O METODACH KSZTAŁCENIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Droga kształcenia naszych kolegów w wybranych krajach UE
Advertisements

GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
Hit reklamowy … WebQuest dla klasy pierwszej gimnazjum
Poznawanie metody projektu
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
JAK PRZYGOTOWAĆ SCENARIUSZ PROJEKTU?
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Gatunki dziennikarskie
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Pierwszy portal społeczno ś ciowy dla nauczycieli i edukatorów.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Prawa i obowiązki ucznia
Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości
Nasza szkoła xD Zespó ł Szkó ł Rolniczych W Z ł otowie.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
Opracowanie: mgr Tomasz Durawa
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Niektórzy chcieliby Niektórzy nigdy nie chcieliby dorosn ąć … …pozostaj ą c na zawsze dzieckiem, obracaj ą c si ę w ś wiecie beztroski, rado ś ci i zabawy…
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
2 kwietnia 2014r. Dzień Przedsiębiorczości Alicja Rokosz I Liceum Ogólnokształc ą ce ul. Mickiewicza Ła ń cut tel Opiekun: Marta Kaczmarczyk.
Bezpieczny Internet.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Prezentacja z okazji 40-Lecia Zespołu Szkół dla Dzieci Przewlekle Chorych przy Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Koninie.
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Wspó ł praca naszego Wolontariatu z Gliwickim Centrum Organizacji Pozarz ą dowych.
Dziecko widzem i aktorem. Cele: Poznawanie ró ż nych form teatralnych. Odkrywanie własnych mo ż liwo ś ci i uzdolnie ń artystycznych. Rozwijanie zainteresowa.
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III utrwalenie wiadomości o częściach mowy 1 godz. lekcyjna.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Projekt edukacyjny „Ciekawi świata – islam”. Poznajcie ludzi ciekawych świata. Ja nazywam się Krzysztof Poleszak. Po lewej jest Cezary Siurek i Adam Brodacz,
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych – lektury w szkole podstawowej i gimnazjum Kształtowanie kompetencji czytelniczych – lektury w szkole podstawowej.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Kultura na co dzień przenigdy nie bodzie Szkoła Podstawowa nr 1 im. M. Kopernika w Piszu Nauczyciel :Iwona Mierzejewska Uczestnicy : Uczniowie klasy Ib.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I poznajemy litery 1 godz. lekcyjna.
Emocjonalne zaangażowanie ucznia a rozwój kompetencji czytelniczych dr Dorota Zalewska Gimnazjum w Stawiskach.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń.
Koordynatorzy: Magdalena Gaweł, Ewa Martu ż alska, Renata Janicka- Szcze ś niak ZS w Iwanowicach Kwiecie ń, 2016r. Sprawozdanie z całorocznego projektu.
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Praca metodą projektu edukacyjnego
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Prezentacja informacji w biznesie
Zapis prezentacji:

O METODACH KSZTAŁCENIA KILKA UWAG, CO NIENOWE...

WŚRÓD METOD AKTYWIZUJĄCYCH PROJEKT EDUKACYJNY DLACZEGO PROJEKT? ROZWÓJ JEST EFEKTEM INTERAKCJI, KTÓRE ZAWIERAJĄ KONFLIKT POZNAWCZY, POLEGAJĄCY NA DOŚWIADCZANIU KILKU – RÓŻNYCH PERSPEKTYW OGLĄDU PROBLEMU.

DLACZEGO PROJEKT?

DLACZEGO PROJEKT? ISTOTNYM ELEMENTEM PROJEKTU JEST DYSKUSJA NAD PROBLEMEM, NAZWANA „ROZUMOWANIEM O ROZUMOWANIU PARTNERA”, SZUKANIE PODOBNYCH PUNKTÓW MYŚLENIA, A WKOŃCU KONSTRUOWANIE WSPÓLNEGO ROZWIĄZANIA.

DLACZEGO PROJEKT? ROLA TUTORINGU RÓWIEŚNICZEGO: KAŻDE DZIECKO MOŻE WYSTĄPIĆ W ROLI AUTORA I KRYTYKA, RÓWNOŚĆ PARTNERÓW W PRZECIWIEŃSTWIE DO KONTAKTÓW: NAUCZYCIEL – UCZEŃ, PROCES WERBALIZACJI I PRECYZOWANIA MYŚLI, KORZYŚCI DLA SFERY SPOŁECZNO – EMOCJONALNEJ DZIECKA.

