Konferencja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Zasady polityki regionalnej UE
Lublin, 5 lipca 2006 r..
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Refleksje nad przyszłością polityki spójności
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Wsparcie dla rozwoju technologii
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Zapis prezentacji:

Konferencja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Jacek Szlachta Janusz Zaleski Dylematy polityki strukturalnej Unii Europejskiej po roku 2013 Konferencja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Warszawa, 17 styczeń 2008

IV raport kohezyzyjny wartość dodana polityki spójności (1) (1) Przyspieszenie perspektyw rozwoju największych beneficjentów polityki spójności (wzrost PKB i tworzenie miejsc pracy) (2) koncentracja zasobów na inwestycjach celem wzrostu jakości kapitału ludzkiego i fizycznego aby maksymalizować wpływ na konkurencyjność i wzrost

IV raport kohezyjny wartość dodana polityki spójności (2) (3) Przestrzeganie zasad jednolitego rynku w relacji do polityki konkurencji i zamówień publicznych. Efektem bardzo szybki wzrost wielkości handlu wewnętrznego w UE (4) uwaga na tworzenie trwałych miejsc pracy w nowych sferach działalności, tak aby lepiej radzić sobie ze zmianami ekonomiczno-społecznymi

IV raport kohezyjny wartość dodana polityki spójności (3) (5) Wkład do partnerstwa i dobrego rządzenia. Współdziałanie różnych szczebli administracji publicznej (6) Efekt mnożnikowy wydatków ponoszonych w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (7) Wkład do inwestycji publicznych w krajach członkowskich, w słabszych z nich stanowi około 50%

IV raport kohezyjny wartość dodana polityki spójności (4) (8) Demonstrowanie znaczenia solidarności Wspólnoty na rzecz biednych państw i regionów. Regiony najbiedniejsze w 1989 koncentrowały 56% środków, w 2013 85% nakładów (9) Wsparcie dla innych polityk Wspólnoty - pomoc we wdrożeniu acquis, słabsze regiony mogą osiągnąć standardy UE (środowisko) - wsparcie dla nowych inwestycji w zakresie edukacji, transportu, energetyki

Słabości IV raportu kohezyjnego (1) Całkowite pominięcie problemu ewolucji polityki spójności po roku 2013 (pytania strategiczne znalazły się jednak na szczęście w Komunikacie Komisji) Bardzo słabe zarysowanie klasycznego problemu dostępności terytorialnej (m.in. na poziomie NUTS 2 i NUTS 3 Odnoszenie rozwiązania wszystkich problemów jakie stoją przez UE do Odnowionej Strategii Lizbońskiej (mantra)

Słabości IV raportu kohezyjnego (2) Jednostronne pozytywne komentowanie wszystkich zmian jakie nastąpiły od 2007 roku (jedno funduszowość, poszerzenia zakresu finansowania funduszy, n+, wyprowadzenie tematyki obszarów wiejskich) brak jakiejkolwiek refleksji na temat konsekwencji przesunięcia Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich do Wspólnej Polityki Rolnej

Słabości IV raportu kohezyjnego (3) Analiza sytuacji nowych krajów członkowskich nie dotyczy zasadniczo sytuacji mającej miejsce po akcesji Pominięcie współpracy wzdłuż zewnętrznych granic Wspólnoty Pominięcie problemu niespójności czasowych KPR i NSRO, co jest wynikiem rozwiązań na poziomie Wspólnoty

Silne strony IV raportu kohezyjnego (1) Trzy modele makroekonomiczne dokumentujące oddziaływanie funduszy Nowoczesne wnioski dotyczące szczegól-nego znaczenia przestrzeni (m.in. klastrów produkcyjnych, współpracy transgranicznej, wymiaru regionalnego) Rozpisanie kwestii znaczenia współpracy wzdłuż wewnętrznych granic Wspólnoty Doskonały w warstwie analitycznej

Polska w IV Raporcie Kohezyjnym (1) Zauważenie Mazowsza jako jednego z najszybciej rozwijających się regionów UE (90% średniej UE w 2013 roku), w tym dynamiki Warszawy i niewiarygodnego sukcesu ekonomicznego tego miasta Niedocenianie potencjału pozostałych ośrodków metropolitalnych Polski i siły policentrycznego układu Wyróżnienie Polski Wschodniej jako najpoważniejszego obszaru problemowego w nowych krajach członkowskich

Polska w IV Raporcie Kohezyjnym (2) Polska przekroczy 75% PKB UE27 w ostatniej grupie państw razem z Bułgarią i Rumunią (pesymistyczne prognozy gospodarcze dotyczące naszego kraju) Bardziej pesymistyczne oceny efektów funduszy w Polsce w latach 2007-2013 niż wynika to z polskiego modelu HERMIN Dokumentacja, iż Polska będzie poddana bardzo silnej presji migracyjnej wysysającej siłę roboczą z naszego kraju

Jaki przyjąć model dyskusji nad polityką spójności po 2013 roku (1) (1) Powrót do źródeł – czy uzasadnienie z 1988 roku, iż polityka ta jest niezbędna aby zapewnić słabszym regionom rekompensatę wynikającą z mniejszych efektów unii gospodarczej i walutowej jest aktualne (2) Nawiązanie do wartości dodanej polityki spójności opisanej w IV Raporcie Kohezyjnym

