Konkurs czy nie konkurs ? Polskie Towarzystwo Dysleksji Gdański Oddział nr70 Szkoła Podstawowa nr 24 w Gdańsku
„Ortograficzne łamigłówki” Violetta Piasecka
POCZĄTKI Pierwszy konkurs „Ortograficzne łamigłówki” w SP24 Gdańsk w roku szkolnym 2007/08 dla uczniów kl.IV-VI ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (specyficze trudności w czytaniu i pisaniu oraz niepełnosprawność). W maju 2009r. drugi konkurs tylko dla uczniów z dysleksją rozwojową.
Plan rozszerzenia konkursu: POMYSŁ Plan rozszerzenia konkursu: koordynatorzy terenowi okręgi organizacji przekazywanie materiałów dzielenie się doświadczeniem ten sam sposób przeprowadzenia
OBAWY Czy moja idea jest słuszna? Czy znajdę osoby chętne do współpracy? Czy zdołam ułożyć ciekawy test? Czy nie zrażę uczniów? Czy nie wymyślę zbyt trudnych zadań lub zbyt łatwych? Czy trafię w czas wykonania testu? Czy podołam organizacyjnie? Czy nie popełnię omyłki?
ROZWÓJ Zebranie PTD – marzec 2009: przedstawienie pomysłu wyłonienie koordynatorów nawiązanie współpracy początek pracy
KOORDYNATORZY Szkoła Podstawowa nr 1 w Gdańsku Szkoła Podstawowa nr 10 w Gdyni Szkoła Podstawowa nr 11 w Wejherowie Sportowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Tczewie Szkoła Podstawowa nr 5 w Tczewie Szkoła Podstawowa nr 12 w Tczewie Zespół Szkół Ogólnokształcących w Helu Zespół Kształcenia i Wychowania w Strzebielinie Samorządowy Zespół Szkół w Kostkowie Społeczna Szkoła Podstawowa w Niepoględziu
STATYSTYKI WYNIKI KONKURSU: wynik minimalny 67 wynik maksymalny 160 średni wynik 122 MOŻLIWOŚĆ UZYSKANIA 165 p.
Z MOŻLIWOŚCIĄ PRZEDŁUŻENIA STATYSTYKI CZAS PISANIA TESTU: najkrótszy 30 min. najdłuższy 150 min. średni 60 min. PRZEWIDZIANY CZAS 60min. Z MOŻLIWOŚCIĄ PRZEDŁUŻENIA DO 90 min.
PODSUMOWANIE OGÓŁEM: KONKURS ODBYŁ SIĘ W 14 SZKOŁACH WZIĘŁO UDZIAŁ 66 SZKÓŁ WZIĘŁO UDZIAŁ 258 DZIECI IMPREZY DODATKOWE: występy, przedstawienia, wystawy prac plastycznych, plakatów ortograficznych, zwiedzanie szkół gospodarzy, poczęstunki
DOSTOSOWANIE Zorganizowanie zabawy integracyjnej w celu wprowadzenia miłej atmosfery, rozładowania napięcia i zapoznania się uczestników konkursu Przyznanie każdemu uczestnikowi na starcie 10 punktów za przygotowanie się do konkursu Zastosowanie większego druku i przejrzystego układu testu Głośne odczytanie wszystkich poleceń przez przeprowadzającego test Pozwolenie na pisanie ołówkiem i na poprawianie błędów Odpowiednie dobranie stopnia trudności (ani nie za łatwy, ani nie za trudny)
DOSTOSOWANIE Zastosowanie w teście konkursowym takich zadań i ćwiczeń, jakie uczniowie wykonują w toku zajęć terapii pedagogicznej (diagram, wąż literowy, kodowane wyrazy, labirynt wyrazowy, zlepki zdaniowe, uzupełnianie luk w zdaniach, tworzenie wyrazów z liter) Zastąpienie dyktanda ze słuchu uzupełnianiem luk w wyrazach Podanie określonego zakresu słownictwa z programu Ortograffiti dla kl.IV–VI Przyznanie dodatkowych punktów w jednym z zadań za wykazanie się zdolnościami twórczymi i plastycznymi Możliwość przedłużenia czasu pisania testu Wyłonienie większej liczby laureatów Docenienie każdego uczestnika
WOJEWÓDZKI KALENDARZ IMPREZ NA ROK 2009/10 PLANY III Wojewódzki Konkurs „Ortograficzne łamigłówki” dla uczniów z dysleksją rozwojową MAJ 2010 WOJEWÓDZKI KALENDARZ IMPREZ NA ROK 2009/10
MIŁE SŁOWA DZIECI początkowy stres, sceptyczne nastawienie zintegrowanie, rozluźnienie, ciekawość zadań, motywacja radość z upominków, dyplomów, nagród NAUCZYCIELE pełne poparcie dla pomysłu, zadowolenie, motywacja konkurs dostosowany do możliwości ucznia z dysleksją
MIŁE SŁOWA KOORDYNATORZY wysoka ocena materiałów, organizacji i pomysłu trafne wskazówki praktyczne rozszerzenie zasięgu OGÓLNE miła atmosfera dobra zabawa chęć ponownego przystąpienia do konkursu
PODZIĘKOWANIA SERDECZNE PODZIĘKOWANIA DLA: KOORDYNATORÓW TERENOWYCH DYREKCJI SZKÓŁ, NAUCZYCIELI WYDAWNICTWA OPERON
ZAPRASZAM CHĘTNYCH NAUCZYCIELI DO WSPÓŁPRACY: ZAPROSZENIE ZAPRASZAM CHĘTNYCH NAUCZYCIELI DO WSPÓŁPRACY: ORGANIZACJI KONKURSU LUB UDZIAŁU W KONKURSIE KOORDYNATOR GŁÓWNY KONKURSU „Ortograficzne łamigłówki” Violetta Piasecka