BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Advertisements

BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
URZĄD MORSKI W SZCZECINIE Zespół ds. Inwestycji Unijnych I
BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU
BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Planowane roboty drogowo-mostowe w latach 2009 ÷ Projekt -
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006 – organizacja i etapy prac Bogdan Kawałko Dyrektor Lublin, 20 sierpnia 2012.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Reglamentacja procesu budowy
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
1 Zmiana nr 2 studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gniew CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE PROJEKTU.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Porty Zalewu Szczecińskiego – poprawa jakości infrastruktury szansą na rozwój Urząd Morski w Szczecinie Marzec 2010.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
Zapis prezentacji:

BUDOWA FALOCHRONU OSŁONOWEGO DLA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W ŚWINOUJŚCIU PRZEBIEG PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH DO REALIZACJI INWESTYCJI Urząd Morski w Szczecinie Marzec 2009

Lokalizacja - plan orientacyjny

Widok ogólny obszaru inwestycji (stan obecny)

W dniu 20 września 2007r. Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 167/2007 w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2008-2011 pod nazwą „Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu”. Na mocy tej Uchwały Urząd Morski w Szczecinie został Inwestorem odpowie-dzialnym za realizację tego zadania.

W roku 2008 powstały dwa istotne dokumenty, potwierdzające zamiar dalszego kontynuowania inwestycji: Uchwała przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 19.08.2008 r. w sprawie działań mających na celu dywersyfikację dostaw gazu ziemnego do Polski, Zarządzenie Nr 125 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2008 r. w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu Terminalu LNG w Świnoujściu. W roku 2009 rozpoczęto prace nad Ustawą specjalną o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie budowy terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz inwestycji związanych z terminalem regazyfikacyjnym skroplonego gazu ziemnego. Projekt ustawy jest w trakcie konsultacji.

Urząd Morski w Szczecinie, jako jednostka administracji rządowej wykonuje zadania wynikające wprost z przepisów prawa regulujących jego działalność, w szczególności z „Ustawy o portach i przystaniach morskich”. W związku z zapisami tej ustawy Urząd realizuje: falochron osłonowy tor podejściowy obrotnicę statków jako infrastrukturę zapewniającą dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (porty Świnoujście i Szczecin). Budowę stanowisk statkowych i terminalu LNG odpowiednio realizują: podmiot zarządzający portem (Zarząd Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu SA) oraz firma Polskie LNG Sp. z o.o.

WYKAZ NAJWAŻNIEJSZYCH DZIAŁAŃ URZĘDU MORSKIEGO W SZCZECINIE I POSTĘP PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH W PODZIALE NA GRUPY TEMATYCZNE (stan na dzień 18 marca 2009)

1. Opracowania przedinwestycyjne niezbędne do wykonania projektu budowlanego i uzyskania pozwolenia na budowę.

1. Opracowania przedinwestycyjne Badania geologiczno – inżynierskie. Urząd Morski zlecił dokumentację geologiczno-inżynierską w czerwcu 2007 w celu skrócenia cyklu przygotowania inwestycji. Założenia konstrukcyjne falochronu i związany z tym zakres badań geologii określono na podstawie Studium Wykonalności. Badania geologiczne zlecone przez UMS w roku 2007 firmie GEOPROJEKT” ze Szczecina zostały zakończone z opóźnieniem, z uwagi na trudności wykonania wierceń na morzu przy długich okresach złej pogody. Wymieniona dokumentacja geologiczno-inżynierska, objęta umową z firmą „GEOPROJEKT” ze Szczecina została wykonana zgodnie z zatwierdzonym przez Ministra Środowiska projektem prac geologicznych. Dokumentacja została ostatecznie przyjęta przez MŚ w lipcu 2008 (zawiadomienie o przyjęciu z dnia 18.07.2008). W związku z faktem, że w trakcie projektowania uzgodniono zmianę niektórych wstępnych założeń konstrukcyjnych, co wymagało większego zakresu informacji o podłożu (m.in. głębsze posadowienie – wymaga głębszych wierceń) zaszła konieczność opracowania uzupełniającej dokumentacji geotechnicznej. Dokumentacja ta została zlecona umową z dnia 21.07.08 firmie PROJMORS z Gdańska z terminem wykonania 03.10.2008 r. Dokumentacja została wykonana i odebrana przez UMS.

Platforma wiertnicza wykonuje wiercenia w ramach badań geotechnicznych podłoża gruntowego

1. Opracowania przedinwestycyjne – c.d. Raport oddziaływania przedsięwzięcia „Budowa falochronu osłonowego” na środowisko Wykonawcą „Raportu” jest Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie. Umowę o wartości 340.000 zł brutto zawarto w dniu 13.08.2007. Termin umowny przekazania opracowania – 31.10.2008 wynikał z terminów wymaganych dla prawidłowego przeprowadzenia cyklu badań przyrodniczych. Po sprawdzeniu i konsultacjach „Raport” odebrano w dniu 10.12.2008 r.

1. Opracowania przedinwestycyjne – c.d. Raport oddziaływania na środowisko morskie przedsięwzięcia pn. „Usuwanie do morza urobku z pogłębiania akwenów związanych z budową falochronu osłonowego i portu zewnętrznego” Wykonawca tego opracowania został wyłoniony w przetargu nieograniczonym z dnia 24.06.2008. Przetarg wygrał Instytut Morski w Gdańsku za kwotę 336.659 zł brutto. Umowę podpisano w dniu 10.07.2008. Termin umowny zakończenia prac to 10.11.2008 r. Opracowanie przekazano do UMS w terminie i zostało odebrane. Opracowanie to będzie niezbędne dopiero na etapie rozpoczynania robót przez wykonawcę (nie ma wpływu na uzyskanie pozwolenia na budowę).

2. Decyzje administracyjne związane z projektem wymagane do uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczęcia robót.

2. Decyzje administracyjne Zgoda Ministerstwa Infrastruktury na wznoszenie konstrukcji w polskich obszarach morskich (wydana) Urząd Morski uzyskał decyzję MI nr 48/08 w dniu 19.06.2008 r.

2. Decyzje administracyjne – c.d.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia UMS złożył wnioski o wydanie decyzji środowiskowych w dniu 26.09.2008 r.: dla części lądowej – do Prezydenta Miasta Świnoujście, dla części na obszarach morskich - do Wojewody Zachodniopomorskiego (obecnie w tym zakresie organem właściwym jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska). Urząd Morski dostarczył ww. organom po trzy egzemplarze „Raportu o oddziaływaniu na środowisko” zgodnie z wydanymi postanowieniami o konieczności ich wykonania i zakresie. W ramach prowadzonej procedury uwzględniającej udział społeczeństwa w ochronie środowiska wywieszono do publicznej wiadomości na okres 21 dni INFORMACJĘ O INWESTYCJI w siedzibach Urzędu Morskiego w Szczecinie (wnioskodawcy). Okres wywieszeń zakończył się dla części lądowej – 05.03.2009 r., dla części morskiej – 09.03.2009 r.

2. Decyzje administracyjne – c.d. Zatwierdzenie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej Dla dokumentacji geologiczno-inżynierskiej uzyskano w dniu 18.07.2008 r. zawiadomienie Ministra Środowiska o przyjęciu dokumentacji bez zastrzeżeń, znak: DGiKGkdgi-4791-979/1167/4763/08/AC. Niezależnie od tego została wykonana uzupełniająca dokumentacja geotechniczna, która nie wymaga zatwierdzenia.

2. Decyzje administracyjne – c.d.

2. Decyzje administracyjne – c.d. Decyzja o zmianie granic portu (wydana) Urząd Morski we współpracy z ZMPSiŚ, uzyskał decyzję o zmianie granic portu w Świnoujściu. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 lipca 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia granic portów morskich w Szczecinie, Świnoujściu i Policach od strony lądu zostało opublikowane w Dz.U. nr 131 z dnia 23 lipca 2008 r. poz. 831.

2. Decyzje administracyjne – c. d. ZARYS NOWYCH GRANIC PORTU – WG 2. Decyzje administracyjne – c.d. ZARYS NOWYCH GRANIC PORTU – WG. ZAŁACZNIKA DO ROZPORZĄDZENIA MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa 3. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa (projekt budowlany z pozwoleniem na budowę, projekty wykonawcze, kosztorysy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót).

3. Dokumentacja projektowa z pozwoleniem na budowę Dokumentację projektową wykonuje Biuro Projektów Budownictwa Morskiego PROJMORS Gdańsk zgodnie z umową z dnia 04.12.2007. Wartość umowy 1.468.000 zł brutto. Aktualnie, w ramach podpisanego aneksu nr 3, terminy zakończenia projektowania określono na: Projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę – lipiec 2009 r, Projekty wykonawcze – wrzesień 2009 r. Nowy termin zakończenia prac projektowych jest uzależniony od daty uzyskania decyzji środowiskowej. Prognozowany termin otrzymania tej decyzji - koniec marca 2009 r.

Terminy uzależnione od daty uzyskania „Decyzji środowiskowej”. 3. Dokumentacja projektowa z pozwoleniem na budowę – c.d. AKTUALNY TERMINARZ OPRACOWANIA DOKUMENTACJI Lp. Rodzaj opracowania Termin* 1. Projekt budowlany (z pozwoleniem na budowę) VII 2009 r. 2. Projekty wykonawcze (wszystkie branże) IX 2009 r. 3. Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót (wszystkie branże) 4. Przedmiar robót w układzie kosztorysowym 5. Kosztorys inwestorski 6. Informacja dotycząca bezpieczeństwa i ochrony zdrowia 7. Harmonogram rzeczowo-finansowy Terminy uzależnione od daty uzyskania „Decyzji środowiskowej”.

