WęzłyWęzły W ę z ł y maj ą szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach naszego ż ycia. Poczynaj ą c od prostego w ę z ł a którym wi ąż emy sznurówki, a ko.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka w życiu codziennym
Advertisements

komornik trzyma kas ę m ą drze wydaje pieni ą dze m ą drze planuje akcje finansowe szuka nowych ź róde ł finansowania Oddzia ł u ….
Wzmacniacz operacyjny
Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
z wody powstało i z wody się składa.
Tadeusz Zawadzki ,,Zośka”
CZWOROKĄTY Prezentacja została wykonana przez Kacpra Jackiewicza.
Prąd elektryczny Paweł Gartych kl. 4aE.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
JAN PAWEŁ II WIELKI PAPIEŻ
SZKOLNE KOŁO CARITAS SZKOLE KOŁO CARITAS PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 2 W ZĄBKACH IM. KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI.
25 PRZYKAZA Ń. 1. Nie dyskutuj z go ś ciem, który ma nad Tob ą pó ł litra przewagi!
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
PASCAL pętla WHILE.
NIKISZOWIEC.
Niektórzy ludzie tak przeżyli swoje życie, że pamięć o nich wciąż trwa. Aby uwiecznić tę pamięć, budujemy pomniki, ich imionami nazywamy ulice, czy miasta.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Edukacja informatyczna w szkole
Tworzenie aplikacji graficznych na przykładzie programu GregEditor
Dziedzictwo kulturowe
Nasza szkoła xD Zespó ł Szkó ł Rolniczych W Z ł otowie.
WADY POSTAWY najprostsze sposoby pomocy wskazówki dla rodziców
Czynniki wpływające na kursy walut
NA TROPIE MARSJAŃSKICH LUDZIKÓW
Wojownicza księżniczka Pracuj ą mi ęś nie ramion, brzucha, po ś ladków i nóg Sta ń w szerokim rozkroku, prawa stopa skierowana w prawo, kostka w jednej.
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Szkolne Rowerowe Ko ł o Krajoznawczo – Turystyczne PTTK KWADRANS SP – maja 2004 r. odby ł o si ę w naszej szkole uroczyste spotkanie z Prezesem Oddzia.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
Ul. Kuźnicza Wrocław
Woda pokrywa 71 % powierzchni Ziemi – te 1,3 miliardów m 3 mas wody decyduje o ziemskim ż yciu
Marzenia.
PARK NARODOWY GÓR STOŁOWYCH
Jak wygląda moje gimnazjum w liczbach i procentach?
D LA C IEBIE MÓG Ł BYM ZROBI Ć WSZYSTKO, CO ZECHCESZ POWIEDZ TYLKO …
Mateusz Siuda klasa IVa
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Dnia roku 9 wybranych uczniów klasy 3AB TZ pod opieką Pani Sylwii Samson wyjechało na praktykę do Niemiec, aby reprezentować szkołę oraz ojczyznę.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
 Prezentacja dla uczniów klas 1 realizuj ą cych zaj ę cia artystyczne wg programu „Kraina muzyki”.  Zeszyt ć wicze ń „ Ś wiat d ź wi ę ków”: - Modu.
Demony, potwory, fantasy, gry.
Goście w lesie. Opracowanie: Zespół Szkolno- Przedszkolny w Hołubli
„ Ś NIADANIE DAJE MOC” REPORTA Ż Z DZIA Ł A Ń KLASY Ic SZKO Ł Y PODSTAWOWEJ NR 5 INTEGRAZYJNEJ W ZESPOLE SZKÓ Ł INTEGRACYJNYCH NR 1 WE W Ł OC Ł AWKU.
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
KLASA 1C I 2A W Palmiarni cz ęść 1. Palmiarnia Ogrodu Botanicznego, ukryta po ś ród starych drzew zabytkowego Parku Ź ródliska, to wyj ą tkowo malownicze.
Wiszące ogrody Semiramidy
„ Od Grosika do złotówki” Prezentacja zaj ęć Projektu edukacji finansowej realizowanych w klasach drugich w Szkole Podstawowej w Górnie czerwiec 2013 rok.
Wycieczka W Góry Świętokrzyskie.
Ś limaki otrzyma ł y miano szkodników, poniewa ż „podjadaj ą ” troch ę z naszych ogródków. To prawda, ale jedz ą te ż ro ś liny, które bardzo szybko si.
Wykona ł y: Julia W. i Ola S. z klasy 6c.  Pogrzeb ż uru i ś ledzia by ł obyczajem zwi ą zanym z do ść rygorystycznym przestrzeganiem postu i obchodzonym.
Chile.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Pod tytu ł em „Nasze Nadle ś nictwo” Prezentacj ę nale ż y prze łą cza ć w ł asnor ę cznie ze wzgl ę du na ró ż norodn ą pr ę dko ść czytania.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
 Co to jest Trening Jacobsona?  Komiks  Ćwiczenia wykonywane podczas treningu  Bibliografia.
W KRAINIE CZWOROKĄTÓW.
W świeżym powietrzu dominują jony ujemne, które mają pozytywny wpływ na jakość snu, są też zastrzykiem energii.
W kręgu matematycznych pojęć
Zapis prezentacji:

