JAK PRZYGOTOWAĆ SCENARIUSZ PROJEKTU?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Droga kształcenia naszych kolegów w wybranych krajach UE
Advertisements

GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Poznawanie metody projektu
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
O METODACH KSZTAŁCENIA
Nasze wyjazdy zawsze prowadz ą nas w ciekawe miejsca zarówno pod wzgl ę dem historycznym jak i krajoznawczym. W roku 2006 była wycieczka do Krakowa.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Gatunki dziennikarskie
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Pierwszy portal społeczno ś ciowy dla nauczycieli i edukatorów.
Sk ą d wzi ął si ę pomys ł zorganizowania biwaku? (wywiad dost ę pny na stronie internetowej szko ł y)
Opracowanie: Maria W ą sik. Pierwsze komputery budowano w celu rozwi ą zywania konkretnych problemów. Gdy pojawiało si ę nowe zadanie, nale ż ało przebudowa.
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości
Nasza szkoła xD Zespó ł Szkó ł Rolniczych W Z ł otowie.
PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 3 W RADOMSKU
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Szkolne Rowerowe Ko ł o Krajoznawczo – Turystyczne PTTK KWADRANS SP – maja 2004 r. odby ł o si ę w naszej szkole uroczyste spotkanie z Prezesem Oddzia.
Opracowanie: mgr Tomasz Durawa
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Debata szkolna w ramach projektu Szko ł a Demokracji - Sejm Dzieci i M ł odzie ż y Przygotowa ł y: Anna K ą siel i Kamila Osóbka.
Wybory to podstawowy mechanizm demokracji, dzi ę ki któremu decydujemy o naszej przyszło ś ci. Poprzez oddanie głosu na jednego z kandydatów, którego popieramy.
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
Szko ł a Podstawowa nr 120 im. Konstytucji 3 Maja w Ł odzi, ul. Centralna 40.
Młodzi aktywni? Jak zaanga ż owa ć młodzie ż w ż ycie polityczne i społeczne? W kontek ś cie zbli ż aj ą cych si ę wyborów do Europarlamentu.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
 Prezentacja dla uczniów klas 1 realizuj ą cych zaj ę cia artystyczne wg programu „Kraina muzyki”.  Zeszyt ć wicze ń „ Ś wiat d ź wi ę ków”: - Modu.
WebQuest skierowany jest do uczniów szkoły podstawowej.
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 30 im. MARII ZIENTARY-MALEWSKIEJ W OLSZTYNIE ORTOGRAFFITI.
Prezentacja z okazji 40-Lecia Zespołu Szkół dla Dzieci Przewlekle Chorych przy Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Koninie.
Podczas stażu: Doskonaliliśmy nasze zdolności językowe i zawodowe Zawieraliśmy nowe znajomości Zwiedzaliśmy Portugalię Poznawaliśmy tamtejsze zwyczaje.
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
INSTRUKCJA. 1. Wybieramy temat lekcji. Dobieramy się w grupy. Temat powinien być dobrany tak, aby możliwe było autentyczne zaangażowanie w jego realizację.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Kultura na co dzień przenigdy nie bodzie Szkoła Podstawowa nr 1 im. M. Kopernika w Piszu Nauczyciel :Iwona Mierzejewska Uczestnicy : Uczniowie klasy Ib.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I poznajemy litery 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX – Rozwój wykształcenia.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Koordynatorzy: Magdalena Gaweł, Ewa Martu ż alska, Renata Janicka- Szcze ś niak ZS w Iwanowicach Kwiecie ń, 2016r. Sprawozdanie z całorocznego projektu.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Ul. Pomorska – 202 Łód ź tel./fax
Praca metodą projektu edukacyjnego
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Zapis prezentacji:

JAK PRZYGOTOWAĆ SCENARIUSZ PROJEKTU? KILKA UWAG PRAKTYCZNYCH

FAZY PROJEKTU: WYBÓR TEMATU, PRZYGOTOWANIE INSTRUKCJI DO PROJEKTU, WYKONANIE PROJEKTU, PREZENTACJA PROJEKTU.

WYBÓR TEMATU: Powinien być poprzedzony rozmową z uczniami. Nauczyciel inicjuje projekt, ale stara się wykorzystać pomysły uczniów, np.: stosując technikę burzy mózgów, uczy dokonywać selekcji pomysłów zgodnie z przyjętymi kryteriami, formułuje wraz z uczniami temat projektu, kieruje wyborem optymalnej metody realizacji projektu, przygotowuje wraz z uczniami wstępny plan pracy, dokonuje podziału na grupy, przypomina zasady współpracy w grupie.