DLACZEGO PROJEKT? POŁOŻENIE AKCENTU NA PRZEKSZTAŁCANIE INFORMACJI, SPRAWDZANIE, DYSKUTOWANIE, STAWIANIE HIPOTEZ, TWORZENIE WŁASNYCH POMYSŁÓW I KONFRONTOWANIE ICH Z POSIADANĄ WIEDZĄ.

DLACZEGO PROJEKT? ROZWIĄZYWANY PROJEKT JEST OSOBIŚCIE WAŻNY DLA UCZNIA, ZADANIEM NAUCZYCIELA JEST POSZUKIWANIE TAKIEGO SPOSOBU NAUCZANIA, ABY UCZEŃ MÓGŁ DOŚWIADCZYĆ „POCHŁONIĘCIA PROBLEMEM”, NAGRODĘ STANOWI SAMO DOKONYWANIE ODKRYĆ, ZROZUMIENIE I ROZWIAZANIE PROBLEMU.

PROJEKT EDUKACYJNY A INTEGRACJA

PROJEKT EDUKACYJNY A INTEGRACJA EDUKACJA MIĘDZYPRZEDMIOTOWA POZWALA NA ROZWÓJ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH, JĘZYKOWYCH I ESTETYCZNYCH, MOŻE ROZBUDZIĆ PASJĘ POZNAWANIA, ODKRYWANIA, DOCIEKANIA, POZWALA NA RZECZYWISTE ZINTEGROWANIE ODDZIAŁYWAŃ DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH.

PROJEKT EDUKACYJNY A INTEGRACJA INTEGRACJA JEST POSTRZEGANA JAKO PROCES WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM POZASZKOLNYM, POZWALA NA ODKRYWANIE MOŻLIWOŚCI KONTAKTOWANIA SIĘ Z INSTYTUCJAMI KULTURALNYMI I OŚWIATOWYMI, ZAKŁADAMI PRACY, KOŚCIOŁAMI, URZĘDAMI, KONTAKT ZE ŚRODOWISKIEM POZASZKOLNYM KREUJE POSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI, POZWALA NA SPRAWDZENIE I WYKORZYSTANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI.

INTEGRACJA DZIAŁAŃ DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH DIALOG NIEPOWTARZALNOŚĆ WSPÓŁPRACA ODPOWIEDZIALNOŚĆ

PROJEKT JAKO REALIZACJA POTRZEB: EMOCJONALNYCH INTELEKTUALNYCH SPOŁECZNYCH

JAK PRZYGOTOWAĆ SCENARIUSZ PROJEKTU? KILKA UWAG PRAKTYCZNYCH

FAZY PROJEKTU: WYBÓR TEMATU, PRZYGOTOWANIE INSTRUKCJI DO PROJEKTU, WYKONANIE PROJEKTU, PREZENTACJA PROJEKTU.

WYBÓR TEMATU: Powinien być poprzedzony rozmową z uczniami. Nauczyciel inicjuje projekt, ale stara się wykorzystać pomysły uczniów, np.: stosując technikę burzy mózgów, uczy dokonywać selekcji pomysłów zgodnie z przyjętymi kryteriami, formułuje wraz z uczniami temat projektu, kieruje wyborem optymalnej metody realizacji projektu, przygotowuje wraz z uczniami wstępny plan pracy, dokonuje podziału na grupy, przypomina zasady współpracy w grupie.

PRZYGOTOWANIE INSTRUKCJI DO PROJEKTU NAUCZYCIEL NA PODSTAWIE POCZYNIONYCH Z UCZNIAMI USTALEŃ TWORZY INSTRUKCJĘ DO PROJEKTU.

PRZYGOTOWANIE INSTRUKCJI DO PROJEKTU INSTRUKCJA ZAWIERA INFORMACJE O TEMACIE PROJEKTU, SPOSOBIE ZBIERANIA INFORMACJI, METODACH WYKONANIA PROJEKTU, ZASADACH PRACY W GRUPACH, CZASIE PRZEZNACZONYM NA REALIZACJĘ PROJEKTU, KRYTERIACH OCENIANIA PROJEKTU I SPOSOBIE PREZENTACJI.

PRZYKŁADY PROJEKTÓW

PROJEKT POLEGA NA OPRACOWANIU GRY DYDAKTYCZNEJ, KTÓRA UŁATWIAŁABY UCZNIOM GIMNAZJUM ZAPAMIĘTANIE I UTRWALENIE WIADOMOŚCI NA TEMAT TWÓRCZOŚCI I BIOGRAFII ADAMA MICKIEWICZA.

Wybierzcie rodzaj gry, którą wykorzystacie w to być jakaś wasza ulubiona gra, do której postarajcie się dodać wymyślone przez siebie elementy – np. zmieńcie niektóre reguły. Lepiej jednak, aby to była zupełnie nowa gra.

Przejrzyjcie materiały dotyczące omówionej na lekcjach poezji Mickiewicza, jego biografii oraz tych faktów z epoki, które bezpośrednio lub pośrednio wpłynęły na charakter twórczości poety. Przygotujcie zestaw pytań do gry, pamiętając o ich walorach kształcących. Dołóżcie starań, by były one atrakcyjne dla graczy. W razie wątpliwości – skonsultujcie się ze mną.

Wykonajcie wszystkie potrzebne elementy gry, takie np Wykonajcie wszystkie potrzebne elementy gry, takie np.: jak plansza, lista reguł, pionki, karty do gry, itd. 4. Zaprojektujcie pudełko do gry. Postarajcie się, by wyglądało efektownie i oddawało fabułę gry. 5. Opracujcie logo swojej gry.

Jest to projekt, który będziecie realizować w grupach zadaniowych, dlatego ważne jest, aby wszyscy członkowie waszego zespołu sprawiedliwie byli obdzieleni pracą. Spośród was wybierzcie koordynatora projektu, to on będzie czuwał nad całością prac, terminowym wykonaniem i atmosferą w grupie. Czas na realizację projektu: dwa miesiące od otrzymania instrukcji. Konsultacje w piątek po piątej godzinie lekcyjnej.

Prezentacja wykonanych gier będzie składała się z dwóch części: każda z grup otrzyma 5 minut na zaprezentowanie gry w klasie, po zakończeniu prezentacji grupy wymienią się grami i wypróbują je. Koordynatorzy grup pozostaną przy swoich grach, wyjaśniając ewentualne wątpliwości. Na zakończenie wszyscy wypowiedzą się na temat gier.

Wasza gra będzie oceniona wg następujących kryteriów: oryginalność i pomysłowość (wyżej oceniane będą własne pomysły gier niż przyniesienie gotowych wzorców), strona merytoryczna pytań i reguł gry (ich atrakcyjność, fachowość i walory kształcące), estetyka wykonania wszystkich elementów gry, zaangażowanie wszystkich członków grupy. O ocenie decydować będą: nauczyciel, członkowie grupy waszej i innych.

WYKONANIE PROJEKTU: PRACE NAD PROJEKTEM MOGĄ TOCZYĆ SIĘ POZA SZKOŁĄ, ALE DZIAŁANIOM POZASZKOLNYM MOGĄ TOWARZYSZYĆ RÓŻNORODNE DZIAŁANIA OKOŁOPROJEKTOWE W FORMIE LEKCJI Z RÓŻNYCH PRZEDMIOTÓW: JĘZYKA POLSKIEGO, PLASTYKI, INFORMATYKI.

JĘZYK POLSKI: LEKCJA INICJUJĄCA PROJEKT, LEKCJE POŚWIĘCONE BIOGRAFII I TWÓRCZOŚCI MICKIEWICZA, ZBIERANIE MATERIAŁÓW W SZKOLNEJ BIBLIOTECE, POSZUKIWANIE INFORMACJI W INTERNECIE, TWORZENIE BAZY DANYCH DLA WYKONAWCÓW PROJEKTÓW, ZAJĘCIA POŚWIĘCONE TEKSTOM UŻYTKOWYM, W TYM PRZYPADKU INSTRUKCJI.

PLASTYKA: LEKCJE POŚWIĘCONY ROLI LOGOTYPU, PRZYKŁADY LOGOTYPÓW I ICH ROLA UŻYTKOWA I ARTYSTYCZNA. ZAJĘCIA POLEGAJĄCE NA PROJEKTOWANIU LOGO, NP.: SZKOŁY. ZAJĘCIA POŚWIĘCONE PROJEKTOWANIU I WYKONYWANIU NIEKTÓRYCH ELEMENTÓW GRY, NP.: PUDEŁEK

INFORMATYKA POZNAWANIE PODSTAWOWYCH EDYTORÓW, TWORZENIE TEKSTÓW, NP.: INSTRUKCJI. PROJEKTOWANIE CZCIONKI, PLASTYCZNYCH ELEMENTÓW GRY W DOSTĘPNYCH PROGRAMACH GRAFICZNYCH.

