SYSTEM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW RYNKU WEWNĘTRZNEGO Wydział Prawa i Administracji, UW, 13 maja 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji”
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
INFORMACJA NT. ZOBOWIĄZAŃ KSE WYNIKAJĄCYCH Z RAPORTU Z DZIAŁALNOŚCI CS POLSKA W II. PÓŁROCZU 2009 r. SPOTKANIE Z KOORDYNATORAMI września 2010 roku.
SPOTKANIE Z KOORDYNATORAMI września 2010 roku
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
SPOTKANIE Z KOORDYNATORAMI września 2010 roku
PROWADZENIE SPRAW SOLVIT + SPOTKANIE Z KOORDYNATORAMI września 2010 roku.
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
SYSTEM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW RYNKU WEWNĘTRZNEGO Warszawa, 24 maja 2007r.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
EURES – co to jest? Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach 2008r.
System EURES- Rola i zadania WUP w Olsztynie oraz CIiPKZ
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zamówienia publiczne a innowacje
Pomiar obciążeń administracyjnych
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Ministerstwo Gospodarki Działania MG na rzecz popularyzacji koncepcji nowego podejścia do zamówień publicznych Krzysztof Gulda Dyrektor Departamentu Rozwoju.
Ministerstwo Gospodarki, 19 grudnia 2011 r.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
REFORMA SIECI EURES WDRAŻANIE ROK 2014
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
2009 Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych? EEN jako źródło informacji o warunkach podejmowania działalności na rynkach UE Justyna Kulawik Zespół Przedsiębiorczości.
EUROPEJSKIE STANDARDY PROCEDURY ADMINISTRACYJNEJ I SĄDOWEJ
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego w części dotyczącej ubezpieczeń na wypadek bezrobocia W O J E W Ó D Z K I U R Z Ą D P R A C Y W G D A Ń
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Edyta Malinowska - kierownik Sekcji ds. Współpracy Międzynarodowej
SMAS Single Market Assistance Services Prezentacja na spotkanie dotyczące współpracy Centrum Polska z koordynatorami Ministerstwo Gospodarki 22 kwietnia.
SYSTEM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW RYNKU WEWNĘTRZNEGO SPOTKANIE Z PRZEDSIĘBIORCAMI 23 PAŹDZIERNIKA 2009.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym poddziałanie Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
SSE MOVE: wyniki projektu w obszarze świadczeń z tytułu
Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego okienka Projekt.
SYSTEM ODSYŁANIA SPRAW MIEDZY KOMISJĄ EUROPEJSKĄ A ORGANAMI OCHRONY KONKURENCJI PAŃSTW CZŁONKOWSKICH JAKO ELEMENT WSPÓŁPRACY ORGANÓW KRAJOWYCH I UNIJNYCH.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postulowane zmiany przepisów
EUROPEJSKI ROK OBYWATELI Prawa Obywatela Unii Europejskiej Prawo do swobodnego poruszania się i przebywania na terytorium wszystkich państw należących.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Portal Twoja Europa The Your Europe Portal. Twoja Europa – co to jest? Wielojęzyczny portal informacyjny dla obywateli i przedsiębiorców funkcjonujących.
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Bankowy Arbitraż Konsumencki
SYSTEM OBSŁUGI UCZESTNIKÓW RYNKU ENERGII – WSPARCIE DZIAŁAŃ PRZEDSIĘBIORCÓW W KONTAKTACH Z PREZESEM URE Małgorzata Kozak Informatyka dla energetyki Poznań
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - KFS
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
SYSTEM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW RYNKU WEWNĘTRZNEGO Seminarium „Dyrektywa usługowa – nowe szanse dla przedsiębiorców” 27 maja 2009 r.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
Reglamentacja procesu budowy
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Zapis prezentacji:

SYSTEM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW RYNKU WEWNĘTRZNEGO Wydział Prawa i Administracji, UW, 13 maja 2009 r.

