Perspektywy rozwoju funduszy pożyczkowych w kolejnym okresie programowania Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Departament Koordynacji i Wdrażania Programów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Stan realizacji prac przy wdrażaniu Projektu Systemowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej – Działanie 1.4 POKL Departament.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
1 Warszawa, wrzesień 2007 r. Możliwości pozyskiwania środków przez Fundusze Pożyczkowe i Gwarancyjne Regionalne Programy Operacyjne Departament.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wsparcie instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO WP na lata Radomir Matczak Departament Rozwoju.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Inicjatywa JEREMIE – aktualny stan wdrażania w Polsce Bank Gospodarstwa KrajowegoWarszawa, 2 grudnia 2011 r.
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Stan wdrażania Inicjatywy JESSICA w Polsce
Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim Aktualizacja na dzień 27 VIII 2012 r. Opracowano: Urząd Marszałkowski.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Realizacja programu pilotażowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej Działanie 1.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Tytuł prezentacji BGK Miasto, data Fundusz Regionu Wałbrzyskiego – najlepsze źródło finansowania Przedsiębiorstw na Dolnym Śląsku Fundusz Regionu.
FUNDUSZE PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH
BGK – Menadżer Dolnośląskiego Funduszu Powierniczego Wrocław, 19 listopada 2009 r.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
1 STAN WDRAŻANIA RPO WD W 2010 r.. 2 PORÓWNANIE PROGRAMÓW – stan na r. Minimum uprawniające do udziału w KRW. Wydatki jako % budżetu programu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw Pomorza Zachodniego poprzez wybrane instrumenty inżynierii finansowej 28 listopad 2013 roku.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
Kujawsko – pomorskie dla… … biznesu Wsparcie bezpośrednie – dotacje Tereny inwestycyjne Turystyka biznesowa Zostań swoim szefem Internet /społeczeństwo.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Nowe instrumenty wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
STAN WDRAŻANIA PROGRAMÓW W RAMACH PERSPEKTYWY FINANSOWEJ
Efekty wdrażania projektu pilotażowego pt
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Strategia Inwestycyjna
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Zwrotne instrumenty finansowe na rzecz ekonomii społecznej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Kredyt udzielony przez TISE.
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

Perspektywy rozwoju funduszy pożyczkowych w kolejnym okresie programowania Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych Warszawa, 1 grudnia 2011 r.

promocja i szkolenia z zakresu instrumentów finansowych w ramach Plan prezentacji informacje nt. Instrumentów Inżynierii Finansowej (IIF) realizowanych w poszczególnych Programach Operacyjnych analiza projektu rozporządzeń PS 2013 + (Rozporządzenie Rady nr 1083/2006 w zakresie instrumentów finansowych) promocja i szkolenia z zakresu instrumentów finansowych w ramach PO PT

Instrumenty Inżynierii Finansowej Regionalne Programy Operacyjne Inicjatywa JEREMIE 2007 - 2013 Inicjatywa JEREMIE wdrażana jest w ramach RPO woj. dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeznaczone na realizację inicjatywy JEREMIE w Polsce to kwota około 330 mln euro. Całkowita wartość środków przekazanych do Menadżera Funduszu Powierniczego w ramach inicjatywy JEREMIE w 6 regionach to ponad 1 702 mln zł.

Instrumenty Inżynierii Finansowej Regionalne Programy Operacyjne Umowy w ramach Inicjatywy JEREMIE (stan na 31 października br.) (w mln PLN)

Instrumenty Inżynierii Finansowej Regionalne Programy Operacyjne Inicjatywa JEREMIE 2007 - 2013 Aktualnie trwające oraz ogłoszone konkursy dla Pośredników Finansowych w ramach inicjatywy JEREMIE L.p. Fundusz Forma wsparcia kwota wsparcia (PLN) Limit środków dla PF (PLN) Termin składania wniosków 1. Dolnośląski Fundusz Powierniczy Pożyczka globalna 150.000.000 40.000.000 od 23 września 2011 r. do 23 stycznia 2012 r. 2. Łódzki Regionalny Fundusz Powierniczy 60.000.000 30.000.000 od 7 listopada 2011 r. do 6 marca 2012 r. 3. Reporęczenie 50.000.000 20.000.000 4. Funduszu Powierniczego JEREMIE Województwa Pomorskiego 110.000.000 od 26 września 2011 r. do 26 stycznia 2012 r. 5. od 9 stycznia 2012 r. do 13 kwietnia 2012 r. 6. Fundusz Powierniczy JEREMIE Województwa Wielkopolskiego od 24 sierpnia 2011 r. do 27 grudnia 2011 r. 7. 120.000.000 od 8 grudnia 2011 r. do 10 kwietnia 2012 r. 8. Zachodniopomorski Fundusz Powierniczy JEREMIE

