Rok 2009 Europejskim Rokiem Kreatywności i Innowacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy w Nauce
Advertisements

w programie „Uczenie się przez całe życie”
innowacyjna wielkopolska
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
dr Anna Okońska-Walkowicz
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
„Kompetencje zawodowe”
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Europejscy Mistrzowie Cyfrowego Włączenia Platforma DigiPlace4All IE1-LEO
Konferencja TVP3 27 stycznia 2012 LANGUAGE RICH EUROPE.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem Fundacji Billa i Melindy Gates w przedsięwzięciu, które ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Gdańsk, Podsumowanie z prac Regionalnej Sieci Tematycznej dla Województwa Pomorskiego w II półroczu 2014 roku w odniesieniu do wdrażania projektów.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wychowanie ekologiczne
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
JAK ZWIĘKSZYC KREATYWNOŚĆ W BIZNESIE
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
MARKETING INTERNETOWY
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Zapis prezentacji:

Rok 2009 Europejskim Rokiem Kreatywności i Innowacji Europe Direct Katowice Ul. Kościuszki 6, 40-049 Katowice Tel./fax: 0048 032 209 17 01 www.europe-direct.katowice.pl europe-direct@europe-direct.katowice.pl

Twórczość jest cechą ludzką wyrażającą się w wielu dziedzinach i obszarach, począwszy od dzieł sztuki, produktów rzemiosła i projektów, poprzez przełomowe osiągnięcia naukowe, po przedsiębiorczość, również w kontekście społecznym.

Innowacja to pomyślne urzeczywistnienie nowych idei - twórczość jest niezbędnym warunkiem. Nowe produkty, usługi, procesy, strategie i organizacje wymagają tworzenia nowych idei i związków pomiędzy nimi.

Niezwykle ważne jeśli chodzi o twórczość i innowacyjność okazują się kompetencje, pozwalające na kreatywne zachowania (w tym kompetencje międzykulturowe i międzyludzkie, a także obywatelskie). W tej sytuacji tradycyjne metody pedagogiczne, stają się nieadekwatne. Zastępuje się je modelami, których podstawą jest czynne zaangażowanie w proces refleksji i interpretacji. Uczenie odbywa się w interakcji z innymi, co prowadzi do twórczego przekształcania praktyk i nawyków społecznych.

Niezbędną podstawę zdolności twórczych i innowacyjnych stanowi motywacja i inicjatywność. Fundamenty tych cech kształtują się we wczesnych fazach rozwoju osobistego, dlatego jednym z głównych wyzwań systemów edukacji jest podtrzymanie u dzieci i ludzi młodych iskry twórczości.

Europie potrzebne jest rozwinięcie zdolności twórczych i innowacyjnych z powodów zarówno społecznych, jak i gospodarczych. W 2009 roku promowane mają być twórczość i zdolności innowacyjne jako kluczowe kompetencje, dostępne wszystkim.

Matematyczne i naukowo-techniczne Umiejętność uczenia się Informatyczne Kluczowe kompetencje mające znaczenie dla twórczości i innowacji w obszarach osobistych, międzyludzkich i międzykulturowych Świadomość i ekspresja kulturalna Kompetencje społeczne i obywatelskie

Potencjał w zakresie innowacyjności wiąże się ściśle z twórczością, rozumianą jako cecha indywidualna, której podstawą są umiejętności i wartości kulturowe i międzyludzkie. Aby w pełni wykorzystać twórczość, musi być ona szeroko rozpowszechniona wśród ludzi.

Ogólny cel Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji: Wspieranie działań państw członkowskich zmierzających do propagowania rozwoju kreatywności, w drodze uczenia się przez całe życie, jako siły napędowej innowacji i jako głównego czynnika rozwoju kompetencji osobistych, zawodowych, społecznych i związanych z przedsiębiorczością, a także pomyślności wszystkich członków społeczeństw.