SOLVIT powstał w lipcu 2002 roku Obecnie działa w 30 państwach EOG (UE 27 + Norwegia, Islandia, Lichtenstein) Podstawy działania: Plan Działania na rzecz Jednolitego Rynku 1997r. Komunikat Komisji Europejskiej z 27 listopada 2001r. o skutecznym rozwiązywaniu problemów Rynku Wewnętrznego (SOLVIT) Zalecenie Komisji Europejskiej z 27 listopada 2001r. w sprawie zasad korzystania z SOLVIT- systemu rozwiązywania problemów Rynku Wewnętrznego

nieformalnego rozwiązywania problemów transgranicznych wynikających z niewłaściwego stosowania prawa wspólnotowego z zakresu Rynku Wewnętrznego przez organy administracji publicznej to system:

nie wstrzymuje biegu terminów, których zachowanie warunkuje skorzystanie z formalnych procedur (np. odwołanie od decyzji administracyjnej) zaproponowane rozwiązanie nie jest wiążące dla wnioskującego wnioskujący nie ma możliwości formalnego zakwestionowania zaproponowanego rozwiązania lub sposobu prowadzenia sprawy przez Centrum SOLVIT zadaniem SOLVIT jest rozwiązywane konkretnych problemów, a nie udzielanie informacji

…wynikających z niewłaściwego stosowania prawa wspólnotowego… SOLVIT zajmuje się głównie sprawami, gdzie prawo wspólnotowe jest właściwie transponowane, ale niewłaściwie stosowane przez jednostki administracji Sprawy SOLVIT +

……z zakresu Rynku Wewnętrznego… 1. swobodny przepływ towarów 2. swobodny przepływ osób i swoboda przedsiębiorczości 3. swobodny przepływ usług 4. swobodny przepływ kapitału

…przez organy administracji publicznej. Obywatel/przedsiębiorca organ administracji SOLVIT nie może więc interweniować m.in. w przypadku, gdy problem powstał między: –przedsiębiorcami –konsumentem i przedsiębiorcą –pracodawcą i pracownikiem –dotyczy instytucji wspólnotowych

SOLVIT nie zajmuje się sprawami, w których zostało już wszczęte postępowanie sądowe. W przypadku wszczęcia postępowania sądowego w sprawie rozpatrywanej przez SOLVIT, zostaje ona zamknięta w ramach systemu.

System działa: w oparciu o sieć Centrów SOLVIT utworzonych przez Państwa Członkowskie EOG w strukturach administracji krajowej w oparciu o Bazę Danych SOLVIT przy aktywnej współpracy Koordynatorów SOLVIT w resortach bezpłatnie

Podwójna rola Centrum SOLVIT Centrum Prowadzące Centrum Zgłaszające

Terminy w jak najkrótszym terminie – analiza wniosku przez Centrum SOLVIT i ekspertów krajowych 1 tydzień – dla Prowadzącego Centrum SOLVIT na przyjęcie lub odrzucenie sprawy 10 tygodni – dla Prowadzącego Centrum SOLVIT i ekspertów krajowych na rozwiązanie sprawy + 4 tygodnie - w wyjątkowych przypadkach

Rola Komisji Europejskiej koordynuje działanie krajowych Centrów SOLVIT weryfikuje, czy zaproponowane rozwiązania są zgodne z prawem wspólnotowym w następstwie sprawy przedstawionej do SOLVIT, której rozwiązanie nie jest zgodne z prawem wspólnotowym lub brak jest jej rozwiązania, może wszcząć procedurę o naruszenie prawa wspólnotowego z art. 226 TWE

Przykładowe obszary interwencji Dostęp do rynku usług Podejmowanie działalności gospodarczej Uznawanie kwalifikacji zawodowych Zabezpieczenia społeczne Zamówienia publiczne Podatki Swobodny przepływ kapitału i płatności

Raport KE z działalności SOLVIT za 2008r.

Raport KE z działalności SOLVIT za 2008r. Cel: przedstawienie wyników z działalności SOLVIT za 2008 r. ocena działalności sieci SOLVIT jako całości ocena Centrów SOLVIT w poszczególnych państwach wskazanie problemów, które utrudniają rozwój sieci SOLVIT zdefiniowanie działań po stronie Państw Członkowskich oraz KE koniecznych do dalszego skutecznego funkcjonowania SOLVIT

Postępowania formalne przed KE (art. 226 TWE) a SOLVIT

Raport KE za 2008 r. 22% więcej spraw w porównaniu z rokiem ubiegłym 83% spraw zostało rozwiązanych średni czas rozwiązywania spraw- 69 dni w 2008 r coraz więcej państw zaangażowanych w rozwiązywanie spraw SOLVIT+

Liczba spraw wprowadzonych do systemu od

Liczba spraw wprowadzonych do systemu przez poszczególne państwa od

Źródła pierwszego kontaktu z SOLVIT

Obszary interwencji SOLVIT w roku 2008

Sprawy skierowane przez OBYWATELI w stosunku do spraw skierowanych przez PRZEDSIĘBIORCÓW

