Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Ewaluacja w nowym nadzorze pedagogicznym
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Witamy uczestników konferencji
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Zmiany w nadzorze pedagogicznym 1 sierpień 2015 r.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Przykładowy model podziału środków
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły Konferencja metodyczna CDN i MODN Opracował: Jarosław Jankowski Dyrektor CDN

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie nadzoru pedagogicznego ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z dnia 9 października 2009 r. ze zmianami) /Dz.U.09.168.1324/ z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie /Dz.U. 2013 nr 0 poz. 560/

§ 5 Nadzór pedagogiczny jest sprawowany z uwzględnieniem: Jawności wymagań Współdziałania organów sprawujących nadzór pedagogiczny z organami prowadzącymi szkoły lub placówki, dyrektorami szkół i placówek oraz nauczycielami Tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi szkoły Pozyskiwania informacji zapewniających obiektywną i pełną oceną działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły

§ 6 Formy nadzoru pedagogicznego Ewaluacja Kontrola Wspomaganie

§ 21. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. 2. Plan nadzoru, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności: 1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia

Powołanie zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej § 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;

§ 20. 2. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.

Po co autoewaluacja i ewaluacja wewnętrzna? Karta Nauczyciela Rozdział 2 Obowiązki nauczycieli Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; (…) oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego (…)

Po co autoewaluacja i ewaluacja wewnętrzna? Ewaluacja wewnętrzna ma na celu wsparcie szkół w tworzeniu profesjonalnej kultury organizacyjnej a w przypadku autoewaluacji jest zaproszeniem każdego nauczyciela do wzięcia odpowiedzialności za własne działania. W obu przypadkach pojawia się pozytywny nawyk analizowania informacji i podejmowania decyzji (racjonalnych?, jedynie słusznych?, gwarantujących sukces?).

Auto/ewaluacja pozwala dokonać oceny: potrzeb, oczekiwań stanu zadowolenia znaczenia działań efektywności/skuteczności koherencji (spójności) działań oddziaływania, wpływu na otoczenie …

EWALUACJA WEWNĘTRZNA czyli… Ewaluacja wewnętrzna to proces zbierania, analizowania i wartościowania danych (informacji) w celu dostarczenia wiedzy niezbędnej do podjęcia decyzji dotyczących przyszłych działań. Ewaluacja nakierowana jest na rozwój szkoły/placówki jako zespołu.

AUTOEWALUACJA czyli… AUTOEWALUACJA – systematyczne zbieranie przez nauczyciela informacji zwrotnej na temat skuteczności własnej pracy. Autoewaluacja nakierowana jest na rozwój nauczyciela jako jednostki.

Co nam może przeszkodzić? Chybiony przedmiot ewaluacji Poddanie ewaluacji zbyt dużej ilości obszarów, tematów Przyglądanie się działaniom, do których już nigdy się nie wróci Poprzestanie na zbieraniu danych i ich opracowywaniu (bez analizy, refleksji i dyskusji o wynikach) Trywialne wnioski niezachęcające do rzetelnego traktowania wyników Zbyt duża liczba wniosków lub możliwość sprzecznych interpretacji zebranych danych „Produkowanie” zbyt dużej ilości tabeli, wykresów, papierów

Auto/ewaluacja pracy nauczyciela - przykłady Obszary Lekcja - wykorzystanie czasu - cele i treści - metody i formy pracy - pomoce dydaktyczne - aktywność uczniów - zadania domowe Ocenianie - informacja o postępach - mocne i słabe strony - motywacja do nauki Współpraca - uczniowie - rodzice - nauczyciele

Obszar: lekcja Czy uważam, że lekcja była udana? Co było najciekawsze dla uczniów w przeprowadzonej przeze mnie lekcji? Co było najtrudniejsze dla uczniów podczas trwania lekcji? Czego się sam nauczyłem? Co mnie szczególnie zaniepokoiło? Jaką ocenę wystawię sobie za przeprowadzoną lekcję? …

Kto udzieli nam informacji zwrotnej? My sami Koleżanki i koledzy nauczyciele Uczniowie Pracownicy administracji i obsługi Rodzice Dyrektor Przyjaciele szkoły/placówki Organ prowadzący Innych osób i instytucji…

Doskonalenie procesu auto/ewaluacji Zaplanowanie ewaluacji Zbieranie danych Analiza danych Zaplanowanie i realizacja działań Wnioski, rekomendacje Refleksja (autoewaluacja nauczyciela)

Ewaluacja wewnętrzna/ autoewaluacja zachęca do refleksji Jak dobra jest nasza szkoła/zespół/nauczyciel? Skąd o tym wiemy? Do czego chcemy dążyć, co jest ważne? Jak się dowiemy, że osiągnęliśmy zamierzone cele? Co widać z naszego punktu widzenia a co widzą inni? Jak rozpoznamy sukces przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej/autoewaluacji? Jakie są mocne i słabe strony?

Bibliografia „Autoewaluacja w szkole”; pod redakcją E.Tołwińskiej-Królikowskiej, Warszawa 2010 „Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy; pod redakcją G.Mazurkiewicza; Kraków 2012 „Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty”; pod redakcją G.Mazurkiewicza; Kraków 2010 „Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Odpowiedzialność”; pod redakcją G.Mazurkiewicza; Kraków 2010