Delimitacja Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
dr Krzysztof B. Matusiak
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
STATYSTYKA PUBLICZNA DLA SAMORZĄDU MIEJSKIEGO (doświadczenia i perspektywy) Kazimierz Kruszka Urząd Statystyczny w Poznaniu Toruń, kwietnia 2008.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wrocławski Obszar Metropolitalny
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
NISZE AKTYWNOŚCI GOSPODARCZEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Analiza dla funkcjonalnego obszaru krośnieńsko- jasielskiego w ramach projektu pn. „Dla spójności i dostępności – analiza możliwości rozwojowych obszaru.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Strategia Rozwoju Poznania’ 2030
Warsztat konsultacyjny
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Przemysław Śleszyński
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Delimitacja Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego Piotr Klimczak Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Obszar metropolitalny Silnie zurbanizowany układ osadniczy, o dużym stopniu funkcjonalnej integracji społecznej, gospodarczej i przestrzennej, zdominowany przez jeden silny ośrodek wzrostu. Obszar ten, poza terenami zurbanizowanymi, obejmuje również strefy niezbędne dla funkcjonowania jego podsystemów inżynieryjnych, komunikacyjnych oraz usługowych, a także przestrzenie, które stanowią – z punktu widzenia przyrodniczego – konieczne dla niego zaplecze ekologiczne przeznaczone na cele rekreacyjne, żywicielskie i klimatyczne (J. Chmielewski 1995r.) Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Kryteria delimitacji saldo migracji gęstość zaludnienia natężenie dojazdów do pracy w innych miejscowościach (pośrednio liczba pracujących / liczba mieszkańców w wieku produkcyjnym) Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Obszar metropolitalny To obszar wielkiego miasta oraz powiązanego funkcjonalnie bezpośredniego otoczenia, ustalonego w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, zgodnie z zasadniczym podziałem terytorialnym państwa na powiaty, stanowiący kompleks osiedleńczy zamieszkały przez ponad 500 tys. osób, skupiający instytucje współpracy międzynarodowej (Unia Metropolii Polskich 2003r.) Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Delimitacja ROM wg UMP i PBPP 6 powiatów ziemskich: rzeszowski, ropczycko-sędziszowski, kolbuszowski, łańcucki, strzyżowski i dębicki oraz miasto Rzeszów 32 gminy wiejskie, 9 gmin wiejsko-miejskich i 4 miasta. Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Obszar metropolitalny Zwarty obszar obejmujący miasto centralne i strefę podmiejską zamieszkałą przez co najmniej 200 tysięcy osób i odznaczający się znaczną siłą wewnętrznych powiązań. Powiązania te wyrażają się przede wszystkim w dojazdach do pracy, a także w innego rodzaju związkach o charakterze ekonomicznym (International Metropolitan Observatory 2004r.) Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Kryteria delimitacji całe powiaty przylegające do miasta (kryterium wyjściowe) saldo migracji gęstość zaludnienia liczba zatrudnionych w gminie + liczba dorosłych mieszkańców, dla których podstawowym źródłem utrzymania jest gospodarstwo rolne) / liczba zamieszkałych w gminie osób w wieku produkcyjnym. Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Delimitacja wg Swianiewicza Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Obszar metropolitalny Charakteryzuje się wysoką jakością usług, instytucji i wyposażeniem materialnym; wysokim potencjałem innowacyjnym w zakresie technicznym, ekonomicznym, społecznym, politycznym i kulturowym; wysoką konkurencyjnością produkcji wyspecjalizowanych usług (w tym naukowo –badawczych, kulturowych) w wymiarze krajowym i międzynarodowym; silnymi wewnętrznymi więzami współpracy gospodarczej, społecznej i instytucjonalnej; efektywnymi połączenia z innymi