Wiedza Edukacja Rozwój

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
POWER OBSZAR Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej (kontekst krajowy) 15 kwietnia 2013 r.
Wiedza Edukacja Rozwój
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
EFS – założenia na lata Warszawa, 19 lutego 2015 r.
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Fundusze Unii Europejskiej Programy i instrumenty wsparcia dla doradc ó w zawodowych.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Warszawa, 29 lipca 2013 r. 1

Stan negocjacji Wieloletnich Ram Finansowych na okres 2014-2020 Konkluzje Rady Europejskiej 7-8 lutego 2013 r. – budżet UE na lata 2014-2020 Przełożenie zapisów konkluzji na tekst rozporządzeń dot. Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych i rozporządzenie ramowego Negocjacje z Parlamentem Europejskim Marzec 2013 - negatywna rezolucja PE Maj 2013 - głosowanie w PE (procedura zgody) Czerwiec 2013 – kompromis między Radą a PE i przyjęcie WRF Prace nad rozporządzeniem ws. WRF i Porozumieniem Międzyinstytucjonalnym (KE, PE, PREZ) Plany PREZ LT na okres VII-XII 2013 r.: Pakiet legislacyjny dla PS 2014-2020: lipiec 2013 r. – wypracowanie stanowiska Rady nt. warunkowości makroekonomicznej, kontynuacja trilogów, wrzesień/październik br. – kontynuacja trilogów, głosowanie nad całym pakietem na posiedzeniu plenarnym PE , listopad/grudzień br. – przyjęcie pakietu przez Radę, podpisanie pakietów przez współprawodawców i oficjalna publikacja pakietu

Poziomy koncentracji tematycznej i środków na włączenie społeczne Negocjacje – kwestie otwarte w zakresie EFS Poziomy koncentracji tematycznej i środków na włączenie społeczne Ostateczne brzmienie warunków ex ante, w tym zastosowanie warunków ogólnych Brzmienie priorytetów inwestycyjnych – uwagi PE

Alokacja EFS na 2014-2020 wynosi 11,376 mld EUR EFS – podział środków finansowych w Polsce Alokacja EFS na 2014-2020 wynosi 11,376 mld EUR Poziom krajowy - 3,1 mld EUR (28%) Poziom regionalny - 8,1 mld EUR (72%) W ramach powyższych środków alokacja na Mazowsze wynosi 990,7 mln EUR (ok. 13%)

Umowa Partnerstwa Rozpoczęcie konsultacji społecznych – koniec lipca br. Zakres Umowy Partnerstwa: Kontekst strategiczny obejmujący całość funduszy – wyzwania, cele rozwojowe kraju i działania poprzez które będą realizowane Strategia wykorzystania środków – wskazanie celów tematycznych, głównych działań, indykatywnych alokacji Wymiar terytorialny interwencji (terytoria, instrumenty) Sposób wypełnienia warunków ex ante Struktura programów operacyjnych (min. 25, w tym obszary wiejskie, rybackie i morskie, PT, EWT) System wdrażania oraz opis stopnia uzupełniania się interwencji Podział interwencji kraj / region

PO WER – zmiany w stosunku do wersji 1.0 PO WER POWER v.1.0 Opis osi priorytetowych (cele ogólne i szczegółowe, oczekiwane efekty, przykładowe typy operacji, wskaźniki produktu i rezultatu, potencjalni beneficjenci i grupy docelowe) Opis systemu informatycznego Uwarunkowania strategiczne Zwolnienie przez GIS oraz GIOŚ z dokonywania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko POWER v.2.0 Diagnoza Opis dotychczasowej pomocy zagranicznej Opis zasad realizacji polityk horyzontalnych Zaktualizowane uwarunkowania strategiczne Opis systemu wdrażania Wymiar terytorialny Analiza obciążeń administracyjnych dla beneficjentów 6

Zmiany w stosunku do wersji 1.0 PO WER Uporządkowano typy operacji przyporządkowując je do poszczególnych celów szczegółowych Zmodyfikowano cele szczegółowe, efekty i wskaźniki tak by były one spójne W PI 8.9 został dodany typ operacji: Upowszechnianie mechanizmów i narzędzi dialogu społecznego, w tym zwłaszcza dialogu autonomicznego Z 8.9 usunięto przykładowy typ operacji: Rozwój przedsiębiorstw w obszarze inteligentnych specjalizacji zidentyfikowanych na poziomie krajowym (tego typu wsparcie będzie realizowane w ramach cross-financingu w PO IR) 7

