MODEL KWALIFIKACYJNY NAUCZYCIELA XXI WIEKU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Program wychowawczy szkoły
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 im. Stanisława Jachowicza w Bełchatowie Wrzesień 2003 rok.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Nauczyciel Wykonali: Jakub P. Seweryn S. Dominik Z.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Wizja i misja Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Obrońców Lubaczowa
Koncepcja funkcjonowania Gimnazjum w Dziadowej Kłodzie
EO/EPC w działaniu Szkoła demokracji – szkoła samorządności
Koncepcja pracy szkoły
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
MAŁGORZATA STEFANIAK KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WIOSNY LUDÓW W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Kodeks etyczny nauczyciela
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

MODEL KWALIFIKACYJNY NAUCZYCIELA XXI WIEKU SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ Sierpień 2003 MODEL KWALIFIKACYJNY NAUCZYCIELA XXI WIEKU Autor: mgr inż.B.Leszczyńska

Podstawowy akt prawny, w którym zawarte są obowiązki nauczyciela to: KARTA NAUCZYCIELA z dnia 26 stycznia 1982r. z późniejszymi zmianami ( tekst jednolity z dnia 29 maja 2003r.)

Podstawowe obowiązki nauczyciela: Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą!

Wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego! Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.

Dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich, zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów

? Jaki powinien być nauczyciel, który właściwie realizuje cytowane wyżej obowiązki? Czy może to być człowiek, który pracę w szkole traktuje li tylko jako źródło utrzymania? Czy w obliczu gwałtownych zmian cywilizacyjnych, ekonomicznych i politycznych nauczyciel może zatrzymać się w swojej działalności na pewnym etapie uważając, że osiągnął już wystarczający pułap umiejętności i wiadomości?

„Nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być jeszcze lepiej”

Nauczyciel XXI wieku musi ześrodkować , skoncentrować w swej osobowości wszelkie najwyższe i najwspanialsze cechy etyczne, umysłowe i estetyczne – nie musi być doskonały, ale powinien nieustannie dążyć do doskonałości” – bez względu na wiek i posiadane kwalifikacje. Nie może zatrzymać się wpół drogi, nie może w swoim rozwoju osobowym powiedzieć „wystarczy, jestem zmęczony. „

Walory intelektualne i kwalifikacje merytoryczne Ponadprzeciętny poziom inteligencji Rozwinięte zdolności poznawcze, jak uwaga, pamięć, intuicja i wyobraźnia, a zwłaszcza umiejętność logicznego, krytycznego i twórczego myślenia, Umiejętność samodzielnego uczenia się, Rozległa i głęboka wiedza ogólna, rzetelnie opanowana, stale uzupełniana i aktualizowana wiedza przedmiotowa. Wysoki poziom umiejętności i sprawności związanych z wiedzą merytoryczną,

Szerokie zainteresowanie nauczaną wiedzą, jej upowszechnianiem i twórczym rozwijaniem, w kontaktach ze szkołami wyższymi, ośrodkami i towarzystwami naukowo-kulturalnymi.

Kwalifikacje pedagogiczne Duży zasób wiedzy i umiejętności pedagogicznych. Dobra znajomość systemu wartości ideowo-wychowawczych i istoty procesu edukacyjnego oraz metodyki pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, Wiedza psychologiczna i socjologiczna na temat prawidłowości rozwoju psychofizycznego i społecznego oraz warunków życia i uczenia się dzieci i młodzieży, Kompetencje do społecznego komunikowania się: umiejętność prowadzenia rozmowy, dialogu, dyskusji, instruowania, zlecania zadań, doradzania, przemawiania, negocjacji, przekonywania oraz porozumiewania się pozawerbalnego,

Przygotowanie do metodycznego wykorzystania w procesie edukacji różnorodnych środków dydaktycznych z uwzględnieniem technologii komputerowej, telekomunikacji oraz elektronicznych urządzeń multimedialnych,

Znajomość skutecznych metod i technik poznawania uczniów oraz przewodzenia zespołom uczniowskim.

Wymagania społeczno-moralne Identyfikacja ze szkołą, praca pedagogiczną i zespołem nauczycielskim. Silna potrzeba kształcenia i wychowywania dzieci. Oddanie dla spraw ludzkich. Poczucie i przejawianie odpowiedzialności za prawidłowy intelektualny, społeczno-moralny, fizyczny i kulturalno-estetyczny rozwój uczniów, Postawa wybitnie humanistyczna. Postępowanie zgodne z zasadami demokracji, równości, sprawiedliwości, uczciwości, solidarności międzyludzkiej, poszanowania osobowości człowieka oraz pomocy wzajemnej i współpracy z ludźmi,

Prezentowanie postaw patriotycznych, opartych na znajomości ojczystego kraju i miłości Ojczyzny. Traktowanie własnego kraju jako części Wspólnoty Europejskiej, państwa w pełni niepodległego, suwerennego, rozwijającego pokojowe i przyjazne stosunki z sąsiadami i pozostałymi krajami świata, Głoszenie i przestrzeganie zasady tolerancji wobec różnych postaw ideowych, światopoglądowych, narodowych, religijnych i społecznych, Otwartość na problemy społeczne uczniów oraz ich rodzin. Przejawianie uczuć miłości pedagogicznej i inicjatywy w udzielaniu pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów wychowawczych,

Kształtowanie w zespołach uczniowskich korzystnej atmosfery psycho-społecznej, w której panują życzliwe, partnerskie stosunki w relacjach uczeń-uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – rodzice, oraz są przestrzegane prawa uczniów, Stosowanie w życiu i w pracy tych samych zasad społeczno – moralnych, które są wpajane dzieciom i młodzieży, Współpraca w zespole nauczycielskim oparta na zasadach: równości, obowiązkowości, koleżeństwa, poszanowania osobowości, życzliwości, zaufania, lojalności, wzajemnej pomocy,

Kultura działań pedagogicznych Umiejętne programowanie i planowanie celów ogólnych i operacyjnych pracy dydaktyczno-wychowawczej, zgodnie ze strategią rozwoju szkoły, oczekiwaniami, zainteresowaniami i potrzebami uczniów, Sumienne przygotowywanie się do zajęć. Przestrzeganie w procesie kształcenia i wychowania współczesnych zasad pedagogicznych. Włączanie uczniów do współorganizowania lekcji i innych zajęć, wzbudzanie u nich motywacji uczenia się, zaciekawianie treścią lekcji, traktowanie uzyskanych wyników jako wspólnego dorobku własnego i uczniów. Poprawne merytorycznie i wzorowe pod względem metodycznym organizowanie lekcji, spotkań, dyskusji, nauki własnej uczniów, wycieczek, zajęć pozalekcyjnych, imprez dydaktycznych, wychowawczych, kulturalnych, sportowych i innych,

Umożliwianie uczniom korzystania z różnych źródeł wiedzy Umożliwianie uczniom korzystania z różnych źródeł wiedzy. Szerokie zastosowanie zasady indywidualizacji. Stwarzanie każdemu uczniowi maksymalnie korzystnych warunków własnego rozwoju i osiągnięcia sukcesu, odpowiednio do jego możliwości intelektualnych i fizycznych, pracowitości i zaangażowania,

Podejmowanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych Sprawne organizowanie zespołowej pracy uczniów, przestrzeganie właściwego tempa pracy i racjonalne wykorzystanie czasu zajęć, Podejmowanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych

Stosowanie demokratycznego stylu oddziaływań wychowawczych, które aktywizują i usamodzielniają uczniów oraz uczą odpowiedzialności za swoją pracę i postawę. Dbałość o wychowawczy charakter zajęć dydaktycznych. Partnerskie traktowanie uczniów i taktowne stawianie im wymagań, odpowiadających ich możliwościom. Obiektywne i sprawiedliwe ocenianie uczniów, ograniczające stresujący wpływ oceny szkolnej,

Wspólne z uczniami i ich rodzicami rozpoznawanie wad i nałogów uczniowskich oraz podejmowanie działań profilaktycznych. Podejmowanie starań, aby klasa, szkoła były dla ucznia nie tylko miejscem nauki, ale także lubianym środowiskiem życia, „drugim domem”,

Refleksyjne podchodzenie do swojej pracy, stałe wzbogacanie doświadczeń, unowocześnianie i intensyfikowanie pracy własnej i wysiłku zespołu pedagogicznego, doskonalenie swojego warsztatu pracy, stałe dokształcanie się!!!

Wytyczyliśmy cel, do którego będziemy zmierzać w swojej pracy!!! Jeżeli jeszcze nie posiadamy wszystkich wymienionych cech „modelowego nauczyciela” to nic straconego! Wytyczyliśmy cel, do którego będziemy zmierzać w swojej pracy!!! Dziękuję za uwagę