PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Advertisements

PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Oś 3 Odnowa i rozwój wsi 3 listopad 2009 r.. Odnowa i rozwój wsi NABÓR WNIOSKÓW_2009 rok.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Odnowa i rozwój wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Gdańsk, stycznia 2009r. 1.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
PODSUMOWANIE WDRAŻANIA Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich,
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Zobowiązania beneficjenta.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
Moduł pt.: Aplikowanie o środki w ramach działania: Odnowa i rozwój wsi Chrzanów, 14 marca 2012 roku Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
II nabór wniosków do działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
1 Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania Odnowa i rozwój wsi objętego Programem Rozwoju.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Plan Odnowy Miejscowości
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej Mariusz Bednarz Grudzień 2008.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Spotkanie Informacyjno- konsultacyjne w zakresie rozliczania operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Działanie 321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.
Hj Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Odnowa i rozwój wsi PROW
TWORZENIE I ROZWÓJ MIKROPRZEDSIĘBIORSTW. PODSTAWA PRAWNA Podstawa: art. 29 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 7 maraca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich.
Działanie 3.4 Odnowa i rozwój wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej Operacje dotyczące tworzenia i umożliwienia.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej (budowa mikroinstlacji prosumenckich wykorzystujących odnawialne.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Wsparcie na infrastrukturę wiejską w ramach PROW
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
1 Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
GRANTY Maj 2017 v.1.
PROW Działanie 3.3 Odnowa i rozwój wsi Cel działania:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Umowa o przyznaniu pomocy
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.4 Wsparcie inwestycji.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH 2007-2013 Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich

Regulacje prawne: - Art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277, str. 1 z 21.10.2005). USTAWA z dn. 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427). - ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa wsi i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013(Dz. U. Nr 38, poz. 218, 219, 220)

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013: Oś 1: Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego Oś 2: Poprawa stanu środowiska naturalnego i obszarów wiejskich Oś 3: Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej Oś 4: LEADER

5.3.3. Oś 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej Działanie ODNOWA I ROZWÓJ WSI

STRUKTURA ORGANIZACYJNA w ramach działania Odnowa i rozwój wsi instytucja zarządzająca – Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi instytucja płatnicza – Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa instytucja wdrażająca – Samorząd Województwa

Cele działania: poprawa jakości życia na obszarach wiejskich promocja obszarów wiejskich rozwój tożsamości społeczności wiejskiej zachowanie dziedzictwa kulturowego i specyfiki obszarów wiejskich wzrost atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej obszarów wiejskich

Beneficjenci: gmina instytucja kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego kościół lub inny związek wyznaniowy organizacja pozarządowa mająca status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), której cele statutowe są zbieżne z celami działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW 2007 -20013

Kryteria dostępu: Pomoc finansowa przyznawana jest na operację: nie finansowaną z udziałem innych środków publicznych, z wyłączeniem przypadku współfinansowania: z krajowych środków publicznych będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w ramach Programu Operacyjnego Promesa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, z Funduszu Kościelnego ze środków własnych jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) z krajowych środków publicznych będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw sportu i turystyki

Kryteria dostępu cdn. : realizowaną w miejscowości: gminy wiejskiej gminy miejsko-wiejskiej z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców gminy miejskiej z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców

Kryteria dostępu cd. Pomoc przyznawana jest wówczas gdy: realizacja operacji nie została rozpoczęta przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy, operacja będzie realizowana w jednym albo dwóch etapach, złożenie wniosku o płatność pośrednią nastąpi w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, zakończenie realizacji i złożenie wniosku o płatność ostateczną nastąpi w terminie: 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy (w przypadku operacji realizowanych w dwóch etapach) 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy (w przypadku operacji realizowanych w jednym etapie) - nie później niż do dnia 30 czerwca 2015 r.

Kryteria dostępu cd.: harmonogram operacji przewiduje ubieganie się w ramach płatności ostatecznej (końcowej) o nie mniej niż 25% łącznej planowanej kwoty pomocy. Przez wniosek o płatność: - pośrednią – rozumie się wniosek o płatność składany po zrealizowaniu pierwszego etapu operacji, jeżeli dany etap nie jest etapem końcowym; - ostateczną – rozumie się wniosek o płatność składany po zrealizowaniu operacji.

Forma i wysokość pomocy: Pomoc polega na refundacji kosztów: kwalifikowalnych poniesionych: po dniu złożeniu wniosku o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów stanowiących koszty ogólne, poniesionych nie wcześniej niż dnia 1 stycznia 2007 r. w formie rozliczenia bezgotówkowego dostaw, robót budowlanych i usług, związanych z realizacją operacji, jeśli zostały nabyte w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, a postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało wszczęte po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy związanych z realizacją operacji, której postępowanie o zamówienie publiczne przeprowadzone zostało po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Koszty związane z realizacją operacji poniesione przed dniem zawarcia umowy są ponoszone na wyłączne ryzyko wnioskodawcy. W wypadku odmowy udzielenia wnioskodawcy pomocy, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot poniesionych wydatków.

Zakres pomocy: Pomoc nie obejmuje kosztów: refinansowania odsetek; opłaty ubezpieczeniowej; na realizację operacji w przypadku, której postępowanie o zamówienie publiczne zostało wszczęte przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Refundacji podlegają koszty: kwalifikowalne poniesione przez beneficjenta, w wysokości nie przekraczającej 75% tych kosztów z tym, że dla jednej miejscowości nie więcej niż 500 tys. zł w okresie realizacji Programu

Zakres pomocy cd. : wówczas gdy operacja będzie realizowana w więcej niż jednej miejscowości, wysokość pomocy dla operacji nie może przekroczyć 500 tys. zł, przy czym kwotę tę dzieli się proporcjonalnie do kosztów realizacji operacji w każdej miejscowości. według kalkulacji kosztów określonych we wniosku o przyznanie pomocy, wysokość pomocy przyznanej na realizację jednej operacji nie może być niższa niż 25 tys. zł.

Zakres pomocy cd.: urządzenie i porządkowanie terenów zielonych, parków lub innych miejsc wypoczynku; budowa, przebudowa lub remont infrastruktury turystycznej; rewitalizacja budynków zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków lub objętych wojewódzką ewidencji zabytków, użytkowanych na cele publiczne, oraz obiektów małej architektury, odnawiania lub konserwacji lokalnych pomników historycznych i miejsc pamięci; (zmienione Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) zakup i odnawianie obiektów charakterystycznych dla danego regionu lub tradycji budownictwa wiejskiego i ich adaptacja na cele publiczne;

Zakres pomocy cd. : budowa, przebudowa, remont lub wyposażenie obiektów publicznych, pełniących funkcje rekreacyjne, sportowe i społeczno-kulturalne (np. świetlice, domy kultury, z wyłączeniem szkół, przedszkoli i żłobków); (zmienione Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) budowa, przebudowa lub remont obiektów sportowych, ścieżek rowerowych, szlaków pieszych, placów zabaw, miejsc rekreacji, służących do użytku publicznego; zakup towarów służących przedsięwzięciom związanym z kultywowaniem tradycji społeczności lokalnych oraz tradycyjnych zawodów; związane z kształtowaniem obszarów o szczególnym znaczeniu dla zaspokajania potrzeb mieszkańców, sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych, ze względu na ich położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne, w szczególności poprzez odnawianie lub budowę placów parkingowych, chodników lub oświetlenia ulicznego; (zmienione Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.)

Zakres pomocy cd. : odnawianie elewacji zewnętrznych i dachów w budynkach architektury sakralnej wpisanych do rejestru zabytków lub objętych wojewódzką ewidencją zabytków i cmentarzy wpisanych do rejestru zabytków; (zmienione Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) wyburzanie i rozbiórka zdewastowanych obiektów budowlanych w celu uporządkowania terenu w miejscowości, jeżeli niemożliwe jest ich odnowienie i dalsze użytkowanie; (zmienione Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) zagospodarowanie zbiorników i cieków wodnych w celu wykorzystania ich do rekreacji lub w celu poprawy estetyki miejscowości; (zmienione Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) budowa, przebudowa, remont lub wyposażanie obiektów przeznaczonych na cele promocji lokalnych produktów i usług, w tym pawilonów, punktów wystawowych, sal ekspozycyjnych lub witryn

Zakres pomocy cd. : budowa, przebudowa, remont lub wyposażenie obiektów małej architektury; (dodane Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) zakup materiału siewnego lub nasadzeniowego roślin wieloletnich; (zmienione Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) zakupu sprzętu, materiałów i usług, służących realizacji operacji; (dodane Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) ogólne, które są bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją operacji; (dodane Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.)

Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się: koszty ogólne bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją operacji w wysokości nie przekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji w tym: - przygotowania dokumentacji technicznej operacji (kosztorysy, projekty architektoniczne lub budowlane, ocena lub raport oddziaływania na środowisko, dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej, wypisu i wyrysowania z katastru nieruchomości, usług geodezyjno-kartograficznych, usług rzeczoznawcy majątkowego); (zmienione Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) - opłat za patenty lub licencje; sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego i związanego z kierowaniem robotami budowlanymi; (dodane Rozporządzeniem z 14 marca 2008r.) przygotowania innych dokumentów niezbędnych do realizacji operacji; (dodane Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.) zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dn. 20 września 2005 r w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFRROW (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10. 2005, str. 1, z późn. zm.) (dodane Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.)

Wymagania jakie musi spełniać projekt: miejscowość w której będzie realizowany należy do: gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców wpisany jest w zakres Planu Odnowy Miejscowości; nie posiada charakteru komercyjnego;

Wymagania jakie musi spełnić projekt cd.: w przypadku, gdy realizowany będzie na nieruchomości nie należącej do beneficjenta, beneficjent winny jest posiadać prawo do dysponowania tą nieruchomością na cele określone w projekcie przez okres 7 lat po zakończeniu realizacji projektu organizacja pozarządowa powinna działać w obszarze zbieżnym z celami działania „Odnowa i Rozwój Wsi” w szczególności na rzecz aktywizacji ludności, rozwoju oraz zachowania dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego; projekt składany przez instytucję kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego powinien zostać zaakceptowany przez tę jednostkę

(4,89% całości alokacji krajowej) (48% alokacji wojewódzkiej) Środki UE dostępne w EURO dla woj. podlaskiego Działanie ODNOWA I ROZWÓJ WSI 21 614 128 euro (4,89% całości alokacji krajowej) 10 484 067 euro w 2008 r. (48% alokacji wojewódzkiej)

Wniosek o przyznanie pomocy: zarząd województwa ustala i podaje od wiadomości publicznej informację o kryterium regionalnym oraz o terminie i miejscu składania wniosków o przyznanie pomocy. formularz wniosku o przyznanie pomocy udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości informacji o ustaleniu kryterium regionalnego

Wniosek o przyznanie pomocy: termin składania wniosków o przyznanie pomocy nie może być krótszy niż 14 dni i dłuższy niż 60 dni. ustalenie początku terminu składania wniosków o przyznanie pomocy dokonuje właściwy organ samorządu województwa, z tym ze termin ten nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o przyjęciu kryterium regionalnego.

Wnioski o przyznanie pomocy cd. wniosek o przyznanie pomocy składa się w miejscu określonym przez Zarząd Województwa w jednym naborze, każdy z wnioskodawców może złożyć jeden wniosek o przyznanie pomocy. urząd marszałkowski potwierdza złożenie wniosku o przyznanie pomocy na piśmie (potwierdzenie powinno zawierać: datę i godzinę złożenia wniosku, pieczęć urzędu marszałkowskiego lub wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, podpis osoby przyjmującej dany wniosek).

Wniosek powinien zawierać: numer identyfikacyjny wnioskodawcy, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany wnioskodawcy; nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy; opis operacji; plan finansowy operacji; informację o załącznikach; oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy związane z pomocą; zestawienie rzeczowo-finansowe operacji

Załączniki do wniosku: plan odnowy miejscowości, zawierający w szczególności: - charakterystykę miejscowości, w której będzie realizowana operacja, - inwentaryzację zasobów służącą odnowie miejscowości, - ocenę mocnych i słabych stron miejscowości, w której będzie realizowana operacja, - opis planowanych zadań inwestycyjnych i przedsięwzięć aktywizujących społeczność lokalną w okresie co najmniej 7 lat od dnia przyjęcia planu odnowy miejscowości, w kolejności wynikającej z przyjętych priorytetów rozwoju miejscowości, z podaniem szacunkowych kosztów ich realizacji;

Załączniki do wniosku cd. Uchwałę: zabrania wiejskiego lub rady dzielnicy lub rady osiedla, lub rady miasta w sprawie przyjęcia planu odnowy miejscowości, w której będzie realizowana operacja, zebrania wiejskiego lub rady dzielnicy, lub rady osiedla w sprawie przyjęcia planu odnowy miejscowości podjętą dla każdej miejscowości w której będzie realizowana operacja, a w przypadku gdy w danej miejscowości nie została powołana rada dzielnicy lub rada osiedla – rady miasta. (proponuje się nowelizację na: rady gminy) rady gminy lub rady miasta w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości w przypadku sołectw obejmujących kilka miejscowości, plan odnowy miejscowości i uchwała, może obejmować wszystkie miejscowości położone na obszarze sołectwa.

Wniosek o przyznanie pomocy cd. jeżeli złożony wniosek o przyznanie pomocy jest wypełniony nieprawidłowo lub zawiera braki wzywa się wnioskodawcę, na piśmie do usunięcia nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. jeżeli wnioskodawca pomimo wezwania, o którym mowa wyżej, nie usunął wszystkich nieprawidłowości lub braków w terminie, wzywa się go ponownie, na piśmie, do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. jeżeli wnioskodawca pomimo wezwania, o którym mowa powyżej, nie usunął w terminie żadnego lub wszystkich nieprawidłowości lub braków, pomocy nie przyznaję się, o czym wnioskodawcę informuję się na piśmie, podając przyczyny nieprzyznania pomocy. (zapis wprowadzony Rozporządzeniem z 14 marca 2008 r.)

Wniosek o przyznanie pomocy cd. złożony wniosek o przyznanie pomocy może być zmieniany przez wnioskodawcę, przez wprowadzenie dodatkowych pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, wyłącznie w zakresie wynikającym z wezwań. wniosek o przyznanie pomocy jest rozpatrywany w terminie 3 miesięcy od upływu terminu zakończenia naboru. wezwanie wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności.

Przyznanie pomocy O przyznaniu pomocy decyduje suma uzyskanych punktów, przyznawanych na podstawie następujących kryteriów: Podstawowy dochód podatkowy gminy, w której planowana jest realizacja operacji w przeliczeniu na 1 mieszkańca (obliczany zgodnie z przepisami o dochodach jednostek samorządu terytorialnego) kształtuje się na poziomie: a) nie więcej niż 75% średniej krajowej - 2 pkt b) powyżej 75% średniej krajowej i nie więcej niż 100% - 1 pkt c) powyżej średniej krajowej - 0 pkt Bezrobocie w powiecie, na obszarze którego jest położona gmina, w której jest planowana realizacja operacji, w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy było: a) wyższe od średniej w województwie – 2 pkt b) równe ze średnią w województwie – 1 pkt c) niższe od średniej w województwie – 0 pkt Kryterium regionalne - 2 pkt Jeżeli wnioskowana kwota dofinansowania operacji na każdym etapie jej realizacji wynosi nie więcej niż 50% kosztów kwalifikowalnych operacji - 1 pkt

Przyznanie pomocy cd. w pierwszej kolejności pomoc przyznaje się na operacje, które uzyskały największa liczbę punktów. w przypadku operacji o takiej samej liczbie punktów o kolejności przyznania pomocy decyduje niższa wartość podstawowego dochodu podatkowego gminy przypadająca na 1 mieszkańca. w przypadku operacji o tej samej liczbie punktów i identycznej wartości podstawowego dochodu podatkowego gminy przypadającego na 1 mieszkańca o kolejności przyznawania pomocy decyduje data i godzina wpływu wniosku o przyznanie pomocy. Pomoc może być przyznana na: maksymalnie 3 operacje w każdej gminie, które uzyskały największa liczbę punków na podstawie wniosków złożonych w terminie określonym naborem; operacje, które uzyskały co najmniej 3 punkty.

Przyznanie pomocy cd. zatwierdzenie listy operacji, dokonuje właściwy organ samorządu województwa. umowy są zawierane przez właściwy organ samorządu województwa w kolejności wynikającej z listy operacji, w ramach dostępnych środków w danym roku w tym województwie. termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.