WęzłyWęzły W ę z ł y maj ą szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach naszego ż ycia. Poczynaj ą c od prostego w ę z ł a którym wi ąż emy sznurówki, a ko ń cz ą c na skomplikowanych w ę z ł ach ż eglarskich. Jednym s ł owem mówi ą c za pomoc ą kawa ł ka sznurka mo ż na sobie bardzo upro ś ci ć wiele dziedzin ż ycia...

W ę z ł y harcerskie mo ż emy stosowa ć do wielu zaj ęć : Podczas budowania ró ż nych elementów z drewna Kiedy jest potrzeba zrobienia ró ż a ń ca Gdy trzeba pomóc drugiemu cz ł owiekowi Do wi ą zania sza ł asu Mo ż na na nim powiesi ć równie ż pranie Poni ż ej przedstawiam kilka podstawowych w ę z ł ów, które maj ą praktyczne zastosowanie:

W ę ze ł Kluczka kluczka- w ę ze ł wygodny w u ż yciu i banalny do zawi ą zania. W ł a ś ciwie nie mo ż na jej zawi ą za ć ź le, natomiast mo ż na j ą zawi ą za ć jedn ą r ę k ą, co mo ż e mie ć du ż e znaczenie w sytuacjach awaryjnych. Podstawow ą jego wad ą jest fakt, ż e kluczka mocno zaciska si ę pod obci ąż eniem. Z w ę z ł ów za pomoc ą których mo ż emy zawi ą za ć p ę tl ę kluczka najbardziej os ł abia lin ę. Jego wi ą zanie to zgi ę cie liny na pó ł i zagi ę tym ko ń cem zawi ą zanie tzw. sup ł a.

W ę ze ł p ł aski w ę ze ł p ł aski - jest to w ę ze ł tak mocno zwi ą zany z histori ą skautingu, ż e ha ń b ą jest go nie umie ć. B-P. umie ś ci ł go na pierwszym projekcie swojej lilijki, tak ż e jest symbolem 22 lutego-Dnia My ś li Braterskiej. S ł u ż y do wi ą zania dwóch wolnych ko ń ców liny (lub 2 lin). Ź le zawi ą zany w ę ze ł p ł aski nazywany jest w ę z ł em babskim, strasznie si ę zaciska i zawsze s ą problemy z jego odsup ł aniem.

W ę ze ł skrajny tatrza ń ski (ratowniczy) w ę ze ł skrajny tatrza ń ski (ratowniczy)- najbardziej klasyczny ze wszystkich w ę z ł ów s ł u żą cych do wi ą zania si ę lin ą (asekuracji). Stosowany od niepami ę tnych czasów, teraz zosta ł wyparty przez ósemk ę (zw ł aszcza przez wspinaczy). Jego atut polega na tym, ż e mo ż e by ć zawi ą zany jedna r ę k ą np. przez ratownika ś piesz ą cego na pomoc ton ą cemu. T ą umiej ę tno ść (wi ą zanie jedn ą r ę k ą ) musicie ć wiczy ć na czas i przy zamkni ę tych oczach. Mo ż na go wi ą za ć dwoma sposobami.