FUNDUSZE POŻYCZKOWE i PORĘCZENIOWE 2007 - 2013 Instrumenty Inżynierii Finansowej Regionalne Programy Operacyjne FUNDUSZE POŻYCZKOWE i PORĘCZENIOWE 2007 - 2013 W przypadku tych RPO, w których inicjatywa JEREMIE nie jest realizowana, także funkcjonuje wsparcie w postaci instrumentów inżynierii finansowej, jako odnawialnych źródeł finansowania. W takich przypadkach nie jest tworzony Fundusz Powierniczy. Wdrażanie instrumentów inżynierii finansowej odbywa się poprzez bezpośrednie przekazywanie przez IZ RPO środków podmiotom prowadzącym fundusze pożyczkowe lub poręczeniowe, z pominięciem instytucji Funduszu Powierniczego.

Instrumenty Inżynierii Finansowej Regionalne Programy Operacyjne Umowy w ramach pozostałych IIF (poza JEREMIE i JESSICA) (w mln PLN) (stan na 31 października br.)

Instrumenty Inżynierii Finansowej PO Rozwój Polski Wschodniej Reporęczenia szansą na zwiększenie finansowania zewnętrznego MSP. Instrument wsparcia funduszy poręczeniowych w Polsce Wschodniej 2007 - 2013 IIF w ramach PO RPW są wspierane w działaniu I.2 Instrumenty inżynierii finansowej. Alokacja działania wynosi: 23 529 411,76 euro, z czego wkład EFRR wynosi 20 mln euro. Instytucją pośredniczącą odpowiedzialną za realizację wsparcia jest PARP. W ramach działania wdrażany jest jeden projekt o nazwie „Reporęczenia szansą na zwiększenie finansowania zewnętrznego MSP. Instrument wsparcia funduszy poręczeniowych w Polsce Wschodniej”. Beneficjentem projektu jest BGK. Umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy PARP a BGK została zawarta w dniu 31 sierpnia 2009 r. Środki finansowe na realizację projektu zostały przekazane w ramach jednej płatności w dniu 1 września 2009 r. Do 15 grudnia 2010 r. trwał, prowadzony przez BGK, nabór pośredników finansowych, złożono 3 wnioski o wsparcie w wysokości 31,66 mln zł. Podpisanie umów z pośrednikami nastąpiło 3 czerwca 2011 r. W wyniku przeprowadzonego przez BGK Konkursu nr 1/R/2010 na wybór Funduszy Poręczeniowych BGK podjął decyzję o udzieleniu wsparcia ze środków Projektu następującym Pośrednikom Finansowym: o Podkarpackiemu Funduszowi Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o. w Rzeszowie - w kwocie 14 935 331,54 zł, o Warmińsko-Mazurskiemu Funduszowi „Poręczenia Kredytowe" Sp. z o.o. w Działdowie - w kwocie 15 000 000,00 zł.

Instrumenty Inżynierii Finansowej PO Rozwój Polski Wschodniej Reporęczenia szansą na zwiększenie finansowania zewnętrznego MSP. Instrument wsparcia funduszy poręczeniowych w Polsce Wschodniej 2007 - 2013 Przeprowadzony nabór zakończył się zagospodarowaniem jedynie ok. 1/3 dostępnych środków; taka sytuacja wymaga podjęcia działań zmierzających do wykorzystania pozostałej puli środków. W związku z powyższym, na III kwartał 2011 r. planowany jest drugi konkurs dla pośredników finansowych prowadzących działalność poręczeniową. W związku z powyższym 21.11.2011 r. Bank Gospodarstwa Krajowego ogłosił drugi konkurs na wybór funduszy poręczeniowych, pełniących funkcję Pośredników Finansowych w Projekcie, realizowanym jako Działanie I.2 Instrumenty inżynierii finansowej PO RPW 2007-2013. Funduszom poręczeniowym, wyłonionym w procedurze konkursowej, udzielone zostanie wsparcie w formie reporęczenia, tzn. BGK będzie poręczać zobowiązania tych funduszy, wynikające z poręczeń, zabezpieczających spłatę kredytów i pożyczek udzielonych mikro, małym i średnim przedsiębiorcom przez instytucje finansowe. Kwota proponowanego przez BGK wsparcia wynosi 30 mln zł. Termin składnia wniosków rozpocznie się 5 grudnia 2011 r. i potrwa do 16 stycznia 2012 r.

