REGIONY – WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO TENDENCJE I PERSPEKTYWY ROZWOJU AGNIESZKA CHŁOŃ-DOMIŃCZAK MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ Od koordynacji do partnerstwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Związku Miast Polskich
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Badanie wykonane przez Instytut Badań Strukturalnych dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Podsumowanie i wybrane wnioski dla XIII spotkania Grupy Roboczej.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Regionalny Ośrodek EFS w Olsztynie prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych ul. Staromiejska 16/7, Olsztyn.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
WARSZTAT INAUGURACYJNY PROJEKTU Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - MONITOROWANIE PLUS.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Program Integracji Społecznej Podstawowe informacje Poakcesyjny.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Perspektywy rozwoju ekonomii społecznej
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

REGIONY – WCZORAJ, DZIŚ, JUTRO TENDENCJE I PERSPEKTYWY ROZWOJU AGNIESZKA CHŁOŃ-DOMIŃCZAK MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ Od koordynacji do partnerstwa – polityka społeczna i polityka rynku pracy w Polsce

Dzisiejsze wyzwania Polska należy do krajów o jednym z najwyższych zróżnicowań dochodowych w krajach OECD (Growing unequal) Świadczenia społeczne są relatywnie najmniej ukierunkowane do 20% osób o najniższych dochodach Ryzyko ubóstwa dotyka w największym stopniu dzieci Duże zróżnicowania regionalne Nie tylko pomiędzy województwami, ale także w ramach województw Na obszarach miejskich i wiejskich

Dzisiejsze wyzwania Określenie roli i koordynacja działań na poziomie centralnym i regionalnym Wczoraj 2000, 2003: zmiana w obszarze instytucji rynku pracy 1999, 2004: zmiany w systemie pomocy społecznej 2004: zmiany w systemie świadczeń rodzinnych Dziś Poszukiwanie bardziej efektywnego wykorzystania istniejących struktur Polityka ukierunkowywana na aktywność Określanie standardów i wskazywanie na dobre praktyki

Jakie instrumenty jutro? Poszukiwanie dróg rozwoju dla obszarów najmniej rozwiniętych Ukierunkowanie wsparcia Aktywizowanie lokalnego potencjału Przykład: Poakcesyjny Program Wsparcia Obszarów Wiejskich

PPWOW – wybór gmin do projektu 500 gmin wybranych do projektu w oparciu o zmienne: Demograficzne (udział osób starszych, migracje) Społeczne (przedszkola, pomoc społeczna, udział w wyborach) Gospodarcze (bezrobocie, praca w rolnictwie, dochody gmin) Położenie geograficzne (na granicy województwa)

PPWOW - Program Integracji Społecznej gminy objęte Programem w poszczególnych województwach

PPWOW - Cele Programu Integracji Społecznej Działania podjęte w ramach Programu Integracji Społecznej przyczynić się mają do podniesienia poziomu integracji społecznej mieszkańców gmin. Mają temu służyć: I. Budowa potencjału instytucjonalnego i społecznego w zakresie strategicznego planowania i realizowania polityki społecznej na poziomie lokalnym. II. Poprawa dostępu mieszkańców gmin do usług, nowych form współpracy i zorganizowanej aktywności: zwiększenie oferty i standardu usług dla mieszkańców gmin, budowanie sieci usługodawców, wzrost liczby inicjatyw podejmowanych przez społeczność lokalną, zwiększenie udziału mieszkańców w doraźnych i bardziej trwałych formach zorganizowanej aktywności.

Program Integracji Społecznej główne etapy Wszystkie etapy realizacji Programu, w których uczestniczy gmina, odbywają się z uwzględnieniem zasady partycypacyjności.

