Specjalne strefy ekonomiczne a samorządy w Wielkopolsce - podnoszenie atrakcyjności inwestycyjnej terenu. Doświadczenia Ostrowa Wielkopolskiego w kreowaniu atrakcyjnej oferty inwestycyjnej poprzez wykorzystanie współpracy z SSE. Poznań, 18 marca 2009r.
„Wszystkie rewolucje przemysłowe, wszystkie wielkie innowacje powstawały w specyficznych lokalizacjach, miejscach, regionach. Innowacyjne miejsca są pionierami zmian globalnych, które najpierw przejawiają się lokalnie, potem globalnie.” Antoni Kukliński profesor nauk ekonomicznych, geograf ekonomiczny o specjalizacji gospodarka przestrzenna i polityka naukowa. Poznań, 18 marca 2009r.
„Konkurencyjność regionu oznacza jego przewagę lub dystans w stosunku do innych regionów tworzących wspólnie grupę strategiczną z punktu widzenia wyróżnionych rodzajów działalności strategicznej (…) Jest ona coraz częściej rezultatem świadomie podjętej i prowadzonej strategii konkurowania z innymi regionami, nawet jeśli jest to rywalizacja niejawna i pośrednia”. A.Klasik i F.Kuźnik Poznań, 18 marca 2009r.
Specjalne strefy ekonomiczne - geneza Ustawa o strefach z dnia 20 października 1994 r. - Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późń. zm. Czas funkcjonowania SSE w Polsce 2020r. Wielkość limitu obszaru objętego SSE 20.000 ha Poznań, 18 marca 2009r.
SSE – definicja 1/1 SSE jest wyodrębniona zgodnie z przepisami ustawy niezamieszkała cześć terytorium RP, na której terenie może być prowadzona działalność gospodarcza na zasadach określonych ustawą. Poznań, 18 marca 2009r.
SSE – definicja 1/2 Strefa może być ustanowiona w celu przyspieszenia rozwoju gospodarczego części terytorium kraju, w szczególności przez: rozwój określonych dziedzin działalności gospodarczej rozwój nowych rozwiązań technicznych i technologicznych oraz ich wykorzystanie w gospodarce narodowej rozwój eksportu Poznań, 18 marca 2009r.
SSE – definicja 1/3 zwiększenie konkurencyjności wytworzonych wyrobów i świadczonych usług zagospodarowanie istniejącego majątku przemysłowego infrastruktury gospodarczej tworzenie nowych miejsc pracy zagospodarowanie nie wykorzystanych zasobów naturalnych z zachowaniem zasad równowagi ekologicznej Poznań, 18 marca 2009r.
Zebrane informacje dot. SSE na dzień 31.12.2007 wg MG Obszar 14 SSE Stopień zagospodarowania gruntów Liczba ważnych zezwoleń Poniesione nakłady inwestycyjne (mln zł) Utworzone miejsca pracy Nakłady inwestycyjne na 1 ha(mln zł) Miejsca pracy na 1 ha 10 963,11 ha (126 miast, 116 gmin) 68,45% 7 503,83 ha 1059 46 085,20 182 365 7,82 32 Poznań, 18 marca 2009r.
Intensywność pomocy regionalnej Poznań, 18 marca 2009r.
Warunki zwolnienia podatkowego na terenie SSE Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) w oparciu o: wydatki inwestycyjne, lub 2-letnie koszty zatrudnienia Zwolnienia podatkowe w SSE są regionalną pomocą publiczną × x = KOSZTY KWALIFIKUJĄCE SIĘ [PLN] LIMIT POMOCY INTENSYWNOŚĆ ( zgodnie z mapą pomocy regionalnej) [%] Poznań, 18 marca 2009r.
Warunki zwolnienia podatkowego na terenie SSE Warunki korzystania z pomocy inwestycja powyżej 100.000 EUR 5-letnia trwałość projektu utrzymanie miejsc pracy przez okres pięciu lat pomocą publiczną objęta jest wyłącznie działalność prowadzona na terenie SSE, na podstawie ważnego zezwolenia (wyodrębnienie organizacyjne > odrębna kalkulacja wyników podatkowych) kumulacja pomocy publicznej Poznań, 18 marca 2009r.
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy Zezwolenie określa: przedmiot działalności gospodarczej minimalną wysokość inwestycji minimalną liczbę nowych miejsc pracy Stanowi podstawę do korzystania z pomocy publicznej związanej z nową inwestycją Poznań, 18 marca 2009r.
Wygaśnięcie zezwolenia Zezwolenie wygasa z upływem okresu, na jaki została ustanowiona Specjalna Strefa Ekonomiczna. Następuje na wniosek przedsiębiorcy, który rezygnuje z inwestycji w strefie Liczna wygaszeń do końca 2007 r. wyniosła 169 (suwalska) Poznań, 18 marca 2009r.
Cofnięcie zezwolenia: Zezwolenie może zostać cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony jeśli przedsiębiorca, działający na nowych zasadach: zaprzestał prowadzenia działalności, na którą uzyskał pozwolenie, lub rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli w wyznaczonym terminie do ich usunięcia. Poznań, 18 marca 2009r.
Skutki cofnięcia zezwolenia: utrata prawa do zwolnienia z CIT, obowiązek zapłaty podatku (wraz z odsetkami) za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego Do końca 2007r. MG cofnął 417 zezwoleń (suwalska, katowicka, pomorska) Cofnięcie zwolnienia stanowi największe ryzyko związane z działalnością w SSE na gruncie obecnie obowiązujących przepisów. Dlatego niezwykle istotne jest monitorowanie wykonania zobowiązań wynikających z zezwolenia oraz kontrola innych okoliczności dających podstawę do cofnięcia zezwolenia. Poznań, 18 marca 2009r.
Podstrefa Ostrów Wielkopolski Poznań, 18 marca 2009r.
Podstrefa Ostrów Wielkopolski – lipiec 2008r. Poznań, 18 marca 2009r.
Podstrefa Ostrów Wielkopolski Poznań, 18 marca 2009r.
Kamienie milowe procesu tworzenia SSE w Ostrowie Wielkopolskim Listopad 2006 – nawiązanie wstępnych kontaktów z Wałbrzyską SSE Luty 2007 – złożenie oficjalnego wniosku o powołanie Podstrefy Ostrów Wielkopolski Kwiecień 2007- informacja na temat mapy oddziaływania SSE Maj 2007 – pierwsza wizyta w Kamiennogórskiej SSEMP Maj 2007 – wizyta w MG i spotkanie z Panią Teresą Korycińską Maj 2007 – złożenie oficjalnego wniosku o powołanie Podstrefy Ekonomicznej do Kamiennogórskiej SEMP Maj 2007 – przygotowanie listów intencyjnych przedsiębiorców chętnych do zainwestowania w Podstrefie Ostrów Wielkopolski Maj 2007 – staż pracownika Urzędu Miejskiego w MG Sierpień 2007 – wizyta Zarządu SSEMP w Ostrowie Wielkopolskim Rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej z 19 września 2007r Poznań, 18 marca 2009r.
Zaangażowanie stron w procesie tworzenia podstrefy SSE 1/1 Lp. Komórka Rola w procesie tworzenia SSE Zadania 1. Prezydent Miasta Organ wykonawczy - rola wiodąca wyznaczanie kierunków rozwoju wyznaczenie odpowiedniego terenu, na którym ma zostać utworzona podstrefa ekonomiczna wybór odpowiedniej struktury organizacyjnej dobór personalny kontakty na szczeblu najwyższym : parlamentarzyści, zarząd SSE, radni miejscy lobbing w instytucjach decyzyjnych negocjacje warunków finansowych 2. Radni miejscy Władza uchwałodawcza - rola stanowiąca podjęcie uchwały zezwalającej na utworzenie podstrefy SSE na gruntach należących do gminy 3. Biuro ds. Obsługi Inwestorów Bezpośrednia podległość prezydentowi miasta rola wiodąca opracowanie wniosku wraz z załącznikami niezbędnego do utworzenia podstrefy przygotowanie dokumentacji geodezyjnej terenu – współpraca z referatem geodezji bezpośredni i częsty kontakt z przedstawicielami SSE śledzenie procedury Ministerstwa Gospodarki w kontekście wprowadzania zmian legislacyjnych czuwanie nad zamieszczeniem odpowiednich zapisów w budżecie miasta promocja przedsięwzięcia przygotowanie materiałów na sesje rady miejskiej czuwanie nad realizacją umowy zawartej między gminą a zarządem SSE Poznań, 18 marca 2009r.
Zaangażowanie stron w procesie tworzenia podstrefy SSE 1/2 4. Zarząd Województwa Rola opiniodawcza pozytywne zaopiniowanie wniosku gminy o utworzeniu podstrefy SSE na jej terenie w oparciu o dostarczone dane : planowana wielkość inwestycji, planowane zatrudnienie oraz przeznaczenie terenu zgodnie z dokumentacją planistyczną 5. Referat Geodezji Podległość zastępcy prezydenta - rola pomocnicza pomoc w przygotowaniu map, wypisów i innych dokumentów geodezyjnych współpraca z Biurem ds. Obsługi Inwestorów 6. Skarbnik Miejski Podległość prezydentowi miasta - rola pomocnicza umiejscowienie w budżecie wpływów związanych z przyszłą sprzedażą terenu oraz wydatków związanych z umową zawartą z zarządem SSE 7. Zespół Radców Prawnych Podległość prezydentowi miasta weryfikacja i opiniowanie wszystkich dokumentów dotyczących współpracy gminy z SSE Poznań, 18 marca 2009r.