Zmiany w stosunku do wersji 1.0 PO WER W 9.7 rozszerzono podejście do wspierania rozwoju usług społecznych (wcześniej koncentracja na usługach opiekuńczych dla osób starszych, dodano usługi związane z pieczą zastępczą, usługi na rzecz osób niepełnosprawnych czy usług związanych z zapewnieniem dostępu do mieszkalnictwa np. treningowego i wspomaganego) W 10.1 wprowadzono nowy typ działań ukierunkowany na tworzenie standardów i programów dokształcania nauczycieli oraz przygotowanie kadr trenerskich do szkolenia nauczycieli, ale usunięto z grupy docelowej nauczycieli (wsparcie na poziomie regionalnym) W 10.1 wprowadzono działania dotyczące wsparcia szkoły w pracy z uczniem młodszym i rozszerzono grupy docelowe o podmioty realizujące działania na rzecz wspomagania szkół : poradnie psychologiczno-pedagogiczne, biblioteki pedagogiczne 8

Zmiany w stosunku do wersji 1.0 PO WER CT 9 W 10.3 wprowadzono nowy cel szczegółowy ukierunkowany na rozwój narzędzi wspierających uczenie się przez całe życie, w szczególności w miejscu pracy oraz mobilność zawodową oraz dostosowano do niego typy operacji Do 10.3 przeniesiono z 8.9 typ operacji dotyczący poprawy jakości i adekwatności usług edukacyjnych (rozwojowych) do potrzeb przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorstw (RUR) Planowana zmiana nie znajdująca jeszcze odzwierciedlenia w zapisach POWER v. 2.0 – Realizacja całości PI 8.6 w programie krajowym 9

Cele i osie priorytetowe – zmiany w stosunku do wersji 1.0 PO WER Celem PO WER jest wzmocnienie wybranych polityk publicznych realizujących cele strategii Europa 2020 Proponowane osie priorytetowe PO WER: Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa Wyodrębniona oś priorytetowa na potrzeby wdrożenia Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych Pomoc techniczna (na rzecz realizacji PO krajowego oraz na rzecz koordynacji CT 8-11) 10

OŚ I – Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Cel główny - poprawa efektywności wybranych polityk publicznych kluczowych z punktu widzenia strategii Europa 2020 i krajowych programów reform Interwencja EFS w ramach osi priorytetowej na poziomie krajowym skupiać się będzie na reformach systemów i struktur, wypracowaniu systemowych rozwiązań, poprawie otoczenia regulacyjnego, wsparciu instytucji, w których świadczona jest pomoc indywidualnym osobom i instytucjom Oś będzie wspierała reformy polityk publicznych w zakresie: Rynku pracy Przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i ubóstwu Oświaty Uczenia się przez całe życie Adaptacyjności przedsiębiorstw i kształcenia osób dorosłych Zdrowia Dobrego rządzenia

OŚ II – szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Cel główny - dostosowanie kształcenia na poziomie wyższym do wyzwań rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa oraz poprawa międzynarodowej pozycji polskiego szkolnictwa wyższego Interwencja EFS skupiać się będzie przede wszystkim na następujących obszarach: Zapewnienie kształcenia na poziomie wyższym odpowiadającego potrzebom gospodarki i rynku pracy Zwiększenie otwartości i mobilności międzynarodowej w szkolnictwie wyższym Poprawa jakości dydaktyki i rozwój systemów zarządzania w uczelniach Dostosowanie systemu kształcenia kadr medycznych, w szczególności w dziedzinach priorytetowych, do potrzeb zdrowotnych społeczeństwa

OŚ III – innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa Cel główny - Zwiększenie skuteczności polityk publicznych i działań podejmowanych na rzecz indywidualnych osób i instytucji wspieranych w ramach EFS CELE SZCZEGÓŁOWE: Zwiększenie wykorzystania innowacji społecznych na rzecz poprawy skuteczności polityk publicznych Wzmocnienie potencjału rozwojowego osób i instytucji z wykorzystaniem programów mobilności ponadnarodowej Zwiększenie skuteczności polityk publicznych dzięki współpracy ponadnarodowej

OŚ IV – YEI Kontekst europejski Ustanowienie YEI z przeznaczeniem na: Wsparcie osób młodych w wieku 15-24 lata, którzy nie pracują i nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu (tzw. NEET) Regiony na poziomie NUTS 2 o stopie bezrobocia wśród osób młodych powyżej 25% na koniec 2012 r. Realizację pakietu na rzecz zatrudnienia młodych ludzi, a w szczególności Gwarancji dla młodzieży Budżet: 6 mld EUR (3 mld YEI + 3 mld EFS) Przyśpieszenie działań – konieczność uruchomienia działań od 01.2014, z kwalifikowalnością wydatków od 01.09.2013 Tzw. frontloading – wykorzystanie środków YEI w latach 2014-2015 Możliwość przeznaczenia dodatkowych środków z oszczędności (do 2 mld EUR w kolejnych latach) - możliwa łączna alokacja na YEI – 8 mld EUR Konkluzje Rady Europejskiej z 7-8 lutego br. + propozycja zmiany rozporządzenia EFS (2014-2020) przez KE: Konkluzje Rady Europejskiej z 27-28 czerwca br. + nowa propozycja zmiany rozporządzenia EFS (2014-2020) przez KE:

OŚ IV – YEI Kontekst polski 10 polskich województw kwalifikujących się do wsparcia w ramach YEI: dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, podkarpackie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie Szacunkowy budżet: 362 mln EUR (181 mln EUR ze specjalnej linii budżetowej i 181 mln EUR z EFS) + współfinansowanie krajowe Wdrażanie w ramach wyodrębnionej osi PO WER 2014-2020 uwzględniającej: wsparcie w ramach YEI i poza Inicjatywą 16 województw całość działań realizowanych w PL w ramach PI 8.6 Trwała integracja na rynku pracy ludzi młodych bez pracy, którzy nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu skierowanych do osób w wieku 15-24 lata (osoby w wieku 25-30 lat wspierane w ramach PI 8.5 w RPO) środki w wysokości ok. 807 mln EUR 15

Sposób wdrażania w ramach PO WER 4 ścieżki realizacji w oparciu o tzw. Gwarancję dla młodzieży w nowelizowanej ustawie o promocji zatrudnienia: 1. Pożyczki udzielane przez BGK w ramach programu MPiPS Pierwszy biznes - wsparcie w starcie (poza YEI) Alokacja na instrument pożyczkowy – 50 mln EUR (EFS + wkład krajowy) Szacowane efekty – udzielenie ponad 3,3 tys. pożyczek 2. Działania OHP na poziomie krajowym (poza YEI) Alokacja na instrument – 100 mln EUR (EFS + wkład krajowy) Szacowane efekty – objęcie wsparciem ponad 66,6 tys. osób 16

Sposób wdrażania w ramach PO WER 4 ścieżki realizacji (c.d): 3. Wsparcie koordynowane przez WUP z udziałem współfinansowania Funduszu Pracy 4. Tryb konkursowy, np. przez organizacje pozarządowe i niepubliczne agencje zatrudnienia Szacowane efekty – objęcie wsparciem ponad 438 tys. osób na poziomie całego kraju Proponowana metodologia podziału środków na województwa: wg udziału osób młodych bezrobotnych zarejestrowanych w danym województwie w ogólnej liczbie zarejestrowanych osób młodych (z podziałem na województwa kwalifikujące się do YEI i poza Inicjatywą) 17

Podział środków na PI w POWER (w mln EUR) Rynek pracy 8.6 trwała integracja na rynku pracy ludzi młodych bez pracy, zwłaszcza tych którzy nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu (NEET) 721,0 8.8 równouprawnienie płci oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego 9,8 8.9 adaptacja pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian 10,7 8.10 aktywne i zdrowe starzenie się 10,2 8.11 modernizacja i wzmocnienie roli instytucji działających na rynku pracy, w tym działania mające na celu zwiększenie transnarodowej mobilności pracowników 40,9 Łącznie: 792,6 18

Podział środków na PI w POWER (w mln EUR) Integracja społeczna 9.4 aktywna integracja, w szczególności w celu poprawy zatrudnialności 40,9 9.6 zwalczanie dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną 12,3 9.7 ułatwianie dostępu do niedrogich, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym 8,2 9.8 wspieranie gospodarki społecznej i przedsiębiorstw społecznych 24,5 Łącznie 85,9 19

Podział środków na PI w POWER (w mln EUR) Edukacja 10.1 ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i ponadpodstawowego 143,1 10.2 poprawa jakości, skuteczności i dostępności szkolnictwa wyższego oraz kształcenia na poziomie równoważnym w celu zwiększenia udziału i poziomu osiągnięć 1 007,9 10.3 poprawa dostępności i wspieranie uczenia się przez całe życie, podniesienie umiejętności i kwalifikacji siły roboczej i zwiększenie dopasowania systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy m.in. przez poprawę jakości kształcenia i szkoleń 368,0 ŁĄCZNIE 1 519,0 20

Podział środków na PI w POWER (w mln EUR) GG 11.3 inwestycje w zdolności instytucjonalne i w skuteczność administracji publicznych oraz usług publicznych w celu przeprowadzenia reform, z uwzględnieniem lepszego stanowienia prawa i dobrych rządów 211,6 Mobilność n/d W ramach programów mobilności, innowacji społecznych oraz współpracy ponadnarodowej zakłada się podział środków na każdy obszar 440,9 INN TNC TA Pomoc techniczna PO WER 114,2 Łącznie POWER 3,1 mld EUR 21

Harmonogram dalszych prac nad POWER Lipiec 2013 II wersja PO WER Lipiec/sierpień 2013 Opinia zgodności PO z UP Wrzesień/październik 2013 Konsultacje społeczne PO, w tym spotkania w głównych miastach będących ośrodkami akademickimi Grudzień 2013 Przedłożenie projektu PO Radzie Ministrów Początek 2014 Przekazanie PO do KE 22

Dziękuję za uwagę www.mrr.gov.pl