Analiza sieci i inne metody badań klastrów Elżbieta Wojnicka Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Kielce 23.06.2005.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Istota i przesłanki badań marketingowych
Stan sektora w regionach
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Charakterystyka klastra
Zarządzanie projektami
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
1.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Schematyczny układ podsystemu instytucjonalnego RSI
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Inwestycje Kapitałowe – nowy fundusz na innowacyjny biznes Krzysztof Krzysztofiak Kraków, 6 kwiecień 2009 r.
Kluczowe czynniki sukcesu
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Co PGL LP robią w klastrze?
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Firmy globalne.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Model „pięciu sił” M.Portera
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Zapis prezentacji:

Analiza sieci i inne metody badań klastrów Elżbieta Wojnicka Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Kielce

Badanie klastrów w Polsce 1. Znalezienie istotnych koncentracji zatrudnienia - obliczenie współczynnika lokalizacji LQ = (Eij/Ej)/(Ein/En), gdzie Eij – zatrudnienie w przemyśle i w regionie j, Ej – całkowite zatrudnienie w regionie j, Ein – krajowe zatrudnienie w przemyśle i, En całkowite zatrudnienie w kraju. LQ większy niż 1,25 jest zazwyczaj przyjmowany jako świadczący o regionalnej specjalizacji w danym sektorze

Badanie klastrów w Polsce 2. Badanie ankietowe w miejscach koncentracji zatrudnienia danej branży i pokrewnych Ankiety analizowane były tak by uzyskać ocenę następujących cech gron: 1) Efektywność (wzrost rentowności, wzrost udziału w rynku w ostatnich 2 latach), 2) Innowacyjność (innowacje produktowe, procesowe i organizacyjno-zarządcze),

Badanie klastrów w Polsce 3) Zakorzenienie w regionie (znaczenie transakcji regionalnych, znaczenie historycznej obecności branży w regionie jako czynnika lokalizacji), 4) Umiędzynarodowienie (transakcje z zagranicą, zagraniczne kontakty i mobilność pracowników),

Badanie klastrów w Polsce 5) Współpraca z innymi przedsiębiorstwami (w zakresach: badania i rozwój (technika i technologia); badanie rynków, udział w targach; usługi serwisowe dla klientów; szkolenia pracowników; zaopatrzenie w materiały i surowce; dystrybucja; podnoszenie jakość produktów (np. wspólne uzyskiwanie certyfikatów); wzajemne udzielanie gwarancji kredytowych; reklama, marketing, promocja) 6) Instytucjonalizacja współpracy,

Badanie klastrów w Polsce 7) Współpraca z wiedzochłonnymi usługami biznesowymi i instytucjami wsparcia przedsiębiorczości (firmy IT, doradztwo technologiczne, konsulting, firmy projektowe, firmy marketingowe, fundusze venture capital, banki, instytucje wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw, agencje rozwoju regionalnego), 8) Uczestnictwo w organizacjach przedsiębiorców,

Badanie klastrów w Polsce 9) Relacje z władzami lokalnymi, 10) Mobilność personelu (uczestnictwo w konferencjach, targach, szkoleniach)

W porównaniu do przeciętnej krajowej z badania SkórzaneTekstylneSpożywczeRybyPlasti ki Budownictwo Słups k Rado m Dolny Śląsk Biel sko- Biał a Wie lkop olsk ie Olszty n Pomo rskie Wielk opolsk ie Pozn ań Dolnoś ląskie Efektywność Innowacyjność Transakcje regionalne Internacjonalizacja Współpraca z przedsiębiorstwami Współpraca ze sferą B+R Instytucjonalizacja współpracy Współpraca z usługami wiedzochłonnymi Uczestnictwo w organizacjach przedsiębiorców Relacje z władzami lokalnymi Mobilność personelu

Analiza sieci - klaster medialny w Berlin- Brandemburgia (S.Kratke) Analiza klastra medialnego obejmowała kwestionariusz zawierający nie tylko tradycyjne pytania o cechy strukturalne przedsiębiorstw, ale także pytania, które mogą być wykorzystane w analizie sieci tj. dotyczące transakcyjnych i komunikacyjnych powiązań z partnerami wewnątrz i na zewnątrz regionu. Szczegółowe wywiady zostały przeprowadzone w 42 firmach (2000 rok) czyli około 35% firm klastra

Analiza sieci - klaster medialny w Berlin- Brandemburgia (S.Kratke) Analiza jakościowa relacji w klastrze powinna wyjaśniać następujące aspekty: a) koncentrację, liczbę i strukturalne cechy przedsiębiorstw, b) zakres funkcjonalnego zróżnicowania, c)określenie gęstości, spójności i stopnia centralizacji relacji kooperacyjnych w klastrze oraz powiązań ponadregionalnych.

Analiza sieci - klaster medialny w Berlin- Brandemburgia (S.Kratke) Punkt c) opiera się na analizie sieciowej umożliwiającej określenie na podstawie sieci relacji między firmami pozycji zajmowanych przez poszczególne firmy, w ujęciu ilościowym umożliwiającym porównania między różnymi klastrami. Pojęcie sieci odnosi się tu do powiązań komunikacyjnych i transakcyjnych między firmami.

Metody analizy sieci Regionalna analiza sektora – bazująca na opiniach ekspertów, rezultatem jest zestaw opinii wyrażanych przez poszczególnych graczy klastra podczas wywiadów. Metoda ta jednak nie umożliwia porównania między klastrami jak też odzwierciedla ego-sieci tj. według pojęcia poszczególnych respondentów. Ponadto nie można zakładać, że reprezentanci poszczególnych firm będą mieli pojęcie na temat wielostronnych powiązań między firmami i instytucjami w klastrze.

Metody analizy sieci Analiza powiązań bazująca na ankietowaniu przedsiębiorstw, optymalnie uwzględniająca ich intensywność. Ankiety są następnie analizowane, a rezultaty przedstawiane graficznie dla całej zbadanej sieci powiązań wykorzystującej analizę wskaźnikową. Jedynym problemem jaki się tu pojawia jest niepełność informacji, gdyż zazwyczaj nie da się zmonitorować wszystkich powiązań. Z tego też powodu musi być zazwyczaj połączona z analizą regionalnego przemysłu by uwzględnić te elementy klastra, które mają niewiele wspólnego z jakością sieci.

Gęstość sieci Pomiar gęstości określa jaki procent wszystkich potencjalnych powiązań w sieci stanowią relacje faktyczne. W przypadku 55 podmiotów z klastra filmowego objętych analizą sieciową potencjalnie występuje 1485 relacji (N*(N-1)/2 = 55*54/2= 1485) jeśli każdy z graczy jest powiązany z innymi. 100% gęstość jest raczej nierealna. Przykładowo mała spójna sieć przyjaciół zazwyczaj osiąga gęstość 40% najwyżej

Gęstość sieci Gęstość sieci w klastrze filmowym Poczdam/Babelsberg wynosi około 16% co jest relatywnie wysokim wynikiem.

Indywidualne pozycje poszczególnych graczy. Najważniejszym wskaźnikiem określającym pozycje poszczególnych graczy jest ich ranga w sieci tj. stopień centralności określany przez stopień integracji z resztą sieci. Stopień centralizacji sieci może być wskaźnikiem jej hierarchiczności – w przypadku wysokiej wartości parametru tj. gdy jeden lub kilku graczy zajmuje centralne pozycje

Indywidualne pozycje poszczególnych graczy. Drugim ważnym wskaźnikiem pozycji partnerów jest ich bliskość w sensie geodezyjnym między parami partnerów, które pojawiają się w wyniku pośrednictwa obserwowanego podmiotu. Wskaźnik ten jest interpretowany jako miara potencjału centralizacji informacji przez poszczególnych graczy w sieci. Gracze z wysokimi wskaźnikami mają silną pośredniczącą pozycję.

Indywidualne pozycje poszczególnych graczy. W klastrze poczdamskim 12 najważniejszych pozycji zajmują 3 grupy studiów telewizyjnych i filmowych, 6 firm produkujących filmy, 1 duża firma z grupy stacji telewizyjnych i dystrybutorów, jedna mała firma z sektora filmów i usług studialnych i 1 duża firma z pozostałej działalności związanej z przemysłem filmowym.

Indywidualne pozycje poszczególnych graczy. Centrum sieci transakcyjnych w klastrze poczdamskim zajmują więc studia i firmy produkujące filmy. Najbardziej centralne pozycje zajmują firmy zatrudniające powyżej 100 pracowników, a więc centralne pozycje obejmują głównie firmy duże. Przy czym wynika to przede wszystkim z obecności jednej dużej firmy o wysokich wskaźnikach powiązań i pośrednictwa. Po jej usunięciu grupa małych firm zajmuje centralne pozycje w sieci.

Metoda klastra GEM Padmorea i Gibsona (1998) Efektywność klastra zależy od czegoś więcej niż powiązania między firmami i instytucjami oraz od czegoś więcej niż innowacje Sześć determinant efektywności klastra pogrupowanych w trzy pary: Groundings (determinanty podaży), Enterprises (determinanty strukturalne), Markets (determinanty popytu).

Determinanty Podaży Groundings (podstawy) ZASOBY w jakie wyposażony jest region: naturalne (lasy, grunty) oraz odziedziczone i rozwinięte (kapitał ludzki, wiedza, kapitał finansowy, technologia, strategiczna lokalizacja geograficzna)

Determinanty Podaży Groundings (podstawy) INFRASTRUKTURA infrastruktura fizyczna (komunikacji, transportowa) i miękka jak regulacje ułatwiające rozwój funkcji biznesowych (system nauczania, stowarzyszenia biznesowe, laboratoria badawcze, podatki, jakość życia, rynki finansowe, polityka państwa). Infrastruktura może w pewnym stopniu kompensować braki zasobów i vice-versa.

Determinanty strukturalne Enterprises (przedsiębiorstwa) DOSTAWCY I PRZEMYSŁY POWIĄZANE sukces zależy od różnorodności, jakości, kosztu doskonałości lokalnych dostawców jak też jakości powiązań nabywca-dostawca. Firmy powiązane wykorzystują podobną technologię, transferowalne zasoby ludzkie, podobną wyspecjalizowaną infrastrukturę i działają na tych samych rynkach. Sukces zależy od liczby i jakości tych firm powiązanych i występowania formalnych i nieformalnych powiązań między nimi a pozostałymi firmami klastra

Determinanty strukturalne Enterprises (przedsiębiorstwa) STRUKTURA FIRM I ICH STRATEGIA przedsiębiorstwa klastra powiązane w łańcuch wartości wokół danej osi (rodzaju produktu, zasobu wiedzy). Analizuje się liczbę i wielkość firm, stopę urodzeń i śmierci przedsiębiorstw, własność i siłę kapitałową. Koncentracja jest ważna, gdyż jest powiązana ze wzrostem udziału w rynku. Ocenia się też strategie konkurencyjne i rozwoju firm. (Czasem trudno odróżnić firmy klastra od firm powiązanych)

Determinanty Popytu Markets (rynki) RYNKI LOKALNE rynki wewnątrz regionu. Ważna jest ich wielkość, udział w rynku, jego wzrost i perspektywy, zakres traktowania rynku jako rynku zaopatrzenia przez nabywców, standardy i jakość przez nich oczekiwana, cechy wyróżniające popyt lokalny, wola nabywców by współpracować z lokalnym klastrem

Determinanty Popytu Markets (rynki) DOSTĘP DO RYNKÓW ZEWNĘTRZNYCH regiony różnią się dostępnością do rynków zewnętrznych (niekoniecznie międzynarodowych choć standardem oceny klastra powinien być rynek globalny), ze względu na stopień ich ochrony, wielkość i stopę wzrostu, udział klastra w rynku globalnym, cechy ostatecznych użytkowników, istniejące relacje rynkowe, bariery wejścia, bariery handlowe.

Metoda klastra GEM Potencjał innowacyjny regionu oraz siłę klastra jaką on konstytuuje ocenia się metodą ekspercką poprzez przypisanie odpowiedniej liczby punktów – w skali od 1 do 10 – poszczególnym determinantom klastra Klaster uważa się za konkurencyjny jeśli utrzymuje on lub zwiększa udział w rynku ze średnią lub wyższą od średniej stopą zwrotu z inwestycji z głównej linii produktowej

Metoda klastra GEM Klaster z ocenami na poziomie 5 dla każdej z cech uważany jest za bardzo słabo konkurencyjny. Ocena klastra jest relatywna tj. w stosunku do innych klastrów. Zasadą jest równanie do najlepszego w danej dziedzinie

Metoda klastra GEM Idealny region, posiadający potencjał do budowy klastra mającego istotne miejsce na rynku zewnętrznym i wewnętrznym to region osiągający maksymalny wynik GEM=1000 tj. gdy każdy z determinant został oceniony na 10. Natomiast region neutralny o marginalnych możliwościach to region osiągający GEM = 250 tj. gdy każda z cech została oceniona na 5.

Dziękuję za uwagę