Procedura otrzymania Zezwolenia oraz udostępnienie mienia Część realizowana przez j.s.t prowadzona w oparciu o Ustawę o gospodarce nieruchomościami z dnia 21.08.1997r. (Dz. U.z 2000 r. Nr 46, poz. 543) Część realizowana przez Zarządzającego Strefą w oparciu o rozporządzenie MGiP z dnia 15.11.2004r. na podstawie ustawy z dn. 20.10.1994 o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z dn. 30.11.2004r.) Poznań, 18 marca 2009r.
Procedura sprzedaży gruntów w jednostce samorządu terytorialnego 1/1. Lp. Nazwa czynności Opis czynności Czas trwania Efekt 1. Zarządzenie Prezydenta dotyczące podziału lub/i sprzedaży gruntu Przygotowanie zarządzenia na komisję Razem : 10 dni Pozytywne zaopiniowanie przez Komisję Działalności Gospodarczej, Ładu Przestrzennego i Gospodarki Gruntami oraz Komisję Budżetu i Finansów 2. Dokonanie podziału geodezyjnego wybór geodety dokonującego podziału ca 30 dni Dokonanie podziału, naniesienie nowego podziału na mapy – Starostwo Powiatowe praca geodety ca 90 wprowadzenie danych przez Starostwo Powiatowe Razem: min 120 dni 3. Wycena gruntu przez biegłego wyłonienie biegłego Operat szacunkowy gruntu dokonanie wyceny 10 dni Razem : 40 dni Poznań, 18 marca 2009r.
Procedura sprzedaży gruntów w jednostce samorządu terytorialnego1/2. 4. Zarządzenie realizacyjne – podjęcie zarządzenia o sprzedaży Przygotowanie zarządzenia realizacyjnego 2 dni Zarządzenie Prezydenta Miasta 5. Publikacja działek do sprzedaży Wykaz działek do sprzedaży wywieszamy na tablicę ogłoszeń oraz do BIP Info o wywieszeniu także w prasie lokalnej 21 dni Udostępnienie informacji w mediach oczekiwanie ewentualne roszczenia Razem : 44 dni 6. Ogłoszenie przetargu Informacja w gazecie, BIP-ie, na tablicy 30 dni przed planowanym terminem przetargu 5 dni + 30 od ogłoszenia w prasie 7. SUMA DNI ca 249 dni Poznań, 18 marca 2009r.
Procedura realizowana przez SSE - etapy Ogłoszenie publicznego zaproszenia do przetargu łącznego, zawierającego : Określenie grupy przedsiębiorców - działających na podstawie Zezwolenia, Określenie położenia nieruchomości (wielkość, właściciel, nr działek, ks. wieczystej), ceny wywoławczej, przeznaczenia terenu, Warunkiem udziału w przetargu jest wykupienie od KSSEMP specyfikacji istotnych warunków przetargu łącznego, wpłacenie wadium, Inne zapisy standardowe. Poznań, 18 marca 2009r.
Specyfikacja istotnych warunków przetargu łącznego – wymagane dokumenty nazwę i siedzibę oferenta, imię i nazwisko, adres, wielkość i przedmiot planowanych przez oferenta przedsięwzięć gospodarczych na terenie strefy i warunków ich realizacji (np. biznesplan, studium wykonalności), nazwę i siedzibę podmiotu występującego w imieniu oferenta dokumenty potwierdzające formę prawną oferenta, dokumenty potwierdzające kondycję finansową oferenta Poznań, 18 marca 2009r.
Biznes plan – zawartość dokumentu Podstawowe informacje o inwestycji : parametry inwestycji, termin realizacji Rynki zbytu Wydatki inwestycyjne Finansowanie inwestycji Zatrudnienie Termin realizacji inwestycji Nieruchomość Rachunek ekonomiczny inwestycji Poznań, 18 marca 2009r.
Podstrefa Ostrów Wielkopolski - podsumowanie Data Zdarzenie 11. 2006r. Pierwszy kontakt z SSE 19.09.2007r. Powołanie Podstrefy 30.07.2008r. 19.09.2008r. 17.10.2008r. Przetarg łączny na sprzedaż gruntu i uzyskanie zezwolenia 03.2009r. Rozpoczęcie prac w terenie Poznań, 18 marca 2009r.
Podstrefa Ostrów Wielkopolski – marzec 2009r. Poznań, 18 marca 2009r.
Podstrefa Ostrów Wielkopolski - marzec 2009 r. Poznań, 18 marca 2009r.
w Ostrowie Wielkopolskim mboi@ostrow-wielkopolski.um.gov.pl Dziękuję za uwagę Iwona Matuszczak-Szulc Urząd Miejski w Ostrowie Wielkopolskim mboi@ostrow-wielkopolski.um.gov.pl Poznań, 18 marca 2009r.