Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Advertisements

OCHRONA KONSUMENTA W UBEZPIECZENIACH KOMUNIKACYJNYCH – TENDENCJE
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Instrukcja składania wniosku w systemie Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
Instytucja Rzecznika Ubezpieczonych w Polsce geneza, rola, funkcje
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Bądź świadomym konsumentem
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
FORMALNO-PRAWNE ASPEKTY KONTRAKTOWANIA ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Problemy w stosowaniu przepisów o ochronie danych osobowych z perspektywy zakładów ubezpieczeń Warszawa, 21 maja 2010 r.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Dr Marcin Orlicki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Warszawa, 1 kwietnia 2009 r. Projektowane zmiany legislacyjne – odpowiedź na rozwój technologii w sprzedaży ubezpieczeń Katarzyna Przewalska Zastępca Dyrektora.
Art.829§2k.c. a umowy ubezpieczenia grupowego
Potrzeba nowelizacji przepisów o O.W.U.
Katarzyna Ludwichowska Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Wydział Prawa i Administracji UMK Przepisy kodeksu cywilnego.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
elektronicznego fakturowania
Realizacja zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w ramach I transzy promes.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
UBEZPIECZENIE W PRAKTYCE określając zakres odpowiedzialności
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym poddziałanie Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach.
Szkolenie dla nowych podmiotów – aplikacje w kontraktowaniu na lata Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ w Zielonej Górze wrzesień 2010.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
Ubezpieczenia turystyczne
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Indywidualne Terminowe Ubezpieczenie na Życie Optimum +
Analizy wzorców umownych stosowanych przez zakłady ubezpieczeń z perspektywy Rzecznika Ubezpieczonych Aleksander Daszewski z-ca dyrektora, radca prawny.
eWUŚ - problemy zgłaszane przez świadczeniobiorców
BZ WBK-AVIVA Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. Styczeń 2015 r.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
PRAKTYKI STUDENCKIE Informacja dla urzędów oraz jednostek podległych i nadzorowanych.
PRAKTYKI STUDENCKIE Informacja dla uczelni
BEZPIECZNY WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY LATO 2015 JAK WYBRAĆ DOBRĄ I BEZPIECZNĄ OFERTĘ DLA SWOJEGO DZIECKA ?
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
System Ubezpieczeń PBUK Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Rzecznik Finansowy (Ubezpieczonych) – istota i funkcje
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny 1 jako dostawca dla uczestników rynku ubezpieczeniowego innowacyjnych usług i funkcjonalności Krzysztof Fijałkowski.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
Podstawy prawne Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 2 – Wybrane podstawowe aspekty umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego.
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Zakończenie stosunku prawnego ubezpieczenia
Specjalność Handel zagraniczny
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Dokumenty –porozumienie i zaświadczenie
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Pośrednictwo ubezpieczeniowe
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Specjalność Handel Zagraniczny
Zawieranie i rozwiązywanie umów
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Doświadczenia konsumentów w kontaktach z ubezpieczycielami direct Małgorzata Więcko Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, 1 kwietnia 2009r.

2 Liczba skarg ogółem w 2008 r. – 7631 skarg Liczba skarg na ubezpieczycieli działających w systemie direct w 2008 r. – 384 skargi tj. ponad 5% skarg

Tematyka skarg: 1.ubezpieczenia OC komunikacyjne 2.ubezpieczenia AC komunikacyjne 3.ubezpieczenia NNW

4 Najczęstsze przyczyny skarg konsumenckich: a)Niejasna procedura zawarcia umowy przez telefon/internet, b)Niehonorowanie prawa do odstąpienia od umowy, c)Nieprawidłowa praca konsultantów telefonicznych, d)Niehonorowanie dokumentów wygenerowanych elektronicznie.

5 Niejasna procedura zawarcia umowy: -przekonanie, że rozmowa telefoniczna nie prowadzi do skutecznego zawarcia umowy, -niejasne komunikaty o zawarciu umowy przez telefon, -brak dostępu klienta do nagrania z rozmowy. Postulat: stosowanie jasnych komunikatów ustnych informujących o skutkach prawnych rozmowy.

6 Niehonorowanie prawa do odstąpienia od umowy. -rozbieżności interpretacyjne: ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za produkt niebezpieczny a ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, -rozbieżności w praktyce zakładów ubezpieczeń, -pisemna forma odstąpienia. Stanowisko RZU: Klient ma prawo odstąpienia od umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego zawartego przez telefon.

Propozycja zmian legislacyjnych – wyłączenie prawa odstąpienia przy umowach ubezpieczenia OC komunikacyjnego zawieranego na odległość -zarzut niezgodności proponowanego zapisu z dyrektywą 2002/65/WE, -negatywna ocena propozycji przez Rządowe Centrum Legislacji, Komisję Nadzoru Finansowego, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej oraz Rzecznika Ubezpieczonych

8 Nieprawidłowa praca konsultantów telefonicznych: -rezygnacja z pracy agentów, brak tzw. opiekuna klienta – każdorazowo klient łączy się z inną osobą, -udzielanie błędnych informacji przez konsultantów, -wystawianie dokumentów z błędnymi danymi, -nieterminowe przesyłanie dokumentów, -brak odpowiedzi na korespondencję mailową, opieszałość w udzielaniu odpowiedzi. Postulat: umożliwienie bezpośredniego kontaktu telefonicznego z opiekunem klienta/likwidatorem szkody

9 Niehonorowanie dokumentów wygenerowanych elektronicznie - Listopad 2006 r. Komenda Główna Policji otrzymała wytyczne, w których wskazano, iż aby oświadczenie mogło być uznane za pochodzące od zakładu ubezpieczeń, powinna je złożyć osoba fizyczna uprawniona do występowania w imieniu zakładu ubezpieczeń, konieczny jest podpis takiej osoby

Stanowisko RZU - Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2003 r. w sprawie rodzaju i zakresu dokumentu potwierdzającego spełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego (Dz.U. Nr 211, poz. 2064) nie wskazuje na podpis/pieczątkę jako niezbędny element dokumentu pochodzącego od zakładu ubezpieczeń

Propozycja RZU zmian legislacyjnych – wprowadzenie zapisu, iż dokument potwierdzający zawarcie przez zakład ubezpieczeń umowy ubezpieczenia obowiązkowego może zawierać odtworzony/odwzorowany mechanicznie podpis osoby upoważnionej do reprezentowania zakładu ubezpieczeń

12 Podwójne ubezpieczenie w systemie direct: -niezachowywanie formy pisemnej wypowiedzenia – wypowiedzenie telefoniczne. Postulat: informowanie klientów o obowiązkach wynikających z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK

13 Dziękuję za uwagę. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej