Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Plan komunikacji PO KL - założenia
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Europejskie i Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania spotkanie inauguracyjne Tadeusz Rudnicki ILiM – GS1.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Internet 2006: rozwój e-commerce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Europejskie i Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania piąte spotkanie Forum Krajowego Tadeusz Rudnicki ILiM – GS1 Polska Ministerstwo Gospodarki
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
REGIONALNY SYSTEM WSPIERANIA MŁODZIEŻY Wyzwania, potrzeby, rekomendacje.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Regionalny Program Operacyjny
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
1 Trzeci Program działań Unii w dziedzinie zdrowia czerwca 2015 r. partnerstwo"
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Warunki wstępne (ex ante) stan
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych 5 spotkanie Krajowego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania DG MARKT Warszawa, 14 maja 2013 r.

e-Fakturowanie – sytuacja obecna (I) - Fakturowanie elektroniczne (e-fakturowanie) oferuje znaczne korzyści ekonomiczne - Państwa członkowskie zaczynają podejmować działania w tym obszarze W kilku z nich e-fakturowanie jest już obowiązkowe W innych tworzone są krajowe standardy e-fakturowania lub wdrażane są projekty pilotażowe 24/03/2017

e-Fakturowanie – sytuacja obecna (II) Rezultat: - Wiele standardów i formatów e-fakturowania oraz brak interoperacyjności Wyższe koszty i dodatkowe utrudnienia dla firm, które zmuszone są do utrzymywania kilku różnych standardów Demotywujące dla firm, które rozważają udział w transgranicznych zamówieniach publicznych Bariery w funkcjonowaniu jednolitego rynku 24/03/2017

Propozycja Komisji - Inicjatywa ws. e-fakturowania w ramach zamówień publicznych zapewnienie interoperacyjności pomiędzy systemami e- fakturowania zwiększenie efektywności rynku jednolitego ułatwienie korzystania z e-faktur 24/03/2017

Kontekst - Rada Europejska z czerwca 2012 r. – "priorytetowo należy traktować środki mające na celu dalsze rozwijanie transgranicznego handlu elektronicznego, w tym poprzez ułatwianie przejścia do fakturowania elektronicznego" - Rezolucja PE z kwietnia 2012 r. – "wzywa do tego, aby do 2016 r. e- fakturowanie stało się obowiązkowe dla zamówień publicznych" - Roczna Analiza Wzrostu Gospodarczego na 2013 r. – modernizacja administracji publicznej priorytetem oraz "zapewnienie szeroko zakrojonej, interoperacyjnej cyfryzacji administracji publicznej" - Akt o jednolitym rynku II (SMA II) – Kluczowe działanie 10: "Wprowadzenie fakturowania elektronicznego jako standardowego trybu fakturowania przy zamówieniach publicznych" 24/03/2017

Polityka UE w powiązanych obszarach - Agenda Cyfrowa wspiera rozwój społeczeństwa cyfrowego w UE e-administracja jednym z głównych elementów - Modernizacja dyrektyw ws. zamówień publicznych modernizacja i uproszczenie przepisów dotyczących zamówień publicznych wprowadzenie obowiązkowych e-zamówień publicznych negocjacje w Radzie UE i PE w toku 24/03/2017

Istnieją solidne podstawy - Komunikacja "Czerpanie korzyści z fakturowania elektronicznego w Europie" – COM(2010)712 Grupa ekspertów ds. e-fakturowania Wielostronne Forum UE ds. e-Fakturowania (EMSF) - Dyrektywa Rady ws. wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (2010/45/EU) - Komunikacja "Strategia na rzecz e-zamówień" – COM(2012)179 - Projekty współfinansowane przez Komisję: PEPPOL e-SENS e-PRIOR 24/03/2017

Cel inicjatywy Poprawić funkcjonowanie jednolitego rynku poprzez wprowadzenie mechanizmów ograniczających bariery w dostępie do rynku transgranicznych zamówień publicznych 24/03/2017

Możliwe opcje Interoperable technical solution proposed to the market?   Interoperable technical solution proposed to the market? Invoices in line with the chosen technical solution must be accepted? Electronic submission required? Only the chosen technical solution allowed? Option (1): No new EU action NO Option (2): Free-choice approach YES Option (3): Selective conversion to e- invoicing NO/YES (YES - only if a Member State or contracting authority mandates the use of e-invoicing/ electronic submission) Option (4): Obligatory acceptance Option (5): Full conversion to e- invoicing Option (6): Full harmonisation 24/03/2017

Zakres (I) - Powiązany z niektórymi elementami dyrektyw ws. zamówień publicznych… dotyczy zamówień publicznych powyżej progów UE - …ale z bardziej całościowym podejściem zamówienia publiczne jako proces "od publikacji do płatności" - Dąży do maksymalizacji potencjalnych korzyści wszystkie instytucje zamawiające (zarówno centralne jak i regionalne/lokalne) i podmioty zamawiające wszystkie rodzaje faktur dotyczących procedur objętych dyrektywami 24/03/2017

