Podstawy wyboru strategii marketingowej
Pojęcie strategii marketingowej K. von Clausewitz pod tym pojęciem rozumie „...zbiór działań prowadzących do spełnienia planu (np. bitwy, wojny, frontu)” C. Hayden przez strategię rozumie „...podejście do takiego wykorzystania zasobów w wyznaczonym przez konkurencję otoczeniu, aby było możliwe zrealizowanie wiązki celów danej organizacji” Wg. Ph. Kotlera strategia marketingowa jest to wybór celów, rodzajów zasad lub reguł, które w określonym czasie nadają kierunek marketingowym działaniom danego przedsiębiorstwa, wyznaczając rozmiary, kombinacje i sposoby alokacji środków, w zależności od zmieniającej się sytuacji rynkowej( dyktowanej przez otoczenie i konkurentów)
2. Strategie marketingowe Sposób postępowania przedsiębiorstwa na rynku zależy od obranych celów i warunków działania- czyli od atrakcyjności rynku oraz od pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
Ogół celów definiowanych w ramach strategii marketingowych można podzielić na 4 grupy:
Tab. 1 Normatywne strategie rozwoju przedsiębiorstwa Strategie: 1 - ekspansji 2 - selektywnego rozwoju 3 - eksploatacji pozycji rynkowej i wycofywania się z rynku
3. FAZY PLANOWANIA MARKETINGOWEGO Budowę strategii marketingowej należy rozpocząć od wyróżnienia: a) planowania marketingowego strategicznego, b) planowania marketingowego operacyjnego.
4. Czynniki mające wpływ na wybór strategii marketingowej A. Ogólny stan kondycji przedsiębiorstwa a w tym: zasoby rzeczowe, zasoby finansowe( w kasie, w banku, wierzytelności,zobowiązania), liczba i struktura personelu, stan portfela zamówień na produkty lub usługi,
4. Czynniki mające wpływ na wybór strategii marketingowej( c.d.) B. Otoczenie konkurencyjne danego przedsiębiorstwa a w tym: klienci, dostawcy, konkurenci obecni, konkurenci potencjalni, substytuty wyrobów lub usług.
4. Czynniki mające wpływ na wybór strategii marketingowej( c.d.) C. Makrootoczenie a w tym: demograficzne, ekonomiczne, społeczne, techniczno-technologiczne, międzynarodowe, prawne.
5. Użytkownicy analiz i strategii marketingowych Do głównych użytkowników analiz i strategii marketingowych zalicza się: 1. kierownictwo przedsiębiorstwa (firmy)- dyrektor(prezes), z-cy , kier. działów 2. banki finansujące przedsiębiorstwo, 3. istniejący i potencjalni dostawcy, nabywcy i kooperanci, 4.faktyczni i potencjalni udziałowcy przedsiębiorstwa (szczególnie S.A.) 5. potencjalni inwestorzy, 6. inne podmioty i agendy( np: Agencje Rozwoju ,Agencje Restrukturyzacyjne, instytucje ubezpieczeniowe itp).