DZIAŁALNOŚCI EDUKACYJNEJ DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
form kształcenia ustawicznego
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
KONFERENCJA DYREKTORÓW PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I PEDAGOGICZNYCH BIBLIOTEK WOJEWÓDZKICH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Gdańsk, 27 sierpnia 2008 r. Kuratorium.
Zmiany w nadzorze pedagogicznym 1 sierpień 2015 r.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Przykładowy model podziału środków
Awans zawodowy nauczycieli
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Zapis prezentacji:

DZIAŁALNOŚCI EDUKACYJNEJ DOSKONALENIA NAUCZYCIELI PODSTAWOWE DOKUMENTY W DZIAŁALNOŚCI EDUKACYJNEJ PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI RZESZÓW - 6 marca 2007

PROBLEMATYKA placówka doskonalenia nauczycieli podstawy prawne działalności edukacyjnej placówki dokumentowanie statutowej działalności edukacyjnej placówki dokumentacja programowa form doskonalenia i dokształcania plan pracy placówki doskonalenia i plan nadzoru pedagogicznego nadzór pedagogiczny

Placówka doskonalenia nauczycieli to placówka oświatowa utworzona w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli art. 77a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 roku Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

Placówki doskonalenia publiczne (organy prowadzące: jst, minister właściwy ds. oświaty i wychowania - placówki o zasięgu ogólnopolskim, minister właściwy ds. spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - placówki dla nauczycieli szkół artystycznych, minister właściwy ds. rolnictwa - placówki dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w szkołach rolniczych) - 4 niepubliczne (organy prowadzące: osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne) - 10

Podstawy prawne ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) rozporządzenie MENiS z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego (Dz.U. z 2003 r. Nr 84, poz. 779) rozporządzenie MENiS z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2003 r. Nr 227, poz. 2248) rozporządzenie MEN z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz.U. z 2006 r. Nr 235, poz. 1703) inne ustawy i rozporządzenia szczegółowe (np. ustawa o SIO)

Podstawowe dokumenty akt założycielski placówki statut placówki wewnętrzne akty normujące pracę placówki (np.): zasady planowania pracy placówki zasady tworzenia i dopuszczania do realizacji programów szkoleń zasady przeprowadzania badań i kontroli plan pracy placówki na dany rok kalendarzowy sprawozdanie z realizacji planu pracy za miniony rok kalendarzowy plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny (tylko placówki publiczne) informacja o realizacji planu nadzoru pedagogicznego dokumentacja realizacji zadań statutowych

dokumentacja programowa realizowanych szkoleń: plan i program danego szkolenia dokumenty dopuszczające dane szkolenie do realizacji wykaz kadry realizującej szkolenie materiały dydaktyczne dla uczestników wzory zaświadczeń o ukończeniu danej formy szkolenia dokumenty potwierdzające realizację szkolenia: np. dziennik zajęć, lista obecności, sprawozdanie końcowe ew. protokoły egzaminacyjne, inne dokumenty rejestr organizowanych kursów kwalifikacyjnych rejestr wydawanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego rejestr wydawanych zaświadczeń o ukończeniu danego szkolenia rejestr organizowanych form doskonalenia i dokształcania (ew.) inna dokumentacja: dokumentacja bazy oświatowej SIO sprawozdania statystyczne materiały informacyjne wydawnictwa

Elementy składowe programu szkolenia cele ogólne i szczegółowe danego szkolenia treści kształcenia szkolenia zalecana literatura przedmiotu uwagi o realizacji programu szkolenia zasady rekrutacji uczestników szkolenia warunki ukończenia danej formy szkolenia wzory zaświadczeń o ukończeniu danej formy szkolenia przykładowe materiały dla uczestników procedura oceny wewnętrznej procesu realizacji programu szkolenia