Zakres (II) - Możliwość oddziaływań pośrednich ("spillovers") na obszary nie objęte inicjatywą pionowe – na zamówienia poniżej progów poziome – na sektor B2B na inne procesy (e-zamówienia, e-płatności, e-archiwizacja…) 24/03/2017

Na jakim etapie jesteśmy? (I) - Analiza oddziaływania w toku Konsultacje publiczne zakończone Trwają konsultacje wewnętrzne Zakres, opcje, harmonogram… - Przyjęcie przez Komisję planowane na Q2 2013 … zgodnie z zapowiedzią w SMA II oraz w "Roadmap" 24/03/2017

Na jakim etapie jesteśmy? (II) - Konsultacje publiczne (22.10.2012 – 14.01.2013) Ponad 700 odpowiedzi Zrównoważony rozkład geograficzny i sektorowy Wyniki wydają się wspierać podjęcie działań przez UE - Kwestionariusz rozesłany do krajowych forum e- fakturowania (poprzez EMSF) w październiku 2013 r. odpowiedzi z 19 państw członkowskich i jednej instytucji międzynarodowej 24/03/2017

Konsultacje publiczne - Pełna reprezentacja sektorów Number of replies 24/03/2017

Kompletna reprezentacja geograficzna… …ale niektóre kraje niedoreprezentowane 24/03/2017

Korzystanie z e-faktur - 59% firm / instytucji obecnie korzysta z e-faktur - Główne powody, dla których pozostałe firmy / instytucje nie stosują e-fakturowania: "nigdy nie rozważaliśmy wprowadzenia" (29%) Niejasne przepisy ustawowe / wykonawcze (25%) Nadmiar różnych standardów (24%) - Główny powód dla mikroprzedsiębiorstw – zbyt mała liczba faktur (40%) 24/03/2017

Bardzo silne wsparcie dla działań UE w obszarze e-fakturowania w zamówieniach publicznych - 89% popiera "działania w celu promowania korzystania z e-fakturowania w zamówieniach publicznych" - 86% popiera "działania w celu promowania interoperacyjności w dziedzinie e-fakturowania w zamówieniach publicznych" - Większe wsparcie dla: instrumentów obowiązkowych w celu zwiększenia korzystania z e-faktur instrumentów dobrowolnych w celu poprawy interoperacyjności 24/03/2017

Większość respondentów preferuje podjęcie działań w najbliższym czasie "Jeśli e-fakturowanie w zamówieniach publicznych miałoby stać się obowiązkowe, jaki byłby realistyczny harmonogram wprowadzenia takiego wymogu?" 24/03/2017

Wsparcie dla szerokiego zakresu działań - 99% popiera objęcie całego sektora publicznego - 84% popiera objęcie wszystkich rodzajów faktur - Respondenci preferujący ograniczenie zakresu e-fakturowania: 67% - tylko faktury przekraczające określone kwoty pieniężne 41% - tylko faktury dotyczące umów objętych przepisami unijnych dyrektyw w sprawie zamówień publicznych 41% - faktury wystawione w wybranych sektorach 24/03/2017

Przyczyny wsparcia – oczekiwane korzyści - Zainteresowane strony postrzegają szereg korzyści… (z 88% respondentów popierających działania UE w celu promocji e-fakturowania w zamówieniach publicznych) 24/03/2017

Przyczyny sprzeciwu - Brak dominującego powodu sprzeciwu wobec działań UE… (z 12% respondentów sprzeciwiających się działaniom UE w celu promocji e-fakturowania w zamówieniach publicznych) 24/03/2017

Wstępne warunki sukcesu - Dostępność "jednolitego standardu" Niezależnie od wybranego podejścia, wprowadzone byłyby ramy ogólne polityki w tym zakresie oraz wymagania na poziomie unijnuym Odpowiedzialność za wypracowanie szczegółów należałaby do organów normalizacyjnych Państwa członkowskie nadal mogłyby korzystać z krajowych standardów e-fakturowania - Konieczność czerpania doświadczeń z istniejących krajowych publicznych (B2G) i prywatnych (B2G) systemów e-fakturowania (najlepsze praktyki) oraz z projektów na poziomie unijnym e.g. CEN BII, PEPPOL (interoperacyjność) 24/03/2017

Harmonogram - Komunikacja z 2010 r.: e-fakturowanie jako "dominująca forma fakturowania do 2020 r." - PE: obowiązkowe e-fakturowanie w zamówieniach publicznych do 2016 r. - Odpowiedzi na konsultacje publiczne: wyraźne poparcie dla szybkiego wprowadzenia e-fakturowania (2016-2018) - Możliwość dostosowania harmonogramu do harmonogramu wdrożenia e-zamówień publicznych 24/03/2017

Dziękuję za uwagę! bartosz.dworak@ec.europa.eu 24/03/2017