Kierunki interwencji publicznej wobec finansowych instrumentów wsparcia MŚP w województwie pomorskim w perspektywie 2007-2013 Radomir Matczak Departament.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
KOMERCYJNE FINANSOWANIE INNOWACJI - PRZYSZŁOŚĆ CZY FIKCJA? Idea Projektu JOSEFIN -COACHING I RE-GWARANCJA Baranowo, 6 listopada 2009 Krzysztof Leń- Prezes.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Stan sektora w regionach
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Wpływ i uwarunkowania rozwoju funduszy poręczeniowych w kontekście wyzwań związanych z realizacją RPO BGK, czerwiec 2008.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wsparcie instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO WP na lata Radomir Matczak Departament Rozwoju.
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
1 DZIAŁANIA URZĘDÓW PRACY W KONTEKŚCIE PO KL I RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO – POMORSKIM TORUŃ, MARZEC 2008 ROK.
System wsparcia funduszy kapitałowych inwestujących w małe i średnie przedsiębiorstwa MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY DEPARTAMENT POLITYKI REGIONALNEJ.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
1 Czy sektor MSP potrzebuje wsparcia publicznego w dostępie do finansowania inwestycji? Kontakt: ADP Biegli Rewidenci Sp. z o.o. ul. Suwalska.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Realizacja programu pilotażowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej Działanie 1.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
STAN SYSTEMU POŻYCZKOWO-GWARANCYJNEGO DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW szanse i wyzwania Barbara Bartkowiak VIII FORUM KORPORACYJNE Finansowanie polskich.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Programowanie perspektywy finansowej
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw Pomorza Zachodniego poprzez wybrane instrumenty inżynierii finansowej 28 listopad 2013 roku.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
 Priorytet dla wsparcia inwestycyjnego  Odchodzenie od dotacji na rzecz instrumentów zwrotnych  Wsparcie większej liczby przedsiębiorców  Zapobieganie.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Województwa Lubuskiego Pożyczki dla przedsiębiorców.
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

Kierunki interwencji publicznej wobec finansowych instrumentów wsparcia MŚP w województwie pomorskim w perspektywie 2007-2013 Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego KONFERENCJA Rozwój sektora MŚP poprzez instrumenty inżynierii finansowej Poznań, 09 września 2008 r.

Region na tle UE Po przystąpieniu do UE: wartość PKB na mieszkańca wzrosła do 50,4% średniej UE wydajność pracy wzrosła do 65,1% średniej UE stopa zatrudnienia wzrosła do 53,2% poziom eksportu wzrósł o 36%

Region na tle kraju 5,6% PKB kraju 5,8% ludności kraju PKB per capita: 5 m-ce poziom przedsiębiorczości: 5 m-ce eksport per capita: 3 m-ce stopa bezrobocia: 8,6%

publiczne wsparcie dla MŚP Punkt odniesienia (1) liczba MŚP: 233 tys. (2007) w tym mikro : 221 tys. (2007) nakłady inwestycyjne firm (bez mikro): 4,96 mld zł (2006) okres publiczne wsparcie dla MŚP liczba firm wartość wsparcia 2004-2008 11,4 tys. 0,3 mld zł 2009-2015 15,3 tys. 1,1 mld zł startery: mikro: małe/średnie: 13,7 01,0 00,6 Regionalne środki publiczne na rzecz finansowych instrumentów wsparcia MŚP wyniosą w okresie na 2008-2015 około 140 mln zł

Punkt odniesienia (2) Publiczne instrumenty finansowe wsparcia MŚP 4 fundusze poręczeniowe , w tym 1 o znaczeniu regionalnym do końca 2007 roku udzieliły nieco ponad 1000 poręczeń 4 fundusze pożyczkowe, w tym 2 o znaczeniu regionalnym do końca 2007 roku udzieliły prawie 1400 pożyczek 1 fundusz venture (w fazie pozyskiwania kapitału) 1 fundusz transferu technologii (w fazie studialnej) Instytucje rynkowe oferujące finansowe wsparcie dla MŚP 32 banki komercyjne (około 400 oddziałów i filii) 147 placówek banków spółdzielczych 70 placówek SKOK-ów

Rynek finansowania długiem Istnieje (niezbyt duża) luka finansowa HIPOTEZY nt. przyczyn istnienia market failure słaba konkurencja  NIE dynamiczny rozwój rynku, duże zróżnicowanie podmiotów, dobra dostępność placówek, szeroka oferta produktowa, silna baza kapitałowa ograniczenia regulacyjne  NIE regulacje nie mają charakteru dyskryminującego dla MŚP, a wprowadzane w nich zmiany powinny w przyszłości dodatkowo poprawić sytuację MŚP asymetria informacji  TAK problemy dostępie do informacji pozwalającej ocenić wiarygodność klienta (głównie firm małych, młodych i innowacyjnych), co skutkuje wysoką ceną dostępu lub brakiem oferty

