Wyniki projektu „Strategia innowacyjności dla Polski” Tadeusz Baczko, Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk
Od Strategii Innowacji OECD do implementacji na poziomie kraju Innowacje centralnym czynnikiem wzrostu gospodarczo-społecznego Rewolucja w zrozumieniu innowacji w warunkach kryzysu uwzględnienie potrzeb odbiorców wartości niematerialne jako rosnący na znaczeniu czynniki wzrostu Uwolnienie potencjału innowacyjnego ludzi, firm, regionów Wykorzystanie potencjału nauki i firm światowych Sektor publiczny kluczowym ogniwem systemu innowacyjnego znaczenie powiązań horyzontalnych innowacje w sektorze publicznym (zdrowie, środowisko) Integracja zasobów danych statystycznych i dostępnych publicznie
Znaczenie diagnozy dla Strategii Innowacji OECD
Implementacja
Implementacja Strategii Innowacji Firmy innowacyjne Związki pracodawców Ośrodki badawcze, uczelnie Instytucje publiczne Eksperci
Kierunki rozwoju podstaw informacyjnych oraz metodologii pomiaru innowacji
Potrzeba uwolnienia potencjałów innowacyjnych
Wyzwanie finansowania innowacji
Bariery przedsiębiorczości
Wyniki projektu Strategia Innowacji dla Polski Zainaugurowanie i przeprowadzenie cyklu seminariów i konferencji mających doprowadzić do sformułowania Strategii Innowacji dla Polski. Zrealizowanie badań firm innowacyjnych przy wykorzystaniu metodologii NESTII OECD Publikacja Raportów o Innowacyjności Uruchomienie procesu budowania partycypacyjnej strategii Innowacyjności Rozwój rejestrów dla realizacji Strategii Innowacji w Polsce
Seminaria i konferencje objęte cyklem: 14 grudnia 2009 r. Co powinna obejmować Strategia Innowacji dla Polski? 11 marca 2010 r. W poszukiwaniu Strategii Innowacji dla Polski 15 kwietnia 2010 r. Nowe obszary Strategii Innowacji dla Polski 13 maja 2010 r. Innowacyjność w Polsce w 2009 roku. Prezentacja „Raportu o innowacyjności gospodarki Polski w 2009 roku”. 29 czerwca 2010 Prezentacja wyników projektu w OECD Roundtable on OECD Innovation Strategy
Działania na rzecz wiązania środowisk Strategie korporacji międzynarodowych Innowacje a sztuki piękne, PTE, IWP, INE PAN Firmy spin off i spin out, Kielce Powiązanie z RSI, Zielona Góra Spotkanie z IP PAN, INE PAN Spotkanie IE RAN, INE PAN System promocji Teraz Polska Innowacyjna przedsiębiorczość Innowacyjność w regionach
Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2009 r. Cel strategiczny i taktyczny, Wnioski diagnostyczne, Część makro-i mikroekonomiczna Lista 500 najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw w 2008 r. Najbardziej innowacyjne firmy mikro-, małe – średnie oraz duże Lista patentów firm Lista najbardziej innowacyjnych produktów
Diagnoza Dystans innowacyjny Polski utrzymuje się Rozwój sektora innowacyjnego w Polsce Wzrost nakładów na działalność innowacyjną Wzrost nakładów przedsiębiorstw na badania i rozwój Zaostrzenie barier innowacyjności Autorzy : T.Baczko, E.Krzywina, M.Pieńkowska
Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2009 roku Wnioski Autor:M.Szyl
Cel strategiczny i taktyczny Do 2020 r. Polska znajdzie się w grupie najbardziej innowacyjnych krajów świata. W 2011 r. udział inwestycji przedsiębiorstw w badania i rozwój (B+R) w Polsce przekroczy 0,3% PKB. l
Od Strategii do działań taktycznych i operacyjnych Prowadzić powinna do konkretnych rozwiązań prawnych, instytucjonalnych i informacyjnych. Zorientowana będzie horyzontalnie przy uwzględnieniu działań na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego i zmian globalnych. Uwzględnione zostaną potrzeby wszystkich zainteresowanych stron. Zostanie przygotowana zgodnie z najważniejszymi polskimi i międzynarodowymi dokumentami strategicznymi ze szczególnym uwzględnieniem Strategii Innowacji OECD.
Czynniki utrudniające działalność innowacyjną w 2007 i 2008 r.* Stopień wpływu: 1 – wysoki, 2 – średni, 3 – niski, 4 – bez znaczenia Źródło: Krzywina E.: Bariery utrudniające prowadzenie działalności innowacyjnej Silniejsze odczuwanie barier innowacyjności w warunkach kryzysu. Największe znaczenie miały bariery finansowe. Zbyt wysokie koszty innowacji – największą barierą działalności innowacyjnej.
Rozwiązania instytucjonalne proponowane przez innowacyjne przedsiębiorstwa (E. Krzywina): Ułatwienie i przyspieszenie procedur związanych z dostępem do finansowania zewnętrznego (kredyty, fundusze strukturalne). Zmiana regulacji prawno-podatkowych (ulgi inwestycyjne). Ułatwienie i przyspieszenie procedur patentowych. Skrócenie procedur wprowadzenia nowego produktu lub usługi. Współpraca nauki i gospodarki oraz wspieranie tej współpracy. Prowadzanie badań rynku w zakresie potrzebnych kierunków innowacji. Zwiększenie wiedzy i świadomości na temat wpływu innowacji na konkurencyjność przedsiębiorstw. Tworzenie klastrów.
Geneza Badania 5 lat nad przedsiębiorstwami innowacyjnymi Przejawy nowej dynamiki Regiony z przewagą B+R nad inwestycjami Potencjał innowacyjny firm studenckich Centra B+R koncernów zagranicznych Innowacje w sektorach tradycyjnych Proces społeczny upowszechnienia wzorców innowacji
Podstawy dla Strategii innowacji dla Polski Monitoring industrial research the 2004 -2009 EU industrial R&D investment scoreboard Programy operacyjne i ich ewaluacja Regionalne strategie innowacyjności Projekty foresight i kierunki ich aplikacji Prace NESTI OECD Strategia innowacji OECD Postulaty firm w stosunku do polityki innowacyjnej
Wyzwania Dystans nieokreślony Brak pomiaru szeregu zjawisk Niedoskonałość rejestrów i klasyfikacji Stereotypy zamiast diagnozy Rozwijający się sektor innowacyjny w niedostosowanym otoczeniu instytucjonalnym Niedostrzeganie potencjałów innowacyjnych Niedoskonałość powiązań horyzontalnych
Potrzeba zmiany paradygmatu Sektor innowacyjny istnieje Potrzeba rozwoju sektora usług innowacyjnych Innowacyjność napędzana przez odbiorców Wartości niematerialne stanowią znaczące źródło wzrostu Sektory tradycyjne stanowią ważny obszar dla innowacji Firmy innowacyjne występują we wszystkich regionach
Cele taktyczne Strategii innowacji dla Polski Uwzględnienie potrzeb i strategii przedsiębiorstw innowacyjnych Uwolnienie potencjałów innowacyjnych Ludzi Firm Instytucji Umiędzynarodowienie systemu innowacyjnego Tworzenie instytucjonalnych ram systemu innowacyjnego Innowacyjne rozszerzone sektory podstawą rozwiązywania problemów strukturalnych (zdrowie, transport)
Zakres prac nad Strategią innowacji dla Polski 1. Istniejące programy strategiczne i ich realizacja 2. Innowacje w sektorze publicznym 3. Strategie innowacyjnych podmiotów gospodarczych po kryzysie 4. Nauka, klastry oraz przedsiębiorczość akademicka 5. Strategie koncernów międzynarodowych inwestujących w sektor B+R w Polsce 6. Innowacje w infrastrukturze i środowisku 7. Prawne aspekty systemu innowacyjnego 8. Społeczne, psychologiczne innowacyjno - kulturowe aspekty systemu innowacyjnego 9. Miejsce sektora niematerialnego w systemie innowacji (usługi niematerialne, przepływ informacji, gospodarowanie zasobami wiedzy). 10. Metodologiczne aspektu pomiaru innowacyjności
Instrumenty pomocne w implementacji Strategii Innowacji OECD Oceny innowacyjności Rankingi inwestorów B+R Rankingi firm patentujacych Rankingi firm innowacyjnych Certyfikacje doradców, ekspertów i audytorów innowacyjności Mapy innowacyjności Raporty innowacyjności krajowe i regionalne Best practices
Oceny innowacyjności i ich znaczenie dla współpracy nauki i gospodarki Innowacyjność rynkowa A - C Innowacyjność procesowa A - C Nakłady na innowacyjność A - C Własność intelektualna A - C Kontrakty w programach ramowych UE A - C N - brak danych do oceny Maksymalna ocena innowacyjności AAAAA Dostarczają informacji dla instytucji naukowo-badawczych, ośrodków akademickich , banków i funduszy , instytucji publicznych: Unii Europejskiej, krajów i regionów.
Znaczenie przestrzennego wymiaru innowacji
16 Raportów o innowacyjności regionów opracowne przez INE PAN i sieć naukową MSN Rankingi innowacyjnych firmy dla wszystkich 16 regionów Polski
W imieniu zespołu badawczego dziękuję za zainteresowanie Doc. dr hab. Tadeusz Baczko Instytut Nauk Ekonomicznych PAN www.inepan.waw.pl Koordynator sieci naukowej „Ocena wpływu działalności badawczo-rozwojowej (B+R) i innowacji na rozwój społeczno-gospodarczy” tbaczko@inepan.waw.pl