w prowadzeniu zajęć z uczniami w ramach szkolnego ruchu naukowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Indywidualne Plany Działania
"Badacz i humanista-wrocławski gimnazjalista - dostosowanie oferty edukacyjnej wrocławskich gimnazjów do potrzeb ich uczniów w kontekście przygotowania.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Organizacja pracy w POWUZ Zadania nauczycieli POWUZ i opiekunów.
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konstruowanie i opracowanie nowatorskiego programu praktyk pedagogicznych Zadanie będzie realizowane w okresie od do roku.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Metoda projektu edukacyjnego
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Dyrektor szkoły powierza kierownikom zespołów przedmiotowych opracowanie listy tematów projektów edukacyjnych (po 5 z każdego przedmiotu) do 30 kwietnia.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Kształcenie dualne.
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

w prowadzeniu zajęć z uczniami w ramach szkolnego ruchu naukowego Metoda projektu w prowadzeniu zajęć z uczniami w ramach szkolnego ruchu naukowego

Dzięki pracy w zespole w oparciu o metodę projektu: Czym jest metoda projektu i czego może nauczyć się uczeń pracując w zespole w oparciu o metodę projektu: Metoda projektu jest: przejawem nowoczesnego podejścia edukacyjnego, umożliwiającego uczniom realizację różnorodnych zadań w oparciu o wcześniej zdobytą – na lekcjach różnych przedmiotów i w rozmaitych sytuacjach - wiedzę i umiejętności, które będą im przydatne w dorosłym życiu; Dzięki pracy w zespole w oparciu o metodę projektu: uczeń staje się samodzielny, nabywa umiejętności pracy w zespole, logicznego myślenia, podejmowania decyzji.

Zasady realizacji zajęć z uczniami w oparciu o metodę projektu wyznaczenie celu głównego projektu oraz celów szczegółowych (cząstkowych) niezbędnych w procesie realizacji celu głównego; określenie tematu projektu w taki sposób, aby za jego pośrednictwem można było zrealizować cel główny; określenie metod, form i narzędzi niezbędnych przy realizacji projektu; określenie zadań realizowanych w projekcie; określenie czasu realizacji projektu; dokonanie ustaleń organizacyjnych w ramach zespołu projektowego; wykonanie wzorów dokumentów niezbędnych przy realizacji projektu; stworzenie harmonogramu realizacji projektu i prezentacji wyników; realizacja projektu i prezentacja wyników; ocena projektu.

Tworzenie uczniowskiego zespołu projektu powołanie kierownika projektu – nauczyciel i rotacyjnie uczeń członek zespołu projektowego w roli dublera kierownika projektu; wybór uczniów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań w projekcie; wybór uczniów do zespołów zadaniowych; określenie i powierzenie zadań indywidualnych dla uczniów (dodatkowo do czynności wykonywanych w ramach zespołów zadaniowych); ustalenie zasad komunikacji pomiędzy uczniami - członkami zespołu projektowego.

Rola nauczyciela w prowadzeniu zajęć edukacyjnych metodą projektu pełnienie funkcji kierownika projektu z racji posiadanej wiedzy, doświadczenia i autorytetu; wprowadzenie uczniów do pracy w zespole; wprowadzanie uczniów na kluczowe stanowiska w projekcie – np. rotacyjny dubler kierownika projektu; pełnienie funkcji mentora w stosunku do ucznia będącego dublerem kierownika projektu; wspieranie uczniów obejmujących funkcje w projekcie; pełnienie funkcji mentora – doradcy dla wszystkich uczniów w zespole; pomoc w tworzeniu procedur naprawczych przez uczniów współzarządzających projektem.

Ewaluacja – mierzenie rezultatów pracy uczniów w projekcie badanie przyrostu wiedzy w oparciu o pretesty i postesty; obserwacja pracy uczniów w zespole projektowym umożliwiająca określenia poziomu wiedzy i umiejętności poszczególnych członków zespołu w formie oceny opisowej; tworzenie raportów z przeprowadzonej ewaluacji dotyczącej wykonania założonych wskaźników.

Raport z ewaluacji – podstawowe elementy zaobserwowany poziom wiedzy na początku projektu; wiedza nabyta w trakcie projektu; uzyskane umiejętności związane z pracą w projekcie; doświadczenie związane z wykonywaniem określonych funkcji w zespole projektowym; zaobserwowane merytoryczne i organizacyjne predyspozycje ucznia.

Projekt: Budżet domowy a budżet Państwa – podobieństwa i różnice. Praktyczne zastosowanie metody projektu w zajęciach z uczniami w ramach projektu realizowanego przez Partnerstwo Projekt: Budżet domowy a budżet Państwa – podobieństwa i różnice.