Dokumentacja kursu kwalifikacyjnego zgodę na prowadzenie kursu wydaje organ sprawujący nadzór pedagogiczny dokumentacja dołączana do wniosku o wyrażenie zgody na prowadzenie danego kursu: szczegółowy plan i program kursu odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu zatwierdzonym przez ministra wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w planie kursu, wraz z informacjami o posiadanych przez nich kwalifikacjach kryteria naboru uczestników, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie poziomu wykształcenia informacja o warunkach lokalowych i wyposażeniu, gwarantujących prawidłową realizację zajęć

dokumenty powstające w trakcie realizacji kursu kwalifikacyjnego: dokumentacja dotycząca prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu dokumentacja potwierdzająca realizację poszczególnych zajęć kursu (np. dzienniki zajęć, listy obecności, kopie wytworów uczestników, materiały dydaktyczne) protokoły egzaminacyjne dzienniki praktyk sprawozdania końcowe przedstawiane organowi wydającemu zgodę na prowadzenie kursu rejestr prowadzonych kursów kwalifikacyjnych rejestr wydanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego

Dokumentacja kursu kwalifikacyjnego przygotowującego do pracy edukatorskiej zgodę na prowadzenie kursu wydaje minister ds. oświaty i wychowania dokumentacja przedstawiana ministrowi: plan i program kursu, uwzględniający w szczególności: wykaz przedmiotów obowiązkowych oraz przedmiotów z zakresu metodyki nauczania dorosłych w wymiarze co najmniej 160 godzin łącznie odbycie przez uczestnika kursu zajęć praktycznych, w wymiarze co najmniej 60 godzin, w tym co najmniej 20 godzin zajęć podlegających hospitacji przeprowadzenie samodzielnie przez uczestnika kursu różnych form kształcenia ustawicznego nauczycieli, w wymiarze co najmniej 60 godzin złożenie przez uczestnika kursu egzaminu kwalifikacyjnego

dokumenty powstające w trakcie realizacji kursu kwalifikacyjnego: wykaz kadry szkoleniowej gwarantującej wysoki poziom kształcenia dokumenty potwierdzające doświadczenia w realizacji programów kształcenia ustawicznego nauczycieli skład komisji przeprowadzającej egzamin kwalifikacyjny zatwierdzany przez ministra dokumenty powstające w trakcie realizacji kursu kwalifikacyjnego: dokumentacja potwierdzająca realizację poszczególnych zajęć kursu (np. dzienniki zajęć, listy obecności, kopie wytworów uczestników, materiały dydaktyczne) protokoły egzaminacyjne rejestr prowadzonych kursów kwalifikacyjnych rejestr wydanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego

Plan pracy placówki doskonalenia placówki publiczne: plan pracy na dany rok przygotowuje dyrektor placówki dyrektor placówki przedstawia plan pracy na kolejny rok do zatwierdzenia organowi prowadzącemu, w terminie do 31 października roku poprzedzającego, po uzyskaniu opinii kuratora oświaty sprawozdanie z wykonania planu pracy za dany rok dyrektor przedstawia organowi prowadzącemu oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny w terminie do dnia 31 marca następnego roku plan i sprawozdanie z realizacji planu podpisuje dyrektor placówki

placówki niepubliczne: organ prowadzący daną placówkę przedstawia plan pracy tej placówki na kolejny rok organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego organ prowadzący daną placówkę przedstawia organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny sprawozdanie z realizacji planu pracy tej placówki za dany rok, w terminie do dnia 31 marca następnego roku plan i sprawozdanie z realizacji planu podpisuje organ lub upoważniony przedstawiciel tego organu

Plan nadzoru pedagogicznego tylko placówki publiczne dyrektor placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan plan uwględnia plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny przedstawiony przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad placówką (Podkarpackiego Kuratora Oświaty) oraz wyniki nadzoru pedagogicznego z lat poprzednich plan zawiera: zakres, szczegółową tematykę i organizację badań wybranych zakresów działalności statutowej placówki (np. badanie potrzeb, oczekiwań klientów) plan hospitacji tematykę szkoleń kadry pedagogicznej placówki inne informacje, uznane przez dyrektora za istotne

informacja o realizacji planu nadzoru pedagogicznego zawiera: zakres wykonania planu wnioski ze sprawowania nadzoru pedagogicznego podjęte działania wynikające z wniosków ze sprawowania nadzoru pedagogicznego wraz z informacją o ich skutkach

NADZÓR PEDAGOGICZNY w roku szkolnym 2006/07

Niezmienne funkcje nadzoru diagnostyczna wspomagająca badania mierzenie / wizytacja hospitacja szkolenia / narady przekazywanie informacji udzielanie pomocy

Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego ... Odwołuje się do ustawy o systemie oświaty Nie określa zadań kuratora i dyrektora Nie precyzuje sposobu dokumentowania Wymienia formy działalności diagnostyczno-oceniającej Zapisy zbliżone do tych z 1991 i 1996 Rezygnuje z opracowania organizacji nadzoru, mierzenia jakości, standardów Przywraca plan nadzoru pedagogicznego

Czynności diagnostyczne kontrolowanie przestrzegania prawa diagnozowanie ocenianie - w całości - w wybranych zakresach gromadzenie informacji o pracy dyrektorów dydaktycznej działalności wychowawczej opiekuńczej

Formy nadzoru diagnostyczno- oceniająca wspomagająca Działalność diagnostyczno- oceniająca B. Działalność wspomagająca hospitacja wizytacja badania szkolenia / narady przekazywanie informacji udzielanie pomocy

HOSPITACJA dotyczy tylko placówek publicznych Hospitacja jest bezpośrednią obserwacją realizowania przez nauczycieli statutowych zadań placówki, w szczególności zajęć prowadzonych z uczestnikami form doskonalenia i dokształcania, a także czynności dyrektora i innych nauczycieli zajmujących kierownicze stanowiska w placówce, prowadzących hospitacje

Osoby prowadzące hospitację: dyrektorzy placówek będący nauczycielami nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze w placówce wizytatorzy kuratoriów oświaty oraz innych organów sprawujących nadzór pedagogiczny Dokumentowanie: karty hospitacji Omówienie: zalecane - w dniu jej przeprowadzenia w uzasadnionych przypadkach - w terminie 3 dni roboczych po jej przeprowadzeniu

Istotne cechy hospitacji celem jest uzyskanie informacji do diagnozy lub oceny efektów pracy nauczycieli w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego oraz wykonywania zadań określonych w statucie placówki jest elementem gromadzenia informacji o pracy dyrektora obejmuje całą jednostkę zajęć hospitujący nie może wprowadzać zmian dotyczących tematu zajęć i przyjętego toku postępowania nie można hospitować zajęć, jeżeli obecność osób trzecich może zakłócać przebieg pracy diagnostycznej lub terapeutycznej

WIZYTACJA organizuje wizytator nadzorujący placówkę jest przeprowadzana nie rzadziej niż raz na pięć lat jest podsumowaniem sprawowania nadzoru nad placówką nie może zakłócać toku pracy placówki termin, zakres tematyczny i przebieg określa wizytator – akceptuje dyrektor wydziału informacje (i dokumentowanie) wystarczają do spełnienia funkcji diagnostycznej

Procedura wizytacji opracowanie programu wizytacji: cele szczegółowy zakres tematyczny czynności wizytacyjne harmonogram zatwierdzenie programu przez dyrektora wydziału pisemne powiadomienie dyrektora oraz organu prowadzącego o terminie wizytacji, co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, przez dyrektora wydziału przedstawienie radzie pedagogicznej programu wizytacji przed jej rozpoczęciem

czynności wizytacyjnych w terminie nie dłuższym niż 14 dni przeprowadzenie czynności wizytacyjnych w placówce w terminie nie dłuższym niż 14 dni dokumentowanie umożliwiające sporządzenie wniosków (notatki, karty hospitacji ...)

Czynności wizytacyjne analiza dokumentacji z zakresu: organizacji placówki (akt założycielski, statut, regulaminy wewnętrzne ...); prowadzenia działalności statutowej (plany, sprawozdania, dokumentacja programowa szkoleń, rejestry, dzienniki zajęć, materiały dydaktyczne) hospitacje dyrektora przegląd warunków działalności statutowej

działalności: statutowej placówki W zależności od posiadanych informacji, programu wizytacji Niezbędne do diagnozy i oceny: stanu warunków efektów Ocena nie jest wyrażona stopniem działalności: statutowej placówki

analiza informacji, przygotowanie propozycji wniosków i zaleceń powizytacyjnych przedstawienie wyników wizytacji oraz propozycji wniosków i zaleceń nie później niż 7 dni od zakończenia czynności wizytacyjnych opracowanie wniosków i zaleceń powizytacyjnych przekazanie dyrektorowi oraz organowi prowadzącemu Wniosków i zaleceń powizytacyjnych w formie pisemnej w terminie 7 dni od dnia przedstawienia wyników wizytacji oraz propozycji wniosków i zaleceń dyrektor winien przedstawić wyniki wizytacji pracownikom placówki

realizacji wniosków i zaleceń w ciągu roku od wizytacji Kontrola realizacji wniosków i zaleceń zgłoszonych w wyniku wizytacji w ciągu roku od wizytacji

