Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty. II Konferencja Narodów Zjednoczonych w Rio de Janerio, tzw. „Szczyt Ziemi” 3-14 czerwiec 1992 r. ; Inicjatywa ONZ; Uczestniczyli reprezentanci 172 krajów; Temat „Środowisko i Rozwój”; Zaproponowano wizję nowego ładu społeczno-gospodarczego świata, który w harmonii z przyrodą zapewni ludzkości dalszy rozwój cywilizacyjny.
Szczyt Ziemi Przyjęto 5 obszernych dokumentów: Deklaracja z Rio ( tzw. Karta Ziemi ) – prezentująca 27 zasad ekorozwoju, określająca prawa i obowiązki państw na rzecz rozwoju ludzkości i dobrych warunków życia; Konwencja o różnorodności biologicznej zobowiązująca do zachowania różnorodności gatunków; Deklaracja wytyczająca kierunki zrównoważonego rozwoju lasów, ich ochrony i użytkowania; Globalny Program Działań, zwany AGENDĄ 21 jako podstawowy dokument dla rozwoju edukacji środowiskowej poświęcony problemom trwałego i zrównoważonego rozwoju w kategoriach gospodarczych, społecznych i ekologicznych. Konwencja w sprawie zmian klimatu, mająca na celu ustabilizowanie zawartości gazów cieplarnianych w atmosferze na poziomie, który nie doprowadzi do zachwiania światowego systemu klimatycznego;
Szczyt Ziemi Najpoważniejsze globalne zagrożenia przyszłości życia na Ziemi; Działania jakie należy podjąć, aby oddalić te niebezpieczeństwa; Podkreślają znaczenie edukacji ekologicznej;
Edukacja ekologiczna Kształtuje całościowy obraz relacji pomiędzy człowiekiem, społeczeństwem i przyrodą; Wskazuje zależność człowieka od środowiska oraz uczy odpowiedzialności za zmiany dokonywane w naturalnym środowisku.
Dz.U.96.53.238 RAMOWA KONWENCJA NARODÓW ZJEDNOCZONYCH W SPRAWIE ZMIAN KLIMATU, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. (Dz. U. z dnia 10 maja 1996 r.)
Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna „Wypełniając zobowiązania określone w artykule 4 ustęp 1(i), Strony będą: a) popierać i ułatwiać na szczeblu państwowym oraz, jeśli jest to właściwe, subregionalnym i regionalnym, i zgodnie z państwowymi przepisami prawnymi i regulacjami oraz w ramach ich odpowiednich możliwości: (i) rozwój i wdrażanie programów edukacyjnych i świadomości społecznej w sprawie zmian klimatu i ich skutków, (ii) powszechny dostęp do informacji na temat zmian klimatu i ich skutków, (iii) powszechny udział w działaniach dotyczących zmian klimatu i ich skutków i rozwijać odpowiednie reagowanie oraz (iv) szkolenie personelu naukowego, technicznego i zarządzającego;”
Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna Cd. Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna Cd. „b) współdziałać i popierać, na poziomie międzynarodowym oraz tam, gdzie jest to właściwe, przy zaangażowaniu istniejących organów: (i) rozwój i wymianę materiałów służących edukacji i podnoszeniu świadomości społecznej w sprawie zmian klimatu i ich skutków oraz (ii) rozwój i wdrażanie programów edukacyjnych i szkoleniowych, uwzględniając umacnianie krajowych instytucji i wymianę lub wspieranie personelu w celu szkolenia fachowców w tej dziedzinie, w szczególności dla państw rozwijających się.”
Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu Artykuł 6. Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna GŁÓWNY CEL EDUKACJA NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU POPRZEZ : uświadamianie powiązań pomiędzy kwestiami rozwoju gospodarczego i społecznego a zagadnieniami ochrony środowiska, ochrony klimatu umożliwianie zdobywania wiedzy o stanie środowiska oraz działaniach na rzecz jego poprawy tworzenie proekologicznych wzorów zachowań przygotowanie społeczeństwa do podejmowania decyzji dotyczących środowiska
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Klasy I-III - obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych dostępnych doświadczeniu dziecka, treści dotyczących ochrony środowiska w najbliższej okolicy; Klasa III-VI - zagadnienia ekologiczne w ramach poszczególnych przedmiotów;
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze, zagrożenia dla środowiska wynikające z produkcji i transportu energii, energetyka jądrowa – bezpieczeństwo i składowanie odpadów, funkcjonowanie systemu przyrodniczego Ziemi – zjawiska, procesy zmienność środowiska w czasie i przestrzeni, zmiany pogody, klęski żywiołowe, równowaga ekologiczna, zagrożenia cywilizacyjne związane z energetyką konwencjonalną i jądrową, odnawialne źródła energii.
Szkoły wyższe Konferencje - Ochrona Środowiska na uniwersyteckich studiach przyrodniczych. Działalności edukacyjno-popularyzatorską - organizacja sesji popularnonaukowych, dni otwarte, Festiwale Nauk, np. w 2008 t Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem zorganizowało z okazji Dnia Ziemi sesję popularnonaukową „Między Bali a Poznaniem – nauka, gospodarka i polityka w związku ze zmianami klimatu”.
Instytucje administracji państwowej, placówki naukowe oraz pozarządowe organizacje ekologiczne Ogłoszona przez Komisję Europejską kampania edukacyjno-promocyjna na temat zmian klimatu telewizyjne spoty reklamowe wiele sponsorowanych audycji radiowych Biuletyn informacyjny Zmian Klimatu Kampania Europejski Dzień bez Samochodu Obchody Dnia Ziemi - 2008 r. pod hasłem działań na rzecz klimatu warsztaty, koncerty, transmisje telewizyjne Międzynarodowy Dzień Ochrony Środowiska Regionalne ośrodki edukacji ekologicznej – Koalicja Klimatyczna Akcja ClimatLegacy
Ekorozwój
Dziękuję Urszula Pawłowska