Konkretny cel Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji to akcentowanie czynników, mogących przyczynić się do promowania kreatywności i innowacyjności.

Czynniki przyczyniające się do promowania kreatywności i innowacyjności: Stworzenie warunków sprzyjających innowacji i łatwości dostosowywania się w świecie ulegającym szybkim zmianom. Uwydatnianie otwartości na różnorodność kulturową jako środka sprzyjającego komunikacji międzykulturowej i propagowanie bliższych związków między różnymi gałęziami sztuki, jak również ze szkołami i uniwersytetami.

Pobudzenie wrażliwości estetycznej, rozwoju emocjonalnego, kreatywnego myślenia i intuicji u wszystkich dzieci od najmłodszych faz rozwoju, w tym w ramach opieki przedszkolnej. Zwiększenie świadomości tego, jak istotna jest kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość dla rozwoju osobistego, a także dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia; sprzyjanie nastawieniu na przedsiębiorczość, szczególnie u młodych ludzi, poprzez współpracę ze światem biznesu.

Promowanie kształcenia podstawowych i zaawansowanych zdolności matematycznych, technicznych i w zakresie nauk ścisłych, które sprzyjają innowacjom technologicznym. Kształtowanie otwartości na zmiany, kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów jako kompetencji, które sprzyjają innowacji i znajdują zastosowanie w różnych kontekstach zawodowych i społecznych.

Upowszechnianie dostępności rozmaitych kreatywnych form autoekspresji zarówno poprzez edukację formalną, jak i poprzez pozaformalne i nieformalne zajęcia dla młodzieży. Upowszechnianie wśród ludzi, świadomości faktu, że w okresie gwałtownych zmian technologicznych i globalnej integracji kreatywność, wiedza i elastyczność są istotne dla dostatniego i satysfakcjonującego życia, jak również kształtowanie w ludziach umiejętności zwiększających ich szanse zawodowe we wszystkich dziedzinach, w których znaczącą rolę odgrywa kreatywność i innowacyjność.

Promowanie projektowania jako działalności kreatywnej przyczyniającej się znacznie do innowacji, a także rozwijanie umiejętności w zakresie zarządzania innowacją i kierowania pracami projektowymi, w tym upowszechnianie podstawowych pojęć dotyczących ochrony własności intelektualnej. Rozwijanie kreatywności i innowacyjności w organizacjach prywatnych i publicznych poprzez szkolenia oraz motywowanie ich do lepszego wykorzystania potencjału twórczego zarówno pracowników, jak i klientów.

Środki realizacji ww. celów: konferencje, imprezy, debaty kampanie informacyjne i promocyjne określanie praktycznych wzorców kreatywności i innowacyjności badania i sondaże w skali Wspólnoty lub w skali krajowej

Działania w ramach Roku realizowane za pośrednictwem istniejących programów Wspólnoty, w szczególności:  ”Uczenie się przez całe życie” 2007-2013  „Kultura” 2007-2013

Ambasadorzy Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji: Ernő Rubik Profesor, architekt, projektant Ferran Adrià Acosta Creative chef Javier Mariscal Projektant Edward de Bono Światowy autorytet w bezpośrednim nauczaniu tzw. "twórczego myślenia" Anne Teresa de Keersmaeker Choreograf

7 stycznia 2009 roku odbyła się oficjalna inauguracja Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji podczas konferencji i uroczystej gali w Pradze Oficjalna strona internetowa: www.create2009.europa.eu

Źródło: Wniosek: Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca Europejskiego Roku Twórczości i Innowacji; 2008/0064 (COD) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1350/2008/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. dotycząca Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji http://www.create2009.europa.eu/

Dziękujemy za uwagę. Europe Direct Katowice Ul. Kościuszki 6, 40-049 Katowice Tel./fax: 0048 032 209 17 01 www.europe-direct.katowice.pl europe-direct@europe-direct.katowice.pl