Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy zatwierdzone przez Komitet Monitorujący.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
SZKOLENIE WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ ZPORR ORAZ ŚRODKÓW.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Fundusze strukturalne dla nauki.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego Elżbieta Książek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Łukasz Żelewski.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Regionalny Program Operacyjny
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO stan realizacji w woj. podlaskim Białystok, 13 stycznia 2005 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Śląskie Centrum Przedsiębiorczości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wsparcie dotacyjne w ramach
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Europejski Fundusz Społeczny
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Kredyt na innowacje technologiczne
Zapis prezentacji:

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na lata – jest jednym z siedmiu programów operacyjnych, które posłużą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju (NPR) /Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata (NPR/CSF). – jest jednym z siedmiu programów operacyjnych, które posłużą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju (NPR) /Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata (NPR/CSF).

Cel strategiczny ZPORR Tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską.

Instytucja Zarządzająca Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Instytucja Pośrednicząca Instytucja Pośrednicząca Urząd Wojewódzki, Instytucja Wdrażająca Urząd Marszałkowski (DWUP, WARR).

Zadania Wojewody: Zadania Wojewody: Podpisuje umowy o przyznanie dofinansowania z funduszy strukturalnych z beneficjentami końcowymi Podpisuje umowy o przyznanie dofinansowania z funduszy strukturalnych z beneficjentami końcowymi Przewodniczy Podkomitetowi Monitorującemu wdrażanie ZPORR w województwie i prowadzi jego sekretariat, Przewodniczy Podkomitetowi Monitorującemu wdrażanie ZPORR w województwie i prowadzi jego sekretariat, Obsługuje płatności z funduszy strukturalnych na rzecz projektodawców Obsługuje płatności z funduszy strukturalnych na rzecz projektodawców

Zadania Marszałka: Zadania Marszałka: pełni rolę jednostki uczestniczącej w zarządzaniu ZPORR dla priorytetu I i III pełni rolę jednostki uczestniczącej w zarządzaniu ZPORR dla priorytetu I i III pełni rolę Instytucji Wdrażającej dla działań w II priorytecie oraz dla Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa pełni rolę Instytucji Wdrażającej dla działań w II priorytecie oraz dla Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Marszałek Województwa przewodniczy Regionalnemu Komitetowi Strerującemu wyborem projektów Marszałek Województwa przewodniczy Regionalnemu Komitetowi Strerującemu wyborem projektów Informuje społeczeństwo o współfinansowaniu przez UE projektów realizowanych w ramach programu Informuje społeczeństwo o współfinansowaniu przez UE projektów realizowanych w ramach programu

Struktura programu ZPORR Priorytet 1: Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów; Priorytet 2: Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach; Priorytet 3: Rozwój lokalny; Priorytet 4: Pomoc techniczna.

Priorytet 2: Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach Priorytet 2: Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach Działanie 1: Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnych rynków pracy i możliwości kształcenia ustawicznego; Działanie 2: Wyrównywanie szans edukacyjnych przez programy stypendialne; Działanie 3: Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa; Działanie 4: Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi; Działanie 5: Promocja przedsiębiorczości; Działanie 6: Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy

Działanie 2.6.:Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy: Cel działania Celem ogólnym działania jest podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku.

