Wstępny projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 www.rpo.silesia-region.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wstępny projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Katowice, 5 grudnia 2005.
Fundusze Strukturalne dla placówek naukowych w latach Walne Zgromadzenie Członków Sieci AIRCLIM-NET, Katowice, IETU, r. Barbara Jaros,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską i budżet Państwa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja otwierająca konsultacje społeczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata wersja druga Wstępnego projektu.
Narodowa Strategia Spójności
Wstępny projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Katowice, październik 2005.
Wstępny projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Katowice, listopad 2005.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Środki strukturalne na lata
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Wykorzystanie aktywności środowisk naukowych(rozwój gospodarczy i społeczny województw), Wspieranie działań społecznych i gospodarczych na rzecz integracji.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i wynikające z.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Zapis prezentacji:

Wstępny projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 www.rpo.silesia-region.pl

Narodowy Plan Rozwoju system wdrażania NSRR Strategie sektorowe Strategia Rozwoju Województwa KPZK SWW Strategia lizbońska/ götteborska Narodowy Plan Rozwoju na lata 2007 - 2013 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Sektorowe Programy Operacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego jest podstawowym instrumentem wdrażania Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000 – 2020 w pierwszym okresie jej realizacji. Nie dziwi więc, iż poniższa analiza wykazała pełną zgodność priorytetów i działań RPO z celami i kierunkami Strategii. Równocześnie RPO jest elementem składającym się na system wdrażania Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007 – 2013, zatem musi być zgodny z zaproponowanymi w nim kierunkami polityki rozwoju. Ze względu na fakt, iż ostateczny kształt NPR nie jest jeszcze znany, w niniejszym rozdziale dokonano analizy spójności RPO z zaproponowanymi priorytetami Strategicznych Wytycznych Wspólnoty. Zestawienie tych dwóch dokumentów prezentuje się również korzystnie. Regionalne Programy Operacyjne Inne Programy www.rpo.silesia-region.pl

Ewolucja PO 2004-2006 zarządzanie centralne 2007-2013 zarządzanie zdecentralizowane, przedmiot negocjacji Województwa z KE, SPO wpływają na RPO. www.rpo.silesia-region.pl

Struktura treści RPO Wstęp Diagnoza społeczno - gospodarcza Województwa Spójność RPO z dokumentami strategicznymi Priorytety i działania Tabele finansowe System wdrażania www.rpo.silesia-region.pl

Priorytety Ochrona środowiska i przestrzeń, Infrastruktura transportowa, Infrastruktura społeczna, Gospodarka i innowacje, Zasoby ludzkie. Celem głównym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2000 – 2020 jest stymulowanie dynamicznego rozwoju, przy wzmocnieniu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej regionu. Rozwój należy tu rozumieć bardzo szeroko, jako proces zachodzący na wielu komplementarnych płaszczyznach, w tym: gospodarczej: wzrost gospodarczy i zwiększenie zatrudnienia, rozwój technologiczny i innowacje, restrukturyzacja i dywersyfikacja działalności gospodarczej, społecznej: wzrost dobrobytu i jakości życia mieszkańców, wzbogacenie tożsamości kulturowej i procesy integracyjne, rozwój usług i zasobów społecznych, wzrost mobilności zawodowej i społecznej, środowiskowej: polepszenie jakości środowiska, infratechniczej: podnoszenie jakości, rozbudowa i racjonalne gospodarowanie zasobami infrastruktury technicznej. Do osiągnięcia celu głównego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 przyczyni się realizacja działań zgrupowanych w 4 priorytetach programu: Ochrona środowiska i przestrzeń Infrastruktura Zasoby ludzkie Gospodarka i innowacje Pomoc techniczna Realizacja tych priorytetów pozwoli oddziaływać i wywoływać pozytywne zmiany w wielu sferach funkcjonowania regionu z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Priorytety są spójne z zapisanymi w nadrzędnym dokumencie wobec Regionalnego Programu Operacyjnego - Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020 www.rpo.silesia-region.pl

Środki na realizację RPO Priorytet % (mln EUR) EFRR I 26 470,5 II 25 452,4 III 20 362 IV VI 4 72,4 EFS V 347,5 Rezerwa programowa 5 90,5 Algorytm 80/10/10 9,98% Alokacja powyżej. 2 876, 52 mln EUR (dof. UE + wkład własny) www.rpo.silesia-region.pl

Działania dla szkolnictwa wyższego Finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Działanie 1.3. Wzmacnianie regionalnych ośrodków wzrostu Działanie 3.1.1. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury edukacji wyższej Działanie 4.4. Transfer technologii i innowacji – regionalny system innowacji, Działanie 3.1. Wzrost umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy Cele działania Generalnym celem działania jest uelastycznienie i powiązanie kierunków kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu. Będzie to odbywać się poprzez realizację następujących celów szczegółowych: wzmocnienie mobilności i elastyczności zawodowej, reorientacja zawodowa pracowników i dostosowanie zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb rynkowych, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, promocja kształcenia ustawicznego i nowoczesnych sposobów kształcenia. Opis działania Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego w kierunku poszerzenia bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia. Działanie to przyczyni się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby poszukujące pracy, realizowane poprzez aktywne pośrednictwo pracy oraz popularyzowanie alternatywnych form zatrudnienia. Należy podjąć działania, które z jednej strony powstrzymają odpływ wykwalifikowanej siły roboczej do innych regionów, a z drugiej przełamią niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu i poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Rozwój osobisty oraz satysfakcjonująca kariera zawodowa jednostki w społeczeństwie opartym na wiedzy wymagają dostępności do edukacji, umożliwiającej kształcenie przez całe życie – od najmłodszych lat po wiek dojrzały. Konieczne są zatem działania zmierzające do rozwoju szkolnictwa średniego i wyższego, usprawnienia i upowszechnienia oraz doskonalenia zawodowego w regionie, a także uczynienia kształcenia ustawicznego stale obecnym w życiu zawodowym mieszkańców. Niezbędnym zatem jest zwiększenie roli szkół wyższych w kształceniu dorosłych i integracja systemów kształcenia tradycyjnego z ustawicznym, promowanie i poprawa szkoleń, edukacji i doradztwa. Do poznania specyfiki przyszłego zawodu oraz zwiększenia możliwości zatrudnienia absolwentów szkół średnich i wyższych wykorzystywane będą praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach. Należy także zwrócić uwagę na konieczność dostosowania kadr regionu do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promocję kształcenia na odległość. Na potrzeby regionalnego rynku pracy niezbędnym będzie przygotowywanie i rozpowszechnianie wyników badań, ocen i publikacji analizujących sytuację w zakresie rozpoznawania przyszłych oczekiwań pracodawców, co do kwalifikacji i umiejętności pracowników. Działanie 3.2. Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa Generalnym celem działania jest wzrost wykształcenia mieszkańców. Cel ten realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe: zwiększenie dostępu uczniów i studentów do edukacji, poprawa warunków nauki, rozwój i doskonalenie standardów programów oraz metod i warunków nauczania, poprawa kwalifikacji kadry pedagogicznej. Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. W celu poprawy dostępu do edukacji uczniom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych należy zapewnić efektywny system stypendialny na terenie województwa śląskiego. Do głównych wyzwań związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania z wykorzystaniem Information and Communications Technology. Wymaga to zaangażowania kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Spodziewane rezultaty działania to rozwój innowacyjnych programów kształcenia zawodowego, opracowanie i upowszechnienie materiałów metodycznych i dydaktycznych do planowania kariery zawodowej, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia w formie na odległość, wzrost ilości osób zdobywających wykształcenie wyższe, wzrost liczby pracowników naukowych. Działanie 3.3. Promocja przedsiębiorczości Celem generalnym działania jest zmniejszenie poziomu bezrobocia i dywersyfikacja struktury gospodarki. Będzie on realizowany przez następujące cele szczegółowe: promowanie postaw przedsiębiorczych, aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw, zapewnienie nowopowstałym mikroprzedsiębiorstwom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. MŚP są alternatywą zatrudnieniową w regionie dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury zatrudnienia, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku europejskim. Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą: izby gospodarcze, agencje rozwoju, inkubatory, centra innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MŚP. www.rpo.silesia-region.pl