Rynek inwestycji kapitałowych Istnieje (niezbyt duża) luka kapitałowa rynek rozwija się dobrze, brak ograniczeń regulacyjnych większość transakcji dotyczy dużych inwestycji w bardziej dojrzałe przedsiębiorstwa obszar finansowania wczesnych faz rozwoju firm jest najsłabiej odzwierciedlony w ofercie kapitałowej zjawisko market failure zostało dosyć mocno i dobrze zaadresowane na poziomie centralnym (KFK, SPO WKP, PO IG), a także poprzez sam rynek (m.in. NewConnect) nie ma obecnie silnego uzasadnienia dla podejmowania interwencji publicznej na poziomie regionalnym

Na czym się skupiać? Koncentracja na firmach mikro i małych, we wczesnej fazie rozwoju i / lub upośledzonych w dostępie do finansowania zewnętrznego Brak definitywnego wykluczania konkretnych sektorów Firmy-biorcy powinny być zorientowane: eksportowo, usługowo, technologicznie oraz bazować na potencjale regionalnym Im wyższy poziom rozwoju (wielkość) firmy tym precyzyjniejsze ukierunkowanie wsparcia Im bardziej zaawansowany instrument finansowy, tym precyzyjniejsze ukierunkowanie wsparcia Priorytet dla wsparcia inwestycyjnego

Koszty a dostępność W średniej i długiej perspektywie: dostęp będzie miał rosnące znaczenie cena będzie miała malejące znaczenie Wyższa cena nie ma kluczowego znaczenia nie wpłynie na znaczące ograniczenie liczby klientów uwzględnia premię za podwyższone ryzyko Fundusz od banku powinien odróżniać klient a nie cena produktu Z punktu widzenia dostępności i kosztów kluczowe jest: poszerzenie zakresu i lepsze ukierunkowanie oferowanych produktów poprawa przestrzennego zasięgu oddziaływania ww. produktów podnoszenie jakości oferowanych produktów

Ryzyko w interwencji publicznej Akceptujemy wysokie ryzyko przedsięwzięć oraz dłuższy czas ich realizacji Na ryzykowne przedsięwzięcia (np. mikrofinansowanie, TT) można skierować 30-50% środków Mikro-granty dla starterów w ramach PO KL mogą znacząco zredukować popyt na mikro-pożyczki, głównie wśród bezrobotnych Nadzieję wiążemy przede wszystkim z Funduszem Komercjalizacji Rozwiązań Innowacyjnych

Podejście do mikrofinansowania TAK  dla ukierunkowania przestrzennego TAK  dla selektywności podmiotowej i przedmiotowej NIE  dla firm wiarygodnych dla banków Mikroprzedsiębiorcy z grup upośledzonych społecznie są istotni, ale nie ma potrzeby ich wyjątkowego (priorytetowego) traktowania Zasadą powinno być wspieranie osób przedsiębiorczych, zwłaszcza tych rozwijających działalność na obszarach słabych strukturalnie

Instrumenty publiczne a banki Instrumenty publiczne powinny być solidnym partnerem dla banków, ale bez rezygnacji z ich rynku docelowego (tzw. trudny klient) Należy się skupić na poprawie koordynacji działań różnych publicznych instrumentów inżynierii finansowej Efektywna koordynacja mogłaby mieć miejsce w przypadku zastosowania Regionalnego Funduszu Powierniczego Istotne dla wiarygodności funduszy będą: wysokie kompetencje funduszy w zakresie obsługi trudnego klienta odpowiednie zarządzanie ponadprzeciętnym ryzykiem Istotny będzie efekt dźwigni, choć nie jest to najważniejszy cel Największa dźwignia oczekiwana jest w zakresie poręczeń

Oczekiwane efekty interwencji Podstawą jest zapewnienie trwałości oddziaływania zaangażowanych środków publicznych (po roku 2015) Głównymi miernikiem sukcesu będą: liczba wspartych projektów (firm) o określonym profilu ilość „obrotów” środków publicznych przez pośredników finansowych wielkości akcji kredytowej banków wygenerowanej dzięki aktywności funduszy publicznych finansowy efekt zaangażowanych środków publicznych

Dziękuję za uwagę Radomir Matczak KONFERENCJA Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego KONFERENCJA Rozwój sektora MŚP poprzez instrumenty inżynierii finansowej Poznań, 09 września 2008 r.