RODZAJE PROJEKTÓW 1.Tworzenie lub rozwój Regionalnych Strategii Innowacyjnych: - przeprowadzenie analiz i badań potrzebnych do opracowania RSI, - monitorowanie i analiza postępów w realizacji RSI - przeprowadzenie badań i analiz służących przygotowaniu projektów wynikających z RSI, - promowanie RSI 2.Tworzenie sieci współpracy w zakresie innowacji, pomiędzy sektorem badawczo – rozwojowym, przedsiębiorstwami i innymi podmiotami (na poziomie regionalnym i lokalnym), służącej transferowi know-how i technologii: - tworzenie struktur wspierających sieć współpracy, - organizowanie spotkań, seminariów, szkoleń itp. 3. Rozwój systemu komunikacji i wymiany informacji, w tym zbieranie danych i tworzenie ich baz, z zakresu m.in. działań edukacyjnych i innych przedsięwzięć wspierających rozwój innowacji: 3. Rozwój systemu komunikacji i wymiany informacji, w tym zbieranie danych i tworzenie ich baz, z zakresu m.in. działań edukacyjnych i innych przedsięwzięć wspierających rozwój innowacji: - organizowanie imprez promujących innowacje oraz służących wymianie innowacji (dni informacji, dni konsultacji itd.) - działania mające na celu analizę i identyfikację kluczowych narzędzi do realizacji RSI w regionach, - działania służące zwiększaniu poziomu wiedzy partnerów realizujących RSI w zakresie planowania strategicznego, budowania partnerstwa oraz zarządzania projektem, - tworzenie i udostępnianie bazy informacyjnej dla członków sieci, partnerów i innych zainteresowanych stron, w tym gromadzenie danych.

RODZAJE PROJEKTÓW. 4. Staże, dla absolwentów szkół wyższych nie zarejestrowanych jako bezrobotni i pracowników sektora badawczo-rozwojowego, służące transferowi wiedzy i innowacji pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a przedsiębiorstwami, dla obopólnych korzyści. Projekty obejmują organizowanie staży i rozpowszechnianie informacji o możliwościach ich uzyskania. 5. Stypendia dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów regionu (klastrów przemysłowych). Kierunki te określa Regionalna Strategia Innowacyjna lub Strategia Rozwoju Województwa. Stypendia te służą kreowaniu w regionie potencjału naukowego w dziedzinach istotnych z punktu widzenia podnoszenia innowacyjności regionu: 5. Stypendia dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów regionu (klastrów przemysłowych). Kierunki te określa Regionalna Strategia Innowacyjna lub Strategia Rozwoju Województwa. Stypendia te służą kreowaniu w regionie potencjału naukowego w dziedzinach istotnych z punktu widzenia podnoszenia innowacyjności regionu: - organizowanie programów stypendialnych i rozpowszechnianie informacji o możliwościach ich uzyskania, - analiza dziedzin i dyscyplin naukowych, w których prowadzone są studia doktoranckie przydatne dla przemysłu w regionie, - przekazywanie wsparcia w formie refundacji części kosztów związanych z praca naukową (zakup literatury, opłaty za odbywanie studiów doktoranckich, koszty prowadzenia badań naukowych, prac projektowych i wdrożeniowych) lub w formie finansowej (granty na realizację studiów)

Beneficjenci - jednostki samorządu terytorialnego lub działające w ich imieniu jednostki organizacyjne, - szkoły wyższe, - jednostki naukowe, - instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionów (np. centra transferu technologii, parki naukowo- technologiczne i przemysłowe, inkubatory technologiczne i przedsiębiorczości, agencje rozwoju regionalnego i lokalnego), - organizacje pozarządowe, - samorządy gospodarcze i zawodowe, - przedsiębiorcy

Beneficjenci Ostateczni - jednostki samorządu terytorialnego lub działające w ich imieniu jednostki organizacyjne, - przedsiębiorstwa (głównie małe i średnie) włączając jednostki badawczo-rozwojowe w przedsiębiorstwach, które nie będą otrzymywały bezpośredniego wsparcia, ale będą czerpać korzyść pośrednio poprzez ich uczestnictwo w działalności sieci transferu innowacji i w wymianie informacji, - szkoły wyższe, - jednostki naukowe i inne instytucje wspierające rozwój innowacyjny regionów, - uczestnicy studiów doktoranckich, - pracownicy sektora badawczo-rozwojowego oraz absolwenci szkół wyższych nie zarejestrowani jako bezrobotni, którzy biorą udział w stażach w przedsiębiorstwie.

DZIAŁANIE 2.6 :Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy: Maksymalna wysokość dotacji z EFS : 75 % kwalifikujących się wydatków publicznych Źródła finansowania : EFS (75%) oraz Budżet Państwa (25%) Środki na realizację działania z EFS lata : około 3,6 mln euro – euro euro euro Pomoc publiczna : około 1,2 mln euro (Minister Gospodarki i Pracy ).

