Ogrody japońskie Prezentacja multimedialna Magdaleny Bibińskiej
Estetyka europejska Ogrody Wersalu – prawie doskonałe…. Przestrzeń , ład, porządek, symetria służą podkreśleniu potęgi absolutnego władcy, panującego także nad przyrodą Europejski ideał estetyki (także ogrodowej) to zwycięstwo człowieka nad naturą, oparte na biblijnym przekazie „czyńcie sobie ziemię poddaną”
Estetykę japońską przenika duch buddyzmu zen wyrażający się w prostocie, ascetyzmie formy i podkreślaniu związku sztuki z naturą
Sednem zen jest kontemplacja, prowadząca do afirmacji życia, wręcz każdej jego pojedyńczej chwili Kontemplacyjny charakter ma wszelkie działanie podejmowane w duchu zen Zen przenika wszystkie ekspresje uważane w Japonii za artystyczne – od poezji haiku poprzez sztukę układania kwiatów i ceremonię herbacianą, aż po teatr NO czy sztuki wojenne
Ogród Zen Ogród Zen jest najdoskonalszymwyrazem związku człowieka z naturą, przejawem boskiej harmonii. Ma skłaniać do medytacji i sam jest medytacją. Ogród Zen jest najdoskonalszym wyrazem związku człowieka z naturą, przejawem boskiej harmonii. Ma skłaniać do medytacji i sam jest medytacją.
Malarstwo SUMI-E Jego tematem jest przyroda, ogród Malarstwo SUMI-E Jego tematem jest przyroda, ogród. Głębszym sensem absolutna afirmacja życia w jego aspekcie ulotności i zmienności
Wejdź do ogrodu , poddaj się chwili Co za księżyc - Złodziej przystaje Żeby śpiewać. Buson
Japończycy mówią, że duch ogrodu to woda i kamienie
Dominują rośliny drzewiaste, krzewy, trawa i mech
Niewielka jest rola kwitnących kwiatów Niewielka jest rola kwitnących kwiatów. To raczej krzewy i drzewa, okrywające się kwieciem na wiosnę, niż rośliny rabatowe…
Jeszcze tylko jesień w ogrodzie, gdy liście przebarwiają się jest czasem, gdy króluje kolor
Jednak to szarość kamienia, surowość drewna, ascetyczność układu i „nie-kolor” tworzą specyficzną atmosferę ogrodu medytacyjnego
Porównaj ogród europejski i japoński Kolor Asceza kolorystyczna Przepych Surowość Horror vacui – lęk przed pustką Pustka jako wartość art. Symetria Asymetria Funkcja reprezentacyjna Miejsce cichej medytacji Miejsce publiczne Intymność
Architektura ogrodowa
Mała architektura jest integralnym elementem ogrodu Każdy obiekt ma znaczenie symboliczne i określone miejsce w ogrodzie Nie ma elementów bardziej i mniej ważnych Do rozmieszczenia elementów aranżacji ogrodowej stosowane są zasady feng-shui
Brama główna Brama boczna Poczekalnia Bambusowy płot
Kaskada żeńska : Woda spływa z niej łagodnie, rozlewa się płasko Kaskada męska – woda burzliwa, wodospad Mostek łukowy Most widokowy
Serce ogrodu Pawilon herbaciany – niepozorna chatka służąca do ceremonii picia herbaty Kamienna latarnia – stąd ogród wygląda najpiękniej
Sztuka herbaty "Sztuka herbaty w małym pokoju oznacza praktykowanie nauki Buddy i osiąganie oświecenia. Uprzednio ludzie doceniali piękno architektury, lub wytworny kształt naczyń w herbacianym pokoju. Lecz jest to wyłącznie sprawa świecka. Wystarczy mieć dom by uniknąć słoty i pożywienie by nie być głodnym. Ta prosta droga życia jest dokładnie tym, co nauczał Budda. Istota herbacianej sztuki, to czerpać wodę, zbierać drwa, przygotowywać wrzątek i parzyć herbatę. Ofiarować czarkę herbaty Buddzie, a resztę podzielić między pozostałych gości. Umieścić kwiat w wazonie i zapalić kadzidło. Zachowywać się tak, jak przystoi Buddom i Patriarchom."
Pawilonowi herbacianemu towarzyszy kamienny ogród Kamienie – kości Ziemi
Specjalnością japońskiej sztuki ogrodowej jest umiejętność zmniejszania roślin zwana BONSAI. Drzewka bonsai, eksponowane w osobnej części ogrodu (lub stanowiące samodzielny, miniaturowy ogródek) symbolizują krajobraz, a nawet świat. Znów ich funkcja estetyczna podporządkowana jest głębszej refleksji religijnej.
Ogród BONSAI
Woda, kamienie, herbata… Woda, kamienie, herbata….. symbole ludzkiej egzystencji, jej ulotności, nietrwałości i piękna
Duch buddyzmu wcielony w dzieło sztuki
NICOŚĆ COŚ O .