Lobbing Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich na rzecz bibliotekarzy i bibliotek Elżbieta Stefańczyk – przewodnicząca SBP e.stefanczyk@bn.org.pl 1
Główne cele działalności lobbingowej SBP Strategiczne: kreowanie rozwoju polskiego bibliotekarstwa, umacnianie jego rangi w bibliotekarstwie europejskim i światowym podnoszenie społecznego prestiżu i ochrona zawodu bibliotekarza oraz warunków jego wykonywania, Szczegółowe: popularyzacja wiedzy o roli książki, bibliotek, zadaniach bibliotekarzy w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, rozbudzanie aktywności zawodowej bibliotekarzy, doskonalenie ich umiejętności zawodowych, integracja środowiska bibliotekarskiego i informacji naukowej, kształtowanie właściwych postaw etycznych i społecznych bibliotekarzy.
Adresaci działań lobbingowych decydenci: ministrowie, parlamentarzyści, władze lokalne, samorządowcy, ze szczególnym uwzględnieniem organizatorów bibliotek, urzędnicy umożliwiający dostęp do decydentów, organizacje polityczne i społeczne, media, sektor MSP, instytucje okołobiznesowe (np. fundacje, agencje rozwoju regionalnego), uczelnie, czytelnicy, użytkownicy bibliotek, bibliotekarze
Główni sprzymierzeńcy naszych działań Instytut Książki, Biblioteka Narodowa, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego, Konferencja Dyrektorów Wojewódzkich Bibliotek Publicznych, Konferencja Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich, Polska Izba Książki, Polskie Towarzystwo Wydawców Książki, Stowarzyszenie Księgarzy Polskich,
Obszary tematyczne lobbingu SBP ustawodawstwo biblioteczne (m.in. ustawa o bibliotekach, ustawa o prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawa o egz. obowiązkowym, ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych), problemy organizacji sieci bibliotek, w tym powiatowych, ochrona i ratowanie dziedzictwa intelektualnego , programy edukacyjno-szkoleniowe skierowane do bibliotekarzy, finanse dla bibliotek (np. poprzez zwiększenie dostępu do programów operacyjnych), nagrody państwowe i resortowe dla bibliotekarzy , stawka VAT na książki i czasopisma specjalistyczne, ścieżki awansu zawodowego bibliotekarzy, rekomendacje na stanowiska dyrektorów bibliotek, sprawy socjalne (długość urlopu wypoczynkowego, stawki wynagrodzeń).
Metody realizacji lobbingu (1) konferencje, seminaria krajowe i międzynarodowe, warsztaty edukacyjne, rozmowy bezpośrednie z decydentami, uczestnictwo w gremiach opiniodawczych: Krajowej Radzie Bibliotecznej, Radzie Pozarządowych Organizacji Kulturalnych przy ministrze kultury i dziedzictwa narodowego oraz w posiedzeniach Sejmowej i Senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu, współpraca międzynarodowa (m.in. w IFLA, IAML, LIBER, EFC, EBLIDA), realizacja ogólnopolskiego programu promocji czytelnictwa Tydzień Bibliotek.
Plakaty Tygodnia Bibliotek
Metody realizacji lobbingu (2) Działalność wydawnicza: czasopisma: serie wydawnicze:
Metody realizacji lobbingu (3) organizacja konkursów promujących: czytelnictwo, osiągnięcia z zakresu bibliotekarstwa i informacji naukowej, młodych pracowników naukowych bibliotekarstwa (konkurs na najlepszy program działań w Tygodniu Bibliotek, konkurs na plakat TB, Nagroda Naukowa im. A. Łysakowskiego, Nagroda Młodych), konferencje prasowe, wywiady, udział w innych komisjach konkursowych (w 2007 roku: Nagroda Literacka Gdynia, Najlepsza Biblioteka) oraz w komisjach ds. wyboru dyrektorów bibliotek, przygotowywanie opinii dla ministrów: kultury i dziedzictwa narodowego, nauki i szkolnictwa wyższego, edukacji narodowej w różnych sprawach dotyczących polskiego bibliotekarstwa.
Metody realizacji lobbingu (4) rozbudowa portalu SBP
Metody realizacji lobbingu (5) kampania społeczna 1%, aplikacje do Programów Operacyjnych, organizacja spotkań ze środowiskiem bibliotekarskim: Narady Bibliografów, Forum SBP, spotkania z tzw. Konwentem, z kierownikami katedr i instytutów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, apele do środowiska bibliotekarskiego, partii politycznych, władz samorządowych, przygotowanie materiałów reklamowych.
Efekty lobbingu ZG SBP w ostatnich dwóch latach (1) opracowanie wstępnych założeń do nowelizacji ustawy o bibliotekach, utrzymanie zerowej stawki VAT na książki i czasopisma specjalistyczne, odznaczenia resortowe dla bibliotekarzy (w 2007 r. – 34), dofinansowanie ze środków MKiDN udziału przedstawicieli SBP w pracach zespołów IFLA ds. prawa autorskiego oraz w posiedzeniach EBLIDA, uzyskanie dotacji na realizację zadań statutowych SBP z Programów Operacyjnych (10 pozytywnie rozpatrzonych wniosków), organizacja 25 konferencji, seminariów, warsztatów edukacyjnych (krajowych i międzynarodowych), zobligowanie wojewodów do przygotowania informacji dla MKiDN nt. stopnia realizacji ustaw o bibliotekach i samorządzie powiatowym,
Efekty lobbingu ZG SBP w ostatnich dwóch latach (2) umieszczenie dwóch czasopism SBP („Przegląd Biblioteczny”, „Zagadnienia Informacji Naukowej”) na liście czasopism punktowanych MNiSzW, książki SBP znalazły się na liście najlepiej sprzedających się pozycji z zakresu bibliotekarstwa, uzyskanie przez Wydawnictwo SBP nominacji do nagrody dla Najlepszej Książki Naukowej w 2007 roku, uzyskanie patronatów MKiDN, MNiSzW, MEN przy realizacji programu Tydzień Bibliotek, zawarcie porozumienia o współpracy z Polską Sekcją IBBY w zakresie promocji literatury dziecięcej i czytelnictwa młodych.
Uhonorowanie działalności SBP Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2008 roku