Jacek F. Nowak Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Związku Miast Polskich
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Uniwersytet Medyczny im
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Doświadczenia zagraniczne w zakresie współpracy międzysamorządowej - wnioski dla polskich samorządów Jacek F. Nowak Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Związek Miast Polskich

Cel wystąpienia Przedstawienie doświadczeń wybranych państw europejskich w dziedzinie współpracy międzysamorządowej, Wskazanie doświadczeń, które mogą być wykorzystane przez administrację rządową i organizacje samorządowe przy tworzeniu systemu wspierania współpracy międzysamorządowej w Polsce, Pokazanie jak te doświadczenia mogą być wykorzystane przez polskie jednostki samorządu terytorialnego, Zaprezentowanie czynników, które powinny być uwzględniane przez jednostki samorządu przy organizowaniu partnerstw.

Treść wystąpienia Aspekty metodyczne, Przegląd doświadczeń wybranych krajów, Przedstawienie koncepcji modelowej uwarunkowań instytucjonalnych form współpracy międzysamorządowej, Wnioski dla aktualnej sytuacji w Polsce.

Analizowane kraje Niemcy, Belgia – państwa federalne z silną pozycją krajów i władz lokalnych, Hiszpania - państwo o quasi federalnym ustroju, gdzie rząd centralny angażuje się w organizację dostarczania usług bezpośrednio i legislacyjnie, Francja, Włochy – unitarne państwa z regionami, pośrednimi poziomami administracji i angażującym się silnie rządem centralnym, Anglia, Finlandia i Holandia – zdecentralizowane, unitarne kraje o słabym lub nieistniejącym poziomie regionalnym i względnie silnym samorządzie lokalnym.

Badania sieci kooperacji, Ocena kosztów transakcyjnych, Podejścia do analiz Badania sieci kooperacji, Ocena kosztów transakcyjnych, Eksploracja rozwiązań instytucjonalnych w ramach krajowych systemów administracyjnych,

O kooperacji międzysamorządowej mówimy gdy: jest interakcja między partnerami skupiająca się na określonym wspólnym zadaniu lub celu i przyjmowany jest pewien stopień instytucjonalizacji, (nie obejmuje to okazjonalnej współpracy mimo, że w ten sposób realizowane są też niektóre wspólne przedsięwzięcia). powstaje ciało instytucjonalne, które jest formalnie zależne od samorządów lokalnych i innych partnerów w zakresie powstania, podejmowania decyzji czy dalszego rozwoju.

Wstępne spostrzeżenia Kraje Europy Zachodniej przez ostanie pół wieku doświadczyły bardzo szybkiego wzrostu gospodarczego, zmian społecznych i procesu europeizacji co postawiło wielkie wyzwania przed historycznie ukształtowanymi, często małymi, lokalnymi samorządami terytorialnymi. Współpraca międzysamorządowa w dziedzinie dostarczania usług publicznych oraz planowania i koordynacji jest jedną z istotnych strategii sprostania tym wyzwaniom.

OBSERWACJE WYNIKAJĄCE Z ANALIZ Trwała współpraca międzysamorządowa angażująca samorządy lokalne: jest tworzona najczęściej w celu dostarczania usług publicznych, umożliwia uzyskanie wyższej jakość usług, planów i działań koordynacyjnych, obniża koszty całkowite i jednostkowe działań, powoduje dodatkowe koszty związane z zawiązaniem i utrzymaniem partnerstwa.

Ważne tematy debaty w Europie Wpływ wyższych poziomów administracji na kształt współpracy, Zakres działania partnerstw, Skład partnerstw, Przydatność horyzontalnych i wertykalnych układów partnerstw, Zakres integracji organizacyjnej.

Wpływ wyższych poziomów administracji na kształt współpracy, Wyraźne określanie preferencji wyższych poziomów administracji, Pozostawienie swobody samorządom lokalnym co do form i zakresu podejmowanej współpracy, Zmienność preferencji ze strony wyższych poziomów administracji.

Zakres działania partnerstw Współpraca jednocelowa, Partnerstwa realizujące różne rodzaje usług i zadań, Zmienność preferencji co do zakresu działania partnerstw, Brak partnerstw międzysamorządowych na poziomie lokalnym w krajach, gdzie zdecydowano się powiększyć jednostki samorządu lokalnego i zredukować ich liczbę.

Skład uczestników partnerstw Samorządy lokalne, Samorządy lokalne, administracja samorządowa regionalna i rządowa, Samorządy lokalne, prywatne organizacje gospodarcze, Samorządy lokalne, organizacje pozarządowe.

