Finansowanie współpracy nauki i gospodarki oraz Centrów Doskonałości i Centrów Zaawansowanych Technologii (działanie 1.4 SPO-WKP) Krystyna Muszyńska specjalista.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W POLITECHNICE ŁÓDZKIEJ
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Fundusze Strukturalne dla placówek naukowych w latach Walne Zgromadzenie Członków Sieci AIRCLIM-NET, Katowice, IETU, r. Barbara Jaros,
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Paweł Bartoszek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.:
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Anna Dobrowolska Dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich Efekty SPO WKP –rola Ministerstwa.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata Ministerstwo.
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Bydgoszcz, r. Rola laboratoriów RCI-II w rozwoju badań naukowych Uniwersytetu Dariusz Boroński Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY WZROST KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORTSW WZROST KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORTSW (SPO WKP)
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Finansowanie współpracy nauki i gospodarki oraz Centrów Doskonałości i Centrów Zaawansowanych Technologii (działanie 1.4 SPO-WKP) Krystyna Muszyńska specjalista w Wydziale Wdrażania Funduszy Strukturalnych, Ministerstwo Nauki i Informatyzacji Konferencja: Wykorzystanie funduszy strukturalnych dla innowacyjnego rozwoju wielkopolskich instytucji i przedsiębiorstw. Poznań, 29 Marca 2004r.

Działanie 1.4 Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką Celem działania jest poprawa konkurencyjności gospodarki poprzez podnoszenie poziomu innowacyjności, w tym zwiększenie transferu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, produktowych i organizacyjnych do przedsiębiorstw i instytucji. Obserwowany dotąd brak silnych powiązań między przedsiębiorstwami i sferą naukowo-badawczą jest jedną z przyczyn niewykorzystania potencjału obu tych sfer do poszukiwania i wprowadzania nowych rozwiązań poprawiających pozycję konkurencyjną gospodarki.

1.4.1 Projekty obejmujące badania stosowane i prace rozwojowe: przemysłowe i przedkonkurencyjne prowadzone przez przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw i/lub we współpracy z instytucjami naukowo- badawczymi, projektodawcy: przedsiębiorcy

Community framework for state aid for research and development (Official Journal C 045, 17/02/1996, p.5-16) By industrial research is meant planned research of critical investigation aimed at the acquisition of new knowledge, the objective being that such knowledge may be useful in developing new products, processes or services, or in bringing about a significant improvement in existing products, processes or services.

By precompetitive development activity is meant the shaping of the results into a plan, arrangement of design for new, altered or improved products, processes or services, whether they are intended to be sold or used, including the creation of an initial prototype which could not be used commercially. This may also include the conceptual formulation and design of other products, processes or services and initial demonstration projects or pilot projects, provided that such projects cannot be converted or used for industrial applications or commercial exploitation. It does not include the routine or periodic changes made to products, production lines, manufacturing processes, existing services and other operations i progress, even if such changes may represent improvements.

1.4.2 Inwestycje związane z budową, modernizacja i wyposażeniem laboratoriów świadczących specjalistyczne usługi dla przedsiębiorstw projektodawcy: JBR, CK, instytucje badawcze, uczelnie

1.4.3 Inwestycje związane z budową, modernizacją i wyposażeniem specjalistycznych laboratoriów Centrów Zaawansowanych Technologii i Centrów Doskonałości działających w priorytetowych dziedzinach rozwoju polskiej gospodarki projektodawcy: CZT, CD.

CD jest jednostką naukową lub jej częścią wyodrębnioną organizacyjnie, prowadzącą w sposób ciągły badania naukowe we współpracy międzynarodowej, w szczególności w ramach programów Unii Europejskiej, w celu rozwoju nauki w dziedzinach uznanych za priorytetowe dla gospodarki w założeniach polityki naukowej państwa (zdrowie i życie, energia, ekologia, nowe materiały, technologie informacyjne i telekomunikacyjne). Centrum Doskonałości jest wiodącą jednostką krajową w zakresie prowadzonych przez nie prac.