PPWOW - Wyróżniające cechy programu Nacisk na rzetelną diagnozę problemów społecznych na poziomie lokalnym i strategiczne podejście do ich rozwiązywania. Mobilizowanie społeczności lokalnych do podejmowania i pielęgnowania inicjatyw obywatelskich, zmierzających do samodzielnego zaspokajania potrzeb społecznych (powstawanie i rozwój organizacji pozarządowych, budowanie partnerstw lokalnych). Nastawienie na generowanie nowych usług społecznych i obejmowanie usługami nowych grup beneficjentów. Subsydiarność Programu – należy pokrywać z jego środków przede wszystkim koszty tych usług, których nie da się sfinansować z wykorzystaniem innych programów i środków pomocowych.

PPWOW - Wyróżniające cechy programu Zakaz finansowania zakupów inwestycyjnych – co skłania do: uwagi na sferze usług społecznych, poszukiwania zróżnicowanych źródeł finansowania planowanych projektów społecznych, w tym z EFS Kreowanie nowego podejścia instytucji publicznych do polityki społecznej – poprzez szkolenia oraz aktywny udział w Programie ROPS, władz gmin, OPS. Stworzenie systemu pozyskiwania informacji i wymiany doświadczeń w dziedzinie polityki społecznej, podnoszenie jakości świadczonych usług poprzez szkolenia (10% alokacji w każdej gminie) oraz system zbierania i udostępniania dobrych praktyk.

Diagnoza sytuacji na lokalnych rynkach pracy Projekt realizowany w ramach SPO RZL Cel: Ocena sytuacji na wybranych lokalnych rynkach pracy – wybór powiatów o zróżnicowanych charakterystykach Opracowanie narzędzi do monitorowania sytuacji na lokalnych rynkach: Opracowanie modelu dla prognozowania sytuacji na lokalnych rynkach pracy Tworzenie lokalnych ocen rynków pracy przez PUP

Dlaczego warto badać powiatowe rynki pracy? Zróżnicowanie sytuacji na powiatowych rynkach pracy jest znaczne i nie zmniejsza się w czasie; Przyczyny zróżnicowania są złożone i wsparcie publiczne musi być dobrze zaprojektowane i dostosowane do lokalnych uwarunkowań, by przynieść wymierny efekt; Szczególnym wyzwaniem stojącym przed polityką rynku pracy jest modernizacja rolnictwa i wsparcie dopasowania kwalifikacji do popytu; Dobre rozpoznanie warunków na rynku pracy jest szczególnie istotne wobec realizacji projektów finansowanych z funduszy strukturalnych.

Zmiany zróżnicowania – współczynnik zmienności stopy bezrobocia Źródło: IBS

Zmiany zróżnicowania – rozkład stopy bezrobocia rejestrowanego Źródło: IBS

Dane oraz informacje na temat powiatowych rynków pracy W trakcie badania sytuacji na rynku pracy w wybranych sześciu powiatach wykorzystane zostały następujące źródła informacji: 1. Dane ze statystyki publicznej dotyczące gmin i powiatu oraz – do celów porównawczych – województwa i kraju, 2. Dane własne PUP pochodzące z rejestrów, 3. Dane z dokumentów, analiz, materiałów informacyjnych PUP lub lokalnych władz samorządowych (starostw, urzędów miejskich) 4. Dane z badania ankietowego obejmującego mieszkańców powiatu w wieku produkcyjnym, 5. Dane z badania ankietowego przeprowadzonego wśród przedsiębiorstw z terenu powiatu 6. Informacje uzyskane w trakcie wywiadów z pracownikami PUP, starostwa, urzędów gminy, organizacji pozarządowych, pracodawców i innymi kluczowymi informatorami.