WSTĘPNY BLOK ZAJĘĆ PROJEKTOWYCH UCZNIÓW – BLOK ORGANIZACYJNY PROJEKTU prezentacja projektu UE, w ramach którego zespoły uczniowskie będą realizowały projekty; zapoznanie uczniów z metodą projektu; przedstawienie zasad wyboru tematów projektowych w oparciu o tematy z Portalu Projektu; przedstawienie zasad oceny i nagradzania najlepszych projektów; prezentacja zestawu sprzętowego wspierającego pracę zespołu; prezentacja e-learningowych, multimedialnych materiałów edukacyjnych; przekazanie uczniom materiałów niezbędnych przy pracy w projekcie (długopis, notes, pendrive); dokonane uzgodnień o charakterze organizacyjnym ( terminy spotkań, dostęp do sprzętu itp.).

ZASADNICZY BLOK ZAJĘĆ PROJEKTOWYCH UCZNIÓW wyznaczenie celu głównego projektu oraz celów szczegółowych (cząstkowych) niezbędnych w procesie realizacji celu głównego; określenie tematu projektu w taki sposób, aby za jego pośrednictwem można było zrealizować cel główny; określenie metod, form i narzędzi niezbędnych przy realizacji projektu; określenie zadań realizowanych w projekcie; określenie czasu realizacji projektu. dokonanie ustaleń organizacyjnych w ramach zespołu projektowego; rozpoczęcie dokumentowania formalnego realizacji projektu; stworzenie harmonogramu realizacji projektu i prezentacji wyników; realizacja zadań wynikających z harmonogramu; prezentacja wyników zadań cząstkowych; prezentacja końcowa wyników projektu; ocena projektu.

Celem głównym projektu jest: WYZNACZENIE CELU GŁÓWNEGO PROJEKTU ORAZ CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH (CZĄSTKOWYCH) NIEZBĘDNYCH W PROCESIE REALIZACJI CELU GŁÓWNEGO Celem głównym projektu jest: rozwój kompetencji z przedsiębiorczości u 10 uczniów stanowiących uczniowski zespół projektowy, na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dalszej nauki w obszarze edukacji związanej z przedsiębiorczością. Cele szczegółowe powinny uwzględnić: rozwój zainteresowań tematyką przedsiębiorczości wśród uczniów stanowiących 10 osobowy zespół projektowy, pogłębienie i poszerzenie wiedzy merytorycznej, dotyczącej realizowanego tematu, nabycie umiejętności pracy zespołowej, rozwój doświadczenia w podejmowaniu decyzji, nabycie umiejętności związanych z tworzeniem prezentacji wyników projektu.

OKREŚLENIE TEMATU PROJEKTU W TAKI SPOSÓB, ABY ZA JEGO POŚREDNICTWEM MOŻNA BYŁO ZREALIZOWAĆ CEL GŁÓWNY Temat projektu - Budżet domowy a budżet państwa – podobieństwa i różnice. służy rozwojowi kompetencji uczniów z przedsiębiorczości, w związku z tym realizuje cel główny projektu; temat projektu został wybrany przez zespół spośród tematów publikowanych na Portalu Projektu.

Temat projektu obejmuje poniższe zagadnienia: OKREŚLENIE TEMATU PROJEKTU W TAKI SPOSÓB, ABY ZA JEGO POŚREDNICTWEM MOŻNA BYŁO ZREALIZOWAĆ CEL GŁÓWNY Temat projektu obejmuje poniższe zagadnienia: określenie składników kosztów budżetu domowego i budżetu państwa; źródła sfinansowania składników kosztowych; określenie wydatków sztywnych w obu budżetach; wydatki, które mogą być kształtowane płynnie przy tworzeniu budżetu.

OKREŚLENIE METOD, FORM I NARZĘDZI NIEZBĘDNYCH PRZY REALIZACJI PROJEKTU Zajęcia realizowane w ramach projektu będą prowadzone: metodą projektową, z wykorzystaniem multimedialnych materiałów e-learningowych stanowiących teoretyczne wsparcie tematu, przy realizacji zajęć wykorzystany będzie sprzęt komputerowy oraz zasoby internetu.

OKREŚLENIE ZADAŃ REALIZOWANYCH W PROJEKCIE W projekcie będą realizowane cztery główne zadania: analiza składników i zasad konstrukcji budżetu domowego, analiza składników i zasad konstrukcji budżetu państwa, poszukiwanie i określanie różnic i podobieństw pomiędzy analizowanymi budżetami, prezentacja projektu i jego wyników.

