Wyniki projektu „Strategia innowacyjności dla Polski”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku PEST: polityka, ekonomia, socjologia, technologie. SEMINARIUM INE PAN Warszawa INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Podsumowanie dyskusji Tadeusz Baczko Instytut Nauk Ekonomicznych PAN Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza Warsztat grupy roboczej: Benchmarking.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Programowanie perspektywy finansowej
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Innowacyjność gospodarki Polski – przestrzenne wyzwania. Innowacyjność województwa lubuskiego w świetle badań r. Doc. dr hab. Tadeusz Baczko.
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

Wyniki projektu „Strategia innowacyjności dla Polski” Tadeusz Baczko, Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk

Od Strategii Innowacji OECD do implementacji na poziomie kraju Innowacje centralnym czynnikiem wzrostu gospodarczo-społecznego Rewolucja w zrozumieniu innowacji w warunkach kryzysu uwzględnienie potrzeb odbiorców wartości niematerialne jako rosnący na znaczeniu czynniki wzrostu Uwolnienie potencjału innowacyjnego ludzi, firm, regionów Wykorzystanie potencjału nauki i firm światowych Sektor publiczny kluczowym ogniwem systemu innowacyjnego znaczenie powiązań horyzontalnych innowacje w sektorze publicznym (zdrowie, środowisko) Integracja zasobów danych statystycznych i dostępnych publicznie

Znaczenie diagnozy dla Strategii Innowacji OECD

Implementacja

Implementacja Strategii Innowacji Firmy innowacyjne Związki pracodawców Ośrodki badawcze, uczelnie Instytucje publiczne Eksperci

Kierunki rozwoju podstaw informacyjnych oraz metodologii pomiaru innowacji

Potrzeba uwolnienia potencjałów innowacyjnych

Wyzwanie finansowania innowacji

Bariery przedsiębiorczości

Wyniki projektu Strategia Innowacji dla Polski Zainaugurowanie i przeprowadzenie cyklu seminariów i konferencji mających doprowadzić do sformułowania Strategii Innowacji dla Polski. Zrealizowanie badań firm innowacyjnych przy wykorzystaniu metodologii NESTII OECD Publikacja Raportów o Innowacyjności Uruchomienie procesu budowania partycypacyjnej strategii Innowacyjności Rozwój rejestrów dla realizacji Strategii Innowacji w Polsce

Seminaria i konferencje objęte cyklem: 14 grudnia 2009 r.          Co powinna obejmować Strategia Innowacji dla Polski? 11 marca 2010 r.            W poszukiwaniu Strategii Innowacji dla Polski 15 kwietnia 2010 r.     Nowe obszary Strategii Innowacji   dla Polski 13 maja 2010 r.        Innowacyjność w Polsce w 2009 roku.                                             Prezentacja „Raportu o innowacyjności gospodarki Polski w 2009 roku”.         29 czerwca 2010 Prezentacja wyników projektu w OECD Roundtable on OECD Innovation Strategy  

Działania na rzecz wiązania środowisk Strategie korporacji międzynarodowych Innowacje a sztuki piękne, PTE, IWP, INE PAN Firmy spin off i spin out, Kielce Powiązanie z RSI, Zielona Góra Spotkanie z IP PAN, INE PAN Spotkanie IE RAN, INE PAN System promocji Teraz Polska Innowacyjna przedsiębiorczość Innowacyjność w regionach

Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2009 r. Cel strategiczny i taktyczny, Wnioski diagnostyczne, Część makro-i mikroekonomiczna Lista 500 najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw w 2008 r. Najbardziej innowacyjne firmy mikro-, małe – średnie oraz duże Lista patentów firm Lista najbardziej innowacyjnych produktów

Diagnoza Dystans innowacyjny Polski utrzymuje się Rozwój sektora innowacyjnego w Polsce Wzrost nakładów na działalność innowacyjną Wzrost nakładów przedsiębiorstw na badania i rozwój Zaostrzenie barier innowacyjności Autorzy : T.Baczko, E.Krzywina, M.Pieńkowska

Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2009 roku Wnioski Autor:M.Szyl

Cel strategiczny i taktyczny Do 2020 r. Polska znajdzie się w grupie najbardziej innowacyjnych krajów świata. W 2011 r. udział inwestycji przedsiębiorstw w badania i rozwój (B+R) w Polsce przekroczy 0,3% PKB. l

Od Strategii do działań taktycznych i operacyjnych Prowadzić powinna do konkretnych rozwiązań prawnych, instytucjonalnych i informacyjnych. Zorientowana będzie horyzontalnie przy uwzględnieniu działań na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego i zmian globalnych. Uwzględnione zostaną potrzeby wszystkich zainteresowanych stron. Zostanie przygotowana zgodnie z najważniejszymi polskimi i międzynarodowymi dokumentami strategicznymi ze szczególnym uwzględnieniem Strategii Innowacji OECD.

Czynniki utrudniające działalność innowacyjną w 2007 i 2008 r.* Stopień wpływu: 1 – wysoki, 2 – średni, 3 – niski, 4 – bez znaczenia Źródło: Krzywina E.: Bariery utrudniające prowadzenie działalności innowacyjnej Silniejsze odczuwanie barier innowacyjności w warunkach kryzysu. Największe znaczenie miały bariery finansowe. Zbyt wysokie koszty innowacji – największą barierą działalności innowacyjnej.  

Rozwiązania instytucjonalne proponowane przez innowacyjne przedsiębiorstwa (E. Krzywina): Ułatwienie i przyspieszenie procedur związanych z dostępem do finansowania zewnętrznego (kredyty, fundusze strukturalne). Zmiana regulacji prawno-podatkowych (ulgi inwestycyjne). Ułatwienie i przyspieszenie procedur patentowych. Skrócenie procedur wprowadzenia nowego produktu lub usługi. Współpraca nauki i gospodarki oraz wspieranie tej współpracy. Prowadzanie badań rynku w zakresie potrzebnych kierunków innowacji. Zwiększenie wiedzy i świadomości na temat wpływu innowacji na konkurencyjność przedsiębiorstw. Tworzenie klastrów.

Geneza Badania 5 lat nad przedsiębiorstwami innowacyjnymi Przejawy nowej dynamiki Regiony z przewagą B+R nad inwestycjami Potencjał innowacyjny firm studenckich Centra B+R koncernów zagranicznych Innowacje w sektorach tradycyjnych Proces społeczny upowszechnienia wzorców innowacji

Podstawy dla Strategii innowacji dla Polski Monitoring industrial research the 2004 -2009 EU industrial R&D investment scoreboard Programy operacyjne i ich ewaluacja Regionalne strategie innowacyjności Projekty foresight i kierunki ich aplikacji Prace NESTI OECD Strategia innowacji OECD Postulaty firm w stosunku do polityki innowacyjnej

Wyzwania Dystans nieokreślony Brak pomiaru szeregu zjawisk Niedoskonałość rejestrów i klasyfikacji Stereotypy zamiast diagnozy Rozwijający się sektor innowacyjny w niedostosowanym otoczeniu instytucjonalnym Niedostrzeganie potencjałów innowacyjnych Niedoskonałość powiązań horyzontalnych

Potrzeba zmiany paradygmatu Sektor innowacyjny istnieje Potrzeba rozwoju sektora usług innowacyjnych Innowacyjność napędzana przez odbiorców Wartości niematerialne stanowią znaczące źródło wzrostu Sektory tradycyjne stanowią ważny obszar dla innowacji Firmy innowacyjne występują we wszystkich regionach

Cele taktyczne Strategii innowacji dla Polski Uwzględnienie potrzeb i strategii przedsiębiorstw innowacyjnych Uwolnienie potencjałów innowacyjnych Ludzi Firm Instytucji Umiędzynarodowienie systemu innowacyjnego Tworzenie instytucjonalnych ram systemu innowacyjnego Innowacyjne rozszerzone sektory podstawą rozwiązywania problemów strukturalnych (zdrowie, transport)

Zakres prac nad Strategią innowacji dla Polski 1. Istniejące programy strategiczne i ich realizacja 2. Innowacje w sektorze publicznym 3. Strategie innowacyjnych podmiotów gospodarczych po kryzysie 4. Nauka, klastry oraz przedsiębiorczość akademicka 5. Strategie koncernów międzynarodowych inwestujących w sektor B+R w Polsce 6. Innowacje w infrastrukturze i środowisku 7. Prawne aspekty systemu innowacyjnego 8. Społeczne, psychologiczne innowacyjno - kulturowe aspekty systemu innowacyjnego 9. Miejsce sektora niematerialnego w systemie innowacji (usługi niematerialne, przepływ informacji, gospodarowanie zasobami wiedzy). 10. Metodologiczne aspektu pomiaru innowacyjności

Instrumenty pomocne w implementacji Strategii Innowacji OECD Oceny innowacyjności Rankingi inwestorów B+R Rankingi firm patentujacych Rankingi firm innowacyjnych Certyfikacje doradców, ekspertów i audytorów innowacyjności Mapy innowacyjności Raporty innowacyjności krajowe i regionalne Best practices

Oceny innowacyjności i ich znaczenie dla współpracy nauki i gospodarki Innowacyjność rynkowa A - C Innowacyjność procesowa A - C Nakłady na innowacyjność A - C Własność intelektualna A - C Kontrakty w programach ramowych UE A - C N - brak danych do oceny Maksymalna ocena innowacyjności AAAAA Dostarczają informacji dla instytucji naukowo-badawczych, ośrodków akademickich , banków i funduszy , instytucji publicznych: Unii Europejskiej, krajów i regionów.

Znaczenie przestrzennego wymiaru innowacji

16 Raportów o innowacyjności regionów opracowne przez INE PAN i sieć naukową MSN Rankingi innowacyjnych firmy dla wszystkich 16 regionów Polski

W imieniu zespołu badawczego dziękuję za zainteresowanie Doc. dr hab. Tadeusz Baczko Instytut Nauk Ekonomicznych PAN www.inepan.waw.pl Koordynator sieci naukowej „Ocena wpływu działalności badawczo-rozwojowej (B+R) i innowacji na rozwój społeczno-gospodarczy” tbaczko@inepan.waw.pl