Koszty kwalifikowalne Działania 2.6 Koszty kwalifikowalne to koszty niezbędne do realizacji projektu współfinansowanego ze środków EFS, możliwe do weryfikacji (udokumentowane), rzetelne, efektywne kosztowo, wyliczone w sposób proporcjonalny do okresu współfinansowania projektu z udziałem EFS.

1. Koszty personelu projektu. - Koszty wynagrodzeń personelu wraz z obowiązkowymi składkami - Koszty wynagrodzeń personelu wraz z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenie społeczne. na ubezpieczenie społeczne. - Koszty delegacji personelu (m.in. podróży, zakwaterowania, diet). - Koszty delegacji personelu (m.in. podróży, zakwaterowania, diet). 2. Koszty Beneficjentów Ostatecznych - Koszty podróży, zakwaterowania, wyżywienia przy szkoleniach - Koszty podróży, zakwaterowania, wyżywienia przy szkoleniach odbywających się poza miejscem zamieszkania; muszą zostać poniesione odbywających się poza miejscem zamieszkania; muszą zostać poniesione w racjonalnej wysokości (w stosunku do powszechnie występujących cen) w racjonalnej wysokości (w stosunku do powszechnie występujących cen) - Koszty uczestniczenia w konferencjach, seminariach itp. - Koszty uczestniczenia w konferencjach, seminariach itp. - Koszty związane z uczestniczeniem w stażach np. koszty podróży, - Koszty związane z uczestniczeniem w stażach np. koszty podróży, zakwaterowania, wyżywienia. zakwaterowania, wyżywienia. - Koszty grantów udzielanych uczestnikom studiów doktoranckich np. - Koszty grantów udzielanych uczestnikom studiów doktoranckich np. zakupu niezbędnej literatury naukowej, opłat za odbywanie studiów zakupu niezbędnej literatury naukowej, opłat za odbywanie studiów doktoranckich, kosztów prowadzenia badań naukowych, kosztów doktoranckich, kosztów prowadzenia badań naukowych, kosztów prowadzenia prac projektowych i wdrożeniowych. prowadzenia prac projektowych i wdrożeniowych. - Koszty dodatków stażowych dla absolwentów uczestniczących w stażach - Koszty dodatków stażowych dla absolwentów uczestniczących w stażach

3. Inne koszty. - Koszty usług księgowych - Koszty usług księgowych Koszty księgowe muszą być bezpośrednio związane z projektem, są konieczne do jego Koszty księgowe muszą być bezpośrednio związane z projektem, są konieczne do jego realizacji oraz odnoszą się do wymagań Instytucji Zarządzającej w tym zakresie. realizacji oraz odnoszą się do wymagań Instytucji Zarządzającej w tym zakresie. - Koszty amortyzacji sprzętu. - Koszty amortyzacji sprzętu. - Koszty korzystania z pomieszczeń i ich utrzymania. - Koszty korzystania z pomieszczeń i ich utrzymania. - Koszty zakupu sprzętu np. komputerowego, biurowego. - Koszty zakupu sprzętu np. komputerowego, biurowego. - Koszty leasingu. - Koszty leasingu. - Koszty materiałów szkoleniowych. - Koszty materiałów szkoleniowych. - Koszty związane z organizacją spotkań informacyjno – doradczych. - Koszty związane z organizacją spotkań informacyjno – doradczych. - Koszty publikacji i działań promocyjnych. - Koszty publikacji i działań promocyjnych. - VAT - VAT - Koszty badań, analiz i ekspertyz i innych działań służących przygotowaniu projektów - Koszty badań, analiz i ekspertyz i innych działań służących przygotowaniu projektów wynikających z RSI i innych programów wspierających budowanie regionalnego systemu wynikających z RSI i innych programów wspierających budowanie regionalnego systemu innowacji. innowacji. - Koszty związane z tworzeniem i udostępnianiem kompleksowej bazy informacyjnej - Koszty związane z tworzeniem i udostępnianiem kompleksowej bazy informacyjnej - Koszty administracyjne odnoszące się do projektu, wyliczone w sposób proporcjonalny do - Koszty administracyjne odnoszące się do projektu, wyliczone w sposób proporcjonalny do okresu współfinansowania projektu z EFS okresu współfinansowania projektu z EFS

