Ministerstwo Edukacji Narodowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Rodzic jako doradca zawodowy
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
w nowej podstawie programowej
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Program wychowawczy szkoły
Projekt reformy programowej
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Co dalej gimnazjalisto?
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Zasady konstruowania programów projakościowych
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Ministerstwo Edukacji Narodowej
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
szkół ponadgimnazjalnych
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
System edukacji w Polsce
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Informator dla rodziców
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Projekty zrealizowane w ZS1
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Spotkanie w ramach pracy w sieci konsultant Małgorzata Chodura
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Zapis prezentacji:

Ministerstwo Edukacji Narodowej EDUKACJA SKUTECZNA PRZYJAZNA I NOWOCZESNA

DLACZEGO ZMIANY PROGRAMOWE SĄ POTRZEBNE? Jeśli chcemy obniżyć wiek szkolny, to trudno o lepszy moment… tys. 2

DLACZEGO ZMIANY PROGRAMOWE SĄ POTRZEBNE? Obniżenie wieku szkolnego wymaga korekty programów nauczania, zwłaszcza w pierwszych latach nauki. 3

Co się stało? DLACZEGO ZMIANY PROGRAMOWE SĄ POTRZEBNE? Obniżenie wieku szkolnego wymaga korekty programów nauczania, zwłaszcza w pierwszych latach nauki. Niezależnie od tego: 2. Mało kto jest zadowolony z obecnie osiąganych efektów kształcenia. W ciągu 2½ roku, po 3 godziny tygodniowo niczego sensownego nie da się nauczyć! Uczniowie przestali się uczyć! Oni niczego nie umieją po gimnazjum. Jak ich tam uczą? Od paru lat studenci I roku są znaczniej gorzej przygotowani do studiów. Co się stało? 4

DLACZEGO JEST POTRZEBNA? Przed rokiem 2000: Studia wyższe Szkoły z maturą ~400 tys. 50% ZSZ 50% Obecnie: Szkoły z maturą ZSZ 80% 20% Studia wyższe ~2 mln 5

DLACZEGO JEST POTRZEBNA? Obecnie w szkołach kończących się maturą uczy się duża grupa uczniów, którzy kilka lat temu poszliby do zasadniczych szkół zawodowych. Średni poziom uzdolnień uczniów szkół kończących się maturą znacznie się obniżył. Potrzeba więcej czasu na omówienie każdego tematu. Treści nauczania trzeba ograniczyć… …albo zmienić organizację procesu kształcenia. 6

ISTOTA REFORMY: SPÓJNOŚĆ PROGRAMOWA Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… REFORMA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Płynny start szkolny diagnoza dojrzałości dziecka i wsparcie decyzji rodziców łagodne przejście od metodyki przedszkolnej do szkolnej opieka świetlicowa jak w przedszkolu, przy wsparciu nauczycieli plastyki, muzyki, wf … zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne wychowanie fizyczne z ofertą zajęć sportowych lub rekreacyjnych do wyboru od pierwszej klasy obowiązkowa nauka języka obcego 7

ISTOTA ZMIAN: SPÓJNOŚĆ PROGRAMOWA Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… REFORMA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO język polski, 2 języki obce, matematyka, wf 2-3 wybrane przedmioty maturalne na poziomie rozszerzonym z dużą liczbą godzin blok zajęć przyrodniczych lub humanistycznych, dopełniających wybór ucznia inne zajęcia do wyboru rzetelne kształcenie ogólne z podstawowych dziedzin akademickich dwa języki obce, w tym jeden kontynuowany do wyboru: zajęcia artystyczne, techniczne, sportowe nauczanie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii 8

SPÓJNOŚĆ W ZAKRESIE JĘZYKÓW OBCYCH Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… REFORMA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Tak jest: Pierwszy język obcy Drugi język obcy Tak będzie: Pierwszy język obcy Drugi język obcy Trzeci język albo 9

JAK OSIĄGNĄĆ SPÓJNOŚĆ PROGRAMOWĄ? Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… REFORMA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Precyzyjny opis efektów kształcenia Większa autonomia szkół w kreowaniu procesu kształcenia Nadzór pedagogiczny skoncentrowany na efektach pracy szkoły Włączenie rodziców w podnoszenie jakości kształcenia Odpowiednie kształcenie i doskonalenie nauczycieli 10

