Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Arkadiusz Wojciechowski
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Temat: Modele rozwoju gospodarczego
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Ochrona środowiska naturalnego
WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIU ODPADÓW I WŁAŚCIWE POSTĘPOWANIE Z ODPADAMI
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Świat – UE - Polska prospekt 2050
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Intergracyjnymi Nr 8 Sopot
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektu
Jak nauczać o zmianach klimatu?
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
problem ocieplania klimatu nierozerwalnie związany jest z funkcjonowaniem geosystemu, tj. skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze,
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Prezentację wykonali: Rafał Aleksiejuk Dawid Kiertowicz Michał Starak.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
SPRAWY RÓŻNE Delegatura w Płocku. MONITOROWANIE WDRAŻANIA PODSTAW PROGRAMOWYCH KSZTAŁCENIA W ZAWODACH Monitorowanie procesu wdrażania podstaw programowych.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Pierwsze ograniczenia prawne, dziś interpretowane jako przepisy chroniące przyrodę, pojawiły się już na początku istnienia państwa polskiego. Początkowo.
Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały Hanna Ojcewicz i Alina Witkowska MAJ 2014.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Planowane działania informacyjne i promocyjne na 2016 rok Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.
Międzynarodowa Konwencja Ochrony Roślin
PRAWO I EKONOMIA W OCHRONIE ŚRODOWISKA Seminarium-2015/16.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Wzór dla przedsiębiorstw (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
EkorozwójEkorozwój. Cele ekorozwojuCele ekorozwoju Celami ekorozwoju są: - długotrwałe wykorzystywanie odnawialnych zasobów naturalnych, - efektywna eksploatacja.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
PROGRAM Dr Anna Kalinowska (Uniwersytet Warszawski UCBS)
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty. II Konferencja Narodów Zjednoczonych w Rio de Janerio, tzw. „Szczyt Ziemi” 3-14 czerwiec 1992 r. ; Inicjatywa ONZ; Uczestniczyli reprezentanci 172 krajów; Temat „Środowisko i Rozwój”; Zaproponowano wizję nowego ładu społeczno-gospodarczego świata, który w harmonii z przyrodą zapewni ludzkości dalszy rozwój cywilizacyjny.

Szczyt Ziemi Przyjęto 5 obszernych dokumentów: Deklaracja z Rio ( tzw. Karta Ziemi ) – prezentująca 27 zasad ekorozwoju, określająca prawa i obowiązki państw na rzecz rozwoju ludzkości i dobrych warunków życia; Konwencja o różnorodności biologicznej zobowiązująca do zachowania różnorodności gatunków; Deklaracja wytyczająca kierunki zrównoważonego rozwoju lasów, ich ochrony i użytkowania; Globalny Program Działań, zwany AGENDĄ 21 jako podstawowy dokument dla rozwoju edukacji środowiskowej poświęcony problemom trwałego i zrównoważonego rozwoju w kategoriach gospodarczych, społecznych  i ekologicznych. Konwencja w sprawie zmian klimatu, mająca na celu ustabilizowanie zawartości gazów cieplarnianych w atmosferze na poziomie, który nie doprowadzi do zachwiania światowego systemu klimatycznego;

Szczyt Ziemi Najpoważniejsze globalne zagrożenia przyszłości życia na Ziemi; Działania jakie należy podjąć, aby oddalić te niebezpieczeństwa; Podkreślają znaczenie edukacji ekologicznej;

Edukacja ekologiczna Kształtuje całościowy obraz relacji pomiędzy człowiekiem, społeczeństwem i przyrodą; Wskazuje zależność człowieka od środowiska oraz uczy odpowiedzialności za zmiany dokonywane w naturalnym środowisku.

Dz.U.96.53.238 RAMOWA KONWENCJA NARODÓW ZJEDNOCZONYCH W SPRAWIE ZMIAN KLIMATU, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. (Dz. U. z dnia 10 maja 1996 r.)

Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna „Wypełniając zobowiązania określone w artykule 4 ustęp 1(i), Strony będą: a) popierać i ułatwiać na szczeblu państwowym oraz, jeśli jest to właściwe, subregionalnym i regionalnym, i zgodnie z państwowymi przepisami prawnymi i regulacjami oraz w ramach ich odpowiednich możliwości: (i) rozwój i wdrażanie programów edukacyjnych i świadomości społecznej w sprawie zmian klimatu i ich skutków, (ii) powszechny dostęp do informacji na temat zmian klimatu i ich skutków, (iii) powszechny udział w działaniach dotyczących zmian klimatu i ich skutków i rozwijać odpowiednie reagowanie oraz (iv) szkolenie personelu naukowego, technicznego i zarządzającego;”

Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna Cd. Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna Cd. „b) współdziałać i popierać, na poziomie międzynarodowym oraz tam, gdzie jest to właściwe, przy zaangażowaniu istniejących organów: (i) rozwój i wymianę materiałów służących edukacji i podnoszeniu świadomości społecznej w sprawie zmian klimatu i ich skutków oraz (ii) rozwój i wdrażanie programów edukacyjnych i szkoleniowych, uwzględniając umacnianie krajowych instytucji i wymianę lub wspieranie personelu w celu szkolenia fachowców w tej dziedzinie, w szczególności dla państw rozwijających się.”

Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna GŁÓWNY CEL EDUKACJA NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU POPRZEZ : uświadamianie powiązań pomiędzy kwestiami rozwoju gospodarczego i społecznego a zagadnieniami ochrony środowiska, ochrony klimatu umożliwianie zdobywania wiedzy o stanie środowiska oraz działaniach na rzecz jego poprawy tworzenie proekologicznych wzorów zachowań przygotowanie społeczeństwa do podejmowania decyzji dotyczących środowiska

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Klasy I-III - obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych dostępnych doświadczeniu dziecka, treści dotyczących ochrony środowiska w najbliższej okolicy; Klasa III-VI - zagadnienia ekologiczne w ramach poszczególnych przedmiotów;

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze, zagrożenia dla środowiska wynikające z produkcji i transportu energii, energetyka jądrowa – bezpieczeństwo i składowanie odpadów, funkcjonowanie systemu przyrodniczego Ziemi – zjawiska, procesy zmienność środowiska w czasie i przestrzeni, zmiany pogody, klęski żywiołowe, równowaga ekologiczna, zagrożenia cywilizacyjne związane z energetyką konwencjonalną i jądrową, odnawialne źródła energii.

Szkoły wyższe Konferencje - Ochrona Środowiska na uniwersyteckich studiach przyrodniczych. Działalności edukacyjno-popularyzatorską - organizacja sesji popularnonaukowych, dni otwarte, Festiwale Nauk, np. w 2008 t Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem zorganizowało z okazji Dnia Ziemi sesję popularnonaukową „Między Bali a Poznaniem – nauka, gospodarka i polityka w związku ze zmianami klimatu”.

Instytucje administracji państwowej, placówki naukowe oraz pozarządowe organizacje ekologiczne Ogłoszona przez Komisję Europejską kampania edukacyjno-promocyjna na temat zmian klimatu telewizyjne spoty reklamowe wiele sponsorowanych audycji radiowych Biuletyn informacyjny Zmian Klimatu Kampania Europejski Dzień bez Samochodu Obchody Dnia Ziemi - 2008 r. pod hasłem działań na rzecz klimatu warsztaty, koncerty, transmisje telewizyjne Międzynarodowy Dzień Ochrony Środowiska Regionalne ośrodki edukacji ekologicznej – Koalicja Klimatyczna Akcja ClimatLegacy

Ekorozwój

Dziękuję Urszula Pawłowska