Przydatność horyzontalnych i wertykalnych układów partnerstw Dominacja współpracy horyzontalnej, Wertykalne układy w dziedzinie dostarczania usług najczęściej są wymuszane polityką krajową. Specyficznym przykładem układów wertykalnych są partnerstwa metropolitalne.

Wertykalne układy partnerstw I Wariant - Organizacja współpracy między grupami samorządów lokalnych oraz samorządem regionalnym lub agencjami rządowymi aby wspólnie dostarczać usługi, II Wariant - Budowanie partnerstw obejmujących samorządy lokalne oraz administracje wyższych poziomów w celu rozwijania systemów organizacji i monitorowania świadczonych lokalnie usług dla uzyskania większej skuteczności i efektywności.

Zakres integracji organizacyjnej Specyfika poszczególnych usług publicznych, Trwałe formy długookresowej współpracy samorządów lokalnych, Poszukiwanie lżejszych form współpracy, Uwarunkowania legislacyjne, Znaczenie kultury administracyjnej.

Współpraca międzysamorzadowa w dziedzinie dostarczania usług - organizacje Rozwinięta Nie występuje Belgia Finlandia Francja Niemcy Włochy Holandia Hiszpania Anglia

Współpraca międzysamorzadowa w dziedzinie dostarczania usług - porozumienia Rozwinięta Nie występuje Belgia Finlandia Niemcy Włochy Holandia Anglia Hiszpania Francja

Współpraca międzysamorzadowa w dziedzinie Planowania – w kształcie forum Rozwinięta Nie występuje Anglia - Regional Chambers & Assemblies Finlandia - Regional councils Niemcy - Regionale (Planungs) verbande; Regionale Planungsgemeinschafte Włochy - Area pacts; zone plans Holandia - Inter-municipal networks; urban networks Belgia Francja Hiszpania

Obserwowane tendencje Rozwiązania legislacyjne i struktura administracyjna są kluczowe dla rozwoju form współpracy międzysamorządowej, Samorządy lokalne potrafią bronić optymalnych dla siebie rozwiązań mimo zmian legislacyjnych, Jeżeli samorządom lokalnym stwarza się swobodne warunki wyboru form współpracy to poszukują rozwiązań elastycznych i optymalnych dla danego samorządu i określonej usługi.

Obserwowane tendencje 2 Rośnie zainteresowanie elastycznymi formami współpracy międzysamorządowej z powodu nasilania się znaczenie czynników środowiskowych takich jak: zmienność warunków ekonomicznych i uwarunkowań finansowych, zmieniające się technologie wpływające na ekonomikę skali i przygotowanie personelu przy dostarczaniu usług, rozwój technologii informatycznych i komunikacyjnych, zmienność oczekiwań odbiorców usług.

Model kształtowania się partnerstw międzysamorządowych Poszukiwanie czynników istotnych dla określenia przyjmowanych przez samorządy lokalne form współpracy międzysamorządowej. Wskazanie elementów, które należy kształtować lub uwzględniać aby tworzyć warunki samorządom lokalnym dla optymalizowania sposobów zaspakajania potrzeb mieszkańców i stymulowania procesów rozwojowych.

Uwarunkowania przyjmowania przez samorządy określonych instytucjonalnych form współpracy międzysamorządowej Krajowy kontekst instytucjonalny Źródło: [Hulst i inni 2009] zmienione

Wnioski dla polskiej sytuacji Brakowało do niedawna polityki państwa wspierającej powstawanie partnerstw, Obecnie jesteśmy w trakcie jej wykształcania (proces dynamiczny), Aktualne formy współpracy odpowiednie dla świadczenia pojedynczych usług, Warunki prawne nie sprzyjają funkcjonowaniu partnerskich organizacji (związków komunalnych, spółek, luźnych partnerstw) dostarczających różnorodne usługi publiczne

Wnioski dla polskiej sytuacji 2 Niewielkie możliwości tworzenia partnerstw w układzie wertykalnym, Brakuje efektywnych form współpracy dla planowania i aktywnej koordynacji w układzie horyzontalnym, Jedyną istniejącą propozycją w tym zakresie jest „zespół współpracy terytorialnej” – projekt ustawy prezydenckiej o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym (2012).

Wykorzystane źródła Hulst J. R. i inni, 2009, Institutional shifts in inter- municipal service delivery, Public Organiz Rev 9, s. 263–285 Hulst J.R, Montfort A.J., 2011, Institutional features of inter-municipal cooperation: Cooprative arrangements and their national contexts, Public Policy and Administration, 27 (2), s.121-144 Jouve B., 2005, From government to urban governance in western Europe: a critical analysis, Public Admin. Dev. 25, 285–294 Warner M. E., 2011, Competition or cooperation in urban service Delivery?, Annals of Public and Cooperative Economics 82:4, 421–435

Dziękuję za uwagę