Priorytet I – Ochrona środowiska i przestrzeń Działanie 1. 3 Priorytet I – Ochrona środowiska i przestrzeń Działanie 1.3. Wzmacnianie regionalnych ośrodków wzrostu Projekty: Tworzenie i regeneracja infrastruktury okołoakademickiej (kampusy, centra kulturalne), Uwaga: Tylko w aglomeracjach wskazanych w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego Działanie 3.1. Wzrost umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy Cele działania Generalnym celem działania jest uelastycznienie i powiązanie kierunków kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu. Będzie to odbywać się poprzez realizację następujących celów szczegółowych: wzmocnienie mobilności i elastyczności zawodowej, reorientacja zawodowa pracowników i dostosowanie zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb rynkowych, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, promocja kształcenia ustawicznego i nowoczesnych sposobów kształcenia. Opis działania Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego w kierunku poszerzenia bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia. Działanie to przyczyni się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby poszukujące pracy, realizowane poprzez aktywne pośrednictwo pracy oraz popularyzowanie alternatywnych form zatrudnienia. Należy podjąć działania, które z jednej strony powstrzymają odpływ wykwalifikowanej siły roboczej do innych regionów, a z drugiej przełamią niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu i poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Rozwój osobisty oraz satysfakcjonująca kariera zawodowa jednostki w społeczeństwie opartym na wiedzy wymagają dostępności do edukacji, umożliwiającej kształcenie przez całe życie – od najmłodszych lat po wiek dojrzały. Konieczne są zatem działania zmierzające do rozwoju szkolnictwa średniego i wyższego, usprawnienia i upowszechnienia oraz doskonalenia zawodowego w regionie, a także uczynienia kształcenia ustawicznego stale obecnym w życiu zawodowym mieszkańców. Niezbędnym zatem jest zwiększenie roli szkół wyższych w kształceniu dorosłych i integracja systemów kształcenia tradycyjnego z ustawicznym, promowanie i poprawa szkoleń, edukacji i doradztwa. Do poznania specyfiki przyszłego zawodu oraz zwiększenia możliwości zatrudnienia absolwentów szkół średnich i wyższych wykorzystywane będą praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach. Należy także zwrócić uwagę na konieczność dostosowania kadr regionu do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promocję kształcenia na odległość. Na potrzeby regionalnego rynku pracy niezbędnym będzie przygotowywanie i rozpowszechnianie wyników badań, ocen i publikacji analizujących sytuację w zakresie rozpoznawania przyszłych oczekiwań pracodawców, co do kwalifikacji i umiejętności pracowników. Działanie 3.2. Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa Generalnym celem działania jest wzrost wykształcenia mieszkańców. Cel ten realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe: zwiększenie dostępu uczniów i studentów do edukacji, poprawa warunków nauki, rozwój i doskonalenie standardów programów oraz metod i warunków nauczania, poprawa kwalifikacji kadry pedagogicznej. Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. W celu poprawy dostępu do edukacji uczniom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych należy zapewnić efektywny system stypendialny na terenie województwa śląskiego. Do głównych wyzwań związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania z wykorzystaniem Information and Communications Technology. Wymaga to zaangażowania kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Spodziewane rezultaty działania to rozwój innowacyjnych programów kształcenia zawodowego, opracowanie i upowszechnienie materiałów metodycznych i dydaktycznych do planowania kariery zawodowej, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia w formie na odległość, wzrost ilości osób zdobywających wykształcenie wyższe, wzrost liczby pracowników naukowych. Działanie 3.3. Promocja przedsiębiorczości Celem generalnym działania jest zmniejszenie poziomu bezrobocia i dywersyfikacja struktury gospodarki. Będzie on realizowany przez następujące cele szczegółowe: promowanie postaw przedsiębiorczych, aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw, zapewnienie nowopowstałym mikroprzedsiębiorstwom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. MŚP są alternatywą zatrudnieniową w regionie dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury zatrudnienia, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku europejskim. Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą: izby gospodarcze, agencje rozwoju, inkubatory, centra innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MŚP. www.rpo.silesia-region.pl

Priorytet III – Infrastruktura społeczna Działanie 3. 1 Priorytet III – Infrastruktura społeczna Działanie 3.1. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury edukacyjnej Poddziałanie 3.1.1. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury edukacji wyższej Projekty: Budowa nowych lub rozbudowa, przebudowa istniejących obiektów dydaktycznych, w tym laboratoriów dydaktycznych, pracowni komputerowych, bibliotek, infrastruktury społeczno-edukacyjnej w kampusach, w tym akademików i stołówek, i obiektów służących prowadzeniu działalności dydaktycznej lub naukowo-badawczej powiązanej z dydaktyką na poziomie wyższym oraz obiektów naukowo - badawczych w szkołach wyższych. Budowa, rozbudowa lub modernizacja obiektów sportowych w szkołach wyższych lub kampusach. Działanie 3.1. Wzrost umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy Cele działania Generalnym celem działania jest uelastycznienie i powiązanie kierunków kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu. Będzie to odbywać się poprzez realizację następujących celów szczegółowych: wzmocnienie mobilności i elastyczności zawodowej, reorientacja zawodowa pracowników i dostosowanie zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb rynkowych, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, promocja kształcenia ustawicznego i nowoczesnych sposobów kształcenia. Opis działania Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego w kierunku poszerzenia bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia. Działanie to przyczyni się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby poszukujące pracy, realizowane poprzez aktywne pośrednictwo pracy oraz popularyzowanie alternatywnych form zatrudnienia. Należy podjąć działania, które z jednej strony powstrzymają odpływ wykwalifikowanej siły roboczej do innych regionów, a z drugiej przełamią niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu i poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Rozwój osobisty oraz satysfakcjonująca kariera zawodowa jednostki w społeczeństwie opartym na wiedzy wymagają dostępności do edukacji, umożliwiającej kształcenie przez całe życie – od najmłodszych lat po wiek dojrzały. Konieczne są zatem działania zmierzające do rozwoju szkolnictwa średniego i wyższego, usprawnienia i upowszechnienia oraz doskonalenia zawodowego w regionie, a także uczynienia kształcenia ustawicznego stale obecnym w życiu zawodowym mieszkańców. Niezbędnym zatem jest zwiększenie roli szkół wyższych w kształceniu dorosłych i integracja systemów kształcenia tradycyjnego z ustawicznym, promowanie i poprawa szkoleń, edukacji i doradztwa. Do poznania specyfiki przyszłego zawodu oraz zwiększenia możliwości zatrudnienia absolwentów szkół średnich i wyższych wykorzystywane będą praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach. Należy także zwrócić uwagę na konieczność dostosowania kadr regionu do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promocję kształcenia na odległość. Na potrzeby regionalnego rynku pracy niezbędnym będzie przygotowywanie i rozpowszechnianie wyników badań, ocen i publikacji analizujących sytuację w zakresie rozpoznawania przyszłych oczekiwań pracodawców, co do kwalifikacji i umiejętności pracowników. Działanie 3.2. Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa Generalnym celem działania jest wzrost wykształcenia mieszkańców. Cel ten realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe: zwiększenie dostępu uczniów i studentów do edukacji, poprawa warunków nauki, rozwój i doskonalenie standardów programów oraz metod i warunków nauczania, poprawa kwalifikacji kadry pedagogicznej. Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. W celu poprawy dostępu do edukacji uczniom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych należy zapewnić efektywny system stypendialny na terenie województwa śląskiego. Do głównych wyzwań związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania z wykorzystaniem Information and Communications Technology. Wymaga to zaangażowania kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Spodziewane rezultaty działania to rozwój innowacyjnych programów kształcenia zawodowego, opracowanie i upowszechnienie materiałów metodycznych i dydaktycznych do planowania kariery zawodowej, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia w formie na odległość, wzrost ilości osób zdobywających wykształcenie wyższe, wzrost liczby pracowników naukowych. Działanie 3.3. Promocja przedsiębiorczości Celem generalnym działania jest zmniejszenie poziomu bezrobocia i dywersyfikacja struktury gospodarki. Będzie on realizowany przez następujące cele szczegółowe: promowanie postaw przedsiębiorczych, aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw, zapewnienie nowopowstałym mikroprzedsiębiorstwom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. MŚP są alternatywą zatrudnieniową w regionie dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury zatrudnienia, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku europejskim. Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą: izby gospodarcze, agencje rozwoju, inkubatory, centra innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MŚP. www.rpo.silesia-region.pl

Priorytet III – Infrastruktura społeczna Działanie 3. 1 Priorytet III – Infrastruktura społeczna Działanie 3.1. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury edukacyjnej Poddziałanie 3.1.1. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury edukacji wyższej Projekty (cd.): Budowa, rozbudowa lub modernizacja infrastruktury technicznej i sanitarnej w szkołach wyższych. Zagospodarowanie otoczenia obiektów w powiązaniu z projektami wymienionymi w pkt 1-3. Wyposażenie obiektów wymienionych w pkt 1-3 Usuwanie barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych w obiektach pkt 1-3 oraz ich otoczeniu Działanie 3.1. Wzrost umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy Cele działania Generalnym celem działania jest uelastycznienie i powiązanie kierunków kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu. Będzie to odbywać się poprzez realizację następujących celów szczegółowych: wzmocnienie mobilności i elastyczności zawodowej, reorientacja zawodowa pracowników i dostosowanie zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb rynkowych, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, promocja kształcenia ustawicznego i nowoczesnych sposobów kształcenia. Opis działania Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego w kierunku poszerzenia bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia. Działanie to przyczyni się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby poszukujące pracy, realizowane poprzez aktywne pośrednictwo pracy oraz popularyzowanie alternatywnych form zatrudnienia. Należy podjąć działania, które z jednej strony powstrzymają odpływ wykwalifikowanej siły roboczej do innych regionów, a z drugiej przełamią niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu i poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Rozwój osobisty oraz satysfakcjonująca kariera zawodowa jednostki w społeczeństwie opartym na wiedzy wymagają dostępności do edukacji, umożliwiającej kształcenie przez całe życie – od najmłodszych lat po wiek dojrzały. Konieczne są zatem działania zmierzające do rozwoju szkolnictwa średniego i wyższego, usprawnienia i upowszechnienia oraz doskonalenia zawodowego w regionie, a także uczynienia kształcenia ustawicznego stale obecnym w życiu zawodowym mieszkańców. Niezbędnym zatem jest zwiększenie roli szkół wyższych w kształceniu dorosłych i integracja systemów kształcenia tradycyjnego z ustawicznym, promowanie i poprawa szkoleń, edukacji i doradztwa. Do poznania specyfiki przyszłego zawodu oraz zwiększenia możliwości zatrudnienia absolwentów szkół średnich i wyższych wykorzystywane będą praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach. Należy także zwrócić uwagę na konieczność dostosowania kadr regionu do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promocję kształcenia na odległość. Na potrzeby regionalnego rynku pracy niezbędnym będzie przygotowywanie i rozpowszechnianie wyników badań, ocen i publikacji analizujących sytuację w zakresie rozpoznawania przyszłych oczekiwań pracodawców, co do kwalifikacji i umiejętności pracowników. Działanie 3.2. Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa Generalnym celem działania jest wzrost wykształcenia mieszkańców. Cel ten realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe: zwiększenie dostępu uczniów i studentów do edukacji, poprawa warunków nauki, rozwój i doskonalenie standardów programów oraz metod i warunków nauczania, poprawa kwalifikacji kadry pedagogicznej. Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. W celu poprawy dostępu do edukacji uczniom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych należy zapewnić efektywny system stypendialny na terenie województwa śląskiego. Do głównych wyzwań związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania z wykorzystaniem Information and Communications Technology. Wymaga to zaangażowania kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Spodziewane rezultaty działania to rozwój innowacyjnych programów kształcenia zawodowego, opracowanie i upowszechnienie materiałów metodycznych i dydaktycznych do planowania kariery zawodowej, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia w formie na odległość, wzrost ilości osób zdobywających wykształcenie wyższe, wzrost liczby pracowników naukowych. Działanie 3.3. Promocja przedsiębiorczości Celem generalnym działania jest zmniejszenie poziomu bezrobocia i dywersyfikacja struktury gospodarki. Będzie on realizowany przez następujące cele szczegółowe: promowanie postaw przedsiębiorczych, aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw, zapewnienie nowopowstałym mikroprzedsiębiorstwom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. MŚP są alternatywą zatrudnieniową w regionie dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury zatrudnienia, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku europejskim. Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą: izby gospodarcze, agencje rozwoju, inkubatory, centra innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MŚP. www.rpo.silesia-region.pl

Priorytet IV – Gospodarka i innowacje Działanie 4. 4 Priorytet IV – Gospodarka i innowacje Działanie 4.4. Transfer technologii i innowacji – regionalny system innowacji Projekty: Tworzenie i rozwój parków naukowo – technologicznych o znaczeniu regionalnym, komplementarnych do Krajowego Programu Ramowego, Rozbudowa i modernizacja infrastruktury Centrum Transferu Technologii i Centrum Zaawansowanych Technologii – kryterium: komplementarność do działania 1.2. SPO Nauka, Zakup oprogramowania i licencji na oprogramowanie niezbędnego do komercjalizacji technologii, Zakup licencji do użytkowania patentów, Zakup dostępu do europejskiej i światowej bazy danych patentów, tworzenie i rozwijanie regionalnych i lokalnych powiązań kooperacyjnych w tym klastrów poprzez wsparcie wspólnych inwestycji i działań marketingowych firm Działanie 3.1. Wzrost umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy Cele działania Generalnym celem działania jest uelastycznienie i powiązanie kierunków kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu. Będzie to odbywać się poprzez realizację następujących celów szczegółowych: wzmocnienie mobilności i elastyczności zawodowej, reorientacja zawodowa pracowników i dostosowanie zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb rynkowych, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, promocja kształcenia ustawicznego i nowoczesnych sposobów kształcenia. Opis działania Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego w kierunku poszerzenia bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia. Działanie to przyczyni się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby poszukujące pracy, realizowane poprzez aktywne pośrednictwo pracy oraz popularyzowanie alternatywnych form zatrudnienia. Należy podjąć działania, które z jednej strony powstrzymają odpływ wykwalifikowanej siły roboczej do innych regionów, a z drugiej przełamią niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu i poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Rozwój osobisty oraz satysfakcjonująca kariera zawodowa jednostki w społeczeństwie opartym na wiedzy wymagają dostępności do edukacji, umożliwiającej kształcenie przez całe życie – od najmłodszych lat po wiek dojrzały. Konieczne są zatem działania zmierzające do rozwoju szkolnictwa średniego i wyższego, usprawnienia i upowszechnienia oraz doskonalenia zawodowego w regionie, a także uczynienia kształcenia ustawicznego stale obecnym w życiu zawodowym mieszkańców. Niezbędnym zatem jest zwiększenie roli szkół wyższych w kształceniu dorosłych i integracja systemów kształcenia tradycyjnego z ustawicznym, promowanie i poprawa szkoleń, edukacji i doradztwa. Do poznania specyfiki przyszłego zawodu oraz zwiększenia możliwości zatrudnienia absolwentów szkół średnich i wyższych wykorzystywane będą praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach. Należy także zwrócić uwagę na konieczność dostosowania kadr regionu do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promocję kształcenia na odległość. Na potrzeby regionalnego rynku pracy niezbędnym będzie przygotowywanie i rozpowszechnianie wyników badań, ocen i publikacji analizujących sytuację w zakresie rozpoznawania przyszłych oczekiwań pracodawców, co do kwalifikacji i umiejętności pracowników. Działanie 3.2. Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa Generalnym celem działania jest wzrost wykształcenia mieszkańców. Cel ten realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe: zwiększenie dostępu uczniów i studentów do edukacji, poprawa warunków nauki, rozwój i doskonalenie standardów programów oraz metod i warunków nauczania, poprawa kwalifikacji kadry pedagogicznej. Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. W celu poprawy dostępu do edukacji uczniom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych należy zapewnić efektywny system stypendialny na terenie województwa śląskiego. Do głównych wyzwań związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania z wykorzystaniem Information and Communications Technology. Wymaga to zaangażowania kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Spodziewane rezultaty działania to rozwój innowacyjnych programów kształcenia zawodowego, opracowanie i upowszechnienie materiałów metodycznych i dydaktycznych do planowania kariery zawodowej, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia w formie na odległość, wzrost ilości osób zdobywających wykształcenie wyższe, wzrost liczby pracowników naukowych. Działanie 3.3. Promocja przedsiębiorczości Celem generalnym działania jest zmniejszenie poziomu bezrobocia i dywersyfikacja struktury gospodarki. Będzie on realizowany przez następujące cele szczegółowe: promowanie postaw przedsiębiorczych, aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw, zapewnienie nowopowstałym mikroprzedsiębiorstwom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. MŚP są alternatywą zatrudnieniową w regionie dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury zatrudnienia, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku europejskim. Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą: izby gospodarcze, agencje rozwoju, inkubatory, centra innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MŚP. www.rpo.silesia-region.pl

Europejski Fundusz Społeczny w Regionalnym Programie Operacyjnym ? Brak ostatecznych rozstrzygnięć Możliwe dodanie priorytetu V – Zasoby ludzkie finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 3.1. Wzrost umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy Cele działania Generalnym celem działania jest uelastycznienie i powiązanie kierunków kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu. Będzie to odbywać się poprzez realizację następujących celów szczegółowych: wzmocnienie mobilności i elastyczności zawodowej, reorientacja zawodowa pracowników i dostosowanie zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb rynkowych, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, promocja kształcenia ustawicznego i nowoczesnych sposobów kształcenia. Opis działania Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego w kierunku poszerzenia bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia. Działanie to przyczyni się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby poszukujące pracy, realizowane poprzez aktywne pośrednictwo pracy oraz popularyzowanie alternatywnych form zatrudnienia. Należy podjąć działania, które z jednej strony powstrzymają odpływ wykwalifikowanej siły roboczej do innych regionów, a z drugiej przełamią niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu i poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Rozwój osobisty oraz satysfakcjonująca kariera zawodowa jednostki w społeczeństwie opartym na wiedzy wymagają dostępności do edukacji, umożliwiającej kształcenie przez całe życie – od najmłodszych lat po wiek dojrzały. Konieczne są zatem działania zmierzające do rozwoju szkolnictwa średniego i wyższego, usprawnienia i upowszechnienia oraz doskonalenia zawodowego w regionie, a także uczynienia kształcenia ustawicznego stale obecnym w życiu zawodowym mieszkańców. Niezbędnym zatem jest zwiększenie roli szkół wyższych w kształceniu dorosłych i integracja systemów kształcenia tradycyjnego z ustawicznym, promowanie i poprawa szkoleń, edukacji i doradztwa. Do poznania specyfiki przyszłego zawodu oraz zwiększenia możliwości zatrudnienia absolwentów szkół średnich i wyższych wykorzystywane będą praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach. Należy także zwrócić uwagę na konieczność dostosowania kadr regionu do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promocję kształcenia na odległość. Na potrzeby regionalnego rynku pracy niezbędnym będzie przygotowywanie i rozpowszechnianie wyników badań, ocen i publikacji analizujących sytuację w zakresie rozpoznawania przyszłych oczekiwań pracodawców, co do kwalifikacji i umiejętności pracowników. Działanie 3.2. Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa Generalnym celem działania jest wzrost wykształcenia mieszkańców. Cel ten realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe: zwiększenie dostępu uczniów i studentów do edukacji, poprawa warunków nauki, rozwój i doskonalenie standardów programów oraz metod i warunków nauczania, poprawa kwalifikacji kadry pedagogicznej. Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. W celu poprawy dostępu do edukacji uczniom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych należy zapewnić efektywny system stypendialny na terenie województwa śląskiego. Do głównych wyzwań związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania z wykorzystaniem Information and Communications Technology. Wymaga to zaangażowania kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Spodziewane rezultaty działania to rozwój innowacyjnych programów kształcenia zawodowego, opracowanie i upowszechnienie materiałów metodycznych i dydaktycznych do planowania kariery zawodowej, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia w formie na odległość, wzrost ilości osób zdobywających wykształcenie wyższe, wzrost liczby pracowników naukowych. Działanie 3.3. Promocja przedsiębiorczości Celem generalnym działania jest zmniejszenie poziomu bezrobocia i dywersyfikacja struktury gospodarki. Będzie on realizowany przez następujące cele szczegółowe: promowanie postaw przedsiębiorczych, aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw, zapewnienie nowopowstałym mikroprzedsiębiorstwom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. MŚP są alternatywą zatrudnieniową w regionie dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury zatrudnienia, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku europejskim. Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą: izby gospodarcze, agencje rozwoju, inkubatory, centra innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MŚP. www.rpo.silesia-region.pl

Priorytet V - Zasoby ludzkie Proponowany układ działań 5.1. Kształcenie ustawiczne 5.2. Promocja wiedzy 5.3. Integracja społeczna 5.4. Start dla start-up’ów (promocja przedsiębiorczości) 5.5. Transfer wiedzy Działanie 3.1. Wzrost umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy Cele działania Generalnym celem działania jest uelastycznienie i powiązanie kierunków kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu. Będzie to odbywać się poprzez realizację następujących celów szczegółowych: wzmocnienie mobilności i elastyczności zawodowej, reorientacja zawodowa pracowników i dostosowanie zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb rynkowych, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, promocja kształcenia ustawicznego i nowoczesnych sposobów kształcenia. Opis działania Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego w kierunku poszerzenia bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia. Działanie to przyczyni się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby poszukujące pracy, realizowane poprzez aktywne pośrednictwo pracy oraz popularyzowanie alternatywnych form zatrudnienia. Należy podjąć działania, które z jednej strony powstrzymają odpływ wykwalifikowanej siły roboczej do innych regionów, a z drugiej przełamią niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu i poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Rozwój osobisty oraz satysfakcjonująca kariera zawodowa jednostki w społeczeństwie opartym na wiedzy wymagają dostępności do edukacji, umożliwiającej kształcenie przez całe życie – od najmłodszych lat po wiek dojrzały. Konieczne są zatem działania zmierzające do rozwoju szkolnictwa średniego i wyższego, usprawnienia i upowszechnienia oraz doskonalenia zawodowego w regionie, a także uczynienia kształcenia ustawicznego stale obecnym w życiu zawodowym mieszkańców. Niezbędnym zatem jest zwiększenie roli szkół wyższych w kształceniu dorosłych i integracja systemów kształcenia tradycyjnego z ustawicznym, promowanie i poprawa szkoleń, edukacji i doradztwa. Do poznania specyfiki przyszłego zawodu oraz zwiększenia możliwości zatrudnienia absolwentów szkół średnich i wyższych wykorzystywane będą praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach. Należy także zwrócić uwagę na konieczność dostosowania kadr regionu do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promocję kształcenia na odległość. Na potrzeby regionalnego rynku pracy niezbędnym będzie przygotowywanie i rozpowszechnianie wyników badań, ocen i publikacji analizujących sytuację w zakresie rozpoznawania przyszłych oczekiwań pracodawców, co do kwalifikacji i umiejętności pracowników. Działanie 3.2. Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa Generalnym celem działania jest wzrost wykształcenia mieszkańców. Cel ten realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe: zwiększenie dostępu uczniów i studentów do edukacji, poprawa warunków nauki, rozwój i doskonalenie standardów programów oraz metod i warunków nauczania, poprawa kwalifikacji kadry pedagogicznej. Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. W celu poprawy dostępu do edukacji uczniom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych należy zapewnić efektywny system stypendialny na terenie województwa śląskiego. Do głównych wyzwań związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania z wykorzystaniem Information and Communications Technology. Wymaga to zaangażowania kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Spodziewane rezultaty działania to rozwój innowacyjnych programów kształcenia zawodowego, opracowanie i upowszechnienie materiałów metodycznych i dydaktycznych do planowania kariery zawodowej, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia w formie na odległość, wzrost ilości osób zdobywających wykształcenie wyższe, wzrost liczby pracowników naukowych. Działanie 3.3. Promocja przedsiębiorczości Celem generalnym działania jest zmniejszenie poziomu bezrobocia i dywersyfikacja struktury gospodarki. Będzie on realizowany przez następujące cele szczegółowe: promowanie postaw przedsiębiorczych, aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw, zapewnienie nowopowstałym mikroprzedsiębiorstwom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. MŚP są alternatywą zatrudnieniową w regionie dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury zatrudnienia, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku europejskim. Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą: izby gospodarcze, agencje rozwoju, inkubatory, centra innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MŚP. www.rpo.silesia-region.pl

Priorytet V – Zasoby ludzkie Działanie 5.2. Promocja wiedzy Projekty: Kształtowanie sieci nauczania w oparciu o rozwiązania „e-learningu” wraz z zakupem koniecznego sprzętu komputerowego i oprogramowania, Organizacja nauczania w oparciu o najnowszą technologię informacyjno-komunikacyjną, Organizacja nauczania dla osób powyżej 50 roku życia w ramach tzw. „uniwersytetów III wieku”, Organizacja elektronicznych, ogólnodostępnych zbiorów bibliotecznych w ramach tzw. „mediotek”, Przeprowadzanie akcji promujących wiedzę i wykształcenie poprzez festiwale, dni nauki, targi, etc… Działanie 3.1. Wzrost umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy Cele działania Generalnym celem działania jest uelastycznienie i powiązanie kierunków kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu. Będzie to odbywać się poprzez realizację następujących celów szczegółowych: wzmocnienie mobilności i elastyczności zawodowej, reorientacja zawodowa pracowników i dostosowanie zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb rynkowych, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, promocja kształcenia ustawicznego i nowoczesnych sposobów kształcenia. Opis działania Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego w kierunku poszerzenia bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia. Działanie to przyczyni się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby poszukujące pracy, realizowane poprzez aktywne pośrednictwo pracy oraz popularyzowanie alternatywnych form zatrudnienia. Należy podjąć działania, które z jednej strony powstrzymają odpływ wykwalifikowanej siły roboczej do innych regionów, a z drugiej przełamią niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu i poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Rozwój osobisty oraz satysfakcjonująca kariera zawodowa jednostki w społeczeństwie opartym na wiedzy wymagają dostępności do edukacji, umożliwiającej kształcenie przez całe życie – od najmłodszych lat po wiek dojrzały. Konieczne są zatem działania zmierzające do rozwoju szkolnictwa średniego i wyższego, usprawnienia i upowszechnienia oraz doskonalenia zawodowego w regionie, a także uczynienia kształcenia ustawicznego stale obecnym w życiu zawodowym mieszkańców. Niezbędnym zatem jest zwiększenie roli szkół wyższych w kształceniu dorosłych i integracja systemów kształcenia tradycyjnego z ustawicznym, promowanie i poprawa szkoleń, edukacji i doradztwa. Do poznania specyfiki przyszłego zawodu oraz zwiększenia możliwości zatrudnienia absolwentów szkół średnich i wyższych wykorzystywane będą praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach. Należy także zwrócić uwagę na konieczność dostosowania kadr regionu do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promocję kształcenia na odległość. Na potrzeby regionalnego rynku pracy niezbędnym będzie przygotowywanie i rozpowszechnianie wyników badań, ocen i publikacji analizujących sytuację w zakresie rozpoznawania przyszłych oczekiwań pracodawców, co do kwalifikacji i umiejętności pracowników. Działanie 3.2. Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa Generalnym celem działania jest wzrost wykształcenia mieszkańców. Cel ten realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe: zwiększenie dostępu uczniów i studentów do edukacji, poprawa warunków nauki, rozwój i doskonalenie standardów programów oraz metod i warunków nauczania, poprawa kwalifikacji kadry pedagogicznej. Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. W celu poprawy dostępu do edukacji uczniom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych należy zapewnić efektywny system stypendialny na terenie województwa śląskiego. Do głównych wyzwań związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania z wykorzystaniem Information and Communications Technology. Wymaga to zaangażowania kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Spodziewane rezultaty działania to rozwój innowacyjnych programów kształcenia zawodowego, opracowanie i upowszechnienie materiałów metodycznych i dydaktycznych do planowania kariery zawodowej, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia w formie na odległość, wzrost ilości osób zdobywających wykształcenie wyższe, wzrost liczby pracowników naukowych. Działanie 3.3. Promocja przedsiębiorczości Celem generalnym działania jest zmniejszenie poziomu bezrobocia i dywersyfikacja struktury gospodarki. Będzie on realizowany przez następujące cele szczegółowe: promowanie postaw przedsiębiorczych, aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw, zapewnienie nowopowstałym mikroprzedsiębiorstwom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. MŚP są alternatywą zatrudnieniową w regionie dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury zatrudnienia, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku europejskim. Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą: izby gospodarcze, agencje rozwoju, inkubatory, centra innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MŚP. www.rpo.silesia-region.pl

Priorytet V – Zasoby ludzkie Działanie 5.5. Transfer wiedzy Projekty: Tworzenie sieci współpracy w zakresie transferu wiedzy, Bazy danych, Tworzenie regionalnych i lokalnych powiązań kooperacyjnych w tym klastrów poprzez koordynację, przygotowanie projektów biznesowych - organizacja spotkań/ warsztatów/ seminariów/ doradztwo grupowe, szkolenia specjalistyczne, wspólną promocję, komunikację (logo, newsletter, strona www), analizy rynkowe, opracowanie strategii rozwoju klastra, stypendia dla studentów studiów doktoranckich w wybranych branżach przemysłowych, pilotażowe projekty wspólnych badań, staże pracowników naukowych w przedsiębiorstwach Działanie 3.1. Wzrost umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy Cele działania Generalnym celem działania jest uelastycznienie i powiązanie kierunków kształcenia na poziomie średnim i wyższym z potrzebami gospodarki regionu. Będzie to odbywać się poprzez realizację następujących celów szczegółowych: wzmocnienie mobilności i elastyczności zawodowej, reorientacja zawodowa pracowników i dostosowanie zasobów ludzkich do zmieniających się potrzeb rynkowych, podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych, promocja kształcenia ustawicznego i nowoczesnych sposobów kształcenia. Opis działania Stworzenie wykształconego społeczeństwa, zdolnego do sprostania wyzwaniom rynku pracy wymaga rozwoju szkolnictwa wyższego zmierzającego w kierunku poszerzenia bazy, form i specjalności kształcenia oraz wzrostu liczby studentów, upowszechnienia wykształcenia średniego poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół ponadgimnazjalnych we współpracy z samorządami powiatowymi oraz wspierania działań na rzecz poprawy dostępności i jakości szkolnictwa na wszystkich poziomach kształcenia. Działanie to przyczyni się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby poszukujące pracy, realizowane poprzez aktywne pośrednictwo pracy oraz popularyzowanie alternatywnych form zatrudnienia. Należy podjąć działania, które z jednej strony powstrzymają odpływ wykwalifikowanej siły roboczej do innych regionów, a z drugiej przełamią niechęć grup zagrożonych bezrobociem do zmiany zawodu i poszerzenia swoich umiejętności zawodowych. Rozwój osobisty oraz satysfakcjonująca kariera zawodowa jednostki w społeczeństwie opartym na wiedzy wymagają dostępności do edukacji, umożliwiającej kształcenie przez całe życie – od najmłodszych lat po wiek dojrzały. Konieczne są zatem działania zmierzające do rozwoju szkolnictwa średniego i wyższego, usprawnienia i upowszechnienia oraz doskonalenia zawodowego w regionie, a także uczynienia kształcenia ustawicznego stale obecnym w życiu zawodowym mieszkańców. Niezbędnym zatem jest zwiększenie roli szkół wyższych w kształceniu dorosłych i integracja systemów kształcenia tradycyjnego z ustawicznym, promowanie i poprawa szkoleń, edukacji i doradztwa. Do poznania specyfiki przyszłego zawodu oraz zwiększenia możliwości zatrudnienia absolwentów szkół średnich i wyższych wykorzystywane będą praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach. Należy także zwrócić uwagę na konieczność dostosowania kadr regionu do funkcjonowania w warunkach społeczeństwa informacyjnego, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz promocję kształcenia na odległość. Na potrzeby regionalnego rynku pracy niezbędnym będzie przygotowywanie i rozpowszechnianie wyników badań, ocen i publikacji analizujących sytuację w zakresie rozpoznawania przyszłych oczekiwań pracodawców, co do kwalifikacji i umiejętności pracowników. Działanie 3.2. Poprawa jakości i dostępności szkolnictwa Generalnym celem działania jest wzrost wykształcenia mieszkańców. Cel ten realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe: zwiększenie dostępu uczniów i studentów do edukacji, poprawa warunków nauki, rozwój i doskonalenie standardów programów oraz metod i warunków nauczania, poprawa kwalifikacji kadry pedagogicznej. Rozwój szkolnictwa doprowadzić ma do zwiększenia liczby mieszkańców ze średnim i wyższym wykształceniem, przy uwzględnieniu zmieniających się uwarunkowań demograficznych i wymagań rynku pracy. W celu poprawy dostępu do edukacji uczniom pochodzącym z obszarów zmarginalizowanych należy zapewnić efektywny system stypendialny na terenie województwa śląskiego. Do głównych wyzwań związanych z poprawą jakości szkolnictwa w regionie zaliczyć należy między innymi przygotowanie i realizację nowatorskich programów nauczania z wykorzystaniem Information and Communications Technology. Wymaga to zaangażowania kadry o wysokich kwalifikacjach, motywacji i odpowiednich warunków do ciągłego rozwoju umiejętności i wiedzy. Spodziewane rezultaty działania to rozwój innowacyjnych programów kształcenia zawodowego, opracowanie i upowszechnienie materiałów metodycznych i dydaktycznych do planowania kariery zawodowej, przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia w formie na odległość, wzrost ilości osób zdobywających wykształcenie wyższe, wzrost liczby pracowników naukowych. Działanie 3.3. Promocja przedsiębiorczości Celem generalnym działania jest zmniejszenie poziomu bezrobocia i dywersyfikacja struktury gospodarki. Będzie on realizowany przez następujące cele szczegółowe: promowanie postaw przedsiębiorczych, aktywne wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw, zapewnienie nowopowstałym mikroprzedsiębiorstwom pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. MŚP są alternatywą zatrudnieniową w regionie dla pracowników restrukturyzowanych sektorów gospodarki, dają szansę na wykorzystanie endogenicznych potencjałów i stworzenie zróżnicowanej struktury zatrudnienia, bardziej odpornej na zmiany w koniunkturze gospodarczej. Prowadzone w regionie działania powinny skupiać się przede wszystkim na pobudzaniu aktywności gospodarczej tego sektora, zwiększaniu zatrudnienia oraz wzroście jego konkurencyjności i zdolności do funkcjonowania zarówno na krajowym, jak i jednolitym rynku europejskim. Istotny jest również dalszy rozwój instytucji o charakterze lokalnym i regionalnym wspierających rozwój przedsiębiorczości, do których należą: izby gospodarcze, agencje rozwoju, inkubatory, centra innowacji i przedsiębiorczości itp. Instytucje te świadczą usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne i finansowe dla sektora MŚP. www.rpo.silesia-region.pl

Harmonogram prac październik 2005 Przyjęcie przez Zarząd Województwa wstępnego projektu i skierowanie go do regionalnej debaty październik - grudzień 2005 Debata grudzień 2005 Opracowanie i przyjęcie projektu RPO wraz z załącznikami styczeń – czerwiec 2006 Negocjacje RPO z KE marzec 2006 Ostateczne zatwierdzenie RPO przez Zarząd Wojeództwa styczeń 2007 Rozpoczęcie realizacji www.rpo.silesia-region.pl

Konsultacje Kwestionariusz on – line Warsztaty Konferencja otwierająca Spotkania subregionalne Badanie ankietowe Celem badania jest zebranie opinii społeczności regionalnej odnośnie działań, które powinny znaleźć się w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata 2007 - 2013 oraz konkretnych projektów istotnych dla poszczególnych gmin, których realizację Program powinien wspierać. Zebrany materiał posłuży jako podstawa do prac na spotkaniach warsztatowych, gdzie ustalone zostaną ostateczne listy działań oraz w dalszych pracach nad ostateczną wersją RPO. Termin wypełniania ankiet upływa 9 września 2005 roku. Warsztaty W październiku 2005 roku odbędą się warsztaty w czterech grupach tematycznych zgodnych z priorytetami Regionalnego Programu Operacyjnego. Uczestnikami warsztatów będą osoby, które wzięły udział w warsztatach podczas prac nad aktualizacją Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000 - 2015. Celem warsztatów będzie doprecyzowanie typów i kryteriów wyboru projektów oraz określenie kategorii beneficjentów. Stanowi to istotny składnik opisu działań Regionalnego Programu Operacyjnego. Warsztaty odbędą się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego. Subregionalne spotkania konsultacyjne Na przełomie października i listopada 2005 roku zostaną zorganizowane przez Zarząd Województwa Śląskiego we współpracy z subregionami 4 spotkania konsultacyjne (Bielsko - Biała, Częstochowa, Katowice, Rybnik), których efektem będzie dobre przygotowanie RPO zgodnie z oczekiwaniami potencjalnych beneficjentów ROP nt. dokumentu. W konsultacjach wezmą udział wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, starostowie oraz przedstawiciele organizacji pracodawców, szkół wyższych i organizacji pozarządowych. Taka formuła konsultacji sprawdziła się doskonale w pracach nad aktualizacją Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000 - 2015. www.rpo.silesia-region.pl

Konsultacje RPO (2) Kolejnym etapem dyskusji są konsultacje subregionalne: Lp. Termin Miejsce Subregion 1. 8 listopada 2005 roku, godz. 10.00 Śląski Urząd Wojewódzki w Częstochowie, ul. Sobieskiego 7 Północny 2. 9 listopada 2005 roku, godz. 11.00 Międzywydziałowy Zespół Zadaniowy w Bielsku – Białej, ul. Piastowska 40 Południowy 3. 16 listopada 2005, godz. 11.00 Urząd Miasta w Rybniku, ul. Chrobrego 2 Zachodni 4. 21 listopada 2005 roku, godz. 11.00 Katowice, Urząd Marszałkowski, sala Sejmu Śląskiego Centralny www.rpo.silesia-region.pl

Możliwości finansowania projektów uczelni wyższych w sektorowych programach operacyjnych na lata 2007 - 2013 Innowacje – Inwestycje – Otwarta Gospodarka 2007 – 2013 „Nauka, nowoczesne technologie i społeczeństwo informacyjne 2007-2013” www.rpo.silesia-region.pl

Kontakt Referat ds. programowania i monitoringu Wydział Programowania Rozwoju i Funduszy Europejskich 40 – 037 Katowice, ul. Ligonia 46 rop@silesia-region.pl I na stronie http://www.silesia-region.pl/dokument.php?id=12254&kat=0_07_01&katrodzic=0_07 www.rpo.silesia-region.pl

Sektorowy Program Operacyjny Innowacje – Inwestycje – Otwarta Gospodarka 2007 - 2013 Priorytet 1. Stymulowanie wspólnych przedsięwzięć gospodarczych 1.1. Wspieranie powiązań kooperacyjnych przedsiębiorców o zasięgu krajowym i międzynarodowym 1.2. Wspieranie projektów w zakresie tworzenia i rozwoju sieci instytucji otoczenia biznesu o zasięgu krajowym i międzynarodowym 1.3. Wspierania proinnowacyjnego otoczenia biznesu Priorytet 2. Tworzenie warunków sprzyjających przedsięwzięciom innowacyjnym 2.1. Wspieranie funduszy kapitału podwyższonego ryzyka 2.2. Tworzenie systemu mobilizacji kapitału prywatnego przeznaczonego na inwestycje w MSP 2.3. Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju działalności innowacyjnej Priorytet 3. Wspieranie innowacji w przedsiębiorstwach 3.1. Wspieranie projektów o wysokim potencjale rynkowym 3.2. Wspieranie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki 3.3. Wspieranie projektów o inwestycyjnych oraz doradczych przedsiębiorców w zakresie B+R 3.4. Wspieranie projektów z zakresu prawa własności przemysłowej oraz praw autorskich i praw pokrewnych Priorytet 4. Wzmocnienie powiązań międzynarodowych polskiej gospodarki 4.1. Budowa i rozbudowa systemu wsparcia sprzedaży na Jednolitym Rynku Europejskim (JRE) i promocja eksportu 4.2. Budowa i rozwój systemu obsługi inwestorów 4.3. Promocja konkurencyjnych produktów turystycznych o zasięgu ponadregionalnym 4.4. Wzmocnienie marki „Polska” www.rpo.silesia-region.pl

Sektorowy Program Operacyjny „Nauka, nowoczesne technologie i społeczeństwo informacyjne 2007-2013” Priorytet I Wzmocnienie potencjału nauki 1.1. Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki 1.2. Wzmocnienie struktury organizacyjnej i poprawy poziomu wyposażenia jednostek naukowych 1.3. Ukierunkowanie badań naukowych i prac rozwojowych 1.4. Synergia polskiej nauki z nauką europejską i światową Priorytet II Wzmocnienie współpracy nauki z gospodarką 2.1. Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych ukierunkowanych na wykorzystanie w gospodarce 2.2. Wsparcie dostępu do wyników działalności B+R Priorytet III Wsparcie rozwoju społeczeństwa informacyjnego 3.1. Gospodarka elektroniczna 3.2. Zapewnienie powszechnego dostępu do usług komunikacji elektronicznej 3.3. Rozwój polskich zasobów cyfrowych 3.4. Powszechna edukacja na rzecz społeczeństwa informacyjnego www.rpo.silesia-region.pl