PRODUKT PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

Kongres Uzdrowisk Polskich Muszyna r
Podstawy Turystyki Wykład
Potencjał produktu turystycznego
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Istota i przesłanki badań marketingowych
PRODUKT TURYSTYCZNY: zaprogramowany na sukces
Typologia podmiotów gospodarki turystycznej
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Definicje operacji.
P O P Y T , P O D A Ż.
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Analiza informacji turystycznej na stronach administracji publicznej Joanna Cuber Łukasz Konieczny Karolina Lewicka WSZiNS Tychy Zarządzanie i marketing.
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
Zespół Szkół w Olsztynku im. K.C. Mrongowiusza
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Technik Obsługi Turystycznej
Wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych w obsłudze ruchu turystycznego Konwersatorium III.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
KLASYFIKACJA RUCHU TURYSTYCZNEGO Iwona Barć, Ewelina Turoń
Ubezpieczenia turystyczne
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Prawne aspekty tworzenia i sprzedaży zintegrowanych produktów turystycznych „Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji” Kielce 9-10 kwietnia 2010.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w SOMONINIE
Klasyfikacja usług hotelarskich
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Technik technologii żywności jest zawodem związanym z:
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Produkty turystyki uzdrowiskowej
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
Turystuka Weekendowa.
Turystyka krajoznawcza
ZAWÓD DLA MŁODZIEŻY, KTÓRA LUBI LUDZI ORAZ CHCE LEPIEJ POZNAĆ ŚWIAT
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Strategia przedsiębiorstwa
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
Międzynarodowy rynek turystyczny
Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym
Produkt przedsiębiorstwa
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Marketing usług agroturystycznych
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
PRODUKT.
Innowacyjna platforma pomagająca zaplanować podróż i umożliwiająca porównywanie cen usług turystycznych.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Magdalena Kaczmarek Ilona Urbaniak Klasa III TH. Zakłady żywienia zbiorowego… Organizują one: - Przetwórstwo gastronomiczne, polegające na przygotowywaniu.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński
SEGMENTACJA RYNKU.
E-turystyka w sektorze publicznym
Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński
Temat - Przedsiębiorstwa i ich rodzaje
Publiczne prawo konkurencji
Zapis prezentacji:

PRODUKT PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO Opracowanie: Małgorzata Osękowska Joanna Kurkiewicz Przemysław Kurkiewicz

Wstęp Turystyka to najbardziej dynamicznie rozwijająca się gałąź gospodarki, a różnorodność produktów turystycznych jest stale poszerzana. Powodzenie i sukces przedsiębiorstwa turystycznego zależny jest od umiejętnego rozpoznawania aktualnej sytuacji rynkowej, zbudowania atrakcyjnego produktu turystycznego, jego należytej promocji oraz efektywnego zarządzania. Coraz wyższe wymagania odbiorców usług turystycznych, a także rosnąca konkurencja na rynku stawiają nowe wyzwania przed kadrami w turystyce.

Co to jest produkt? Produkt to wszystko, co jest oferowane na rynku, w celu zaspokojenia potrzeb lub pragnień konsumentów.

Pojęcie to obejmuje: miejsca - Hiszpania, Wyspy Kanaryjskie, usługi - sprzedaż produktu turystycznego, ofert, obsługa w hotelu, czynności - nauka pływania, jazdy na nartach rzeczy fizyczne - autokar, samochód, organizacje - Orbis, PTTK, LOT, osoby - pilot, rezydent, sprzedawca, pomysły - „Aktywny weekend”, ,,Podróż biznesowa”, idee - Polska, kraj bezpieczny dla turystów.

Pojęcie produktu turystycznego Pojęcie „produkt turystyczny” bardzo różnie jest interpretowane w literaturze. Dominuje w definiowaniu podejście strukturalne. Reprezentuje go m.in. G. Gołembski (1998), definiuje on produkt turystyczny jako „wszystkie dobra i usługi nabywane przez turystów w związku z wyjazdem poza miejsce zamieszkania i to zarówno przed rozpoczęciem podróży, w czasie podróży jak i w czasie pobytu poza swoją rodzinna miejscowością.

Trudno jest rozgraniczyć, co jest dobrem i usługą turystyczną, a co nie, dlatego konieczne jest ich rozróżnienie na: dobra i usługi, dla których czynnikiem popytotwórczym jest wyłącznie turystyka, czyli przejazdy, noclegi, usługi przewodnickie, mapy, dobra i usługi, których zakup występuje w związku z uprawnieniem turystyki, ale które są pewną substytucją konsumpcji w innych okresach i w innym miejscu, np. obuwie, odzież, gastronomia, transport, dobra i usługi, które zaspokajają te same potrzeby występujące u turystów, a także u osób nie będących turystami, np: łączność, banki, ubezpieczenia, ochrona zdrowia, rozrywka.

atrakcje i środowisko miejsca docelowego, Potencjalny turysta rozważa możliwość podróży poprzez produkt przedsiębiorstwa turystycznego, czyli analizuje dostępne na rynku pakiety materialnych i niematerialnych składników umożliwiających realizację celu wyjazdu turystycznego, a w szczególności zwraca uwagę na takie elementy produktu, które zawarte są w ofercie przedsiębiorstwa turystycznego jak: atrakcje i środowisko miejsca docelowego, infrastruktura i usługi miejsca docelowego, dostępność miejsca docelowego, wizerunek miejsca docelowego.

Ryc. 1. Struktura produktu turystycznego (źródło: Altkorn J Ryc. 1. Struktura produktu turystycznego (źródło: Altkorn J., Marketing w turystyce, str. 102).

Tak więc produkt to mieszanka: walorów turystycznych w miejscu docelowym uzupełniających dóbr i usług, które pozwalają na pobyt poza miejscem zamieszkania, a także uprzyjemniają ten pobyt.

Miejsce staje się produktem turystycznym, gdy posiada: Atrakcje Infrastrukturę Dostępność komunikacyjną Wizerunek (opakowanie) Wartość (cenę)

Przedsiębiorstwa turystyczne wchodzą w skład systemu podaży usług turystycznych. Cele istnienia przedsiębiorstwa turystycznego odnoszą się w swojej istocie do zaspokojenia potrzeb społecznych poprzez sprzedaż zaspokajających te potrzeby dóbr i usług oraz osiągnięcia efektywnych ekonomicznie wyników (sprzedawanie drożej od kosztów wytwarzania i maksymalizacja zysków).

Podział przedsiębiorstw turystycznych ze względu na produkty - przedsiębiorstwa transportu turystycznego, świadczące usługi związane z przemieszczaniem się turystów, - przedsiębiorstwa hotelarsko-gastronomiczne, zapewniające turystom nocleg, żywienie oraz inne usługi związane z pobytem, - biura podróży - pośrednicy między turystą a innymi przedsiębiorstwami turystycznymi lub organizatorzy imprez turystycznych, - przedsiębiorstwa sanitarno-uzdrowiskowe- zapewniające turystom zaspokojenie potrzeb zdrowotnych, - przedsiębiorstwa usług sportowo - rekreacyjnych, - przedsiębiorstwa turystyki kwalifikowanej.

Przedsiębiorstwa transportu turystycznego zajmują się przewozem turystów do miejsca docelowego ich podróży oraz z powrotem. Działalność tych przedsiębiorstw nie ogranicza się jedynie do obszaru danego kraju, ale bardzo często przewóz turystów dokonuje się na trasach międzynarodowych przynosząc dodatkowe korzyści, a często jest głównym źródłem przychodów. Usługi te świadczone są przez koleje, transport samochodowy, lotnictwo oraz żeglugę.

Dla przedsiębiorstw hotelarskich głównym obszarem działalności jest świadczenie usług noclegowych oraz żywieniowych, skierowanych do turystów oraz ludności miejscowej. Bardzo często hotelarstwo i gastronomia funkcjonują w jednym przedsiębiorstwie jako komplementarny sposób obsługi ruchu turystycznego.

- żywieniowe: restauracje, bary, jadłodajnie, bistra, Przedsiębiorstwa gastronomiczne zajmują się produkcją i sprzedażą posiłków zaspokajających potrzeby żywnościową ludności miejscowej oraz odwiedzających (turystów i wycieczkowiczów). Wyróżnia się następujące zakłady gastronomiczne: - żywieniowe: restauracje, bary, jadłodajnie, bistra, - uzupełniające: kawiarnie i herbaciarnie, cukiernie, - punkty gastronomiczne, bufety, smażalnie, pijalnie, innych usługobiorców turystycznych.

Przedsiębiorstwa turystyczne zajmujące się organizacją oraz pośrednictwem sprzedaży gotowych pakietów turystycznych: - organizatorów turystyki, - pośredników turystycznych, - agentów turystycznych. Przedsiębiorstwa prowadzące wymienione powyżej rodzaje usług określa się mianem biur podróży.

Biura podróży są wyspecjalizowanymi przedsiębiorstwami organizacji i pośrednictwa sprzedaży w turystyce, do których należą agenci turystyczni i pośrednicy sprzedaży miedzy wytwórcami i oferentami usług turystycznych a turystami, a także podmiotami, które zajmują się, oprócz pośrednictwa, organizacją imprez turystycznych oraz produkcją własnych usług turystycznych (touroperatorzy). Zakresem ich działalności jest sprzedaż (w tym również rezerwacja), osobno lub w pakietach, różnego rodzaju produktów turystycznych, takich jaki: usługi noclegowe, gastronomiczne, kulturalne, rekreacyjne, sportowe, rozrywkowe, sprzedaż i rezerwacja biletów na różne środki transportu, sprzedaż usług ubezpieczeniowych, załatwianie formalności paszportowo - wizowych.

Dla przedsiębiorstw usług sportowo-rekreacyjnych podstawowym obszarem działalności jest rozwój aktywności fizycznej i ruchowej u turystów, która wynika z określonych walorów i funkcji określonego obszaru turystycznego.

Działalność przedsiębiorstw sanitarno-uzdrowiskowych jest ściśle związana z określonymi walorami uzdrowiskowymi i określoną przestrzenią geograficzną. Przedsiębiorstwa takie świadczą usługi turystyczne połączone z zaspokojeniem potrzeb leczniczych turystów.

Podsumowanie Na współczesnym konkurencyjnym rynku jednym z istotnych elementów kształtujących działalność podmiotów odgrywa marka produktu. Element ten traktowany jest jako część marketingowej struktury produktu. Otóż jest to każdy materialny lub niematerialny efekt procesu produkcyjnego sprzedawany konsumentowi, zaspokajający określone potrzeby i dostarczający określonych korzyści, marka natomiast powstaje w momencie przedstawienia produktu na rynku, a następnie kojarzenia go z określonymi cechami i wartościami.

Bibliografia Gołembski G. Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 1997, Panasiuk A. Marketing usług turystycznych, wyd. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2006, Rapacz A., Przedsiębiorstwo turystyczne, podstawy i zasady działania, Warszawa 1994. http://www.wsz-pou.edu.pl/