Badanie Badanie jest przedsięwzięciem zmierzającym do poznania lub sprawdzenia wybranych zakresów działalności statutowej placówek

Formy wspomagania o zasięgu wojewódzkim: konferencje Kuratora dla dyrektorów szkół i placówek przed rozpoczęciem roku szkolnego szkolenia organizowane przez wydziały (seminaria, sesje naukowe, konferencje) narady dotyczące rozwiązywania istotnych problemów oświatowych patronat Kuratora wywiady lub informacje w mediach (prasa, radio, telewizja) prezentacje i informacje na stronie internetowej Kuratorium, w tym udostępnianie informacji o zmianach w przepisach prawa

o zasięgu lokalnym: szkolenia (warsztaty, konferencje) zespoły samokształceniowe przekazywanie informacji: o aktualnych problemach oświatowych o przepisach prawa dotyczących działalności nadzorowanych placówek udział w rozwiązywaniu bieżących problemów placówek: udzielanie pomocy dyrektorom wskazywanie właściwego trybu postępowania promowanie przykładów dobrej praktyki

NADZÓR PEDAGOGICZNY PLACÓWKI NIEPUBLICZNE Zastosowanie części unormowań określonych w rozporządzeniu MEN z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego …: w zakresie działalności diagnostyczno-oceniającej: systematyczne kontrolowanie przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności statutowej placówek diagnozowanie działalności statutowej placówek ocenianie działalności statutowej placówek, w całości lub w wybranych zakresach

w zakresie form działalności diagnostyczno-oceniającej: wizytacje badania wybranych zakresów działalności statutowej placówek w zakresie form działalności wspomagającej: szkolenia i narady przekazywanie informacji o aktualnych problemach oświatowych i przepisach prawa dotyczących działalności placówek udział w rozwiązywaniu bieżących problemów w działalności statutowej placówek, w szczególności przez udzielanie pomocy dyrektorom placówek, inspirowanie ich do samodzielnej, innowacyjnej i twórczej działalności oraz wskazywanie właściwego trybu postępowania w konkretnych sprawach upowszechnianie oraz wdrażanie rozwiązań służących skutecznej realizacji zadań, w szczególności przez promowanie przykładów dobrej praktyki inspirowanie lub organizowanie współpracy między różnymi podmiotami edukacyjnymi (np. placówkami, szkołami, jst, CKE, OKE, stowarzyszeniami)

Podsumowanie trwa proces„przyswajania” nowej koncepcji nadzoru pedagogicznego, co nie jest łatwe w przypadku nadzoru nad placówkami doskonalenia nauczycieli, a w szczególności placówkach niepublicznych w stosunku do placówek niepublicznych brak jest praktycznie podstawy prawnej do zastosowania większości wymienionych w rozporządzeniu „form działania” - trzeba więc poszukiwać swoistej formuły tego nadzoru widoczny jest powrót do dawnych idei nadzoru pedagogicznego nad placówkami doskonalenia - była to raczej kontrola przestrzegania prawa i postanowień statutu placówek, nie zaś działania typowe dla nadzoru nad szkołami mamy pewne doświadczenia w takiej kontroli, ale to jednak za mało do zbudowania sensownej koncepcji nowego nadzoru (wydaje się, że istotnym elementem nadzoru będzie analiza jakości dokumentacji placówki - stąd to skierowanie zainteresowania Państwa na problem dokumentacji) byłoby wskazane gdybyście Państwo zechcieli włączyć się do działań wdrażających nową koncepcję nazdoru i przekazali nam swoje uwagi ilub przemyślenia w tej materii (z zakresu nadzoru pedagogicznego)

DZIĘKUJĘ!