Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,"— Zapis prezentacji:

1 SZTUKA MŁODEJ POLSKI

2 Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej, ludycznej), a skupienie się jedynie na wrażeniach estetycznych. W tej epoce, jak w żadnej innej – nastąpił rozwój wielu różnorodnych i wielopłaszczyznowych kierunków i prądów artystycznych m.in. impresjonizm, symbolizm, secesja, czy też ekspresjonizm.

3 Malarstwo przełomu XIX i XX wieku jest lustrem, w którym można obserwować tendencje panujące wówczas na świecie i w kraju, a odbijające się w nim niczym w zwierciadle. Choć dominowało poczucie osamotnienia, przekonanie o bezkresie ludzkiego cierpienia, niemocy człowieka, wszędzie widoczny był nastrój pesymizmu, przemijania, atmosfera dekadencji, to jednak realizowano różne tendencje malarskie.

4 Impresjonizm Celem było oddanie subiektywnych wrażeń artysty oraz przekazanie wrażeń chwili, jej ulotności. Realizowanie takich tematów, jak przyroda, krajobrazy, portrety czy budowle (wszystko to na tle natury). Gra świateł i cienia.

5 Symbolizm Celem było ukazanie problemów duchowych człowieka, wyrażenie tego, co niewyrażalne. Symbol środkiem artystycznego wyrazu, co znaczyło, że każdy, najmniejszy choćby przedmiot, obraz, poza naturalnym znaczeniem - krył metaforyczny sens.

6 Ekspresjonizm Zainteresowanie uczuciami i emocjami kierującymi postępowaniem człowieka. Zamaszyste pociągnięcia pędzla. Stosowanie sugestywnego koloru, często w kontrastowych połączeniach.

7 Secesja Charakterystycznym elementem stylu secesyjnego jest linia- falista, asymetryczna. Dekoracyjność. Kierunek ważny w architekturze; sztuka użytkowa( każdy element otoczenia ma być piękny, nie tylko obraz ale też krzesło czy lampa).

8 MALARSTWO

9 Leon Wyczółkowski,,Pożegnanie stepu - Pejzaż stepowy z jeźdzcem’’

10 Portret Jana Kasprowicza

11 Stanisław Wyspiański,,Śpiący Staś’’

12 Autoportret z żoną

13 Józef Mehoffer,,Dziwny ogród’’ malarstwo symboliczne

14 Edward Munch,,Krzyk” Malarstwo ekspresjonistyczne

15 Fenard Khnopff,,Sfinks (Sztuka lub pieszczoty)’’

16 Claude Monet,,Impresja. Wschód słońca’’ malarstwo impresjonistyczne

17 Wojciech Weiss,,Promienny zachód słońca’’

18 Jacek Malczewski,,Artysta i chimera’’

19 Gustav Klimt,,Judyta II’’

20 RZEŹBA

21 Auguste Rodin,,Pigmalion i Galatea’’

22 Xawery Dunikowski,,Kobieta brzemienna’’

23 Architektura secesyjna

24 Antonio Gaudi Casa Mila

25 Gustaw Landau-Gutenteger Łódź, willa Leopalda Kindermanna

26 PYTANIA 4 ważne nurty artystyczne Młodej Polski: Symbolizm, secesja, ekspresjonizm i impresjonizm. Czy sztuka w Młodej Polsce miała pełnić jakąś określoną funkcję? Nie, tylko estetyczną. Ważny twórca ekspresjonizmu: Edvard Munch. Ważny twórca impresjonizmu: Claude Monet. Jaki obraz z okresu modernizmu najbardziej Ci się spodobał?

27 KONIEC


Pobierz ppt "SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google