PRZYKŁADOWE TEMATY: PROJEKTUJEMY REKLAMĘ SPOŁECZNĄ CODZIENNE ŻYCIE NASZEJ DZIELNICY GRY PLANSZOWE DOTYCZĄCE SZKOLNYCH LEKTUR MOJE HOBBY MOJE BIURKO POMNIKI W MOIM REGIONIE MOJA PRYWATNA ANTOLOGIA POEZJI DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO INTERWENCJA PLASTYCZNA W PRZESTRZEŃ MIASTA SECESJA W POZNANIU

PRZYGOTOWANIE INSTRUKCJI DO PROJEKTU NAUCZYCIEL NA PODSTAWIE POCZYNIONYCH Z UCZNIAMI USTALEŃ TWORZY INSTRUKCJĘ DO PROJEKTU. INSTRUKCJA ZAWIERA INFORMACJE O TEMACIE PROJEKTU, SPOSOBIE ZBIERANIA INFORMACJI, METODACH WYKONANIA PROJEKTU, ZASADACH PRACY W GRUPACH, CZASIE PRZEZNACZONYM NA REALIZACJĘ PROJEKTU, KRYTERIACH OCENIANIA PROJEKTU I SPOSOBIE PREZENTACJI.

PROJEKT POLEGA NA OPRACOWANIU GRY DYDAKTYCZNEJ, KTÓRA UŁATWIAŁABY UCZNIOM GIMNAZJUM ZAPAMIĘTANIE I UTRWALENIE WIADOMOŚCI NA TEMAT TWÓRCZOŚCI I BIOGRAFII ADAMA MICKIEWICZA. Wybierzcie rodzaj gry, którą wykorzystacie w to być jakaś wasza ulubiona gra, do której postarajcie się dodać wymyślone przez siebie elementy – np. zmieńcie niektóre reguły. Lepiej jednak, aby to była zupełnie nowa gra. Przejrzyjcie materiały dotyczące omówionej na lekcjach poezji Mickiewicza, jego biografii oraz tych faktów z epoki, które bezpośrednio lub pośrednio wpłynęły na charakter twórczości poety. Przygotujcie zestaw pytań do gry, pamiętając o ich walorach kształcących. Dołóżcie starań, by były one atrakcyjne dla graczy. W razie wątpliwości – skonsultujcie się ze mną.

3. Wykonajcie wszystkie potrzebne elementy gry, takie np 3. Wykonajcie wszystkie potrzebne elementy gry, takie np.: jak plansza, lista reguł, pionki, karty do gry, itd. 4. Zaprojektujcie pudełko do gry. Postarajcie się, by wyglądało efektownie i oddawało fabułę gry. 5. Opracujcie logo swojej gry. 6. Jest to projekt, który będziecie realizować w grupach zadaniowych, dlatego ważne jest, aby wszyscy członkowie waszego zespołu sprawiedliwie byli obdzieleni pracą. Spośród was wybierzcie koordynatora projektu, to on będzie czuwał nad całością prac, terminowym wykonaniem i atmosferą w grupie. 7. Czas na realizację projektu: dwa miesiące od otrzymania instrukcji. Konsultacje w piątek po piątej godzinie lekcyjnej. 8. Prezentacja wykonanych gier będzie składała się z dwóch części: każda z grup otrzyma 5 minut na zaprezentowanie gry w klasie, po zakończeniu prezentacji grupy wymienią się grami i wypróbują je. Koordynatorzy grup pozostaną przy swoich grach, wyjaśniając ewentualne wątpliwości. Na zakończenie wszyscy wypowiedzą się na temat gier.

9. Wasza gra będzie oceniona wg następujących kryteriów: oryginalność i pomysłowość (wyżej oceniane będą własne pomysły gier niż przyniesienie gotowych wzorców), strona merytoryczna pytań i reguł gry (ich atrakcyjność, fachowość i walory kształcące), estetyka wykonania wszystkich elementów gry, zaangażowanie wszystkich członków grupy. 10. O ocenie decydować będą: nauczyciel, członkowie grupy waszej i innych.