OKREŚLENIE CZASU REALIZACJI PROJEKTU Projekt będzie realizowany przez okres jednego semestru, tj. od 01 lutego 2010 roku do 30 czerwca 2010 roku.

DOKONANIE USTALEŃ ORGANIZACYJNYCH W RAMACH ZESPOŁU PROJEKTOWEGO Powołanie kierownika projektu: Kierownikiem projektu zostaje nauczyciel – opiekun zespołu. Wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań: analiza składników i zasad konstrukcji budżetu domowego, analiza składników i zasad konstrukcji budżetu państwa, poszukiwanie i określanie różnic i podobieństw między analizowanymi budżetami, prezentacja projektu i jego wyników. Przypisanie uczestników projektu do zespołów zadaniowych

DOKONANIE USTALEŃ ORGANIZACYJNYCH W RAMACH ZESPOŁU PROJEKTOWEGO Określenie zadań indywidualnych nie związanych z pracą w zespołach zadaniowych: sprawdzanie stanu sprawności sprzętu komputerowego i oprogramowania, archiwizowanie materiałów opracowanych przez zespół, prowadzenie kroniki zespołu projektowego, komunikowanie się z prowadzącym portal projektu. Ustalenie zasad komunikacji pomiędzy członkami zespołu projektowego: Członkowie zespołu projektowego będą przekazywali informacje i wytworzone materiały na spotkaniach stacjonarnych zespołów oraz za pomocą poczty elektronicznej. W sprawach nagłych dopuszcza się komunikowanie za pomocą telefonów komórkowych.

ROZPOCZĘCIE DOKUMENTOWANIA FORMALNEGO REALIZACJI PROJEKTU Pobranie z Portalu Projektu wzorów dokumentów niezbędnych przy realizacji projektu; lista obecności na zajęciach projektowych, karta pracy w projekcie, harmonogram, ankiety ewaluacyjne. Wypełnianie i przekazywanie do Biura Projektu poprawnie wypełnionych dokumentów formalnych;

STWORZENIE HARMONOGRAMU REALIZACJI PROJEKTU I PREZENTACJI WYNIKÓW najważniejszy dokument warunkujący osiągnięcie sukcesu przy realizacji projektu; harmonogram zawiera zadania przewidziane do realizacji w ramach projektu zlokalizowane na osi czasu; w pierwszej kolejności powinny być zrealizowane zadania: analiza składników i zasad konstrukcji budżetu domowego oraz analiza składników i zasad konstrukcji budżetu państwa tak, aby w oparciu o rezultaty tych zadań rozpocząć realizację zadania – poszukiwanie i określanie różnic i podobieństw w obydwu budżetach; na końcu będzie realizowane zadanie - prezentacja projektu i jego wyników. Szczegółowość harmonogramu wynika ze złożoności realizowanych zadań.

REALIZACJA ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z HARMONOGRAMU Tworzenie projektu przez uczniów odbywa się poprzez wykonanie czerech zadań głównych na zasadach określonych przez zespół projektowy i w terminach zawartych w harmonogramie pracy nad projektem. W trakcie realizacji zadań głównych będzie prowadzone pełne dokumentowanie wykonywanych prac, zaangażowania osób, wykorzystywanego sprzętu oraz wykorzystania wspomagających prace projektowe multimedialnych materiałów e-learningowych.

PREZENTACJA WYNIKÓW ZADAŃ CZĄSTKOWYCH Prezentacja wyników zadań cząstkowych będzie wykonana w postaci prezentacji Power Point. Prezentacje wyników zadań cząstkowych: analiza składników i zasad konstrukcji budżetu domowego; analiza składników i zasad konstrukcji budżetu państwa wykonają zespoły realizujące te zadania.

PREZENTACJA KOŃCOWA WYNIKÓW PROJEKTU Prezentacja końcowa projektu i jego wyników będzie wykonana w postaci prezentacji Power Point. Prezentacja będzie podstawą oceny projektu przez Komisję Oceny Projektów i umieszczenia na liście rankingowej. Prezentacja końcowa projektu i jego wyników jest jednym z czterech zadań głównych projektu. Będzie wykonana przez dedykowany do tego celu zespół.

OCENA PROJEKTU Oceny projektu dokona Komisja Oceny Projektów wyłoniona spośród pracowników dydaktyczno-naukowych uczelni. Efektem końcowym pracy Komisji Oceny Projektów będzie ranking projektów, będący podstawą do przyznania nagród zespołom projektowym. Ocena projektu będzie dokonana w oparciu o obowiązujący regulamin.

Zakończenie Dziękuję za uwagę