de la jeunesse, des sports et de la vie associative Ministère de la Santé, de la jeunesse, des sports et de la vie associative Dyrektywa 98/83/WE ws. wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi z dnia 3. listopada 1998 r. Warszawa 2-5. czerwca 2009 Szkolenie w zakresie monitorowania jakości wody dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej Warsztaty dotyczące raportowania Publikowanie informacji we Francji Pierre Chantrel Międzynarodowe Biuro ds. Wody PARIS
Przyznawanie odstępstw: akty prawne Dyrektywa UE 98/83 Dekret 2001-1220 z dnia 20. grudnia 2001 r. artykuł 24 Kodeks Zdrowia Publicznego artykuły R. 1321-31 do R. 1321-36 Rozporządzenie Ministra z dnia 25. listopada 2003 Okólniki DGS/SD7A n° 90 z dnia 1. marca 2004 oraz DGS/SD7A n° 2006-110 z dnia 8. marca 2006
Odstępstwa Dwa warunki: brak zagrożenia zdrowia ludzi, brak innych uzasadnionych środków pozwalających na dostarczanie wody.
Odstępstwa Stosowane wyłącznie w stosunku do wartości jakościowych, nie mikrobiologicznych, Zabezpieczenie zdrowia konsumentów, Przywrócenie stanu zgodnego z przepisami, W ograniczonym czasie (3 x 3 lata pod określonymi warunkami)
Odstępstwa Zabezpieczenie zdrowia konsumentów: maksymalna dopuszczalna wartość danego parametru (wg. metodologii AFSSA opartej na Dopuszczalnej Dawce Dziennej: ilość substancji przyjmowanej z wodą, pożywieniem i innymi drogami; w przypadku substancji kancerogennych: przyrost ryzyka nowotworu w okresie życia), intensywniejszy monitoring i program ochrony zdrowia, określone wymogi informacyjne.
Ocena i zarządzanie ryzykiem AFSSA: Agencja Bezpieczeństwa Żywności = Agencja wyspecjalizowana w dziedzinie wody do spożycia Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia (Ministerstwo Zdrowia) opinia ekspercka Poziom krajowy InVS : Krajowy Instytut Nadzoru Epidemiologicznego badania epidemiologiczne Poziom regionalny CIRE: Międzyregionalne Oddziały Epidemiologiczne InVS Regionalne odziały MZ ds. zdrowia środowiskowego dochodzenia epidemiologiczne ilościowa analiza ryzyka
Ocena ryzyka: AFSSA AFSSA (Francuska Agencja Bezpieczeństwa Żywności) : 2004 « Ocena zagrożeń dla zdrowia spowodowanych przekroczeniem wartości granicznych i zalecanych w wodzie do spożycia » Ocena ryzyka dla: _ Antymonu Związków chloru Związków fluoru Ołowiu Arsenu Selenu Chlorku winylu 2008 : 20 substancji - Aluminium - Związków siarki Benzo[a]pirenu i PAH - Niklu - Miedzi
Odstępstwa Przywrócenie stanu zgodnego z przepisami: plan koniecznych środków zaradczych, harmonogram.
Wniosek o odstępstwo zgodnie z Artykułem R.1321-32. 1° Kodeksu Zdrowia Publicznego Stosowane środki zaradcze doprowadzają do poprawy stanu w ciągu 30 dni oraz Okres niezgodności z przepisami nie jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy zgodnie z Artykułem R.1321-32. 2° Kodeksu Zdrowia Publicznego Stosowane są środki zaradcze, ale nie udaje się doprowadzić lub Okres niezgodności z przepisami jest dłuższy, niż
Wniosek o odstępstwo: Informacje stosowne w danej sytuacji: Przekroczone parametry Przyczyny i uzasadnienie odstępstwa Wyniki lustracji sanitarnej: wyniki monitoringu przeprowadzonego przez PPPRWS wyniki urzędowej kontroli sanitarnej MZ Wnioskowana maksymalna dopuszczalna wartość przekroczonego parametru W przypadku wniosku na mocy Art. R.1321-32 1° : Czas trwania poprzednich derogacji, w tym przyznanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy (jeżeli wystąpiły).
Wniosek o odstępstwo: Informacje dotyczące jednostki dystrybuującej: Identyfikacja Opis systemu: produkcja uzdatnianie dystrybucja Objętość/dzień i liczba zaopatrywanej ludności Informacja na temat zaopatrywanych zakładów produkujących żywność (jeżeli występują) Wszelkie inne informacje mające znaczenie dla oceny ryzyka
Wniosek o odstępstwo: Informacje odnośnie monitoringu PPOODW Program środków przywracania jakości Zgodnie z Art. 1321-32 1° oraz Art. 1321-32 2° : Opis rozwiązania mającego przywrócić jakość zgodnie z Art. 1321-32 2° musi zawierać: Harmonogram Szacunek kosztów Wskaźniki dotyczące wdrażania środków dotyczące wyników: wyniki monitoringu i kontroli MZ
Wniosek o odstępstwo: Informacja dla ludności Istniejące i planowane środki informowania o sytuacji w związku z derogacją Istniejące i planowane zalecenia zdrowotne dla ludności, w szczególności dla grup narażonych na ryzyko W przypadku wniosku o 2. lub 3. derogację Raport(y) na temat poprzedniej / poprzednich derogacji
Przyznanie odstępstwa Przyznawane zarządzeniem Prefekta: maksymalna dopuszczalna wartość danego parametru, intensywniejszy program monitoringu i kontroli zdrowia, określone zasady przekazywania informacji.
Przyznanie odstępstwa Przed przyznaniem odstępstwa Prefekt konsultuje się z CODERST Komitet ds. Ryzyk Środowiskowych, Sanitarnych i Technologicznych (Komitet Higieny Departamentu) Po przyznaniu odstępstwa Prefekt informuje MZ, jeżeli Jednostka > 5000 mieszkańców 2. odstępstwo (załącza raport nt. 1. odstępstwa) W przypadku 3. odstępstwa Przekazuje wniosek do MZ (wraz z raportami nt. poprzednich odstępstw) MZ przekazuje wniosek do Komisji Europejskiej
Przyznawanie odstępstw (diagram zbiorczy) R.1321-32. 1° : Remedial measures are taken and the situation can be corrected within 30 days and the duration of non-compliance was less than 30 days over the last 12 months R.1321-32. 1°: Stosowane środki zaradcze doprowadzają do poprawy stanu w ciągu 30 dni oraz Okres niezgodności z przepisami nie jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy R.1321-32. 2°: Stosowane są środki zaradcze, ale nie udaje się osiągnąć poprawy stanu w ciągu 30 dni lub Okres niezgodności z przepisami jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy R.1321-32. 2° : Remedial measures are taken but the situation cannot be corrected within 30 days or the duration of non-compliance exceeded 30 days over the last 12 months Możliwe odstępstwo (maks. okres: 3 lata) Wniosek składa się na 6 miesięcy przed zakończeniem 1. odstępstwa Przyznawane przez Prefekta po zasięgnięciu opinii CSHPF + AFSSA 2. odstępstwo Wniosek składa się na 8 miesięcy przed zasięgnięciu opinii CSHPF + AFSSA i KE 3. odstępstwo maks.: 3 lata Raport Przyznawane przez Prefekta, który określa czas trwania, maksymalną dopuszczalną wartość, plan naprawczy, wzmocnione środki kontroli i sposób informowania Możliwe odstępstwo w ramach „procedury uproszczonej” na mocy zarządzenia Prefekta Raport
Odstępstwa: informacja publiczna R.1321-32. 1°: Stosowane środki zaradcze doprowadzają do poprawy stanu w ciągu 30 dni oraz Okres niezgodności z przepisami nie jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy R.1321-32. 2°: Stosowane są środki zaradcze, ale nie udaje się osiągnąć poprawy stanu w ciągu 30 dni lub Okres niezgodności z przepisami jest dłuższy, niż 30 dni w ciągu ostatnich 12 miesięcy Informacja publiczna przekazywana zgodnie z Art. R. 1321-36 Kodeksu Zdrowia Publicznego Prefekt zapewnia, że PPOODW poinformuje: o odstępstwie, wartościach granicznych, okresie, … o warunkach, środkach, … oraz przekaże zalecenia ludności lub grupom ludności narażonym na konkretne ryzyko. Możliwe odstępstwo (maks. okres: 3 lata) « procedura uproszczona » Raport Informacja publiczna przekazywana zgodnie z Art. R. 1321-30 Kodeksu Zdrowia Publicznego przez PPOODW Raport 2. odstępstwo (maks. okres: 3 lata) Raport 3. odstępstwo maks.: 3 lata Raport
de la jeunesse, des sports et de la vie associative Ministère de la Santé, de la jeunesse, des sports et de la vie associative Warszawa 2-5. czerwca 2009 Szkolenie w zakresie monitorowania jakości wody dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej DZIĘKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ Pierre Chantrel Międzynarodowe Biuro ds. Wody PARIS