CZT, na podstawie umowy zawartej pomiędzy jego członkami, prowadzi działalność o charakterze interdyscyplinarnym, mającą na celu opracowanie, wdrażanie i komercjalizację nowych, w szczególności krajowych technologii związanych z dziedzinami nauki uznanymi za szczególnie ważne dla gospodarki w założeniach polityki naukowej i innowacyjnej państwa, zgodnie z zapisami w Narodowym Planie Rozwoju. CZT jest konsorcjum naukowym, stanowiącym grupę jednostek naukowych lub przedsiębiorców albo jednostek naukowych i przedsiębiorców, podejmującą na podstawie umowy wspólne przedsięwzięcie, obejmujące badania naukowe lub prace rozwojowe, a w razie potrzeby także działalność innowacyjną z wykorzystaniem wyników tych badań lub prac.

1.4.4 Projekty obejmujące badania stosowane i prace rozwojowe realizowane przez Centra Zaawansowanych Technologii projektodawcy: CZT

1.4.5 Projekty badawcze w obszarze monitorowania i prognozowania rozwoju technologii – foresight. foresight systematyczny, partycypacyjny, przyszłościowy sposób docierania do informacji w celu budowania średnio lub długookresowej wizji rozwojowej, jej kierunków i priorytetów a w tym kontekście podejmowanie bieżących i mobilizowanie wspólnych działań

Wniosek (karta projektu) 1. tytuł, 2. kategoria interwencji, 3. opis+cel+uzasadnienie 4. powiązanie z innymi projektami 5. skwantyfikowane wskaźniki celów (produktu, rezultatu, oddziaływania) 6. struktura finansowania 7. załączniki

1. Tytuł -winien jasno formułować faktyczne zadanie, zawierać lokalizację projektu oraz wyjaśniać czy projekt jest etapem większej inwestycji -musi dokładnie odpowiadać zapisom w uzupełnieniu programu, tak by na podstawie tytułu można było określić poddziałanie -nie powinien w żaden sposób zwrócić uwagi Komisji, gdyż stanowi on kryterium doboru projektu do kontrolowanej próby

2. Kategoria interwencji Wg rozporządzenia 438/2001/WE jedna z trzech: 181 Projekty badawcze prowadzone przez szkoły wyższe i instytucje badawcze 182 Innowacyjność i transfer technologii, ustanawianie wzajemnych powiązań i nawiązywanie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i/lub instytutami badawczymi 183 Infrastruktura badawczo-rozwojowa

3. Opis, cel, uzasadnienie. jaki problem zostanie rozwiązany dzięki projektowi? jakie jest zapotrzebowanie rynku na produkt/technologię/usługę powstałe w wyniku projektu? opis: winien przedstawiać konkretny przedmiot projektu (najczęściej przedstawiany jest zbyt ogólnie), należy wyrazić go zwięźle w 20 zdaniach – jest to wymagane kryterium formalne cel i wskazanie odbiorcy: nie może powstać projekt, jeśli nie jest zdefiniowany jego odbiorca, tj. grupa docelowa uzasadnienie z punktu widzenia, NPR, SPO-WKP, danego priorytetu, działania, poddziałania; projekt winien być uzasadniony z góry i z dołu tj. wpisywać się w cały schemat programowania -

4. Powiązanie z innymi projektami Powiązanie danego projektu z innymi projektami w ramach tego samego bądź innych programów operacyjnych

5. Skwantyfikowane wskaźniki celów projektu Matryca logiczna: wymaga systematycznej i logicznej analizy elementów kluczowych tworzących dobrze przygotowany projekt. PRODUKT: bezpośredni materialny efekt, przeznaczony dla odbiorcy, a nie dla tego, kto pisze projekt; coś, co można zafakturować, dot. budowy laboratorium, jego wyposażenia, zatrudnienia kadry naukowej. REZULTAT: wpływ uzyskanego produktu na otoczenie społeczno-ekonomiczne, zmiany jakie nastąpiły w wyniku wdrożenia ; dotyczy połączenia sfery badawczej i rozwojowej, nowego produktu, nowej technologii ODDZIAŁYWANIE: szersze konsekwencje projektu wykraczające poza natychmiastowe efekty; opisane w oparciu o wskaźniki obiektywne, dane statystyczne itp.

