Dotacje Unijne na inwestycje dla Przedsiębiorstw

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Dzień informacyjny Warszawa, kwiecień 2003 Standardowy wniosek aplikacyjny Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Kryteria wyboru projektów
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Zatrudnianie nauczycieli
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Generator wniosków o dofinasowanie
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
spotkanie informacyjne
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Dotacje Unijne na inwestycje dla Przedsiębiorstw Centrum Badań Analiz i Projektów Europejskich „CBAiPE” Dotacje Unijne na inwestycje dla Przedsiębiorstw mgr Aleksandra Głazowska

Dotacje Unijne na inwestycje dla Przedsiębiorstw PROJEKT a WNIOSEK Wniosek jest formą przedstawienia projektu w celu uzyskania środków finansowych na jego realizację Pisanie wniosków wymaga znajomości: struktury instytucjonalne wdrażania danego funduszu; odpowiednich procedur aplikacyjnych; zasad wypełniania wniosku i przygotowania załączników; technik przedstawienia projektu w formie aplikacji

Dotacje Unijne na inwestycje dla Przedsiębiorstw Projekt to … … sekwencja powiązanych ze sobą działań, które przebiegają w pewnym określonym czasie oraz są ukierunkowane na osiągnięcie precyzyjnie zdefiniowanego celu

DLACZEGO należy zrealizować projekt - jakie są powody, korzyści i przesłanki ekonomiczne? CO ma być rezultatem projektu? JAK projekt będzie realizowany? KIEDY projekt będzie realizowany / zakończony? JAK DŁUGO potrwa realizacja projektu? ILE będzie kosztował? JAKIE dodatkowe środki będą potrzebne? CO może mieć wpływ na rezultat projektu? JAKIE są pozostałe ryzyka ?

Planowanie projektu obejmuje zarówno dokładne zgłębienie problemu, który dany projekt ma rozwiązać (cel projektu wynika z problemu) i sposobów jego rozwiązania oraz zasobów dostępnych dla zaradzenia temu problemowi: - finansowych (wraz ze źródłami finansowania) - ludzkich (zespół projektowy) - rzeczowych - innych (organizacyjnych, czasowych, itp.)

PLANOWANIE PROJEKTU jakie działania są potrzebne (opis działań)? jaki jest cel chcemy osiągnąć (rezultaty) kiedy się rozpoczną i kiedy się zakończą (harmonogram)? kto je wykona (personel)? jakie urządzenia, materiały i narzędzia są potrzebne do ich realizacji (zasoby materialne)? ile to będzie kosztowało (budżet)?

Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach II Priorytetu LRPO

Nr konkursu Tytuł Projektu Sekcja A Lokalizacja projektu Sekcja B Charakterystyka Beneficjenta Sekcja C Informacje dotyczące projektu Sekcja D Wydatki projektu Sekcja E Stosowanie przepisów o zamówieniach publicznych Sekcja F Załączniki do wniosku Sekcja G Deklaracja Beneficjenta

Sekcja C Wniosku Harmonogram projektu Zdefiniowanie szczegółowych zadań (czynności) Określenie kolejności wykonywania działań Szacowanie czasu trwania działań (ocena ekspertów, poprzez analogię, poprzez symulację) Przygotowanie harmonogramu (określenie dat rozpoczęcia i zakończenia każdej czynności) System kontroli realizacji harmonogramu

Sekcja C Wniosku Wykres Gantt’a pozwala na szybkie ustalenie czasu rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych zadań Jest narzędziem planowania i kontroli w projekcie Pozwala na etapie planowania zauważyć i ewentualnie wyeliminować nadmierne luzy czasowe (ilość czasu, o jaką może nastąpić poślizg zadania bez opóźniania całego projektu) i spiętrzenia prac, a przez systematyczne nanoszenie aktualnych realizacji na ciągłą kontrolę procesu zarządzania projektem Na wykresie można zaznaczyć także punkty krytyczne dla projektu, które nie powinny być przesuwane w czasie

Sekcja C Wniosku Rodzaje wskaźników: Produktu (obligatoryjne, dodatkowe) Rezultatu (obligatoryjne, dodatkowe) Oddziaływania (cele projektu)

Produkt – bezpośredni, materialny efekt realizacji przedsięwzięcia mierzony konkretnymi wielkościami (np. liczba nabytych środków trwałych). Rezultat – bezpośredni wpływ zrealizowanego przedsięwzięcia na otoczenie społeczno – ekonomiczne uzyskany po zakończeniu realizacji projektu.

Rok bazowy wskaźnika (nie dotyczy wskaźników produktu i następujących wskaźników rezultatu: R100 - dotyczący nowych miejsc pracy i R101 – dotyczący nowych etatów badawczych) – należy wpisać czterocyfrowe oznaczenie roku (np. 2009 r.). Za rok bazowy należy przyjąć ostatni rok kalendarzowy przed rozpoczęciem rzeczowej realizacji projektu lub rok kalendarzowy, w którym rozpocznie się lub rozpoczęła się rzeczowa realizacja projektu (w zależności od dostępności danych dotyczących wartości wskaźnika).

