Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS Warsztaty: „Systemy motywacyjne w administracji” W ramach cyklu warsztatów: „Zarządzanie przez cele w administracji - dobre praktyki” Warszawa, 21 maja 2013 r.
AGENDA Struktura organizacyjna ZUS. Ludzie w ZUS - dane statystyczne. Skąd wiemy jakie są oczekiwania naszych pracowników? - badania poziomu motywacji pracowników i kultury organizacyjnej Zmiany w ZUS na płaszczyźnie organizacji oraz zarządzania kapitałem ludzkim w kontekście motywacji pracowników. Projekt budowy kompleksowego systemu motywacyjnego dla pracowników ZUS opartego na modelu kompetencyjnym.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZUS Centrala Terenowe Jednostki Organizacyjne 43 Oddziały Oddziałem kieruje Dyrektor 213 Inspektoratów 69 Biur Terenowych Inspektoratem kieruje Kierownik Biurem Terenowym kieruje Kierownik
Łącznie: 46 182 osób Centrala - 1 395 osób Oddziały - 44 787 osób STAN ZATRUDNIANIA W ZUS * Centrala - 1 395 osób Oddziały - 44 787 osób Łącznie: 46 182 osób * stan na dzień 31.12.2012 r.
STAN ZATRUDNIANIA ZE WZGLĘDU NA PŁEĆ W ZUS * * stan na dzień 31.12.2012 r.
STAŻ PRACY W ZUS * * stan na dzień 31.12.2012 r.
FLUKTUACJA W ZUS - LATA 2009-2012 3,67%
FLUKTUACJA vs. STAŻ PRACY W ZUS * * dane za rok 2012
BADANIE POZIOMU MOTYWACJI PRACOWNIKÓW I KULTURY ORGANIZACYJNEJ MOTYWACJA W ZUS - BADANIA WEWNĘTRZNE BADANIE POZIOMU MOTYWACJI PRACOWNIKÓW I KULTURY ORGANIZACYJNEJ dla pracowników najważniejszą wartością w ich pracy jest stabilność i bezpieczeństwo regularnie wypłacanej pensji i stabilność zatrudnienia pracownicy są zadowoleni z atmosfery panującej w pracy pracownicy identyfikują się ze swoim zespołem. oczekiwania pracowników: wprowadzenie jasnych kryteriów oceny i awansów poprawa komunikacji formalnej uporządkowanie systemu rozwoju pracowników.
ZUS SIĘ ZMIENIA Strategia rozwoju ZUS na lata 2013-2015
Zwiększenie satysfakcji STRATEGIA ROZWOJU ZUS NA LATA 2013-2015 Wizja Wizją Zakładu jest osiągnięcie statusu innowacyjnej instytucji zaufania społecznego. Misja Sprawna, przyjazna i rzetelna obsługa klientów realizowana z poszanowaniem zasad racjonalnego i przejrzystego gospodarowania środkami publicznymi, wykorzystująca nowoczesne technologie i potencjał pracowników. Cel nadrzędny Celem Strategii rozwoju na lata 2013-2015 jest zwiększenie zaufania do ZUS jako instytucji. Cel ZZL Zwiększenie satysfakcji pracowników
ZUS SIĘ ZMIENIA - POTRZEBY W ZAKRESIE ZZL
Fachowość Rzetelność Uczciwość Partnerstwo Odpowiedzialność WARTOŚCI W ZUS Fachowość Rzetelność Uczciwość Partnerstwo Odpowiedzialność Obiektywizm (…) zależy nam na wizerunku rzetelnej i kompetentnej Instytucji publicznej, w której pracują profesjonaliści o wysokich standardach zawodowych i etycznych (…)
SYSTEM SZKOLEŃ W ZUS CENTRA SZKOLENIA PLAFORMA SZKOLENIOWA LSO TRENERZY WEWNĘTRZNI ROZWÓJ SZKOLEŃ E-LEARNINGOWYCH
ROSNĄCA LICZBA UCZESTNIKÓW SZKOLEŃ TRADYCYJNYCH I E-LEARNINGOWYCH
WZROST POPULARNOŚCI DLA FORMUŁY SZKOLEŃ E-LEARNINGOWYCH
KADRA TRENERÓW WEWNĘTRZYNYCH = 30 osób KADRA TRENERÓW WEWNETRZNYCH KADRA TRENERÓW WEWNĘTRZYNYCH = 30 osób rekrutacja wewnętrzna: zakres merytoryczny: ubezpieczenia i składki: 9 trenerów realizacja dochodów: 8 trenerów emerytury i renty: 4 trenerów zasiłki: 4 trenerów kontrola płatników składek: 5 trenerów Jednolite standardy tworzenia i prowadzenia szkoleń.
REALIZACJA PROJEKTU - KOMPLEKSOWY SYSTEM MOTYWACYJNY Czerwiec 2012 r. - realizacja projektu „Opracowanie kompleksowego systemu motywacyjnego dla pracowników ZUS opartego na modelu kompetencyjnym oraz wsparcie wdrożenia tego systemu w Zakładzie”. GŁÓWNY CEL PROJEKTU Podniesienie poziomu satysfakcji pracowników ZUS z pracy w Zakładzie, zwiększenie ich zaangażowania w realizację zadań oraz optymalizacja procesów w Zakładzie mająca na celu poprawę jakości obsługi klientów.
Czym są kompetencje? OKREŚLENIE DEFINICJI KOMPETENCJI Kompetencje - to wiedza, umiejętności, doświadczenie oraz predyspozycje pozwalające realizować zadania zawodowe na odpowiednim poziomie. Używane i rozwijane w procesie pracy prowadzą do osiągania rezultatów zgodnych ze strategicznymi zamierzeniami Zakładu. opanowana wiedza z danego zakresu, czyli - „wiem co” umiejętności, czyli – „wiem jak i potrafię” postawa - „chcę i jestem gotów wykorzystać swą wiedzę”. 19
IDEA PROJEKTU KOMPLEKSOWEGO SYSTEMU MOTYWACYJNEGO Wzrost poziomu satysfakcji Zwiększenie zaangażowania Kształtowanie postaw proklienckich
MODEL KOMPETENCYJNY - PROJEKT
23 kompetencje max. 15 kompetencji MODEL I PROFIL KOMPETENCJI model kompetencji profil kompetencyjny 23 kompetencje max. 15 kompetencji
MODEL KOMPETENCYJNY - KOMPETENCJE OGÓLNOZAKŁADOWE
KOMPLEKSOWY SYSTEM MOTYWACJI W ZUS
Dziękuję za uwagę