Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych ZESPÓŁ SZKÓŁ W DĄBROWICY rok zał. 2003 Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych
I. Ogólne informacje o szkole Zespół Szkół w Dąbrowicy powołano do życia w 2003r. w wyniku połączenia Szkoły Podstawowej (funkcjonującej od 1948r.) i Gimnazjum (utworzonego w 2003r.). Środowisko szkolne tworzą uczniowie w większości pochodzący z rodzin pracowników byłego PGR. W bieżącym roku szkolnym do Zespołu Szkół w Dąbrowicy uczęszcza: - do oddziału „O” - 15 dzieci, - do klas I -VI szkoły podstawowej – 86 uczniów, - do klas I – III gimnazjum 54 uczniów. Średnia uczniów w oddziale – 15.
Kadra nauczycielska to 17 nauczycieli, posiadających kwalifikacje do nauczania przynajmniej dwóch przedmiotów. Organizacja nauczania odbywa się w systemie jednozmianowym. Językiem obcym we wszystkich klasach jest język angielski. Pracownia komputerowa dysponuje 11 stanowiskami z dostępem do internetu. Każde stanowisko jest wyposażone w obszerny zestaw programów wspomagający nauczanie wszystkich przedmiotów. Posiadamy duży, ciągle poszerzany księgozbiór biblioteczny i zbiór wydawnictw multimedialnych (słowników, leksykonów, encyklopedii, płyt wizyjnych).
II. Udane przedsięwzięcia i realizowane zadania wpływające na różnorodność i atrakcyjność oferty oraz podniesienie jakości pracy szkoły Realizujemy projekty wyłonione w drodze konkursów grantowych: - „Wygraj z nudą – znajdź hobby dla siebie” i „Pływam, ćwiczę, gram – po lekcjach o zdrowie dbam” w ramach Programu „Godzina po lekcjach”; źródło finansowania- Fundusz Lokalny Powiatu Leżajskiego przy Leżajskim Stowarzyszeniu Rozwoju - „Aktywni razem – odkrywamy nasz świat na nowo” w ramach Programu „Działaj Lokalnie IV” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce we współpracy z Leżajskim Stowarzyszeniem Rozwoju - „Okresowe zatrudnienie” – pracę w szkole przez 6 miesięcy znalazło 10 bezrobotnych; źródło finansowania – Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie
Utworzyliśmy w szkole stałą ekspozycję „Dóbr materialnych Dąbrowicy i okolic” oraz zorganizowaliśmy wystawę fotograficzną „Ślady przeszłości w Dąbrowicy” Organizujemy szkolne konkursy: czytelnicze, ortograficzne, przedmiotowe, ekologiczne. Organizujemy środowiskowe i regionalne uroczystości: m.in. Dzień Seniora, Spotkanie opłatkowe; Powiatowe Pikniki Prozdrowotne Opracowaliśmy ścieżkę edukacyjną „Ślady przeszłości” po zabytkach kultu religijnego Dąbrowicy i okolic Wydaliśmy folder o Dąbrowicy i jej zabytkach
Organizujemy zajęcia pozalekcyjne, rozwijające zainteresowania i zdolności uczniów: koła: prasowe, informatyczne, biblioteczne, teatralne, przedmiotowe, praca z uczniem zdolnym. Wydajemy gazetki szkolne „Dębowe Wieści” (gimnazjum), „Grosik” (szkoła podstawowa) Systematyczne od 15 września 1948r. prowadzimy księgi „Kroniki szkoły” Promujemy działania szkoły w prasie gminnej, powiatowej i regionalnej.
III. Główne osiągnięcia szkoły I miejsce w gminnym i V w powiatowym etapie Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej „Młodzież zapobiega pożarom” VI miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Łowieckim; I, II i III miejsce w powiatowym Konkursie „Opowiem Ci o mojej małej Ojczyźnie" w kategorii praca literacka i plastyczna oraz nagroda specjalna dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Leżajsku; I i III miejsce w XI Wojewódzkim Konkursie Szopek Bożonarodzeniowych; Wyróżnienia dla grupy teatralnej "Promyk" na VII Spotkaniach Teatralnych Jarosław 2004 I miejsca w gminnym i powiatowym oraz udział w wojewódzkim Turnieju o Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego; Nagroda za najlepszą kreację aktorską i wyróżnienie w Powiatowym Przeglądzie Małych Form Teatralnych „Drama Profilaktyczna” I miejsce w powiatowych i udział w wojewódzkich igrzyskach w rzucie piłeczką palantową i biegach przełajowych; Wyróżnienia w powiatowym konkursie plastycznym „Kolorowe pisanki, cukrowe baranki…” Laureat eliminacji rejonowych XVIII Konkursu Poeci i Pisarze Dzieciom „Lato” - teatrzyk „Promyk”; Wyróżnienie w kategorii wiersz w IX wojewódzkim Międzyszkolnym Przeglądzie Małych Form Teatralnych „Bajkowisko 2004”; Finalistka Wojewódzkiego Interdyscyplinarnego Konkursu Humanistycznego, I miejsce w Powiatowym Konkursie Plakatowym „Eko Mleko – żyj czysto i zdrowo”, Wyróżnienie teatrzyku „Promyk” w Powiatowym Przeglądzie Teatrzyków „Marcowe Harce Teatralne” Wyróżnienie zespołu „Promyk” w XIII Przeglądzie Szkolnych Form Teatralnych I i II miejsce w Powiatowym Konkursie „ Z ekologią na Ty” Zbieramy surowce wtórne chroniąc naturalne środowisko człowieka I i II miejsca w Powiatowym konkursie literackim i plastycznym „Upominek dla mojej mamy”