JAK OSIĄGNĄĆ SPÓJNOŚĆ PROGRAMOWĄ? Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… REFORMA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Precyzyjny opis efektów kształcenia Większa autonomia szkół w kreowaniu procesu kształcenia Nadzór pedagogiczny skoncentrowany na efektach pracy szkoły Włączenie rodziców w podnoszenie jakości kształcenia Odpowiednie kształcenie i doskonalenie nauczycieli 11

Nowa podstawa programowa JAK OSIĄGNĄĆ SPÓJNOŚĆ PROGRAMOWĄ? Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… REFORMA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Precyzyjny opis efektów kształcenia: Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego 12

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA kształcenia ogólnego REFORMA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Proces kształcenia Efekty kształcenia Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego Stara podstawa programowa kształcenia ogólnego 13

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA Podstawa programowa to zapis tego, czego państwo zobowiązuje się nauczyć przeciętnie uzdolnionego ucznia Podstawa programowa opisuje efekty kształcenia po każdym etapie edukacji – krajowa struktura kwalifikacji (European Qualification Framework) Nowa podstawa programowa zastąpi także standardy wymagań egzaminacyjnych 14

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA MATEMATYKA …………….. modelowanie myślenie strategiczne rozumowanie rozwiązywanie równań kwadratowych Wymagania ogólne szczegółowe Efekty kształcenia wyrażone są w języku wymagań na koniec każdego etapu kształcenia. Wymagania ogólne – opisują cele kształcenia Wymagania szczegółowe – opisują treści kształcenia 15

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA PREAMBUŁA Cele kształcenia Przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk; Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów; Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. 16

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA PREAMBUŁA Najważniejsze umiejętności: czytanie – rozumiane jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, prowadzące do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa; myślenie matematyczne – umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki tam, gdzie wymagają tego potrzeby codziennego życia oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym; myślenie naukowe – umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody lub społeczeństwa. 17

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA PREAMBUŁA Inne ważne umiejętności: komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych; sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi; wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji; rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się; pracy zespołowej. 18

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA PREAMBUŁA Jednym z najważniejszych zadań szkoły jest kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów. Wypełnianie tego zadania należy do obowiązków każdego nauczyciela. Każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi edukacji medialnej, czyli wychowaniu uczniów do właściwego wykorzystania mediów. 19

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA PREAMBUŁA Szkoła powinna też poświęcić dużo uwagi efektywności kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych – zgodnie z priorytetami Strategii Lizbońskiej. Kształcenie w tym zakresie jest kluczowe dla rozwoju cywilizacyjnego Polski oraz Europy. Ważnym zadaniem szkoły jest także edukacja zdrowotna, której celem jest rozwijanie u uczniów postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu. 20

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA PREAMBUŁA Szkoła kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, ciekawość poznawcza, przedsiębiorczość, kreatywność, gotowość do podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej, kultura osobista. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji. 21

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA PREAMBUŁA Szkoła ma obowiązek przygotowania uczniów do podejmowania przemyślanych decyzji, także poprzez umożliwianie im samodzielnego wyboru części zajęć edukacyjnych. Szkoła ma obowiązek zadbać o wszechstronny rozwój każdego ucznia, uzupełniając wybrany przez niego zestaw przedmiotów w zakresie rozszerzonym zajęciami harmonijnie dopełniającymi jego główne zainteresowania. Dla uczniów wybierających na IV etapie edukacyjnym pogłębione kształcenie w zakresie nauk matematyczno-przyrodnicznych przygotowano blok przedmiotowy historia i społeczeństwo, zaś dla uczniów wybierających pogłębione kształcenie w zakresie nauk humanistycznych przygotowano blok przedmiotowy przyroda. 22

JAK WDRAŻAĆ ZMIANY PROGRAMOWE? Informacje na temat sposobów wdrażania zmian programowych można znaleźć w poradnikach umieszczonych w witrynie http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/ Wdrażanie zmian programowych jest również tematem konferencji powiatowych, adresowanych do organów prowadzących szkoły oraz dyrektorów szkół. 23

Ministerstwo Edukacji Narodowej EDUKACJA SKUTECZNA PRZYJAZNA I NOWOCZESNA