BADANIE pt.: „Komplementarność projektów z zakresu infrastruktury transportu drogowego realizowanych w ramach ZPORR oraz komplementarność projektów z zakresu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Internetowy System Ewidencji Kart Projektów (ISEKP)
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Przygotowania Polski do EURO 2012 Grupa Robocza infrastruktura.
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Rekomendacje z badania: Prognoza zmian na rynku pracy wynikających z realizacji programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Struktura, treść i sposób opracowania
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Sprawozdanie z działań ewaluacyjnych realizowanych przez Instytucję Pośredniczącą PO KL II stopnia – Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku w 2014 r. Gdańsk,
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Wybrane zagadnienia dot. planu ewaluacji Umowy Partnerstwa - badania wpływu makroekonomicznego PS Kielce, stycznia 2016 r.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Plan finansowy programu
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

BADANIE pt.: „Komplementarność projektów z zakresu infrastruktury transportu drogowego realizowanych w ramach ZPORR oraz komplementarność projektów z zakresu infrastruktury transportu drogowego realizowanych w ramach ZPORR z innymi inicjatywami w tym zakresie” Warszawa, 12 czerwca 2008

SPIS TREŚCI 1. CEL BADANIA 2. KOMPLEMENTARNOŚĆ 3. ZAKRES BADANIA 4. PRZEBIEG BADANIA 5. METODOLOGIA OCENY 6. WYNIKI BADANIA 7. PREZENTACJA WYNIKÓW 8. WNIOSKI I REKOMENDACJE 2

CEL BADANIA Zasadniczy cel badania: sprawdzenie komplementarności projektów z zakresu infrastruktury transportu drogowego: wewnętrznie – pomiędzy projektami ZPORR zewnętrznie – tj. w powiązaniu z projektami drogowymi realizowanymi w ramach: SPO Transport, IW Interreg, Funduszu Spójności w ramach perspektywy budżetowej 2004-06, funduszy przedakcesyjnych ISPA, PHARE i SAPARD, inwestycji finansowanych bez udziału środków unijnych PO IiŚ. Cel pośredni: weryfikacja założeń zawartych w NPR na lata 2004-2006, PWW oraz poszczególnych programach operacyjnych w odniesieniu do zakładanego powiązania między sobą realizowanych inwestycji drogowych (tworzenia spójnej sieci transportowej na poziomie krajowym). 3

KOMPLEMENTARNOŚĆ Komplementarność to cecha, która objawia się współwystępowaniem dróg na tym samym obszarze. Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, czy badane projekty drogowe łączyły się bądź w inny sposób tworzyły spójną sieć drogową. W badaniu zastosowano szersze spojrzenie na pojęcie komplementarności. Wyróżniono w nim „elementy składowe”. W efekcie osobno badane i oceniane były: powiązanie projektów z projektami leżącymi w korytarzach transportowych na danym terenie (komplementarność funkcjonalna), geometryczna bliskość projektów (komplementarność geograficzna), powiązanie projektów w świetle kategorii dróg, których dotyczą (komplementarność operacyjna). Komplementarność wewnętrzna – z projektami drogowymi ZPORR. Komplementarność zewnętrzna – z innymi inwestycjami drogowymi, w od niesieniu do poszczególnych kategorii i zbiorczo (łącznie do wszystkich projektów). 4

ZAKRES BADANIA Badaniem objęte zostały projekty infrastruktury drogowej: realizowane w ramach ZPORR (działania 1.1, 3.1, 3.2, 3.3) Funduszu Spójności realizowane w ramach perspektywy budżetowej 2004-06, realizowane w ramach SPO Transport, realizowane w ramach Funduszy ISPA, PHARE, SAPARD, realizowane w ramach IW INTERREG, ujęte na Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych PO IiŚ, polegające na budowie lub modernizacji, realizowane przez GDDKiA, ZDW, miasta na prawach powiatu (beneficjentów ZPORR) finansowane bez udziału środków unijnych, zakończone w okresie 2002-08. Łącznie – 4335 projektów (w tym 1179 ZPORR) 5

PRZEBIEG BADANIA Ustalenie zakresu gromadzonych informacji oraz instytucji będących w posiadaniu danych. 2. Przygotowanie bazy danych - narzędzia do gromadzenia informacji projektowych. 3. Nawiązanie kontaktu z instytucjami, wizyty w celu pozyskania informacji, wprowadzanie ich do projektowej bazy danych. 4. Odwzorowanie poszczególnych projektów na mapie interaktywnej. 5. Dokonanie oceny projektów ZPORR pod kątem ich komplementarności. Najpierw z innymi projektami ZPORR, a potem z pozostałymi projektami. 6. Uzupełnienie opisów na mapach o wyniki oceny komplementarności. 7. Przeprowadzenie analiz otrzymanych wyników oraz sformułowanie wniosków i rekomendacji. 6

METODOLOGIA OCENY Przykład: KOMPLEMENTARNOŚĆ FUNKCJONALNA Ocenie podlegała relacja między projektem ZPORR a innym projektem (innymi projektami). Zdefiniowano zasady przyznawania oceny liczbowej w skali 0-3 oraz inne aspekty oceny (np. obszar analizy, przypadek więcej niż 1 projektu w obszarze analizy). Przykładowa skala oceny Suma punktów przyznana każdej z trzech składowych (funkcjonalna, geograficzna, operacyjna) przemnożona przez odpowiednie wagi prowadzi do uzyskania zagregowanego parametru (w skali 0-3) określającego komplementarność projektu w rozpatrywanych relacjach. 7

1 2 3 METODOLOGIA OCENY Przykład: KOMPLEMENTARNOŚĆ FUNKCJONALNA Przykłady oceny komplementarności funkcjonalnej dla różnych przypadków lokalizacji projektów. 1 2 3 8

WYNIKI BADANIA Wynik oceny komplementarności – średnie wartości w poszczególnych kategoriach. 9

WYNIKI BADANIA Rozkład projektów o najwyższej komplementarności wewnętrznej między województwami 10

WYNIKI BADANIA Porównanie średniej komplementarności wewnętrznej i zewnętrznej w województwach. 11

PREZENTACJA WYNIKÓW Produkty końcowe wykonane w trakcie realizacji zamówienia: raport końcowy podsumowujący badania i prezentujący jego szczegółowe wyniki 17 map interaktywnych - dla całej Polski i 16 województw (w formacie *.pmf do odczytu w przeglądarce ArcReader). MAPY INTERAKTYWNE: sporządzone przy użyciu ArcView, podkład stanowi wektorowa Baza Danych Ogólnogeograficznych (skala 1:250 000, dane z 2003 r.), informacje o poszczególnych projektach i wynikach ich oceny, możliwość przeglądania w dowolnym powiększeniu i wyboru wyświetlanych treści, możliwa dalsza rozbudowa. 12

WNIOSKI I REKOMENDACJE Wybrane wnioski DOTYCZĄCE OCENY PROJEKTÓW I UZYSKANYCH WYNIKÓW Wiele województw: W procesie wyboru projektów nie dążono do zapewnienia wysokiego poziomu komplementarności między nimi. Cały kraj: Średni poziom komplementarności zewnętrznej był wyższy niż wewnętrznej (komplementarność zewnętrzna > „2” w 13 województwach). Inwestycje z innych środków dobrze uzupełniają się z projektami ZPORR Poziom komplementarności wzrasta wraz z kategorią drogi i długością odcinka objętego projektem ZPORR. Duża zmienność w poziomie składowych komplementarności zewnętrznej między województwami. Wyraźnie widoczne są różnice w strategiach inwestycyjnych lub sposobie wyboru projektów. Zbiorcza komplementarność zewnętrzna jest wyższa niż wartości komplementarności odnoszone do poszczególnych kategorii. 13

WNIOSKI I REKOMENDACJE Wybrane rekomendacje PROWADZENIE BADAŃ EWALUACYJNYCH Inauguracja badania poprzez spotkanie z wyznaczonymi przedstawicielami instytucji objętych badaniem. GROMADZENIE I UDOSTĘPNIANIE DANYCH O PROJEKTACH Zobowiązanie inwestorów do gromadzenia i przechowywania informacji o projektach infrastrukturalnych w jednolitym układzie (zakres rzeczowy, okres realizacji, wartość, itp.). Promowanie dobrych praktyk w zakresie prowadzenia stron www dla dużych projektów infrastrukturalnych realizowanych ze środków publicznych. KOMPLEMENTARNOŚĆ W PROCEDURZE SELEKCJI PROJEKTÓW Uwzględnienie w procedurze selekcji projektów drogowych dodatkowego kryterium - komplementarności z innymi inwestycjami. 14

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 15