3. Dokumentacja projektowa z pozwoleniem na budowę – c.d. Dotychczas zostały wykonane i odebrane następujące opracowania: Inwentaryzacja podwodna w rejonie istniejącego falochronu wschodniego oraz poszukiwanie przeszkód nawigacyjnych na dnie przyszłego akwenu portowego, Badania hydrodynamiczne, w tym zjawiska falowe i transport rumowiska, Analiza nawigacyjna z projektem oznakowania nawigacyjnego portu zewnętrznego w Świnoujściu. Uzupełniające badania geotechniczne. Po dyskusji i uzgodnieniach (w tym z użytkownikami – Polskie LNG i ZMPSiŚ) wybrano optymalny wariant konstrukcji korpusu falochronu, który jest dalej opracowywany w projekcie budowlanym i projektach wykonawczych. Aktualnie robocza wersja projektu budowlanego jest w fazie opiniowania i dokonywania uzgodnień możliwych do uzyskania na obecnym etapie.

3. Dokumentacja projektowa -c.d UKSZTAŁTOWANIE FALOCHRONU W PLANIE

3. Dokumentacja projektowa z pozwoleniem na budowę – c. d 3. Dokumentacja projektowa z pozwoleniem na budowę – c.d. WYBRANY WARIANT KONSTRUKCJI – PRZEKRÓJ POPRZECZNY

Obsługa formalno - prawna inwestycji 4. Obsługa formalno - prawna inwestycji

4. Obsługa formalno-prawna inwestycji Z uwagi na bardzo dużą wartość inwestycji Urząd Morski przewiduje zatrudnienie podmiotu wyspecjalizowanego w obsłudze formalno-prawnej tego typu przedsięwzięć (wyspecjalizowana kancelaria prawna lub firma konsultingowa). Najważniejszym zadaniem tego podmiotu będzie: Przygotowanie i obsługa prawna przetargów na wybór Inżyniera Kontraktu i Wykonawcy, opracowanie kontraktu na roboty. Nadzór prawny w imieniu Inwestora (UMS) nad realizacją zadań Inżyniera i Wykonawcy. Zatrudnienie firmy do obsługi prawnej nastąpi w drodze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego; w UMS pracuje Komisja Przetargowa powołana do tego zamówienia. Ogólny nadzór od strony prawnej będzie również prowadzony przez Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Morskiego.

5. FINANSOWANIE I HARMONOGRAM INWESTYCJI

5. Finansowanie inwestycji, harmonogram realizacji Wartość całkowitą inwestycji określono w „Programie wieloletnim” m.in. na podstawie Studium Wykonalności z 2007 roku i wynosi ona 1 mld 075 mln 601 tys. złotych. W 2008 roku Urząd Morski w Szczecinie wydał środki finansowe w wysokości 1.643.360,45 zł w związku z wykonaniem projektu i innych niezbędnych opracowań. Na 2009 rok Urząd Morski w Szczecinie zaplanował kwotę 15.000.000,00 zł.

6. Współpraca z głównymi partnerami W dniu 20 czerwca 2008r. w Szczecinie zawarte zostało nowe porozumienie pomiędzy ZMPSiŚ S.A., Skarbem Państwa – Dyrektorem UMS Szczecinie i Polskim LNG Sp. z o.o. dotyczące współpracy stron na etapie projektowania poszczególnych inwestycji – głównie w celu zapewnienia koordynacji projektów pod względem technicznym. W okresach wcześniejszych partnerzy również zawierali porozumienia (dwu lub trójstronne) dotyczące współpracy, wzajemnego udostępnia-nia dokumentów i opracowań itp.

6. Współpraca z głównymi partnerami – c.d. Urząd Morski w Szczecinie od początku przyjął zasadę uzgadniania i konsultacji projektu obiektów infrastruktury dostępu (falochron, tor wodny i obrotnica statków) z przyszłymi użytkownikami tych obiektów. Zasada ta była realizowana m.in. przez: Uzgodnienie danych wyjściowych do projektowania obiektów na etapie tworzenia specyfikacji przetargowej (SIWZ) na wykonanie projektu, Organizowanie okresowych narad koordynacyjnych z projektantem falochronu, na które są pisemnie zapraszani partnerzy z ZMPSiŚ i firmy Polskie LNG Spółka z o.o. Z narad są sporządzane szczegółowe notatki, dokumentujące przyjmowane ustalenia. Jednym z istotnych elementów współpracy było uzgodnienie rozgraniczenia inwestycji PLNG i UMS na działkach wspólnych dla obu przedsięwzięć (narada w UMS 20.01.2009r.)

dla terminowej realizacji 7. Problemy i zagrożenia dla terminowej realizacji inwestycji

7. Problemy i zagrożenia Potencjalnym zagrożeniem dla następnych terminów harmonogramu może być: a) wydłużenie terminu uzyskania decyzji środowiskowych, spowodowane m.in. zmianą przepisów w zakresie ochrony środowiska i powołaniem nowego organu do wydania decyzji tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, (przepisy weszły w życie z dniem 15.11.2008 r.) oraz trudnym do przewidzenia wynikiem konsultacji społecznych. b) ewentualne niepowodzenie planowanych postępowań przetargowych (dotychczas wszystkie przetargi organizowane przez UMS kończyły się rozstrzygnięciem i podpisaniem umowy).

Urząd Morski w Szczecinie Dziękuję za uwagę Urząd Morski w Szczecinie marzec 2009