Dane oraz informacje na temat powiatowych rynków pracy - wnioski Dane publiczne są niezwykle skromne i skupiają się w zasadzie na informacjach o bezrobociu rejestrowanym (których zresztą pierwotnym źródłem jest PUP) i szczątkowych informacjach dotyczących pracujących. Bardzo rzadko zdarza się, aby jakaś instytucja lokalna prowadziła swoje własne badania, mogące stanowić dodatkowe źródło danych statystycznych. Częściej natomiast urzędy pracy wykonują proste analizy na własny użytek na podstawie danych rejestrowych. Wobec skąpości informacji statystycznych, konieczne okazało się przeprowadzenie dwóch specjalnych badań ankietowych, które w sumie stanowiły podstawę informacyjną dla oceny sytuacji na rynku pracy: badania ludności powiatu (podaż pracy), badania zatrudnienia w przedsiębiorstwach i dokonywanych w tym zakresie zmian (popyt na pracę).

Działania PUP w zakresie realizacji polityk rynku pracy Wnioski: 1. Ocena działania PUP nie może być oparta na analizie celowości wyznaczenia oraz zrealizowania zadań zidentyfikowanych i ustalonych na szczeblu lokalnym, gdyż pomimo obowiązku ustawowego nie wszystkie badane PUP opracowały lokalny program promocji zatrudnienia. Co więcej, nawet jeśli program taki powstał, to na ogół jest on bardzo ogólny, co oznacza, że: nie precyzuje, przy pomocy jakich narzędzi mają być osiągnięte zaplanowane cele, określone w nim zadania nie są sparametryzowane.

Działania PUP w zakresie realizacji polityk rynku pracy Podstawą do przeprowadzenia analizy ilościowej były obligatoryjne sprawozdania sporządzane przez PUP (MPiPS-01, MPiPS-02, MPiPS-06), gdyż jest to jedyne źródło w miarę szczegółowych i porównywalnych na poziomie powiatu danych dotyczących bezrobocia rejestrowanego. Dane te mają jednak szereg ograniczeń z punktu widzenia analizy skuteczności działań PUP: Różne okresy sprawozdawcze, Nierozłączność kategorii bezrobotnych wykazywanych w sprawozdaniach, Wielokrotne kwalifikowanie bezrobotnego do danego programu, Brak grupy kontrolnej. W z związku z tym, że w programach aktywnych bierze udział niewielki odsetek zarejestrowanych bezrobotnych (kilka do kilkunastu procent), badanie efektywności aktywnych działań PUP nie powinno być oparte na danych z badania ankietowego, ale na danych z systemu PULS (dotyczących pełnej populacji zarejestrowanych bezrobotnych).

Szkolenia pracowników PUP Wnioski: W każdym PUP powinien być pracownik posiadający odpowiednie kwalifikacje do analizowania – w podstawowym zakresie – danych statystycznych, oraz wiedzę z zakresu ekonomii rynku pracy (w badanych PUP niemal nie było takich osób, a można przypuszczać, że do udziału w badaniu zgłosiły się najlepsze urzędu pracy) Konieczna jest koordynacja poczynań władz samorządowych z potencjałem wiedzy o rynku pracy, zgromadzonym w PUP; (np. wnioski PUP powinny wpływać na powiatową politykę edukacyjną, dotyczącą przedsiębiorczości, przezwyciężania wykluczenia, transportu publicznego itp.), Powinny regularnie (ale nie z nadmierną częstotliwością) powstawać raporty dotyczące sytuacji na powiatowym rynku pracy. Muszą one jednak mieć nie administracyjny a ekonomiczno-społeczny charakter, zatem np. nie powinny diagnozować rynku pracy z punktu widzenia kategorii osób określonych ustawowo, ale takich, w odniesieniu do których zauważa się szczególne cechy. Nie są one – i nie mogą być – jednakowe we wszystkich powiatach.

Mojapolis.pl – mapa społecznościowa Projekt realizowany przez KLON/JAWOR z funduszy norweskich Interaktywna strona z wizualizacją wybranych wskaźników rozwojowych: Ocena sytuacji na poziomie województwa/powiatu/gminy Możliwość porównania wybranych regionów Budowanie wizytówek Kompendium wiedzy dla wsparcia polityki lokalnej, regionalnej i centralnej Komunikacja: odgórna, ale także i oddolna