MOTYW DROGI W LITERATURZE, SZTUCE I ŻYCIU (KL.V)

MOTYW DROGI W LITERATURZE, SZTUCE I ŻYCIU DROGA WSZYSTKIE DROGI PROWADZĄ DO RZYMU HISTORIA WHERE ARE YOU? JĘZYK ANGIELSKI ZNAJDŹ DROGĘ DO ROZWIĄZANIA DROGA, KTÓRĄ IDĘ JĘZYK POLSKI NA SZLAKU WIDOK, KTÓRY MNIE USPOKAJA DROGA DO DOMU PLASTYKA

CELE PROJEKTU: PRZYGOTOWANIE UCZNIA DO ROZPOZNAWANIA WARTOŚCI MORALNYCH, HIERARCHIZACJI TYCH WARTOŚCI ORAZ DOKONYWANIA WYBORÓW; GODZENIE WŁASNEGO DOBRA Z DOBREM INNYCH, ROZUMIENIA ICH POGLĄDÓW, UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁDZIAŁANIA W GRUPIE.

CELE PROJEKTU: JĘZYK POLSKI KSZTAŁCENIE SPRAWNOŚCI MÓWIENIA, SŁUCHANIA, CZYTANIA I PISANIA W ZRÓŻNICOWANYCH SYTUACJACH KOMUNIKACYJNYCH. HISTORIA BUDZENIE ZAINTERESOWANIA PRZESZŁOŚCIĄ; ROZWIJANIE POCZUCIA PRZYNALEŻNOŚCI DO NARODU, PAŃSTWA I SPOŁECZNOŚCI EUROPEJSKIEJ SZTUKA ROZWIJANIE WRAŻLIWOŚCI PLASTYCZNEJ, ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ PLASTYCZNYCH.

JĘZYK POLSKI DROGA, KTÓRĄ IDĘ REULTATY: OKREŚLENIE BARW, ZAPACHÓW, ODGŁOSÓW DOCIERAJĄCYCH DO UCZNIA W CZASIE DROGI DO DOMU, OPISANIE KOLEŻANCE, KOLEDZE SWOJEJ DROGI DO DOMU, ZNALEZIENIE CECH WSPÓLNYCH OPISU WŁASNEGO I LITERACKIEGO, ROZUMIENIE TEKSTU POETYCKIEGO, PRZEŁOŻENIE TREŚCI UTWORU LITERACKIEGO NA OBRAZ PLASTYCZNY I WYPOWIEDŹ NA JEGO TEMAT.

PRZEBIEG LEKCJI: ZAANGAŻOWANIE: SPOTKANIE W KRĘGU: ĆWICZENIA WYKORZYSTUJĄCE FANTAZJĘ STEROWANĄ: POLECENIE: USIĄDŹCIE WYGODNIE I ZAMKNIJCIE OCZY. WYOBRAŹCIE SOBIE DROGĘ, KTÓRĄ CODZIENNIE WRACACIE ZE SZKOŁY DO DOMU. PRZYPOMNIJ SOBIE:

CO WIDZISZ PO LEWEJ STRONIE, A TERAZ PO PRAWEJ? CO SŁYSZYSZ W CZASIE DROGI? JAKIE SĄ TE ODGŁOSY? JAKIE ZAPACHY CI TOWARZYSZĄ? CZY SĄ PRZYJEMNE? KOGO SPOTYKASZ? CZY CIESZĄ CIĘ TE SPOTKANIA? CZY KTOŚ NA CIEBIE CZEKA? CO CZUJESZ NA WIDOK OSOBY OTWIERAJĄCEJ CI DRZWI?

POSZUKIWANIE KOMUNIKOWANIE SIĘ W PARACH. POLECENIE: OPOWIEDZ KOLEŻANCE LUB KOLEDZE O TYM, CO WIDZIAŁEŚ, SŁYSZAŁEŚ I CZUŁEŚ W CZASIE DROGI, KTÓRĄ SOBIE PRZYPOMNIAŁEŚ. (MASZ NA TO 2 MINUTY, POTEM ZMIANA RÓL)

TRANSFORMACJA I PREZENTACJA PRACA W MAŁYCH GRUPACH. WYSZUKIWANIE WSPÓLNYCH ELEMENTÓW DROGI DZIECI. ZAPISYWANIE TYCH ELEMENTÓW NA KARTCE, W TABELI. PRZY KAŻDYM DZIECI STAWIAJA ZNAK: + LUB -, W ZALEŻNOŚCI OD ICH OCENY. ZASTANAWIAJA SIĘ, KTÓRYCH ELEMENTÓW JEST WIĘCEJ. SPOSTRZEŻENIA ZAPISUJĄ POD TABELĄ. PO WYKONANIU ZADANIA – PREZENTACJA WYNIKÓW.