Koszty, które nie mogą być uznane jako kwalifikowalne np.: 1. pożyczki i spłaty rat oraz odsetek, 1. pożyczki i spłaty rat oraz odsetek, 2. koszty poniesione na przygotowanie wniosku, 2. koszty poniesione na przygotowanie wniosku, 3. koszty nie odnoszące się jednoznacznie do projektu, 3. koszty nie odnoszące się jednoznacznie do projektu, 4. koszty nieudokumentowane, 4. koszty nieudokumentowane, 5. koszty prac zleconych obliczone jako procent od kosztów całkowitych, 5. koszty prac zleconych obliczone jako procent od kosztów całkowitych, 6. koszty zakupu gruntu i nieruchomości, 6. koszty zakupu gruntu i nieruchomości, 7. inwestycje w maszyny i urządzenia, których wartość przekracza 10% ogólnych 7. inwestycje w maszyny i urządzenia, których wartość przekracza 10% ogólnych kosztów projektu, kosztów projektu, 8. koszty prac budowlanych, 8. koszty prac budowlanych, 9. koszty napraw sprzętu, 9. koszty napraw sprzętu, 10. wydatki na zakup używanych maszyn i urządzeń, jeżeli wartość ich może być amortyzowana 10. wydatki na zakup używanych maszyn i urządzeń, jeżeli wartość ich może być amortyzowana zgodnie z krajowymi przepisami, zgodnie z krajowymi przepisami, 11. odpisy amortyzacyjne dotyczące majątku zakupionego ze środków Wspólnoty lub krajowych 11. odpisy amortyzacyjne dotyczące majątku zakupionego ze środków Wspólnoty lub krajowych środków publicznych, środków publicznych, 12. mandaty, opłaty karne i koszty procesów sądowych 12. mandaty, opłaty karne i koszty procesów sądowych

Kryteria formalne wyboru projektów z działania 2.6: 1.Spełnienie wymogów rejestracyjnych, kompletność wniosku, 2.Zgodność projektu z dokumentami programowymi 3.Zgodność z prawodawstwem unijnym i krajowym 4.Przedstawienie sposobu informowania o współfinansowaniu projektu z EFS i z budżetu państwa, 5.Wartość projektu jest wyższa niż euro 6.Zgodność z celami horyzontalnymi

Kryteria podstawowe określone w UZPORRR dla działania 2.6 Kryteria Max wynik (100) Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu 20 Adresaci pomocy, sposób ich wyboru i zapewnienie ich udziału w projekcie 15 Zakładane rezultaty projektu 15 Sposób zarządzania projektem 20 Uzasadnione koszty projektu 30

Kryteria szczegółowe określone w UZPORRR dla działania Znajomość problematyki lokalnego rynku pracy - Dostosowanie oferty do potrzeb lokalnego rynku pracy - Zasięg i zakres projektu w przypadku projektów informacyjnych oraz promocyjnych - Deklarowana liczba przedsiębiorstw, które rozpoczęły działalność innowacyjną w wyniku uczestnictwa w projekcie - Zaangażowanie przedsiębiorców (pracodawców) w przygotowanie i realizację projektów - Deklarowany wpływ na wzrost nakładów na działalność inwestycyjną w przedsiębiorstwach

Uszczegółowienie kryteriów szczegółowych (Ramowy Plan Działania RPD) -projektodawcy będą odpowiedzialni za przygotowanie regulaminu przyznawania stypendiów, przechowywanie dokumentacji związanej z projektami stypendialnymi, temat prac doktorskich musi być zgodny z założeniami RSI -w przypadku staży konieczne jest, aby odbywały się one w firmach, które należą do branż określonych w RSI oraz zawartych w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego (SRWD)