Jaki przyjąć model dyskusji nad polityką spójności po 2013 roku (2) (3) Określenie jakie są operacyjne konsekwencje zapisów traktatu reformującego z grudnia 2007 roku. Co znaczy zapis, iż „Unia wspiera spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną oraz solidarność między państwami członkowskimi” (4) Zaproponowanie najważniejszych pól dyskusji nad reformą tej polityki

Jak zapewnić kompleksowość polityki strukturalnej Wspólnoty (1) Sposób finansowania rozwoju obszarów wiejskich (model przyjęty od 2007 roku prowadzi do dwu polityk rozwojowych – ogólnej i obszarów wiejskich) Łatwość włączania nowych elementów do polityki spójności (czy szacunek dla elastyczności reagowania na nowe wyzwania czy też model śmietniczka, jak nie wiemy co robić to niech zajmie się tym polityka strukturalna)

Jak zapewnić kompleksowość polityki strukturalnej Wspólnoty (1) Czy jednofunduszowość programów operacyjnych okazała się mądrym rozwiązaniem Dlaczego rezerwy proponowane w latach 2007-2013 nie przyjęły się

Jak zapewnić mądrą „Lizbo-nizację” polityk Wspólnoty Priorytety Lizbońskie wzmacniają wymiar sektorowy w porównaniu z wymiarem regionalnym polityki strukturalnej Priorytety Lizbońskie sprzyjają wzrostowi zróżnicowań między i wewnątrz regionalnych Konsekwentne wdrażanie SL wymagałoby przesunięcia środków do 7 regionów które wydają ponad 50% nakładów na B+R Jakie są korzyści alokowania środków w biedniejszych krajach i regionach

Jak osiągnąć i udokumentować efektywność wykorzystania funduszy Jak zapewnić zawężenie pola finansowania funduszy do sfery przedsięwzięć rozwojowych zamiast wszystkoizmu i finansowania potrzeb konsumpcyjnych Rozwijanie modelowania makroekonomicznego dotyczącego wpływu funduszy – HERMIN i inne modele

W jaki sposób uwzględnić wymiar spójności terytorialnej Jaka rola spójności terytorialnej na tle spójności gospodarczej i społecznej Jakie będą podstawowe priorytety w sferze spójności terytorialnej (dostępność i inne) Jakie mierniki spójności terytorialnej wynikają z prac ESPON Jakiego typu działania niezbędne wobec obszarów izolowanych przestrzennie Czy niezbędna jest nowa ESDP jako rama dla działań w tej sferze

W jaki sposób doprowadzić do zgodności polityki ekonomicznej i zatrudnienia UE z polityką strukturalną Jak zapewnić współzależność Krajowych Programów Reform (dokument czteroletni) z Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (dokument siedmioletni) o niespójnych horyzontach czasowych W jaki sposób dokument o krótszym horyzoncie czasowym może rządzić dokumentem o dłuższym horyzoncie

Jak definiować rolę władz regionalnych i rządów w tej polityce Jakie powinno być odwzorowanie procesu emancypacji regionów w ramach polityki spójności Jak rozwijać dobre praktyki partnerstwa w zakresie polityki rozwojowej pomiędzy Komisją Europejską, rządami i władzami regionalnymi Jaki mix segmentu krajowego i regionalnego funduszy

Jakie są korzyści polityki spójności dla całej UE Czy dualna struktura gospodarcza Wspólnoty prowadzi do negatywnych zjawisk społecznych i gospodarczych Czy skala środków funduszy wracających do najbogatszych regionów Wspólnoty ma istotne znaczenie Czy zróżnicowania są barierą pogłębiania integracji europejskiej

Jakie jest znaczenie funduszy dla jakości administracji publicznej Programy strukturalne oznaczają nową jakość w zakresie programowania, zarządzania, finansowania, wyboru projektów, zamówień publicznych, monitoringu, ewaluacji, audytu, szczególnie NMS Dobre praktyki wypracowane w ramach polityki spójności stają się standardami w ramach całej administracji publicznej NMS Znacznie dla wzrostu konkurencyjności całej UE

Jak znaczenie ma polityka spójności dla zadań traktatowych Wspólnoty Wspieranie wprowadzenia wysokich jednolitych standardów środowiskowych Wspieranie zasad polityki konkurencji Wspieranie równych praw kobiet i mężczyzn Likwidacja barier związanych z granicami wewnętrznymi Jaka rola poza traktatowych wymiarów spójności (polityczna, kulturowa itd.)

Wyzwania stojące przed krajem takim jak Polska Określenie kierunków reformy polityki rozwojowej i regionalnej gwarantującej adaptację modelu tej polityki do nowych wyzwań rozwojowych, między innymi tych opisanych w Komunikacie Komisji do IV Raportu Kohezyjnego (przykładem teza, iż „Globalizacja przynosi większe zagrożenia dla biedniejszych regionów Wspólnoty”)

Źródło tych rozważań artykuł autorów przyjęty do druku Gospodarka Narodowa numer 3 z roku 2008 Dziękujemy za uwagę