Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

niemiecki z ekonomią w tle
SEPA POLSKA ZWIĄZEK BANKÓW POLSKICH
Międzynarodowe rynki pieniądza
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
PREZES ZARZĄDU MR BANKU S.A.
Wpływy dyrektywy PSD na funkcjonowanie banków w Polsce
28 stycznia 2008 r. Warszawa, Klub Bankowca
Bank centralny w SEPA Konferencja „ ROK SEPA” Adam Tochmański
EuroELIXIR w SEPA pierwsze doświadczenia i plany rozwoju
SEPA w systemach Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.
Wpływ Dyrektywy o usługach płatniczych na polski system płatniczy
SEPA w systemach KIR S.A. dr Tomasz Jończyk Dyrektor Departamentu Rozliczeń Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. Warszawa-Miedzeszyn, 15 października 2007.
Agenda Polski rynek rozliczeniowy kart płatniczych. Zmiany na rynku:
Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Bankowość Spółdzielcza 2006
PODPIS ELEKTRONICZNY PODSTAWY WIEDZY I ZASTOSOWANIA
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Budujemy rynek przejrzystego obrotu gospodarczego InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej S.A. I Część Kongresu Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006.
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Platforma elektronicznego obrotu bezgotówkowego
Strategia rozwoju systemu płatniczego w Polsce Adam Parfiniewicz 21 marca 2006 Warszawa.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Czy i kiedy innowacyjne instrumenty płatnicze mogą zastąpić gotówkę?
Fundusze poręczeniowe - uwarunkowania rozwoju, oczekiwania rynku i podjęte działania wzmacniające ich rolę w rozwoju MSP Poznań, wrzesień 2008.
Forum Liderów Banków Spółdzielczych
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Agata Górska Marlena Siemieniewska
Bankowość Mobilna.
Ministerstwo Finansów
Zakres, najważniejsze założenia Rozporządzenia SEPA end-date
Efektywne płatności jako fundament rozwoju gospodarki
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Obszary współpracy Forum Liderów Banków Spółdzielczych
dr Michał Macierzyński Biuro Innowacji, PKO Bank Polski
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
System Rozliczeń Płatności Natychmiastowych – szanse i wyzwania
Potrzeby samorządów lokalnych w kontekście współpracy z sektorem bankowym Danuta Kamińska Warszawa, 23 luty 2009.
Dostęp do własnego konta przez 24h na dobę bezpieczne miejsce do przechowywania zaoszczędzonych pieniędzy darmowa karta płatnicza (możliwość dokonywania.
Kompleksowa obsługa finansowa dla MSP. Europejskie standardy obsługi MSP Usługi świadczone przez banki w Europie: - bankowość elektroniczna - wnioski.
Katowice, październik 2006r.
Ogólnokrajowa karta miejska
SEKTOR IT AKTYWIZATOREM SKUTECZNEJ KONKURENCJI BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH NA RYNKU BANKOWYM Jerzy Różyński Prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.
Pieniądz Elektroniczny
LEKCJA 1 WYKLUCZENIE FINANSOWE. JAK NIE ZATRZASNĄĆ SOBIE DRZWI?
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Detaliczne rozliczenia pieniężne
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Wartość i struktura oszczędności.
Specyficzne funkcje banku. Bankiem nazywamy bank komercyjny (depozytowo-kredytowy), który: jest samodzielną jednostką organizacyjną; określa na podstawie.
4/27/2017 Płatności internetowe i ich wykorzystanie w efektywnym zarządzaniu funduszami miejskimi Bartłomiej Danek Dyrektor Sprzedaży Segmentu Administracja.
Bankowość Zajęcia 2 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
UNIWERSYTET WARSZAWSKI System płatniczy i rozliczenia bezgotówkowe
Małgorzata Sawicka Departament Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwo Finansów Rynek usług bankowych w Unii Europejskiej Warszawa, 25 stycznia 2007 r.
1 Innowacyjne rozwiązania płatnicze - system Express ELIXIR dr Tomasz Jończyk Dyrektor Linii biznesowej rozliczenia Kielce, 6 czerwca 2013 roku.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Raport - „Informacja o realizacji „Programu Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata ” w 2015 r.” XVII Posiedzenie Plenarne Koalicji na.
Cyfrowe przyspieszenie
OBIEG PIENIĘŻNY.
Zapis prezentacji:

Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce I Część Kongresu Gospodarki Elektronicznej „Wpływ instytucji finansowych na rozwój Gospodarki Elektronicznej” Warszawa, 21 marca 2006 r. Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce Adam Tochmański Dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego Narodowy Bank Polski

Co to jest system płatniczy? Bank centralny Izba rozliczeniowa Bank beneficjenta Bank płatnika Pośrednik rozliczeniowy Płatnik Beneficjent