Dodatkowe informacje : 1.Staż zawodowy min 12 miesięcy 2.Kwota stypendium / dodatku stażowego : 1000 – 3000 PLN 3. Obszary wsparcia określone w SRWD: -Energetyka -Informatyka -Ochrona środowiska -Budownictwo -Inżynieria elektryczna i materiałowa -Medycyna -Sektor rolno - spożywczy

Dominujące branże Dolnego Śląska określone w raporcie Wnioski końcowe z wyniku prac pierwszego etapu RSI Sektory nowoczesne: a) produkcja pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep, b) produkcja instrumentów medycznych, precyzyjnych i optycznych, zegarów i zegarków, c) produkcja wyrobów chemicznych Sektory tradycyjne: a) produkcja maszyn i urządzeń, b) włókiennictwo, c) wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę d) górnictwo i kopalnictwo

Partnerzy projektu Partnerzy projektu Partnerów musi wiązać umowa (porozumienie), jednoznacznie określająca reguły partnerstwa, w tym zwłaszcza jednoznacznie wskazująca wiodącą rolę jednego podmiotu, reprezentującego partnerstwo, odpowiedzialnego za całość projektu i jego rozliczanie wobec beneficjenta końcowego. Umowa musi zawierać: 1. cel partnerstwa, 2. obowiązki partnera wiodącego (lidera projektu – projektodawcy), 3. zadania i obowiązki partnerów w związku z realizacją projektu, 4. plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansowego, 5. zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie, 6. zasady podejmowania decyzji w partnerstwie,

Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego musi być oceniany pod względem zgodności z celami horyzontalnymi : zasada równości szans, zasada społeczeństwa informacyjnego zasada rozwoju lokalnego.

Na co należy zwrócić uwagę przygotowując wniosek? 1.przygotowanie spójnego projektu, czyli określenie logicznego zestawu działań prowadzących do osiągnięcia w określonym czasie konkretnego, mierzalnego celu, 2.zdefiniowanie struktury zarządzania z przejrzystym podziałem odpowiedzialności, zaplanowanie harmonogramu i kosztorysu oraz reguł monitoringu odnoszących się do osiągania zaplanowanych rezultatów, 3. projekt musi odnosić się do konkretnej, ściśle określonej grupy beneficjentów ostatecznych i odpowiadać na stwierdzone potrzeby tej grupy.

Przygotowując projekt należy pamiętać o tym, że: Przygotowując projekt należy pamiętać o tym, że: 1. projekt musi odpowiadać celom ogłoszonym przez organizatora konkursu, 1. projekt musi odpowiadać celom ogłoszonym przez organizatora konkursu, 2. projekt musi odpowiadać na zidentyfikowane ( udokumentowane) potrzeby, 2. projekt musi odpowiadać na zidentyfikowane ( udokumentowane) potrzeby, 3. projekt musi wskazywać ściśle określoną grupę odbiorców, 3. projekt musi wskazywać ściśle określoną grupę odbiorców, 4. projekt powinien być przygotowany przy udziale wszystkich 4. projekt powinien być przygotowany przy udziale wszystkich zainteresowanych partnerów, zainteresowanych partnerów, 5. cele projektu muszą być przejrzyste, realne i specyficzne dla danego projektu, 5. cele projektu muszą być przejrzyste, realne i specyficzne dla danego projektu, 6. projekt musi precyzyjnie określać rodzaje zadań, 6. projekt musi precyzyjnie określać rodzaje zadań, 7. reguły zarządzania muszą być klarowne i zaakceptowane przez 7. reguły zarządzania muszą być klarowne i zaakceptowane przez wszystkich partnerów, wszystkich partnerów, 8. wydatki projektu muszą być wyliczone rzetelnie, 8. wydatki projektu muszą być wyliczone rzetelnie,

Wartość dodana projektu: - osiągnięcie dodatkowych rezultatów takich jak wyższe lub uzupełniające kwalifikacje, potwierdzone stosownym świadectwem lub dyplomem, - osiągnięcie rezultatów innych niż rezultaty osiągane w ramach dotychczasowych działań realizowanych bez wsparcia EFS, które są mierzalne oraz wykazanie, czy istnieje związek między tymi rezultatami a dodatkowym wsparciem z EFS, - utworzenie dodatkowej liczby nowych miejsc pracy, - dostarczenie usług, które byłyby nieosiągalne bez wsparcia z EFS, - wsparcie dotychczasowej działalności projektodawcy odzwierciedlającej cele programów operacyjnych, która bez wsparcia z EFS zostałaby poważnie ograniczona lub przełożona w czasie,

Procedura naboru i weryfikacji wniosków w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Weryfikacja formalna projektów przyjęcie wniosku data zamknięcia naboru lub termin złożenia wniosku przeprowadzenie oceny formalnej – dwie osoby w ciągu 10 dni roboczych od upływu terminu składnia wniosków lub od daty złożenia wniosku powiadomienie projektodawców o wynikach oceny formalnej w ciągu 10 dni roboczych od dokonania oceny formalnej

Weryfikacja merytoryczna projektów Organizacja posiedzenia KOP w ciągu 20 dni roboczych od upływu terminu składania wniosków lub daty złożenia wniosku ocena wniosków pod kątem merytorycznym przygotowanie raportu oraz listy rankingowej w ciągu 2 dni roboczych od daty posiedzenia KOP powiadomienie projektodawcy o zatwierdzeniu lub odrzuceniu wniosku przez KOP w ciągu 5 dni roboczych (konkurs otwarty) lub 10 dni roboczych (konkurs zamknięty) od posiedzenia KOP przesłanie projektu umowy do projektodawcy w ciągu 18 dni roboczych od zatwierdzenia listy rankingowej

Procedury weryfikacji wniosków o rozliczenie projektu Procedury weryfikacji wniosków o rozliczenie projektu weryfikacja formalna wniosku w ciągu 10 dni roboczych od złożenia wniosku przez projektodawcę weryfikacja merytoryczna wniosku potwierdzenie przeprowadzonej weryfikacji formalnej i merytorycznej w ciągu 2 dni roboczych weryfikacja formalno-rachunkowa + potwierdzenie w ciągu dni roboczych od daty złożenia wniosku w sekretariacie Dep. Finansów Zatwierdzenie i zaakceptowanie wniosku w ciągu 2 dni roboczych od pozytywnej weryfikacji poinformowanie projektodawcy o pozytywnej weryfikacji wniosku w ciągu 5 dni roboczych od zaakceptowania wniosku Przekazanie dyspozycji przelania środków co najmniej 5 dni przed terminem przelania środków

Przekazywanie środków na rzecz projektodawców Przekazywanie środków na rzecz projektodawców Środki na rzecz projektodawcy przekazywane są transzami w formie dotacji zgodnie z postanowieniami umowy dofinansowania na rachunek projektodawcy otwarty dla projektu. Środki na rzecz projektodawcy przekazywane są transzami w formie dotacji zgodnie z postanowieniami umowy dofinansowania na rachunek projektodawcy otwarty dla projektu. Pierwsza transza dotacji w wysokości 20% przyznanych środków na realizację projektu przekazywana jest na warunkach określonych w umowie dofinansowania projektu w terminie 21 dni roboczych od daty podpisania umowy. Pierwsza transza dotacji w wysokości 20% przyznanych środków na realizację projektu przekazywana jest na warunkach określonych w umowie dofinansowania projektu w terminie 21 dni roboczych od daty podpisania umowy. Druga i kolejne transze dotacji przekazywane są na podstawie wniosku o rozliczenie projektu. Wypłata drugiej i kolejnych transz uzależniona jest od rozliczenia co najmniej 80% wartości poprzedniej transzy. Druga i kolejne transze dotacji przekazywane są na podstawie wniosku o rozliczenie projektu. Wypłata drugiej i kolejnych transz uzależniona jest od rozliczenia co najmniej 80% wartości poprzedniej transzy.

Dziękuję za uwagę Dziękuję za uwagę