metropoliami krajowymi i zagranicznymi - możliwymi dzięki dobremu z nimi skomunikowaniu; wyjątkowością i specyfiką miejsca, jego atrakcyjnością w skali krajowej i międzynarodowej. Obszar metropolitalny w całości wypełnia przypisane jemu funkcje, pełnione zarówno przez miasto rdzeniowe jaki i otaczające je jednostki samorządu terytorialnego – gminy. (Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju) Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Kryteria delimitacji w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju statyczne: dochody własne gminy wraz z udziałem w podatkach państwowych na mieszkańca w 2003 r.; dynamiczne: syntetyczny wskaźnik dynamiki odpowiadający sumie standaryzowanych wartości następujących trzech zmiennych: - zmiana liczby spółek z udziałem kapitału zagranicznego w latach w latach 1994 – 2003 na 1000 mieszkańców, - bilans migracji w latach 1994–2003 na 1000 mieszkańców, - zmiana liczby przedsiębiorstw prywatnych (bez spółek z udziałem kapitału zagranicznego) zarejestrowanych w REGON w latach 1994–2003 na 1000 mieszkańców. Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Delimitacja w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Obszar metropolitalny Jest to wielkomiejski układ osadniczy (monocentryczny lub policentryczny, złożony z wielu jednostek osadniczych oraz terenów o wysokim stopniu zurbanizowania): obejmujący strefę o znacznym bezpośrednim zasięgu codziennego oddziaływania (miejsca pracy i zamieszkania) oraz tereny potencjalnych możliwości rozwojowych; gdzie zachodzą procesy metropolizacji i występuje wystarczające nagromadzenie działalności uzupełniających (substytucyjnych) metropolitalne funkcje ośrodka centralnego (lokalizacja funkcji metropolitalnych); o dużej skali wewnętrznej integracji funkcjonalnej (silnych powiązaniach funkcjonalnych); z dobrze rozwiniętą siecią transportową. (Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju) Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Kryteria delimitacji kryteria funkcjonalne (najważniejsze z punktu widzenia delimitacji obszaru metropolitalnego) – związki funkcjonalne ośrodka metropolitalnego z otoczeniem, wspólnie pełnione funkcje, powiązania gospodarcze i społeczne poszczególnych jednostek wchodzących w skład zespołu metropolitalnego, zakres, rodzaj i zasięg funkcji egzogenicznych; kryteria demograficzne – liczba mieszkańców, gęstość zaludnienia, wielkość i dynamika migracji z ośrodka centralnego na tereny obszaru metropolitalnego; kryteria ekonomiczne – liczba i charakter działalności podmiotów gospodarczych, wysoki poziom i duża dynamika rozwoju gospodarczego; kryteria urbanistyczne – charakter użytkowania ziemi, rodzaj, stan, jakość, fizjonomia i standard zabudowy; Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Kryteria delimitacji kryteria techniczne – stopień rozwoju i nowoczesność rozwiązań infrastruktury technicznej; kryteria społeczne – wykształcenie, poziom warunków życia, struktura zawodowa ludności; kryteria wyznaczające obszar bezpośredniego ciążenia do metropolii, tzw. dzienny system miejski (‘daily urban system’), np. dojazdy do pracy i szkół; kryterium zarządzania, czyli wola polityczna potencjalnych podmiotów polityki metropolitalnej do jej koordynowania w obszarach uznanych wspólnie jako strategiczne dla danego obszaru; kryterium spójności przestrzennej (w tym także spójność systemów ekologicznych), zapobiegającej powstawaniu ‘wysp’ i izolowanych obszarów. Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Definicja ROM Jest strefą zwiększonej aktywności gospodarczej i społecznej będącą wynikiem silnych wewnętrznych związków funkcjonalnych indukowanych przez miasto Rzeszów i jego otoczenie Nie należy sztucznie wyznaczać granice planistycznych, czy administracyjnych ROM przyjmując uproszczone i najczęściej bazujące na historycznych procesach kryteria delimitacyjne. Wysiłki powinny koncentrować się na stworzeniu funkcjonalnej sieci o dobrej dostępności ekonomicznej. Z pewnością natomiast warto wyznaczyć wokół Rzeszowa zespół gmin, które wpisują się w sieciowy funkcjonalny „układ metropolitalny”, i będą przedmiotem skoncentrowanego wsparcia finansowego dla wzmocnienia endogenicznych czynników rozwoju funkcji metropolitalnych. Przy analizach czy samej już delimitacji ROM obok wskaźników statycznych szczególnie istotne są wskaźniki dynamiczne gdyż one lepiej obrazują rosnącą dynamikę zjawisk społeczno-gospodarczych Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Delimitacja ROM – kryteria ekonomiczne (klimat koniunktury dla rozwoju przedsiębiorczości) dynamika liczby podmiotów zarejestrowanych w rejestrze REGON 2005/2000 liczba podmiotów zarejestrowanych w REGON na 1000 mieszkańców 2005 roku Popyt konsumpcyjny: średnioroczna dynamika dochodu osób 2001-2005 dochody na mieszkańca na miesiąc 2005[1] Popyt inwestycyjny, efektywność przedsiębiorstw – podmiotów prawnych średnioroczny dochód firm 2001-2005 na mieszkańca średnioroczny dochód na aktywny podmiot prawny w latach 2004-2005[2] Rynek pracy, kondycja przedsiębiorstw dynamika pracujących 2005/2000 dynamika pracujących 2005/2004 [1] Dochody osób zostały oszacowane na podstawie wpływów gmin z tytułu podatku PIT, a więc odzwierciedlają dochody przed opodatkowaniem deklarowane przez osoby fizyczne. [2] Oszacowane dochody są przybliżeniem zysku brutto przedsiębiorstw-podmiotów prawnych i zostały obliczone na podstawie wpływów gmin z CIT. Ze względu na dwuletni cykl rozliczania tego podatku przez gminy uwzględniono średnią z dwuletniego okresu dla scharakteryzowanie zysku firm w 2005 roku. Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Delimitacja ROM – kryteria ekonomiczne (klimat koniunktury dla rozwoju przedsiębiorczości) Geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących.

Co powinno być naszym celem? wspieranie rozwoju ROM w tym procesu metropolizacji stolicy województwa poprzez ewolucyjne formowanie obszaru metropolitalnego z uwzględnieniem wspólnych korzyści i stopniowym poszerzaniem kooperacji przy rzetelnym rozliczaniu kosztów i zysków wynikających ze współpracy i wspólnych inwestycji obszary wymagają podjęcia współpracy: kompleksowy system zagospodarowania infrastrukturalnego ROM (spajanie tego obszaru sieciami infrastruktury głównie transportowej i komunikacyjnej w tym jednolity system transportu zbiorowego ) ład przestrzenny (plan zagospodarowania przestrzennego ROM) - planowe rozlokowanie układu terenów zabudowy mieszkaniowej, aktywności gospodarczej, rekreacyjnej, koncentracji usługowych system edukacji i szkolnictwa (m.in. wspólna zintegrowana sieć szkół ) współpraca w zakresie pozyskiwania inwestorów, wspólna promocja, wspólne zdobywanie środków wspólny zasób usług (m.in. edukacyjnych, medycznych, kulturalnych, turystycznych) KPITALIZM SOJUSZNIKÓW VS kapitalizm konkurentów i zgodnie ze scenariuszem amerykańskiego snu

Co powinno być naszym celem? Prawidłowe relacje, Rzeszów/poszczególne miasta i gminy (przy obecnym stanie prawnym mogą być osiągane tylko w drodze, koordynacji, negocjacji i koniecznych kompromisów) Wymaga to: określenia interesów na poziomie metropolitalnym (co jest ważne z punktu widzenia całej metropolii, jakie są jej cele rozwojowe, jakie działania uznaje się za konieczne i kto je będzie realizował); określenia interesów lokalnych, mających znaczenie dla ROM; oceny zgodności tych interesów identyfikacji pola zgodności interesów; identyfikacji pola w którym konieczne będzie poszukiwanie kompromisów (tam gdzie jest różnica interesów); znalezienia instrumentów wsparcia (przede wszystkim ekonomicznych ) oraz instrumentów nacisku odpowiedzi na pytanie kto to będzie koordynował i ponosił odpowiedzialność KPITALIZM SOJUSZNIKÓW VS kapitalizm konkurentów i zgodnie ze scenariuszem amerykańskiego snu

Dziękuję za uwagę