Przyznanie pomocy cd. jeżeli wnioskodawca nie stawił się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy, zarząd województwa odmawia przyznania pomocy, chyba ze inny termin został: uzgodniony przez wnioskodawcę z urzędem marszałkowskim lub wojewódzką samorządową jednostka organizacyjną przed upływem wyznaczonego w wezwaniu terminu; wyznaczony przez urząd marszałkowski lub wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną i nie jest dłuższy niż 21 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia umowy. w przypadku gdy wnioskodawca nie stawił się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy, pomocy nie przyznaje się, chyba ze wnioskodawca stawił się w celu podpisania umowy i podpisał ja w innym terminie: uzgodnionym przed upływem wyznaczonego w wezwaniu terminu albo wyznaczonym wnioskodawcy i nie dłuższym niż 21 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia umowy. w przypadku nieprzyznania pomocy, informuje się o tym wnioskodawcę, na piśmie, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.

Zawarcie umowy Umowę zawiera się na formularzu opracowanym przez samorząd województwa, zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i udostępnionym na stronach internetowych urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki Poza postanowieniami określonymi w art. 23 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, umowa może zawierać inne postanowienia dotyczące realizacji operacji, w szczególności zobowiązania beneficjenta dotyczące: Osiągnięcia celu operacji i jego zachowania przez 7 lat od dnia dokonania przez agencję płatniczą płatności ostatecznej; Ograniczeń lub warunków w zakresie: a) przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystania; b) sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą; Umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą; Przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą; Informowania o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy. Zmiana umowy w zakresie zobowiązań dotyczących beneficjenta jest nieważna.

Warunki wypłaty środków Warunki wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy określa się w umowie, z tym że środki te mogą być wypłacone, jeżeli beneficjent: Zrealizował operację lub jej etap, w tym poniósł związane z tym koszty; Zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie; Udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych. Jeżeli beneficjent nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa powyżej, środki finansowe z tytułu pomocy mogą być wypłacone w części dotyczącej operacji lub jej etapu, które zostały zrealizowane zgodnie z tymi warunkami, jeżeli cel operacji został osiągnięty lub może zostać osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność ostateczną. Tryb wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy określa się w umowie, z tym że wypłata ta następuje po złożeniu wniosku o płatność.

Wniosek o płatność Informację o miejscu składania wniosków o płatność właściwy organ samorządu województwa podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki. Wniosek o płatność składa się bezpośrednio w miejscu wskazanym przez właściwy organ samorządu województwa. Do wniosku o płatność dołącza się wymienione w formularzu tego wniosku załączniki. a) Poświadczone za zgodność z oryginałem kopie faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty; Poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających odbiór lub wykonanie prac; Oznaczone datą i poświadczone za zgodność z oryginałem kopie wyciągów bankowych lub przelewów bankowych, dokumentujących operację na rachunku, którego dotyczy wniosek; Zestawienie rzeczowo-finansowe z realizacji projektu; Oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towaru i usług; Sprawozdanie z realizacji projektu; Zaświadczenie z banku o rachunku bankowym, na który mają być przekazane środki finansowe; Aktualne zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) o braku zaległości w opłacaniu składek z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego; Opinię niezależnego rzeczoznawcy o wartości rynkowej zakupionej przez beneficjenta nieruchomości (dotyczy budynku lub budowli oraz gruntu, na którym zostały one wzniesione)

Wniosek o płatność cd. Jeżeli złożony wniosek o płatność jest wypełniony nieprawidłowo lub zawiera braki, wzywa się beneficjenta, na piśmie, do usunięcia nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli beneficjent pomimo wezwania, o którym mowa powyżej, nie usunął nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, wzywa się ponownie beneficjenta, na piśmie, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli beneficjent, pomimo ponownego wezwania nie usunął nieprawidłowości lub braków, rozpatruje się wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony oraz na podstawie dołączonych do niego dokumentów. W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność można wzywać beneficjenta, na piśmie do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wniosek o płatność cd. Wypłaty środków finansowych dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Terminy dotyczące uzupełnienia wniosku o płatność są takie same jak w przypadku wniosku o przyznanie pomocy.

