Sześciolatek idzie do szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sześciolatek idzie do szkoły
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
„Sześciolatek w szkole”
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Szkoła dla 6-latka 6.
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Reforma edukacji Zmiana programowa
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
Wczesna edukacja dzieci w okresie od 1 września 2009 r. do 1 września 2012 r. marzec 2010 r.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Reforma edukacji Zmiana programowa
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Sześciolatek idzie do szkoły
Sześciolatek idzie do szkoły. Przepisy prawne dotyczące obniżenia wieku obowiązku szkolnego Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj.
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego –”Sześciolatki w szkole”. 6.
Główne założenia nowej Podstawy Programowej.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
„Wczesna edukacja dzieci w okresie od 1 września 2009 r
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Podstawy prawne obniżenia wieku edukacji dzieci w przedszkolu i szkole
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Sześciolatek idzie do szkoły. Dzieci 6-letnie obowiązkowo pójdą do szkoły 1 września 2012 roku.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
spotkania informacyjne marzec 2009 roku
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 8 stycznia 2016 r. Poz. 35.
Zmiana w systemie oświaty z dnia 29 grudnia 2015 r. Edukacja najmłodszych dzieci ma być skuteczna i przyjazna…… Powrót do obowiązku szkolnego dla 7-latków.
Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od roku szkolnego 2016/2017
Wychowanie przedszkolne i edukacja szkolna dziecka sześcioletniego i siedmioletniego.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
„Sześciolatek w szkole”
„Sześciolatek w szkole”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zapis prezentacji:

Sześciolatek idzie do szkoły 6 Sześciolatek idzie do szkoły Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Plan prezentacji Jaka jest filozofia zmiany? Kiedy dziecko idzie do szkoły? Dlaczego wychowanie przedszkolne? Jakie zmiany w edukacji przedszkolnej? Czemu służy diagnoza przedszkolna? Jakie zmiany w edukacji szkolnej? Jakie są różnice w teściach nauczania wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej? Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego, obniżenie wieku obowiązku szkolnego, Podniesienie jakości edukacji nowa podstawa programowa Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Filozofia zmiany Edukacja przedszkolna ma płynnie przechodzić we wczesnoszkolną. Szkoła podstawowa jest miejscem radosnym, bezpiecznym i przyjaznym dzieciom, miejscem, w którym są zabawki, w którym uczy się poprzez zabawę, miejscem zapewniającym dobrą opiekę i rozwój zainteresowań. Przedszkole i szkoła mają obowiązek w większym niż dotychczas stopniu starać się wychodzić naprzeciw predyspozycjom, zdolnościom, zainteresowaniom, trudnościom każdego ucznia z osobna. Nauczyciel poświęci na to więcej czasu niż do tej pory. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie

Przepisy prawne dotyczące obniżenia wieku obowiązku szkolnego Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2004r, Nr 256, poz. 2572 z zm.), Rozporządzenie MEN z dnia 27 maja 2009r. w sprawie innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2009 r. Nr 83, poz. 693), Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009r, Nr 4, poz. 17), Kuratorium Oświaty w Warszawie

Dzieci 6-letnie pójdą do szkoły obowiązkowo 1 września 2012 roku 1 wrzesnia 2012 r. Witaj szkoło ! Kuratorium Oświaty w Warszawie

W latach 2009-2011 o wcześniejszym pójściu dziecka do szkoły decydują R O D Z I C E i Dyrektor szkoły Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie W latach szkolnych 2009/2010 – 2011/2012 Dziecko sześcioletnie, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat na wniosek rodziców, ma prawo rozpocząć naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, może przyjąć dziecko do szkoły jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne szkoły, a dziecko było objęte wychowaniem przedszkolnym w roku poprzedzającym rok szkolny WNIOSEK Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie W A Ż N E ! Jeżeli dziecko nie było objęte wychowaniem przedszkolnym wymagana jest pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. Jeżeli rodzice chcą złożyć wniosek o przyjęcie dziecka 6-letniego do innej szkoły podstawowej niż w obwodzie, której dziecko mieszka, mają zastosowanie powyższe uregulowania. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Od 1 września 2009 roku w szkołach podstawowych mogły być zorganizowane: oddziały przedszkolne dla dzieci sześcioletnich, które odbywały roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, oddziały klasy pierwszej, w których dzieci sześcioletnie realizowały obowiązek szkolny. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie W A Ż N E ! Z dniem 1 września 2011 roku dzieci w wieku 5 lat, są zobowiązane odbyć roczne wychowanie przedszkolne. Obowiązek rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Wychowanie przedszkolne zapewni: wspomaganie rozwoju i wyrównywanie szans edukacyjnych, wczesne rozwijanie uzdolnień, wsparcie rozwoju emocjonalnego, społecznego, fizycznego i intelektualnego, dobre przygotowanie do podjęcia nauki w szkole podstawowej, dobrą opiekę pedagogiczną, bezpieczne i atrakcyjne warunki. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Nowa podstawa programowa Reforma programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego opiera się na precyzyjnym opisie efektów kształcenia na każdym etapie edukacyjnym oraz zwiększeniu autonomii przedszkoli i szkół w kierowaniu efektywnym procesem edukacji. Od 1 września 2011 nowa podstawa programowa będzie realizowana w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego , klasach I – III szkół podstawowych oraz wszystkich klasach gimnazjów. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Nowa podstawa programowa – wychowanie przedszkolne Gwarantuje proporcjonalne wykorzystanie czasu przebywania dziecka w przedszkolu (w rozliczeniu tygodniowym) Podstawą pracy powinna być zabawa i różnorodna działalność dziecka, związana z prawidłowym rozwojem procesów poznawczych, uzyskaniem dobrego poziomu koordynacji wzrokowo-ruchowej, gotowości do nauki pisania i nauki szkolnej. Kuratorium Oświaty w Warszawie 15