Poddziałanie 1.4.1, 1.4.4: Przykładowe wskaźniki produktu: -Wartości podstawowych parametrów charakteryzujących(b) produkt/technologię wdrożenia w porównaniu z podstawowymi parametrami produktu/technologii analogicznego lub zbliżonego dostępnego na rynku w czasie składania wniosku -Przewidywana konkurencyjność produktu/technologii(b) Przykładowe wskaźniki rezultatu: -Wielkość produkcji założona w NPV (net present value)(b) -Kwalifikacja produktu do ochrony patentowej (b) -Zwiększenie zatrudnienia w wyniku wdrożenia(num) produktu/technologii -Wzrost inwestycji u projektodawcy w wyniku realizacji(%) projektu

Poddziałania 1.4.2, 1.4.3: Przykładowe wskaźniki produktu: -Wyposażonego laboratorium badawczego świadczącego usługi na rzecz przedsiębiorców -Liczba firm zaangażowanych w realizację wspólnych projektów badawczo-rozwojowych (w tym MSP) -Liczba naukowców zaangażowanych w projekt Przykładowe wskaźniki rezultatu: -Wzrost inwestycji w przedsiębiorstwach uczestniczących w projektach badawczych -Zwiększenie zatrudnienia w sferze badawczo-rozwojowej, w tym w firmach (liczba nowych miejsc pracy) -Liczba firm, które skorzystały z usług laboratoriów, badawczych i specjalistycznych -Liczba zgłoszeń patentowych w wyniku realizacji projektów badawczo- rozwojowych -Liczba wprowadzonych na rynek nowych produktów/technologii przez firmy, które otrzymały pomoc -Liczba firm NTBF założonych w wyniku działalności CZT i CD

Poddziałanie 1.4.5: Wskaźnik produktu: -Liczba opublikowanych raportów dotyczących prognozowania rozwoju technologii. Wskaźnik rezultatu: -Ilość zastosowanych rozwiązań w raporcie

6. Struktura finansowania 25%ERDF 75% 100% Kosztów kwalifikowanych Projekty badawcze i projekty inwestycyjne, dla których nie stosuje się przepisów dotyczących pomocy publicznej będą wspierane do poziomu 100% ze środków publicznych. Przy czym, maksymalna wysokość wskaźnika pomocy z EFRR wynosić będzie maksymalnie 75% wydatków kwalifikowalnych projektu, natomiast wskaźnik dofinansowania z budżetu krajowego wyniesie maksymalnie 25% tych wydatków.

Pomoc publiczna W przypadku projektów podlegających zasadom pomocy publicznej pomoc udzielana będzie zgodnie z Community framework for state aid for research and development (96/C 45/06). W projektach tych maksymalne wsparcie publiczne może wynieść dla badań przemysłowych 50% (może ulec zwiększeniu maks. do 75%) oraz dla badań przedkonkurencyjnych 25% (może ulec zwiększeniu maks. do 50%). Wskaźnik finansowania publicznego w przypadku realizacji projektów badawczych na badania przemysłowe i dla projektów badawczych przedkonkurencyjnych, których wsparcie finansowe jest pomocą publiczną ulega zwiększeniu w przypadku realizacji z partnerem naukowo-badawczym lub co najmniej 2 podmiotami z UE o 10 punktów procentowych, zaś w przypadku realizacji projektu w ramach europejskich programów badawczych o 5 punktów procentowych i może osiągnąć poziom maksymalny 75% i 50% (co zaznaczono w nawiasach powyżej).

7. załączniki Biznes plan/ studium wykonalności Dokumentacja techniczna Poświadczenia współfinansowania od instytucji partycypujących w kosztach Poświadczenie oceny finansowej beneficjenta Listy intencyjne od przedsiębiorców, izb gospodarczych

Wypełnianie wniosku: Dokument programowy (kryteria formalne) Wniosek wraz z instrukcja jego wypełniania Podręcznik dla projektodawcy Szkolenia