Informacje dotyczące wniosku o dofinansowanie W uzasadnionych przypadkach właściwy organ samorządu województwa może wyrazić zgodę na: Przeniesienie przez beneficjenta własności lub posiadania nabytych dóbr objętych operacją, jeżeli przeniesienie to nastąpi na rzecz jego jednostki organizacyjnej lub jednostki, która spełnia warunki przyznania i wypłaty pomocy oraz przejmie ona zobowiązania dotychczasowego beneficjenta; Zmianę przeznaczenia nabytych przez beneficjenta dóbr, wyremontowanych lub wybudowanych budynków lub budowli w całości lub w części , jeżeli nowy sposób ich wykorzystania nie naruszy celów i zakresu działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem.

Siła wyższa Kategoriami siły wyższej i wyjątkowymi okolicznościami, innymi niż wymienione w przepisach rozporządzenia nr 1974/2006, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy, są: 1. Wywłaszczenie części nieruchomości związanej z operacją, jeżeli takiego wywłaszczenia nie można było przewidzieć w dniu zawarcia umowy; 2. Katastrofa naturalna powodująca trwałe uszkodzenie nieruchomości lub obiektów będących przedmiotem operacji; Wypadki lub awarie skutkujące zniszczeniem budynków, budowli lub innego mienia w stopniu uniemożliwiającym dalsze użytkowanie lub używanie zgodne z założonym celem operacji; Kradzieże mienia będącego przedmiotem operacji, z wyłączeniem kradzieży, które nastąpiły na skutek niezachowania przez beneficjenta należytej staranności; Tryb postępowania podmiotów w razie wystąpienia okoliczności siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy, określa się w umowie.

Informacje dodatkowe Po za okolicznościami siły wyższej i wyjątkowymi okolicznościami o których mowa w przepisach rozporządzenia nr 1974/2006 oraz w § 24 ust. 1 Rozporządzenia z 14 marca 2008 r., beneficjent nie jest obowiązany do zwrotu pomocy w części dotyczącej operacji, która została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w umowie, jeżeli cel operacji został osiągnięty i zachowany. W przypadku działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem, ze względu na istotę tego działania: Następca prawny wnioskodawcy nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce wnioskodawcy; Nie przyznaje się pomocy następcy prawnemu beneficjenta.

Projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego PROW na lata 2007-2013 1) w § 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie: „3) kościołowi lub innemu związkowi wyznaniowemu na operacje, w ramach których są ponoszone koszty określone w § 4 w ust. 1 pkt 5,12 i 14 – 16;”; 2)w § 3 w ust. 1 w pkt 1 dodaje się lit. d w brzmieniu: „d) z krajowych środków publicznych będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw sportu i turystyki;”; 3) w § 4 w ust. 1: pkt 3 otrzymuje brzmienie: „3) budowy, przebudowy lub remontu obiektów sportowych, z wyłączeniem sal sportowych służących wyłącznie szkołom lub przedszkolom, ścieżek rowerowych, szlaków pieszych, placów zabaw, miejsc rekreacji, przeznaczonych do użytku publicznego;”; b) pkt 12 otrzymuje brzmienie: „12) odnawiania elewacji zewnętrznych i dachów w budynkach architektury sakralnej wpisanych do rejestru zabytków lub objętych wojewódzką ewidencją zbytków i odnawiania cmentarzy wpisanych do rejestru zabytków;”; c) pkt 14 otrzymuje brzmienie: „14) zakupu materiału siewnego lub nasadzeniowego roślin wieloletnich – w zakresie koniecznym do realizacji operacji;”; 4) W § 10 w ust. 2 w pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie: „a) zebrania wiejskiego lub rady dzielnicy, lub rady osiedla w sprawie przyjęcia planu odnowy miejscowości podjętą dla każdej miejscowości, w której będzie realizowana operacja, a w przypadku gdy w danej miejscowości nie została powołana rada dzielnicy lub rada osiedla – rada gminy;”; 5) W § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Umowy są zawierane w kolejności wynikającej z listy operacji, o której mowa w § 13 ust. 6, w ramach dostępnych środków w danym roku w tym województwie.”.

www.wrotapodlasia.pl www.minrol.gov.pl www.arimr.gov.pl