1. Nauczanie zintegrowane: IV. Wewnętrzne i zewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły – wykorzystanie wyników sprawdzianów w bieżącej pracy 1. Nauczanie zintegrowane: przy zapisach do klasy I, nauczyciele przeprowadzają wstępną rozmowę z rodzicami i wychowawcą oddziału „O” oraz z uczniem, połączoną z testem wiadomości i umiejętności z zakresu programu oddziału „O”; dokonują przeglądu dokumentacji uczniów; ewentualnych opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Leżajsku; w klasach I i II SP pod koniec roku szkolnego przeprowadza się testy sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności z zakresu poszczególnych klas w celu poprawy efektów kształcenia w następnych klasach; na koniec klasy III przeprowadzony jest sprawdzian wiedzy i umiejętności z zakresu I etapu edukacyjnego, którego wyniki są podstawą działań edukacyjnych podejmowanych w II etapie edukacji;
2. Klasy IV – V: prowadzone są bieżące badania osiągnięć edukacyjnych uczniów w ramach poszczególnych przedmiotów; w maju przeprowadza się sprawdziany z zakresu wiedzy i umiejętności poszczególnych klas; w oparciu o wyniki sprawdzianów przeprowadza się analizy, dokonuje diagnozy i ustala się zakres działań w celu podniesienia efektów kształcenia w klasach programowo wyższych;
3. Analiza, interpretacja i wykorzystanie wyników sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych w klasie VI Szkoły Podstawowej w Dąbrowicy 1. Harmonogram działań dotyczący sprawdzianu w klasie VI szkoły podstawowej na dany rok szkolny – posiedzenie Rady Pedagogicznej. ..\Czytaj\Harmonogram działań na początek r. szk. 2. Godzina do dyspozycji wychowawcy z klasą VI – Co sprawdzamy na sprawdzianie; standardy wymagań z objaśnieniami dla uczniów. 3. Spotkanie z rodzicami klasy VI – zapoznanie ze specyfiką sprawdzianu i Harmonogramem działań. ..\Czytaj\Zaproszenie na spotkanie z rodzicami.
4. Przeprowadzenie sprawdzianu próbnego wewnętrznego 1. 5. Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli – analiza wyników, wnioski do dalszej pracy. Zapoznanie z nimi uczniów i rodziców. ..\Czytaj\Próbny wewnetrzny 1. 6. Opinia wychowawcy klasy na temat analizy wyników po sprawdzianie próbnym wewnętrznym. ..\Czytaj\Opinia wychowawcy - próbny. 7. Plan działań podjętych przez nauczycieli w celu podniesienia efektów kształcenia w klasie VI po sprawdzianie próbnym wewnętrznym 1. ..\Czytaj\Plan działań po próbnym 1. 8. Przeprowadzenie i analiza wyników Testu do badania techniki czytania głośnego wg Karola Lausza. ..\Czytaj\Wyniki Testu Lausza VI kl.
9. Spotkanie z rodzicami klasy VI - ukierunkowanie rodziców do podejmowania wspólnych działań dotyczących podniesienia efektów kształcenia. 10. Sprawdzian próbny zewnętrzny. 11. Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli – analiza wyników, wnioski do dalszej pracy. ..\Czytaj\Próbny zewnętrzny. 12. Plan dydaktyczny w zakresie poprawy efektywności kształcenia po sprawdzianie próbnym zewnętrznym, przed sprawdzianem na koniec klasy VI. ..\Czytaj\Plan działań po próbnym zewętrznym. 13. Spotkanie z rodzicami klasy VI - zapoznanie z wynikami sprawdzianów próbnych - analiza i porównanie wyników. Podejmowanie wspólnych ze szkołą działań naprawczych ze zwróceniem szczególnej uwagi na pracę domową ucznia. ..\Czytaj\Rodzicu pomóż swojemu dziecku.
14. Sprawdzian próbny wewnętrzny 2. ..\Czytaj\Próbny wewnętrzny 2. 15. WDN - analiza wyników, wnioski do dalszej pracy. 16. Ewentualna korekta Planu dydaktycznego w zakresie poprawy efektywności kształcenia po sprawdzianie próbnym zewnętrznym i wewnętrznym II, przed sprawdzianem na koniec klasy VI. 17. Sprawdzian zewnętrzny. 18. Godzina do dyspozycji wychowawcy z klasą VI – Jak się sprawdziliśmy?..\Czytaj\Wyniki ucznia z SIEMA.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W DĄBROWICY 19. WDN - analiza wyników, wnioski do dalszej pracy. 20. Opracowanie Programu naprawczego w zakresie poszczególnych standardów na podstawie osiągniętych wyników i ich analizy. 21. Wdrożenie działań naprawczych również na kolejnym etapie kształcenia w gimnazjum. ZESPÓŁ SZKÓŁ W DĄBROWICY rok zał. 2003