.pl interaktywnym medium dla rynku gastronomicznego EpisodicPlayer - internetowa platforma gier epizodycznych z obsługą społeczności fanów gier epizodycznych (serialowych) www.niejadewciemno.pl - stworzenie serwisu automatycznej rezerwacji on-line usług turystycznych Elektroniczny Kalendarz Dni Wolnych na Świecie Stworzenie aplikacji wirtualnego konsultanta ślubnego, umożliwiającej kompleksowe zaplanowanie i zorganizowanie ślubu / wesela E-PortalŚlubny.pl - największa polska baza WeddingResour Stworzenie internetowego serwisu automatycznej rezerwacji usług związanych ze ślubami i weselami. E-usługa zdalnego zamówienia i opłacenia mszy świętej w dowolnej intencji (e-msza)

Co z tego wynika? Wątpliwe aby wiele z tych usług przyniosło rzeczywistą wartość dodaną Środki trafią głównie do dużych ośrodków, producentów sprzętu i konsultantów Można poprawiać detale, ale czy egalitarne podejście do dziedziny innowacyjności w IT/e-biznesie ma sens? Czy taki system nie tworzy zakłóceń rynku i nie pogarsza warunków dla potencjalnie dobrych, ale nie dotowanych inicjatyw?

Dylemat Phelps (2006): „System swobodnej przedsiębiorczości jest tak skonstruowany, że ułatwia i pobudza dynamizm, natomiast system panujący na starym Kontynencie przeszkadza i zniechęca do niego”. Czy polityka spójności może być realizowana w taki sposób aby osiągnąć swe cele a jednocześnie nie przeszkadzać?

  Projekt : „Odpowiedź na wyzwania gospodarki opartej na wiedzy: nowy program nauczania na WSHiP”. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.