NIEZBADANE TAJEMNICE KROPLI WODY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stan czystości wód na Podkarpaciu
Advertisements

Wykonał: Filip Chrobak
ZAWARTOŚĆ FOSFORANÓW I AZOTANÓW W WODACH Z TERENU GMINY RABA WYŻNA
Województwo Podkarpackie
Określenie pH wody na terenie gminy Raba Wyżna
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
PROJEKT EDUKACYJNY AKTYWNY W SZKOLE AKTYWNY W ŻYCIU REALIZOWANY PRZEZ UCZNIÓW Z KLAS I.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM
SZKOŁY DLA EKOROZWOJU 2010/2011
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Udział Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dofinansowywaniu działań edukacyjnych.
Projekt: „Poznaj historię swojej Małej Ojczyzny na rowerze”
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
Wyniki ankietowania Miasto Szczecin Młodzieżowa Rada Miasta Szczeciński Park Naukowo Technologiczny Szczecin, 20 czerwca
„Lider Lokalnej Ekologii” „CIEPŁO TWOJEGO DOMU”
PROJEKT COMENIUS THE FUTURE IS IN THE HANDS OF THE EUROPEAN YOUTH - LETS STRUGGLE FOR A BETTER WORLD TOGETHER.
Badania w naszej gminie zostały wykonane w dniach od 15 do 22 grudnia przez grupę uczniów naszego gimnazjum. Ale na początek co to w ogóle jest śmieć,
Nasz priorytet – to ochrona środowiska …..Człowieku! Obudź się! Czy musisz być głuchy na Ziemi wołanie? Ważne problemy masz do rozwiązania. Pamiętaj trując.
Opracował J. Stryjkowski
„AKTYWNY W SZKOLE AKTYWNY W ŻYCIU” REALIZOWANY PRZEZ UCZNIÓW Z KLAS I
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Opracowała Renata Kulik. Organizatorzy akcji: Gazeta Wyborcza wraz z portalem gazeta.pl oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.
SZKOŁY JAGIELOŃSKIE. Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Liceum w Psarach przepustką do sukcesu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Projekty edukacyjne z języka angielskiego. W terminie od r. do r. uczniowie szkół przystąpili do realizacji dwóch projektów edukacyjnych.
BEZ BARIER DO KARIER ! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Regulamin szkolnego konkursu „Super klasa”
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Zsliz.olecko.pl Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Charakterystyka zawodu Technikum nr 1 kształci w zawodzie: technik ochrony środowiska. Program tej klasy adresowany jest do uczniów o zainteresowaniach.
Sprawozdanie z działań podjętych w Gimnazjum nr 1 im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej z okazji polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Rok szkolny 2011/2012.
„Kleszcz mały czy duży – nic dobrego nie wróży”
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Małgorzata Owsiany Katarzyna Biegun
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków z Europejskiego Funduszu Społecznego „UCHRONIĆ OD ZAPOMNIENIA” Publiczne Gimnazjum im.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
„ Serce jako organ życia i uczuć”
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Lekcja w laboratorium biologicznym
Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej.
Konkurs Grantowy Fundacji Aviva „To dla mnie ważne”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Środowisko ponad wszystko
1a Aleksandra Natanek Natalia Rymarz 2a Karolina Święs Emila Witek Martyna Bińkowska 2b Arek Głowacki Natalia Dębska Artur Szewczyk Nauczyciel prowadzący.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Projekt Edukacyjny „Hej wodo! Wspólna woda – wspólne możliwości” współfinansowany przez fundację Funduszu Partnerstwa w ramach programu Funduszu Kropli.
Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 1 w Wodzisławiu Śląskim.
Program Edukacja dla Doliny Baryczy. EDUKACJA DLA DOLINY BARYCZY Projekt edukacji regionalnej i przyrodniczej realizowany od stycznia 2014 do czerwca.
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
Sprawozdanie z udziału w projekcie: Lider Lokalnej Ekologii
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Konferencja informacyjno-szkoleniowa Zalesice 29 listopad 2017
Projekt Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Europejski Fundusz Społeczny
Zapis prezentacji:

NIEZBADANE TAJEMNICE KROPLI WODY Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej

Projekt „Niezbadane tajemnice kropli wody” realizowany był w ramach programu ”Równać Szanse 2007 – regionalny konkurs grantowy”, który jest programem Polsko Amerykańskiej Fundacji Wolności administrowanym przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży

GŁÓWNYM CELEM PROJEKTU BYŁO: rozwijanie zdolności interpersonalnych uczniów, stworzenie informatora nt stanu czystości wód na terenie Gminy Raba Wyżna w formie broszury i elektronicznej, zaktywizowanie rodziców w działania na rzecz szkoły, poszerzenie wiedzy matematyczno-przyrodniczej, kształtowanie postaw ekologiczno – patriotycznych,

CZAS REALIZACJI PROJEKTU: od 7 stycznia 2008 do 6 czerwca 2008 ADRESATAMI PROJEKTU BYŁA : młodzież gimnazjum klas I – III zainteresowana tematem projektu, z Gminy Raba Wyżna.

W ramach projektu opracowaliśmy informator dotyczący stanu czystości wód na terenie gminy Raba Wyżna. Oraz stronę internetową dotyczącą powyższego zagadnienia www.kropla_wody.republika.pl

Aby zrealizować powyższe zadania stworzyliśmy 5 cyklicznych zajęć prowadzonych przez nauczycieli gimnazjum wspieranych zajęciami otwartymi prowadzonymi w Elektrowni Wodnej w Niedzicy, w Sanepidzie w Nowym Targu, Oczyszczalni Ścieków w Rabce – Zdrój, w Rokicinach, oraz w Geotermii w Bańskiej Niżnej.

Wiem o wodzie prawie wszystko Poznaliśmy przyczyny i skutki zanieczyszczeń hydrosfery. Wykonaliśmy badania biologiczne stanu czystości wód z terenu gminy. Na podstawie wywiadu przeprowadzonego z pracownikiem gminy na temat topografii terenu uzyskaliśmy informację o wodach powierzchniowych i podziemnych okolicy, poznaliśmy sposoby zaopatrzenia ludności w wodę i jej uzdatniania, gospodarowania i oszczędzania na tej podstawie wykonaliśmy mapę obrazującą punkty ujęć wody pitnej w gminie. Poznaliśmy również znaczenie wody w przyrodzie, gospodarce i życiu człowieka.

Wodo jaka jesteś i co z tobą będzie? - patrol zanieczyszczeń Poznaliśmy podstawowe informację na temat wody-jej budowy i właściwości fizyko-chemicznych. W ramach zajęć otwartych w Sanepidzie w Nowym Targu zapoznaliśmy się ze sposobami badania wody, następnie na zajęć laboratoryjnych przeprowadziliśmy patrol zanieczyszczeń stanu czystości rzek i potoków: Raba, Skawa, Czarna Orawa, Kosiczne i Żeleźnica wykonując badania fizyczno -chemiczne. Opracowaliśmy otrzymane wyniki i w formie raportu przekazaliśmy do Wójta Gminy, Sanepidu w Nowym Targu, Dorzecza Górnej Raby, oraz do szkolnej i lokalnej gazety.

A ty co możesz zrobić na rzecz czystej wody w naszej gminie ? Przeprowadzając ankietę wśród społeczności lokalnej określiliśmy stan wiedzy mieszkańców na temat sposobów oszczędzania wody. Przez cały miesiąc prowadziliśmy pomiary zużycia wody w ciągu dnia przez jednego mieszkańca, całą rodzinę i całą wieś, otrzymane wyniki opracowaliśmy z użyciem metod statystycznych. Uczestnicząc w zajęciach otwartych w oczyszczalni ścieków w Rabce i Rokicinach poznaliśmy procesy technologiczne oczyszczania ścieków. W ramach działań mających na celu poprawę stanu środowiska przeprowadziliśmy akcję oczyszczania koryta rzeki Raby.

Niezbadana moc kropli wody Wykonaliśmy również badania właściwości fizycznych wody, tj. gęstość wody, ciśnienie hydrostatyczne w wodzie, anomalną rozszerzalność wody, właściwości optyczne wody, i jej wpływu na świat. Poznaliśmy zasady funkcjonowania elektrowni wodnej poprzez zajęcia w elektrowni wodnej w Niedzicy. Zdobyliśmy informację nt wód geotermalnych i ich wykorzystania na terenie Polski, swoją wiedzę wzbogaciliśmy poprzez udział w zajęciach otwartych w ciepłowni w Bańskiej Niżnej.

"Woda w sieci" W trakcie zajęć w pracowni komputerowej kształtowaliśmy swoje umiejętności pracy w edytorze html, wykorzystania edytora tekstu word, exel, tworzenie galerii w InfraView. Tworzenia prezentacji multimedialnych w PowerPoint. Wszystkie efekty naszej pracy można oglądać na stronie internetowej naszego gimnazjum: www.gim1.rabawyzna.pl

INSTYTUCJE WSPÓLREALIZUJĄCE PROJEKT: Urząd Gminy Raba Wyżna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Nowym Targu Oczyszczalnia Ścieków Rabka – Zdrój, Rokiciny Stacja Geotermalna w Bańskiej Niżej Wydział Ochrony Środowiska w Rabie Wyżnej

UZYSKANA KWOTA DOTACJI Z PROGRAMU RÓWNAĆ SZANSE 2007 : CALKOWITA KWOTA PROJEKTU: 12831zł UZYSKANA KWOTA DOTACJI Z PROGRAMU RÓWNAĆ SZANSE 2007 : 5500zł

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU: stworzenie informatora oraz strony internetowej o stanie czystości wód Gminy wzbogacenie wiedzy na temat stanu wód w gminie Raba Wyżna ukazanie korelacji międzyprzedmiotowej z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych Rozwijanie zdolności interpersonalnych

EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU: umiejętność prowadzenia wywiadów, wykonywania badań laboratoryjnych, formułowania wniosków zdobycie wiedzy nt. możliwości wykorzystania dotacji unijnych związanych z tworzeniem nowych odnawialnych źródeł energii. Powstały również takie prace jak: Słowniczek biologiczno-chemiczno-fizyczno-geograficzny wody, mapa: punkty ujęć wody pitnej, elektrownie wodne i geotermalne, makiety biegu rzek Gminy Raba Wyżna, elektrowni wodnej

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