WYKONANIE PROJEKTU: PRACE NAD PROJEKTEM MOGĄ TOCZYĆ SIĘ POZA SZKOŁĄ, ALE DZIAŁANIOM POZASZKOLNYM MOGĄ TOWARZYSZYĆ RÓŻNORODNE DZIAŁANIA OKOŁOPROJEKTOWE W FORMIE LEKCJI Z RÓŻNYCH PRZEDMIOTÓW: JĘZYKA POLSKIEGO, PLASTYKI, INFORMATYKI.

JĘZYK POLSKI: LEKCJA INICJUJĄCA PROJEKT, LEKCJE POŚWIĘCONE BIOGRAFII I TWÓRCZOŚCI MICKIEWICZA, ZBIERANIE MATERIAŁÓW W SZKOLNEJ BIBLIOTECE, POSZUKIWANIE INFORMACJI W INTERNECIE, TWORZENIE BAZY DANYCH DLA WYKONAWCÓW PROJEKTÓW, ZAJĘCIA POŚWIĘCONE TEKSTOM UŻYTKOWYM, W TYM PRZYPADKU INSTRUKCJI.

PLASTYKA: LEKCJE POŚWIĘCONY ROLI LOGOTYPU, PRZYKŁADY LOGOTYPÓW I ICH ROLA UŻYTKOWA I ARTYSTYCZNA. ZAJĘCIA POLEGAJĄCE NA PROJEKTOWANIU LOGO, NP.: SZKOŁY. ZAJĘCIA POŚWIĘCONE PROJEKTOWANIU I WYKONYWANIU NIEKTÓRYCH ELEMENTÓW GRY, NP.: PUDEŁEK

INFORMATYKA POZNAWANIE PODSTAWOWYCH EDYTORÓW, TWORZENIE TEKSTÓW, NP.: INSTRUKCJI. PROJEKTOWANIE CZCIONKI, PLASTYCZNYCH ELEMENTÓW GRY W DOSTĘPNYCH PROGRAMACH GRAFICZNYCH.

PREZENTACJA PROJEKTÓW LEKCJA POŚWIĘCONA PREZENTACJI, ZGODNIE Z USTALENIAMI ZAWARTYMI W INSTRUKCJI. OCENA PROJEKTÓW NA PODSTAWIE USTALONYCH KRYTERIÓW. ZAPLANOWANIE DYSKUSJI Z UCZNIAMI NA TEMAT MOCNYCH I SŁABYCH STRON PRACY NAD PROJEKTEM, EWENTUALNIE PRZEPROWADZENIE ANKIETY, OPRACOWANIE WYNIKÓW I PRZEDSTAWIENIE ICH UCZNIOM.

CO POWINNA ZAWIERAĆ PRACA W CZĘŚCI PRAKTYCZNEJ: TYTUŁ PROJEKTU WPROWADZENIE: DLA KOGO PRZEZNACZONY JEST PROJEKT, JAKIE PRZEDMIOTY OBEJMUJE, JAKA JEST JEGO IDEA (INTENCJE – CELE OGÓLNE np.: korelacja między przedmiotami, zmiana relacji: nauczyciel – uczeń, wprowadzenie nowych, aktywizujących metod pracy). OGÓLNY ZARYS: CZAS TRWANIA PROJEKTU, ILOŚĆ LEKCJI, WYCIECZEK, ITP. TEKST INSTRUKCJI SCENARIUSZE ZAJĘĆ: LEKCJE, WYCIECZKI, ITP.. MATERIAŁY DOTYCZĄCE OCENIANIA, NP.: PROJEKT PUNKTACJI, TEKST ANKIETY.

Bibliografia: Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Kielce 2000 Chałas K.: Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce. Warszawa 2000 Chomicki G.: Projekt środowiskowy – najlepsza metoda integracji międzyprzedmiotowej. W : Nauczanie blokowe i zintegrowane przedmiotów humanistycznych w zreformowanej szkole. Red. T. Jaworski, B. Burda, M. Szymczak. Zielona Góra 2002 S.189-194. 57. Królikowski J.: Projekt edukacyjny. Warszawa 2000

Bibliografia: 8. Klus-Tańska D.: „Moje miasto” – projekt integrujący cele i treści kształcenia. W : Edukacja polonistyczna na rozdrożach. Red. D. Klus-Tańska i M. Dagiel. Olsztyn 1999 S.89-102 9. Mikina A., Zając B.: Jak wdrażać metodę projektów? Kraków 2001

Dziękuję za uwagę. Beata Gromadzka