Diagnoza przedszkolna Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej nauczyciele wychowania przedszkolnego muszą przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Wyniki diagnozy pomogą opracować indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka. Wyniki obserwacji mogą pomóc - w razie potrzeby - w pogłębionej diagnozie przeprowadzonej w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej Przedszkole, szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny wydaja rodzicom dziecka, objętego wychowaniem przedszkolnym, informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Informacja zawiera: mocne strony dziecka, zauważone trudności, podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka, wskazówki dla rodziców w obszarach określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Nowa podstawa programowa – edukacja wczesnoszkolna sformułowana w języku wymagań efekt połączenia podstawy programowej i standardów egzaminacyjnych w jednym dokumencie nauczyciele będą wiedzieć czego mają nauczyć, a rodzice – co powinno umieć dziecko, aby z powodzeniem przystąpić do sprawdzianu i egzaminu. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Warunki i sposób realizacji edukacji wczesnoszkolnej Powodzenie edukacyjne dzieci zapewnia ciągłość wychowania przedszkolnego i kształcenia. Nauczyciele muszą znać zarówno podstawę programową wychowania przedszkolnego jak i edukacji wczesnoszkolnej. Dla poczucia bezpieczeństwa dzieci konieczna jest ich adaptacja w warunkach szkolnych. Wskazane jest, aby edukacja odbywała się w zespołach rówieśniczych liczących nie więcej niż 26 osób. Kuratorium Oświaty w Warszawie 19

Warunki i sposób realizacji edukacji wczesnoszkolnej zorganizowanie sal lekcyjnych tak, by składały się z dwóch części: edukacyjnej /wyposażonej w tablice stoliki itp./ i rekreacyjnej wyposażenie sal w pomoce dydaktyczne i przedmioty potrzebne do zajęć, zintegrowaną formę kształcenia powierzenie edukacji jednemu nauczycielowi /możliwość prowadzenia zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, języka obcego przez nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje/ formy zajęć takie, jak: zabawy, gry i sytuacje zadaniowe Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Porównanie treści nauczania w zakresie umiejętności czytania i pisania, np. : Dziecko kończące przedszkole: 1) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu; 2) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania; 3) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania, Dziecko kończące I klasę: 1) rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy; 2) pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii); 3)zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty, Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Porównanie treści nauczania w zakresie umiejętności czytania i pisania, np. : Dziecko kończące przedszkole: 4) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami; 5) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; 6) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; Dziecko kończące I klasę: 4) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy),w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela 5) posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie, 6) korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela; Kuratorium Oświaty w Warszawie

Porównanie treści nauczania w zakresie edukacji przyrodniczej, np. : Przedszkole Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: Uczeń kończący klasę I: Uczeń kończący klasę III: - wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych , np. na polu, na łące, w lesie rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka), wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice, opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych; wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski; rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne; Kuratorium Oświaty w Warszawie

Porównanie treści nauczania w zakresie edukacji przyrodniczej, np.: Przedszkole Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: Uczeń kończący klasę I: Uczeń kończący klasę III: - potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu zwierząt i roślin w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę; - zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy; - wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku; Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie WAŻNE! Nauczyciel realizując podstawę programową może wzbogacać i pogłębiać treści programowe dostosowując je do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Daje to nauczycielowi szerokie możliwości w doborze metod i form pracy z dziećmi. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie RADOSNA SZKOŁA PROGRAM RZĄDOWY, KTÓREGO REALIZACJAZAPLANOWANA ZOSTAŁA NA LATA 2009-2014 Dzięki programowi Radosna szkoła najmłodsi uczniowie będą mieli ku temu stworzone odpowiednie warunki i będą mogli uczyć się w szkole także przez zabawę. Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 341 im. Twórców Literatury Dziecięcej w Warszawie, ul. Oławska 3 Kuratorium Oświaty w Warszawie

Kuratorium Oświaty w Warszawie Dziękuję za uwagę Kuratorium Oświaty w Warszawie