Pierwszy z nich. wykonywany dwoma r ę kami, wygodniejszy opracowany przez naszych pradziadów opiera si ę na schemacie: wyszed ł z nory królik, oblecia ł drzewo dooko ł a i wlaz ł do dziury z powrotem"(rys. 3 a)

Druga metoda rzadziej stosowana s ł u ż y do szybkiego zrobienia sobie prostej uprz ęż y jedn ą r ę k ą (jest to raczej p ę tla w której mo ż emy te ż siedzie ć ). Kto ś nam rzuca lin ę. Podj ę t ą lin ę chwytamy lew ą r ę k ą w takim miejscu, ż eby spokojnie przeprowadzi ć praw ą r ę k ą wolny koniec za pup ą (lub plecami), tak aby lina stworzy ł a literk ę U. Lina w ten sposób okala nas od ty ł u. Ca ł a zabawa teraz polega na tym aby praw ą r ę k ą zawi ą za ć przed sob ą w ę ze ł. W tym celu wykonuje si ę ruch nachwytem i podchwytem (rys. 3b.l) wokó ł trzymanej lew ą r ę k ą liny. W ten sposób prawa r ę ka razem z trzymanym ko ń cem liny znajdzie si ę w p ę tli (rys. 3b.2). Wolny koniec nale ż y teraz prze ł o ż y ć wokó ł liny (rys. 3b.3) i ci ą gn ąć go do siebie (rys. 3b.4) - zacisn ąć p ę tl ę (rys. 3b.5). W ę ze ł ratowniczy trzyma niezawodnie, a rozwi ą zuje si ę bardzo ł atwo.

W ę ze ł beczu ł ka beczu ł ka - w ę ze ł dla ka ż dego skauta katolickiego w przypadku gdy ten zgubi ró ż aniec lub chce mie ć swój oryginalny zrobiony w ł asnor ę cznie. Jego wi ą zanie jest banalnie proste. Zaczynamy jak ka ż dy supe ł " tworz ą c ma ł e oczko przek ł adaj ą c jeden koniec nad drugim. Przy beczu ł ce nie poprzestajemy na tym lecz przek ł adamy jeden koniec parokrotnie okr ę caj ą c go wokó ł drugiego. Po wszystkim zaciskamy. Troch ę to zawi ł e ale tak na prawd ę bajecznie proste. Najlepiej wychodzi na trzy oploty. Jak b ę dziecie mieli jaki ś problem z tym w ę z ł em zapytajcie jakiego ś zakonnika po ś lubach jak si ę wi ąż e w ę ze ł na jego sznurze.

W ę ze ł Krzy ż akowy w ę ze ł krzy ż akowy- podstawowy w ę ze ł pionierski pozwalaj ą cy konstruowa ć sto ł y i inne budowle na planie piramidy oszcz ę dzaj ą c sznurka na bez ł adn ą pl ą tanin ę, niestety tak cz ę sto widywan ą w obozowiskach. Wi ąż emy go uk ł adaj ą c na ziemi trzy ż erdki. Ż erdki le żą równolegle obok siebie i si ę stykaj ą. Ś rodkow ą wysuwamy do przodu tak, ż eby tylko jej ko ń cówka le ż a ł a mi ę dzy pozosta ł ymi (ok. 40 cm). Odcinek gdzie wszystkie trzy ż erdki si ę spotykaj ą oplatamy sznurkiem oko ł o 20x. Potem ś rodkow ą ż erdk ę podnosimy i przewracamy" o 180 stopni wzd ł u ż osi pod ł u ż nej. W ę ze ł si ę w ten sposób zaciska. Ż erdki, ustawiamy w ę z ł em ku niebu i modelujemy nimi tak by zapewni ć ich stabilno ść.

Niektóre z konstrukcji obozowych gdzie stosuj ę si ę w ę z ł y:

I jeszcze jedna porcja...

Podsumowuj ą c... Dowiedzieli ś cie si ę podstaw o harcerskim rzemio ś le wi ą zania i rozwi ą zywania... Zobaczyli ś cie gdzie mo ż ecie zastosowa ć podane wzory... Nie pozostaje nic innego jak zabiera ć si ę do ć wicze ń... Prezentacj ę wykona ł Piotrek Jurga