Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December 2003 1 Twinning on ERDF Implementation Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Ocena & Planowanie komunikacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Internetowy System Ewidencji Kart Projektów (ISEKP)
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Ewaluacja – wprowadzenie
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Twinning on ERDF Implementation Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C PHARE National Programme for Poland.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Katedra Marketingu Usług
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Agata Blady, Komunikado PR,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Prof. Aleksander Surdej
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Regionalny Program Operacyjny
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Ministerstwo Finansów
Podział i funkcje mass mediów
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Aktualizacja Strategii Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
ROCZNY PLAN DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH NA 2016 R. dla RPO WiM na lata (RPD) 1.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja odnośnie stanu wdrażania rekomendacji z przeprowadzonych badań.
Nowe instrumenty wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Strategia Inwestycyjna
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December Twinning on ERDF Implementation Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Ocena & Planowanie komunikacji

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December Rozwój strategii

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December OCENA Ocena działań informacyjnych jest drugim – poza planem komunikacji – nowym elementem wprowadzonym przez rozporządzenie. Chodzi o to, by uzyskać i przedstawić dowód na jakość i efektywność podjętych działań. Z tego powodu jest ważne, by na wstępie ustalić kryteria jakości i efektywności.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December OCENA WSTĘPNA Przed stworzeniem strategii komunikacyjnej warto sobie wstępnie stworzyć obraz posiadanych informacji odnośnie następujących spraw: - wiadomości o postępowaniu w odniesieniu do dostępności funduszy jednego z programów - czy otrzymano już informacje o polityce strukturalnej; - jeśli otrzymano informacje, to w jaki sposób je otrzymano; - w jakiej postaci partnerzy chcieliby otrzymywać w przyszłości informacje?

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December EWALUACJA Uniwersytety i ich ośrodki badawcze mogą być bardzo pomocne na poziomie metodologicznym oraz mogą być wartościowym zapleczem usługowym.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December EWALUACJA - WYMAGANIA 1. Instytucja zarządzająca informuje komitety monitorujące o jakości i efektywności podjętych działań informacyjnych i promocyjnych oraz przedstawia odpowiednie dowody jak np. zdjęcia. 2. Plan działań informacyjnych zawiera dane odnośnie (...) - kryteriów oceny skuteczności zastosowanych środków 3. Komitet monitorujący sprawdza roczny raport wdrażania (...), zawierający rozdział o działaniach informacyjnych i promocyjnych.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December UŻYWANIE WSKAŹNIKÓW OCENY Oceniać znaczy mierzyć. W tym celu należy wybrać i używać specjalne wskaźniki oceny.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December Używanie wskaźników Wskaźniki - jakości Wskaźniki - jakości Wskaźniki - efektywności Wskaźniki - efektywności

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December Wskaźniki jakości Wskaźniki jakości Specjalne wskaźniki dla każdego przeprowadzonego działania lub każdego wytworzonego produktu. Metoda: Wywiad z odbiorcami przeprowadzonych działań ew. zastosowanych środków informacyjnych i promocyjnych odnośnie jakości tych działań/ produktów. Publikacje: atrakcyjność zrozumiałość języka wyważony stosunek między tekstem a obrazem elektroniczne produkty online i offline przyjazne dla użytkownika łatwość dostępu Używanie wskaźników Imprezy okolicznościowe: jakość organizacji (punktualność, funkcjonowanie służb, wydajność personelu organizującego) jakość prowadzonych debat profesjonalizm, zrozumiałość i długość wykładów jakość udostępnianej dokumentacji łatwość dostępu