Instrumenty Inżynierii Finansowej PO Kapitał Ludzki 2007 - 2013 Instrumenty inżynierii finansowej zostaną wprowadzone w PO KL w ramach przeglądu śródokresowego i będą one wdrażane równolegle na poziomie centralnym (Priorytet I - pożyczki skierowane do podmiotów ekonomii społecznej) i regionalnym (Priorytet VI pożyczki skierowane do osób fizycznych, w tym do studentów absolwentów i pracowników naukowych planujących rozpoczęcie działalności w ramach innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej). Dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Społecznego możliwe jest stworzenie systemu finansowania podmiotów ekonomii społecznej, a tym samym zapewnienie PES dostępu do kapitału niezbędnego do rozwijania prowadzonej przez nie działalności. Tym bardziej, że wśród celów PO KL są m.in. takie jak zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego oraz podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo. Cele te realizowane są m.in. poprzez działania służące rozwojowi sektora ekonomii społecznej. Obecnie w ramach PO KL wspierany jest rozwój systemu doradztwa krajowego na rzecz ekonomii społecznej (Priorytet 1) i regionalnej sieci doradztwa dla podmiotów ekonomii społecznej (Priorytet 7). Wśród form wsparcia przewidzianych w ramach PO KL są także dotacje na finansowanie tworzenia spółdzielni socjalnych i wspieranie zatrudnienia w tych spółdzielniach.

ANALIZA PROJEKTÓW ROZPORZĄDZEŃ PS 2013+ Zmiana Rozporządzenia Rady nr 1083/2006 w zakresie instrumentów finansowych – propozycje (art.) i opinie:  propozycja (art. 32 - ewaluacja): możliwość stosowania instrumentów finansowych w ramach Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności na podstawie ewaluacji ex-ante, dzięki której zidentyfikowane zostaną m.in. potrzeby inwestycyjne oraz zawodność rynku. opinia: nieuzasadnione wymaganie odrębnej ewaluacji dla IF. Każdy PO i tak musi mieć zrobioną ewaluację ex ante, gdzie należy położyć nacisk na szczególne zbadanie IF i rynku ich oddziaływania. Poza tym z innych artykułów rozporządzenia wynika, że planowane są ewaluacje ex-ante conditionalities (EAC). To także wydaje się dobre miejsce na dodatkowy rozdział poświęcony warunkom wdrażania IF i wyznaczeniu efektów ich realizacji.  propozycja (art. 33 - wdrażanie IF 2 warianty): wdrażanie IF na poziomie Unii, utworzonych przez UE (bezpośrednio lub pośrednio) bądź wdrażanie IF na poziomie krajowym/ regionalnym. Zakres i struktura instrumentów finansowych utworzonych przez UE będzie określona w aktach wykonawczych, natomiast wdrożenie wariantu 2 poprzez użycie modelu instrumentów finansowych określonego przez KE, a także instrumentów finansowych już istniejących bądź nowo utworzonych na poziomie krajowym/regionalnym.

ANALIZA PROJEKTÓW ROZPORZĄDZEŃ PS 2013+ opinia: pośredni model wdrażania IF może oznaczać chęć zaangażowania EBI i EFI. Z obecnego okresu programowania mamy bardzo różne doświadczenia m.in.: zerwanie negocjacji z EFI podczas ustalania warunków funkcjonowania EFI jako menadżera funduszu powierniczego w ramach Inicjatywy JEREMIE, długotrwały wybór EBI jako funduszu powierniczego w ramach inicjatywy JESSICA. Udział tych unijnych instytucji finansowych w implementacji inicjatyw znacząco opóźnił ich start. Ponadto z kontaktów roboczych z przedstawicielami PCz, które wdrażają Inicjatywę JEREMIE za pośrednictwem EFI jako HF wiemy, że wdrażanie ciągle nie idzie i rozważane jest wypowiedzenie EFI umowy. propozycja (art. 34 – zarządzanie i kontrola) Brak obowiązku przeprowadzania audytu i weryfikacji na miejscu operacji przeprowadzanych w ramach IF utworzonych przez KE. opinia: Przykład preferencji w stosunku do instrumentów utworzonych przez KE.