Główne problemy dotyczące funkcjonowania systemu zgłoszone przez Centra SOLVIT duża ilość tzw. spraw niesolvitowych niechęć do współpracy instytucji, na które składana jest skarga słabnące zainteresowanie systemem SOLVIT przez przedsiębiorców zwiększający się poziom trudności rozpatrywanych spraw

Raport KE za rok 2008 Wnioski: intensyfikacja działań promocyjnych skierowanych do przedsiębiorców usprawnienie przekazywania spraw, które są poza kompetencjami SOLVIT do odpowiednich instytucji nawiązanie ściślejszej współpracy SOLVIT z CSS (Biuro Porad dla Obywatela) przed planowanym połączeniem

SOLVIT Polska w liczbach

w 2004 r wniosków w 2005 r wniosków w 2006 r wniosków w 2007 r wniosków w 2008 r wniosków r. – 210 wniosków

Sprawy prowadzone przez Centrum SOLVIT PL w 2008 r. 319 wniosków ogółem 141 spraw to skargi z zakresu kompetencji MPiPS 48 spraw to skargi z zakresu kompetencji MSWiA 28 spraw to skargi z zakresu kompetencji MI 28 spraw to skargi w zakresie kompetencji MF 27 spraw to skargi z zakresu kompetencji MZ 20 spraw to skargi z zakresu kompetencji MG oraz MŚ (4), MS (3), MEN (5), UKIE (3), RPO(2), MRiRW (2) inne: 6 skarg

Przykładowe problemy rozwiązane w ramach SOLVIT

Przewlekła procedura w urzędzie brytyjskim dyrektywa 2004/38/WE : Prawo pobytu dla członków rodziny obywatela Unii, którzy nie są obywatelami jednego z Państw Członkowskich, zostaje stwierdzone poprzez wydanie dokumentu zwanego Karta pobytowa członka rodziny obywatela Unii nie później niż sześć miesięcy od dnia, w którym złożyli wniosek.(art.10 ust.1). Wydawanie kart pobytu w Wielkiej Brytanii

Kontrole drogowe Sprawa estońskiego przedsiębiorcy, któremu niesłusznie wymierzono karę pieniężną za wykonywanie transportu drogowego z rzekomym naruszeniem obowiązku wyposażenia kierowcy w odpowiednie dokumenty. Dzięki interwencji SOLVIT przedsiębiorca z Estonii otrzymał zwrot mandatu w ciągu zaledwie 6 dni.

Opóźnienia w zwrocie podatku VAT Polski przedsiębiorca złożył we właściwej instytucji hiszpańskiej wniosek o zwrot podatku VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy 79/1072/EWG, decyzje dotyczące wniosków o zwrot są podejmowane w ciągu 6 miesięcy od dnia przedłożenia właściwemu organowi wniosków wraz ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami. Mimo upływu ponad 12 miesięcy od złożenia wniosku, właściwa instytucja hiszpańska nie wydała decyzji w sprawie. Po interwencji SOLVIT Hiszpania instytucja właściwa podjęła decyzję a wnioskodawca otrzymał zwrot podatku wraz z odsetkami za zwłokę.

Problem z uznawaniem kwalifikacji zawodowych Polska terapeutka zajęciowa chciała podjąć pracę w Irlandii i złożyła podanie o uznanie swoich kwalifikacji zawodowych. Irlandzkie władze odmówiły jednak uznania polskiego dyplomu, podając w uzasadnieniu, że nie został on uznany przez światową federację terapeutów zajęciowych (World Federation of Occupational Therapist - WFOT). Wymóg ten jest niezgodny z prawem UE. Dzięki irlandzkiemu centrum SOLVIT odpowiednia instytucja Irlandii przyjęła podanie i zapowiedziała, że od tej pory wszystkie podania, łącznie z tymi, których nie zatwierdziła WFOT, będą przyjmowane do rozpatrzenia.

Komisja Europejska Dyrekcja Generalna Rynek Wewnętrzny i Usługi

Polskie Centrum Ministerstwo Gospodarki Departament Spraw Europejskich Plac Trzech Krzyży 3/ Warszawa Tel Fax

Dziękujemy za uwagę Anna Kot Aleksandra Kozłowska Katarzyna Zajkowska