Podstawowe fazy rozwoju systemu płatniczego Faza pierwsza („papierowa”) – przekazywanie zleceń płatniczych pomiędzy klientami banków a bankami oraz pomiędzy bankami odbywa się w drodze papierowej Faza druga (pośrednia) – przekazywanie zleceń płatniczych pomiędzy klientami banków a bankami odbywa się w drodze papierowej, zaś pomiędzy bankami w drodze elektronicznej Faza trzecia (elektroniczna) - przekazywanie zleceń płatniczych zarówno pomiędzy klientami banków a bankami, jak również pomiędzy bankami odbywa się w drodze elektronicznej

Główne etapy rozwoju polskiego systemu płatniczego

Zalety polskiego systemu płatniczego 1. Szybka, efektywna i bezpieczna infrastruktura rozliczeniowa zarówno w zakresie płatności wysokokwotowych, jak i detalicznych 2. Jeden z najszybszych w Europie cykli rozliczeniowych dla płatności detalicznych obsługiwanych przez KIR S.A. 3. Uznanie systemu ELIXIR za system płatności systemowo ważny (SIPS) i spełnienie przez KIR S.A. wszystkich wymagań dla SIPS 4. Powiązanie krajowej infrastruktury płatniczej z paneuropejskimi systemami TARGET i STEP2 5. Wyodrębnienie w ramach NBP instytucjonalnego nadzoru nad systemami płatności oraz systemami autoryzacji i rozliczeń, prowadzonymi przez niebankowych agentów rozliczeniowych 6. Wprowadzenie w sektorze bankowym obligatoryjnego standardu NRB, opartego na standardzie IBAN

Słabości polskiego systemu płatniczego 1. Niski wskaźnik liczby rachunków bankowych oraz niski poziom ich wykorzystania przez klientów 2. Przyzwyczajenie klientów do dokonywania płatności głównie w drodze zapłaty gotówką 3. Stosunkowo niewielki poziom wykorzystania poleceń zapłaty oraz kart płatniczych w transakcjach bezgotówkowych 4. Istniejące bariery o charakterze prawnym lub zwyczajowym, wymuszające zapłatę gotówką, szczególnie w zakresie różnego rodzaju opłat dla władz lub instytucji lokalnych 5. Stosunkowo niewielki udział płatności bezgotówkowych dokonywanych przez klientów w sposób elektroniczny

Podstawowe wyzwania dla polskiego systemu płatniczego w najbliższych latach Wprowadzenie do polskiego prawa przepisów dyrektywy o usługach płatniczych na rynku wewnętrznym Uruchomienie systemu TARGET2 Przygotowanie polskich banków i podmiotów infrastrukturalnych do standardów SEPA Przystąpienie Polski do strefy euro

Cel strategiczny polskiego systemu płatniczego Celem polskiego systemu płatniczego powinno być zapewnienie społeczeństwu powszechnych usług płatniczych na najwyższym możliwym poziomie, biorąc pod uwagę w szczególności opłacalny ekonomicznie dostęp społeczeństwa do różnorodnych i nowoczesnych instrumentów płatniczych oraz efektywność, konkurencyjność i bezpieczeństwo rozliczających je krajowych systemów płatności, uwzględniając konieczne dostosowywanie polskiej infrastruktury płatniczej i zasad funkcjonowania systemu płatniczego do wymagań współpracy i integracji europejskiej.

Proponowane działania 1. Zwiększenie zakresu obrotu bezgotówkowego, przede wszystkim poprzez: - poszerzenie bazy podmiotów korzystających z usług banków, - stworzenie zachęt do dokonywania płatności masowych poprzez rachunki bankowe, - likwidację barier prawnych dla dokonywania płatności bezgotówkowych, - akcję edukacyjną i promocyjną w zakresie obrotu bezgotówkowego. 2. Zapewnienie konsumentom dostępu do szerokiej gamy bezpiecznych i efektywnych instrumentów płatniczych i usług, w tym w obrocie transgranicznym.

Proponowane działania cd. 3. Działania związane z usprawnianiem rynku kart płatniczych 4. Kontynuowanie i usprawnianie działań nadzorczych nad różnymi elementami systemu płatniczego, w tym rozwiązanie problemu nadzoru nad pośrednikami rozliczeniowymi. 5. Aktywny udział i bieżące śledzenie prac nad projektem dyrektywy o usługach płatniczych na rynku wewnętrznym (New Legal Framework) oraz wprowadzenie do prawa polskiego odpowiednich do rozwiązań europejskich przepisów prawnych. 6. Podjęcie działań mających na celu osiągnięcie przez polski sektor bankowy standardów SEPA. 7. Kontynuowanie prac związanych z uczestnictwem w systemie TARGET2.

Dziękuję za uwagę! Adam Tochmański Dyrektor Departamentu Systemu Płatniczego Narodowy Bank Polski tel. +48 (022) 620-83-38 fax.+48 (022) 653-10-39 email: adam.tochmanski@mail.nbp.pl