Wartość bazowa wskaźnika - należy wpisać wartość wskaźnika w roku bazowym. Wartość bazowa wskaźników produktu zawsze będzie wynosiła zero ponieważ wskaźniki produktu są rozumiane jako nowe dobro (którego zaistnienie zależy od realizacji inwestycji objętej wnioskiem). Zgodnie z Interpretacją wskaźników, która stanowi załącznik nr 2 do Wytycznych Instytucji Zarządzającej LRPO dotyczących monitorowania realizacji projektów, w przypadku wskaźników rezultatu należy podać wartość każdego wskaźnika w roku bazowym, mierzoną przed rozpoczęciem rzeczowej realizacji projektu. Gdy wskaźnik rezultatu jest nowym dobrem należy wpisać wartość „0”, natomiast jeśli inwestycja spowoduje zwiększenie lub zmniejszenie istniejącego już dobra/usługi lub stanu, należy wpisać jego wartość/wielkość w roku określonym w kolumnie „Rok bazowy wskaźnika”.

Każdy Beneficjent powinien wybrać co najmniej 1 wskaźnik produktu i 1 wskaźnik rezultatu z listy wskaźników obligatoryjnych oraz wskaźniki rezultatu dotyczące stworzonych nowych miejsc pracy. Wskaźniki dotyczące nowych miejsc pracy należy wybrać nawet wówczas, gdy ich wielkość dla projektu będzie wynosić zero.

Wskaźniki dotyczące nowych miejsc pracy Wskaźnik rezultatu dotyczący stworzonych nowych miejsc pracy odnosi się do miejsc pracy utworzonych bezpośrednio w efekcie realizacji projektu. Należy podać całkowitą zakładaną liczbę utworzonych nowych miejsc pracy. Wskaźnik ten służy do pomiaru liczby pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (nie dotyczy umów o dzieło oraz umów zlecenia). Liczba pracowników wykazywana jest w tzw. ekwiwalencie pełnego czasu pracy (EPC – oryg. FTE), tzn. etaty częściowe są sumowane.

Trwałość projektu Obowiązek w zakresie trwałości projektu wynika z zapisów art. 57 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące EFRR, EFS, FS

Realizacja polityk horyzontalnych Wpływ realizacji projektu na politykę ochrony środowiska W niniejszym polu należy umieścić deklarację odnośnie wpływu projektu na środowisko. Należy zadeklarować w rubryce jedną z możliwości: realizacja projektu ma pozytywny wypływ na środowisko, realizacja projektu ma neutralny wypływ na środowisko. Wybór danej opcji należy krótko uzasadnić, wraz z opisaniem odzwierciedlenia we wskaźnikach projektu, jeżeli występuje bezpośrednie odniesienie.

Wpływ realizacji projektu na politykę równych szans Pojęcie „równych szans” odnosi się w tym wypadku przede wszystkim do problemu równości szans mężczyzn i kobiet na rynku pracy i w życiu społecznym. Konieczne jest również wykazanie innych aspektów wyrównywania szans np. oddziaływania projektu na wyrównanie szans niepełnosprawnych w dostępie do

Wpływ realizacji projektu na politykę społeczeństwa informacyjnego Polega ona na rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w życiu codziennym obywateli, przedsiębiorstw i administracji publicznej oraz zapobieganiu wykluczeniu informacyjnemu.

Wpływ projektu na realizację zasady zrównoważonego rozwoju Zrównoważony rozwój oznacza, że wzrost gospodarczy prowadzi do zwiększania spójności społecznej (w tym m.in. zmniejszania rozwarstwienia społecznego, wyrównywania szans, przeciwdziałania marginalizacji i dyskryminacji) oraz podnoszenia jakości środowiska naturalnego poprzez m.in. ograniczanie szkodliwego wpływu produkcji i konsumpcji na stan środowiska, ochronę zasobów przyrodniczych.

Doświadczenie Beneficjenta w realizacji projektów finansowanych z publicznych środków krajowych lub wspólnotowych Komplementarność z innymi realizowanymi przedsięwzięciami Czy zaplanowana inwestycja była w ciągu 7 ostatnich lat finansowana z funduszy pomocowych (przedakcesyjnych i/lub strukturalnych)?

SEKCJA D Wydatki projektu Szacunkowy plan finansowy projektu należy przedstawić szacowaną wielkość wszystkich planowanych wydatków w odniesieniu do każdego kwartału realizacji projektu (w PLN).

Budżet projektu (w PLN) z wyłączeniem cross – financingu W tabeli należy wyszczególnić planowane wydatki, zgodne z katalogiem wydatków zawartym w załączniku do ULRPO. Kategorie wydatków powinny zostać zapisane w sposób umożliwiający stwierdzenie ich kwalifikowalności w ramach danego Działania. Jeśli w harmonogramie (w punkcie C 3) podano datę rozpoczęcia prac przygotowawczych wydatki związane z tymi pracami należy uwzględnić w budżecie.

Cross-financing (w PLN) Zgodnie z wytycznymi i zapisami wynikającymi z dokumentów programowych, w obecnym okresie programowania istnieje możliwość wsparcia projektów inwestycyjnych działaniami o charakterze nie inwestycyjnym („miękkim”) wynikającym z instrumentu elastyczności – „cross – financing” („finansowanie krzyżowe”). W ramach Działań 2.1 i 2.2 LRPO istnieje możliwość przeznaczenia do 10% całkowitej wartości wydatków kwalifikowalnych projektu na tego typu wydatki.

Całkowite wydatki projektu (w PLN) Wnioskowane dofinansowanie (w PLN) Źródła finansowania projektu (w PLN)

Dziękuję za Uwagę mgr Aleksandra Głazowska biuro.cetrum@op.pl tel kom 512 125 480 tel/ fax 068 323 94 20 Centrum Badań Analiz i Projektów Europejskich „CBAiPE”