TRANSFORMACJA I PREZENTACJA DZIECI (W GRUPACH) CZYTAJĄ WIERSZ CZ. MIŁOSZA „DROGA”, PISEMNIE FORMUŁUJĄ ODPOWIEDZI NA PYTANIA: O CZYM OPOWIADA WIERSZ? O KIM JEST MOWA W UTWORZE? JAKIE ELEMENTY WSPÓLNE ODNAJDUJECIE W WIERSZU I NA WASZYCH KARTKACH Z POPRZEDNIEGO ZADANIA? POWTÓRNA PREZENTACJA WYNIKÓW.

REFLEKSJA JAKIE WNIOSKI, MYSLI NASUWAJĄ SIĘ WAM PO DZISIEJSZEJ LEKCJI? PODANIE ZADANIA DOMOWEGO: PRZEDSTAW W SPOSÓB PLASTYCZNY TREŚĆ JEDNEJ ZE STROF WIERSZA I PODPISZ JĄ FRAGMENTEM UTWORU.

JĘZYK POLSKI NA SZLAKU REZULTATY: ZREDAGOWANIE OPOWIADANIA I OPISU KRAJOBRAZU, WSKAZANIE RÓŻNIC MIĘDZY OPOWIADANIEM I OPISEM, PRZEDSTAWIENIE Z KOLEGAMI SCENKI PANTOMIMICZNEJ, OKREŚLENIE WPŁYWU PRZYRODY NA NASTRÓJ CZŁOWIEKA, ROZPOZNAWANIE PRZYSŁÓWKÓW I OKREŚLANIE ROLI PRZYMIOTNIKÓW W OPISIE.

ZAANGAŻOWANIE PREZENTACJA PRAC PLASTYCZNYCH, KTÓRE DZIECI WYKONAŁY W DOMU. KTÓRA PRACA CI SIĘ PODOBA I DLACZEGO JĄ WYBRAŁEŚ?

POLECENIE: WCZORAJ WRACALIŚMY RAZEM ZE SZKOŁY DO DOMU, DZISIAJ WYJDZIEMY POZA MIASTO. PRZYPOMNIJCIE SOBIE, GDZIE BYLIŚCIE OSTATNIO NA WYCIECZCE. JAKI KRAJOBRAZ ZAPAMIĘTALIŚCIE? TERAZ RUSZYMY NA WYCIECZKĘ W WYOBRAŹNI. POMOŻE WAM W TYM WIDOKÓWKA, KTÓRĄ OTRZYMACIE. PRZYJRZYJCIE SIĘ JEJ I WYKONAJCIE ZADANIA:

OPISZCIE MIEJSCE, KTÓRE OGLĄDACIE, ZGROMADŹCIE JAK NAJWIĘCEJ WYRAZÓW ODPOWIADAJĄCYCH NA PYTANIE, JAKIE COŚ JEST: JAKIE JEST NIEBO? JAKIE SĄ GÓRY? ... WYMYŚLCIE PRZYGODĘ, KTÓRA MOGŁA WYDARZYĆ SIĘ W MIEJSCU, KTÓRE WIDZICIE NA WIDOKÓCE. ZAPISZCIE NA KARTCE OSOBY BIORĄCE UDZIAŁ W PRZYGODZIE ORAZ PLAN ZDARZEŃ, JAKIE MIAŁY MIEJSCE. PRZYGOTUJCIE SIĘ DO PRZEDSTAWIENIA TEJ PRZYGODY: PRZYDZIELCIE ROLE CZŁONKOM GRUPY, USTALCIE, JAK MAJĄ ZACHOWYWAĆ SIĘ BOHATEROWIE. DOBIERZCIE REKWIZYTY.

PREZENTACJA GRUP PREZENTUJĄ SWOJE OPISY PRZYRODY I PRZEDSTAWIENIA. WSPÓLNA OCENA.

ZAANGAŻOWANIE, POSZUKIWANIE NAUCZYCIEL ODCZYTUJE TEKST J. PARANDOWSKIEGO, PT. RUSZYŁEM PRZED SIEBIE. DZIECI ROZSTRZYGAJĄ CZY TEKST JEST OPISEM CZY OPOWIADANIEM. PRACA W PARACH: POLECENIE: ZASTANÓWCIE SIĘ, JAK PRZYRODA WPŁYWA NA CZŁOWIEKA I JEGO SAMOPOCZUCIE. ODPOWIEDZI ZAPISZCIE NA MAŁYCH KARTKACH. MOGĄ TO BYĆ TYLKO WYRAZY, KTÓE ODPOWIADAJĄ NA PYTANIE: JAK? TAKIE WYRAZY NAZYWAMY PRZYSŁÓWKAMI.

PRZETWARZANIE DZIECI PRACUJĄ W PARACH, WYPISUJĄ PRZYSŁÓWKI: MIŁO, DOBRZE, WESOŁO, RADOŚNIE... POLECENIE: PRZEDSTAWCIE TERAZ JEDNĄ ZE SWOICH ODPOWIEDZI, NIE POSŁUGUJĄC SIĘ SŁOWAMI, ALE WYKORZYSTUJĄC RUCH I MIMIKĘ. DRAMOWE PRZEDSTAWIENIE ZNACZENIA PRZYSŁÓWKÓW. POZOSTAŁE GRUPY ODGADUJĄ TREŚĆ.

CZYTANIE ULICY WIEDZA O KULTURZE ETAP IV

CZYTANIE ULICY – OD SZTUKI PUBLICZNEJ PO REKLAMĘ PRZEDMIOT: WIEDZA O SZTUCE CEL GŁÓWNY: ZAPOZNANIE UCZNIA Z PRZYKŁADAMI POLSKIEJ I ŚWIATOWEJ SZTUKI PUBLICZNEJ, JEJ JĘZYKIEM WIZUALNYM, PROBLEMATYKĄ KONCEPTUALNĄ I METODAMI ANALIZY, WYKONANIE SAMODZIELNEGO PROJEKTU – ZAPLANOWANIA INTERWENCJI WIZUALNEJ, KTÓRA BĘDZIE SIĘ WPISYWAŁA W KONTEKST ULICY, DOSTARCZENIE NARZĘDZI INTERPRETACYJNYCH POTRZEBNYCH DO PERCEPCJI KULTURY WSPÓŁCZESNEJ.

PRZEBIEG PROJEKTU: PRZEDMIOT CODZIENNEGO UŻYTKU JAKO WIELOWARSTWOWY KOMUNIKAT WIZUALNY SZTUKA POZA GALERIĄ KULTURA – KONSTRUKCJA ARTYSTA W DIALOGU Z ULICĄ/ARCHITEKTURĄ/TRADYCJĄ/MONUMENTEM TRANSFORMACJA IDEI NA JĘZYK WIZUALNY CZYTANIE ULICY ŚWIĘTY MARCIN JAKO KOMUNIKATU KULTUROWEGO KONTRAKT PROJEKTU TWÓRCZEGO – SZTUKA NA ULICY.

PREZENTACJA PROJEKTÓW LEKCJA POŚWIĘCONA PREZENTACJI, ZGODNIE Z USTALENIAMI ZAWARTYMI W INSTRUKCJI. OCENA PROJEKTÓW NA PODSTAWIE USTALONYCH KRYTERIÓW. ZAPLANOWANIE DYSKUSJI Z UCZNIAMI NA TEMAT MOCNYCH I SŁABYCH STRON PRACY NAD PROJEKTEM, EWENTUALNIE PRZEPROWADZENIE ANKIETY, OPRACOWANIE WYNIKÓW I PRZEDSTAWIENIE ICH UCZNIOM.

PRZYKŁADOWE TEMATY: PROJEKTUJEMY REKLAMĘ SPOŁECZNĄ CODZIENNE ŻYCIE NASZEJ DZIELNICY GRY PLANSZOWE DOTYCZĄCE SZKOLNYCH LEKTUR MOJE HOBBY MOJE BIURKO POMNIKI W MOIM REGIONIE MOJA PRYWATNA ANTOLOGIA POEZJI DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO INTERWENCJA PLASTYCZNA W PRZESTRZEŃ MIASTA SECESJA W POZNANIU

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.