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December Używanie wskaźników wskaźniki- efektywności wskaźniki- efektywności Wskaźniki działania, Bezpośrednio połączone z celami. Zmiana (podwyższenie/ zmniejszenie) poziomu przejrzystości (wiedzieć więcej o dostępności środków programów). Wskaźniki wyniku Ocena bezpośredniego i pośredniego efektu, który został wywołany przez działania u odbiorcy. Wskaźniki przeprowadzenia Właściwe przeprowadzenie programów/ środków z planu komunikacyjnego w stosunku do zamierzonych działań/ środków. Wskaźniki budżetu Ocena zużycia środków budżetowych na informacje i promocje w zależności do zaplanowanych środków całkowitych.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December PLAN KOMUNIKACYJNY Oprócz oceny niezbędne jest stworzenie oraz przeprowadzenie w przyszłości planu działań informacyjnych. Plan działań informacyjnych stanowi dla całości działań i produktów spójne ramy, do których można się stale odnosić. Dobry plan działań informacyjnych obejmuje trzy duże rozdziały: 1. Spis stanu posiadania, 2. Strategię 3. Plan operacyjny.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December SPIS STANU POSIADANIA W celu stworzenia globalnego planu działań informacyjnych zaleca się przeprowadzenie spisu stanu posiadania. Za pomocą w ten sposób zdobytej wiedzy można stworzyć ogólne zarysy strategii.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December STRATEGIA Ogólnie chodzi o to, by odpowiedzieć na dwie ważne kwestie: - Co chce się powiedzieć? - Komu chce się to powiedzieć? Strategia musi być zgodna ze sposobem działania komunikacji.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December Zrozumienie celu i grupy docelowej Plan działań informacyjnych musi zawierać gruntowną analizę grup docelowych posiadających konkretne umiejętności. Z tej analizy muszą wynikać potrzeby i oczekiwania poszczególnych grup docelowych, tak, by oferta każdego z programów mogła się do nich odnosić.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December PLAN OPERACYJNY Za pomocą strategii zostaje ustalony kurs. Następnie należy ustalić, w jaki sposób można przekazywać wiadomości poszczególnym grupom docelowym. Plan operacyjny zawiera wszlkie środki pomocnicze dla wdrażania strategii. W planie tym należy ustalić następujące rzeczy: - poszczególne instrumenty działań; - współzależności między tymi instrumentami; - budżet; - terminarz.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December TERMINARZ Terminarz ma łączyć informację i promocję z poszczególnymi fazami programu, gdyż informacja jest ważnym składnikiem zarządzania i powinna przyczynić się do jego sukcesu. Informacja potencjalnych beneficjentów ma pierwszeństwo, tak długo jak tylko dostępne są pieniądze. Równocześnie coraz ważniejsza staje się informacja o roli Unii w zatwierdzaniu projektów współfinansowanych przez fundusze strukturalne.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December Podstawowe zasady komunikacji Komunikacja jest wewnętrzna bądź zewnętrzna. Komunikacja wewnętrzna: komunikacja wewnątrz określonej grupy. Przykłady: W regionie komunikuje się jednostka administracyjna z jej poszczególnymi kierownikami wydziałów; na poziomie europejskim wymieniają się informacjami osoby odpowiedzialne za wymianę informacji w instytucjach zarządzających. Komunikacja zewnętrzna: grupa kieruje się do zewnętrznej grupy docelowej. Przykład: Instytucja zarządzająca chce dotrzeć do potencjalnych beneficjentów programu lub do mieszkańców jakiegoś regionu.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December Podstawowe zasady komunikacji Komunikacja zewnętrzna może być bezpośrednia lub pośrednia. Komunikacja bezpośrednia: Nadawca komunikuje się bezpośrednio, bez instytucji pośredniczącej, z odbiorcą lub grupą docelową. Przykłady: Instytucja zarządzająca wysyła osobiste pismo do małych i średnich przedsiębiorstw w danym regionie lub przeprowadza kampanię plakatową. Komunikacja pośrednia: Aby przekazać swoją wiadomość, nadawca decyduje się na włączenie instytucji pośredniczących: media, szkoły, stowarzyszenia, specjalistyczne sieci informacyjne lub każdą inną organizację, której nadawca może swoje treści powierzyć... Komunikacja pośrednia odbywa się głównie za pomocą reklam lub dziennikarzy.