ANALIZA PROJEKTÓW ROZPORZĄDZEŃ PS 2013+ propozycja (art. 35 - certyfikacja 2 opcje): certyfikowanie wydatków przekazanych do IF w całości tej kwoty ale tylko dla modelu IF utworzonych przez KE – opcja analogiczna dla stosowanej w obecnej perspektywie, opcja rozliczania/certyfikowania wydatków składających się z wkładu UE i krajowego ale z ograniczeniem do wysokości planowanego w czasie maksymalnie dwóch lat przekazania środków do ostatecznych odbiorców – dla modelu wdrażania IF innych niż utworzone przez KE. opinia: kolejny artykuł konsekwentnie dyskryminujący model IF wdrażanych inaczej niż przez KE. W obecnym okresie programowania jedną z najcenniejszych regulacji była możliwość certyfikowania wydatków w momencie przekazania środków do IIF/funduszu powierniczego/pośrednika finansowego. Może to być jeden z decydujących warunków do nieuwzględniania IF w modelu wdrażania PS.  propozycja (art.36 - kwalifikowalność): kwalifikowana jest wartość dokonanych wypłat na poczet inwestycji, środków zaangażowanych dla kontraktów gwarancyjnych, odsetek, koszty zarządzania i opłaty. opinia: analogiczne rozwiązania jak w obecnej perspektywie.

ANALIZA PROJEKTÓW ROZPORZĄDZEŃ PS 2013+  propozycja (art.37 i 38 - środki kapitałowe): zwrócone do IIF są ulokowane na oprocentowanych kontach bądź zainwestowane na warunkach tymczasowych zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansowego; zwrócone do IIF są powtórnie użyte na rzecz dalszych inwestycji poprzez ten sam lub inne instrumenty finansowe, zgodnie z celami programu. opinia: analogiczne rozwiązania jak w obecnej perspektywie.  propozycja (art.39): środki kapitałowe i dochody oraz inne zyski mają być użyte zgodnie z celami programu operacyjnego przez okres przynajmniej 10 lat po zamknięciu programu operacyjnego. opinia: propozycja okresu 10 lat jest zdecydowanie zbyt długa. Brak akceptacji dla odgórnie ustalanego min. okresu 10 lat na poziomie UE (różnorodność instrumentów, wspieranych dziedziny, różne okresy kredytowania, okresy poręczanych zobowiązań, okresy zwrotu z inwestycji, etc.). Proponowana weryfikacja warunku przez IZ na poziomie IF na podstawie analizy ekonomicznej (na etapie aplikowania oraz w trakcie procesu wdrażania). Ponadto jasna opcje do wyboru dla PCz/ IZ, co dalej dzieje się z tymi środkami po ich właściwym wykorzystaniu zgodnie z zasadami zarządzania (tj. obróceniu tyle a tyle razy, lub osiągnięciu innych ustalonych efektów w okresie wynikającym z umowy z IF).

ANALIZA PROJEKTÓW ROZPORZĄDZEŃ PS 2013+  propozycja (art. 40): raportowanie z wdrażania IIF. Raport w formie aneksu do sprawozdania rocznego PO. opinia: Instrumenty finansowe dofinansowane z UE nie powinny powodować większych formalności po stronie ostatecznych odbiorców niż pokrewne instrumenty oferowane na rynku. Dodatkowe uwagi: w myśl dyskusji na HLG w dniu 16 maja 2011r. IF mają podlegać bardziej elastycznym zasadom i pozwolić na kontynuację wdrażania systemu IF wypracowanego w obecnej perspektywie, chęć silnego zcentralizowania IF przez KE (byłby to wielki minus dla IF w PL), brak zapisów dot. kontroli oraz zasad finansowania i rozliczania kosztów zarządzania. Obowiązki poddania się kontroli nie powinny schodzić niżej niż poziom beneficjenta funduszy UE, czyli pośrednika finansowy – w żadnym wypadku nie wolno dopuścić do przenoszenia jakichkolwiek obciążeń czy kontrolowania ostatecznych odbiorców (wyjątek - kumulacja pomocy publicznej). Propozycja wprowadzenia na poziomie zasad finansowania kosztów zarządzania IF systemu zachęt do jak najbardziej efektywnego obracania powierzonymi środkami.

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl