Przygotowania do zamknięcia pomocy z funduszy strukturalnych na lata 2004-2006 w świetle regulacji wspólnotowych Konstancja Piątkowska Instytucja Zarządzająca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
1 Przygotowania do zamknięcia ZPORR Ewa Wnukowska – Dyrektor Departamentu Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 kwietnia 2008 r.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Procedury audytu zamknięcia pomocy Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rola Instytucji Audytowej
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
1 Stosowanie, Monitorowanie oraz Kontrola Zasady N+2 Warszawa, 15 czerwca 2005 r.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Stan realizacji programów na lata 2004 – 2006 w kontekście przygotowań do zamknięcia pomocy i zapewnienia prawidłowości deklarowanych wydatków Warszawa,
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zarządzanie projektem EFS
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Przygotowania do zamknięcia pomocy z funduszy strukturalnych na lata 2004-2006 w świetle regulacji wspólnotowych Konstancja Piątkowska Instytucja Zarządzająca Podstawami Wsparcia Wspólnoty Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 kwietnia 2008 r.

Zamknięcie pomocy – podstawy prawne Rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie Komisji (EC) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych Wytyczne dotyczące zamknięcia pomocy (2000-2006) finansowanej z funduszy strukturalnych, przyjęte w formie Decyzji Komisji nr COM(2006) 3424 z dnia 1 sierpnia 2006 r.

Zasady zamknięcia pomocy określone w Wytycznych Komisji Europejskiej (1) Definicja zamknięcia programu operacyjnego: Przekazanie do Komisji Europejskiej dokumentów zamknięcia: końcowej deklaracji wydatków wraz z wnioskiem o płatność końcową (w Polsce: Instytucja Płatnicza w MF) sprawozdania końcowego (właściwe Instytucje Zarządzające) deklaracji zamknięcia pomocy (w Polsce: Instytucja właściwa do zamknięcia pomocy w MF). 2. Weryfikacja i akceptacja tych dokumentów przez Komisję Europejską. 3. Rozliczenie salda końcowego. Ostateczny termin kwalifikowalności wydatków – odnoszący się do wydatków ponoszonych przez beneficjentów końcowych: 31 grudnia 2008 r. w przypadku programów, w ramach których udzielane jest wsparcie w formie pomocy publicznej – 30 kwietnia 2009 r. wydłużenie okresu kwalifikowalności wydatków przez KE – możliwe jest jedynie w wyjątkowych okolicznościach

Zasady zamknięcia pomocy określone w Wytycznych Komisji Europejskiej (2) Termin przekazania dokumentów zamknięcia do Komisji Europejskiej 15 miesięcy od ostatecznego terminu kwalifikowalności wydatków. W przypadku występowania w programie dwóch różnych dat kwalifikowalności, obligatoryjny termin przekazania dokumentów zamknięcia liczony jest od późniejszego z tych terminów. Terminy zamknięcia programów perspektywy 2004-2006 w Polsce 31 grudnia 2008 r. Ostateczny termin dokonywania zmian w Uzupełnieniach programów, Ostateczny termin ponoszenia wydatków przez beneficjentów końcowych, 30 kwietnia 2009 r. Ostateczny termin ponoszenia wydatków przez beneficjentów końcowych w przypadku działań objętych schematami pomocy publicznej 31 marca 2010 r. Przekazanie dokumentów zamknięcia PO Pomoc techniczna oraz SPO Restrukturyzacja… 31 lipca 2010 r. Przekazanie dokumentów zamknięcia SPO RZL, ZPORR, SPO WKP, SPO Transport, SPO Rybołówstwo…

Dokumenty zamknięcia pomocy Potwierdzone deklaracje wydatków końcowych oraz wniosek o płatność końcową Sporządzany jest na formularzu przedstawionym w załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001. Deklaracji wydatków końcowych powinien towarzyszyć załącznik dotyczący odzyskanych kwot, o których mowa w art. II rozporządzenia (WE) nr 438/2001. Ogólne informacje dotyczące załącznika w sprawie odzyskanych kwot stanowią załącznik nr 3 do Wytycznych… Państwa członkowskie mają obowiązek informowania Komisji odnośnie kwot odzyskanych pomiędzy przedłożeniem deklaracji wydatków końcowych, wnioskiem końcowym a płatnością końcową dokonaną przez Komisję, tak, by Komisja mogła dokonać ich odliczenia. Państwa członkowskie muszą też informować Komisję odnośnie kwot do odzyskania odzyskanych po przedłożeniu deklaracji ostatecznych płatności oraz po zamknięciu danego programu, a następnie zwrócić Komisji odpowiednią część wkładu funduszy strukturalnych.

Dokumenty zamknięcia pomocy 2. Sprawozdanie końcowe Ma na celu umożliwić Komisji sprawdzenie, czy decyzja dotycząca formy pomocy została odpowiednio wykonana oraz czy osiągnięte zostały cele programu. Przed przedłożeniem sprawozdania końcowego Komisji, zostaje ono zatwierdzone przez Komitet Monitorujący (zgodnie z wymogami art. 35 ust. 3 lit. e rozporządzenia (WE) nr 1260/1999). Minimalny zakres informacji, który należy przedstawić w sprawozdaniu końcowym, określono w załączniku 1 do Wytycznych… Komisja w ciągu 5 miesięcy od otrzymania sprawozdania końcowego może uznać sprawozdanie za niedostateczne – w takim przypadku Komisja nawiązuje dialog z państwem członkowskim w celu dokonania niezbędnych poprawek.

Dokumenty zamknięcia pomocy 3. Deklaracja końcowa Orientacyjny wzór deklaracji końcowej zamieszczony został w załączniku III rozporządzenia (WE) nr 438/2001. Ponadto, deklarację końcową należy sporządzić zgodnie z art. 38 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 oraz z rozdziałem V rozporządzenia (WE) nr 438/2001. Szczegółowe wytyczne dotyczące przygotowania oraz treści deklaracji końcowej określono w załączniku 2 do Wytycznych…

Zasady zamknięcia pomocy określone w Wytycznych Komisji Europejskiej (1) Na 2 miesiące przed ostatecznym terminem składania dokumentów zamknięcia Komisja prześle Państwom Członkowskim pismo informujące, iż w przypadku niezłożenia dokumentów w terminie przeprowadzi zamknięcie na podstawie dostępnych dokumentów oraz ze dokona korekt finansowych i automatycznego umorzenia, zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych… Konsekwencje spóźnionego złożenia dokumentów zamknięcia W sytuacji nie dostarczenia deklaracji końcowych wydatków, wraz z wnioskiem o płatność końcową, w oznaczonym terminie, Komisja Europejska: automatycznie anuluje każdą część zobowiązania, dla której nie otrzymała wniosku o płatność – w przypadku EFOGR, Sekcja Orientacji; automatycznie umorzy, nie później niż w ciągu 6 miesięcy, sumy częściowe przeznaczone na pomoc współfinansowaną przez fundusz, powodując zwrot kwot wypłaconych nieprawidłowo – w przypadku ERDF, FISR oraz EFS; Jeśli sprawozdanie końcowe dotyczące funduszu nie zostanie dostarczone przed upływem ostatecznego terminu, zamknięcie zostanie przeprowadzone w oparciu o potwierdzoną deklarację końcowych wydatków, oraz o informacje zawarte w ostatnim sprawozdaniu rocznym.

Zasady zamknięcia pomocy określone w Wytycznych Komisji Europejskiej (2) Konsekwencje spóźnionego złożenia dokumentów zamknięcia (c.d.) Nieprzekazanie deklaracji zamknięcia w określonym przepisami terminie, powoduje, iż zamknięcie zostanie przeprowadzone na podstawie potwierdzonej deklaracji końcowych wydatków oraz sprawozdania końcowego. Nieprzekazanie w terminie deklaracji końcowych wydatków w określonym terminie, powoduje zamknięcie danego programu na podstawie ostatniego zatwierdzonego wniosku o płatność. Jeżeli sprawozdanie końcowe lub deklaracja zamknięcia nie zostaną przekazane przed upływem ostatecznego terminu, Komisja dokona korekty finansowej, nawet jeżeli już wcześniej przeprowadzona została automatyczna anulacja. Tego rodzaju korekta finansowa nie powstaje w oparciu o niepunktualność związaną z brakiem przedstawienia tego rodzaju dokumentów przed upływem ostatecznego terminu, ale raczej z braku przedłożenia tego rodzaju dokumentów, które w poważny sposób utrudniają przeprowadzenie przez Komisję oceny pomocy oraz zgodności z przepisami zadeklarowanych wydatków.

Zasady zamknięcia pomocy określone w Wytycznych Komisji Europejskiej (3) Ogólne zasady postępowania z projektami niezakończonymi W odniesieniu do projektów niezakończonych, istnieje możliwość ich finansowania ze środków krajowych lub w ramach programów operacyjnych na lata 2007-2013, Jeśli projekt nie jest współfinansowany w planie 2007-2013, powinien zostać zakończony w przeciągu 2 lat od terminu złożenia dokumentów zamknięcia pomocy, Jeśli projekt otrzymuje wsparcie w ramach nowej perspektywy finansowej, należy przedsięwziąć środki w celu zapobieżeniu występowania podwójnego finansowania, W przypadku „dzielenia projektów” istnieje konieczność wyodrębnienia dwóch rozdzielnych etapów realizacji projektów niezakończonych, przy jednoczesnym spełnieniu zasad odnoszących się do kwalifikowalności wydatków oraz współfinansowania.

Zasady zamknięcia pomocy określone w Wytycznych Komisji Europejskiej (4) Zasada elastyczności 2% Zasada 2% elastyczności jest uzupełnieniem elastycznego mechanizmu, który pozostaje w dyspozycji państw członkowskich – w związku z możliwością zmiany przez nie planów finansowych swoich programów tylko do końca 2006 r. (zgodnie z Wytycznymi… KE) oraz uzupełnień programów – aż do ostatecznego terminu kwalifikowalności wydatków. Oznacza ona, iż wkład Wspólnoty na szczeblu priorytetu nie może przekroczyć 102% poziomu określonego w planie finansowym programu, zatwierdzonego na mocy ostatniej decyzji Komisji. Założenia w zakresie programowania na lata 2007-2013 nie przewidują programowania finansowego według priorytetów z rozbiciem na poszczególne lata. Wspomniana elastyczność 2% jest zatem uzasadniona tylko w odniesieniu do programów z okresu 2000-2006.

Rekomendacje Komisji Europejskiej (1) Przygotowanie do zamknięcia powinno zostać rozpoczęte jak najwcześniej, Korekty finansowe w wyniku wykrytych nieprawidłowości powinny zostać dokonane tak, by możliwe było jeszcze zastąpienie projektów innymi, W kwestiach dotyczących zamknięcia nieuregulowanych w przepisach unijnych, ważne są kontakty z audytorami KE, „Dzielenie projektów” oraz finansowanie projektów zrealizowanych ze środków UE jest możliwe, ale wymaga wcześniejszego zaplanowania i zapewnienia realizacji wszystkich wymagań UE,

Rekomendacje Komisji Europejskiej (2) Konieczne jest zapewnienie spójności i zgodności danych w dokumentach zamknięcia, Przekazanie dokumentów zamknięcia przed wyznaczonym terminem umożliwi wcześniejsze przekazanie płatności końcowej, Przed ostatecznym terminem kwalifikowalności wydatków powinny zostać dokonane zmiany w uzupełnieniach programów, takie by poziomy współfinansowania w nich określone jak najwierniej odzwierciedlały faktyczne wydatki, Elastyczność 2% przy obliczaniu wkładu Wspólnoty jest instrumentem stosowanym przez Komisję Europejską, a kraj członkowski powinien certyfikować wszystkie środki, które zostały wypłacone beneficjentom końcowym.

Rola Instytucji właściwej ds. zamknięcia pomocy (art Rola Instytucji właściwej ds. zamknięcia pomocy (art. 15 rozporządzenia 438/2001) (1) Rolę Instytucji właściwej ds. zamknięcia pomocy w Polsce pełni Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej w Ministerstwie Finansów. Proces związany z wydawaniem deklaracji zamknięcia pomocy realizowany jest w oparciu o Wytyczne KE oraz międzynarodowe standardy audytu – IIA Dla każdego programu operacyjnego zostanie przygotowany (w terminie do 30.06.2008 r.) program badania, będący podstawą do prowadzenia czynności zmierzających do wydania deklaracji zamknięcia programu. Audytowi zamknięcia poddane będą wszystkie jednostki uczestniczące we wdrażaniu programu, w tym: IZ, IP, IW oraz Instytucja Płatnicza. W trakcie audytu zamknięcia pomocy zostanie przeprowadzona: Ocena procedury zamknięcia IZ, IP oraz Instytucji Płatniczej, Kontrola księgi dłużników, Ocena zasadności realizacji dalszych kontroli wyrywkowych operacji, Kontrola sprawozdań innych organów kontrolnych (krajowych lub wspólnotowych), Kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych oraz stopnia poprawy wykazanych nieprawidłowości (wymaga się, by poziom istotności wykrytych błędów/nieprawidłowości nie przekraczał 2%).

Rola Instytucji właściwej ds. zamknięcia pomocy (art Rola Instytucji właściwej ds. zamknięcia pomocy (art. 15 rozporządzenia 438/2001) (2) Opinia/deklaracja zamknięcia pomocy zostanie sformułowana zgodnie z tekstem wniosku w indykatywnym wzorze zawartym w Załączniku III do Rozporządzenia nr 438/2001. W oparciu o wynik przeprowadzonych prac kontrolnych, opinia ta może zostać wydana bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniem. Organ niezależny może również wstrzymać się od wydania opinii.

Stan zaawansowania prac nad zamknięciem pomocy w Polsce Stan przygotowań do zamknięcia pomocy w Polsce: Działania związane z przygotowaniem do zamykania pomocy w ramach perspektywy finansowej 2004-2006 zostały zainicjowane przez wszystkie Instytucje Zarządzające. W odniesieniu do PIW Interreg wytyczne dotyczące zamknięcia pomocy dyskutowane są obecnie na poziomie COCOF. W ramach większości działań co do zasady terminem zakończenia realizacji projektu jest czerwiec 2008 r. W odniesieniu do indywidualnych przypadków będą mogły być podejmowane decyzje o wydłużeniu tego terminu (do grudnia 2008 r.) Jako element przygotowań: Seminarium kwiecień 2007 z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej, ekspertów oraz nowych Państw Członkowskich Spotkania robocze Instytucji Zarządzających Spotkanie robocze nowych Państw Członkowskich w Budapeszcie w marcu 2008, poświęcone omówieniu przygotowań do zamknięcia pomocy 2000-2006 Monitoring procesu zamknięcia pomocy w ramach cyklicznych spotkań instytucji zaangażowanych w proces wdrażania funduszy unijnych

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl